Dagelijkse Vliegtuig Beslommeringen!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Hionimi, 26 jul 2012.

  1. capglider

    capglider

    Lid geworden:
    29 aug 2012
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Beter afstelling

    Gisteren samen met wat clubmakkers de "flaperon" functie van m'n Easy Glider wat beter ingesteld en dat scheelt een pak meters in het landen ! Gewoon de kwiklinks een paar milimeter dichter bij de ailerons bevestigd: dat scheelt een pak uitslag bij de zelfde servostand. Alweer eens bewezen dat je toch nog altijd eerst voor een goede mechanische afstelling moet zorgen en dat de electronica niet alles oplost :p

    Nu is die Easy Glider helemaal leuk om vliegen !
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Roer horentjes korter plaatsen tegen scharnierpunt.( kwiklinks )

    Alweer wat geleerd dat je niet meer vergeet.
    Wat is het toch leuk, gezellig met club maten.

    Johan.
     
  3. capglider

    capglider

    Lid geworden:
    29 aug 2012
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Dat is dus de correctere formulering van wat ik gedaan heb. De juiste termen zijn mij nog niet altijd bekend ;)
    In elk geval, na een tweede weekend vliegen kan ik bevestigen dat dit nu echt goed zit. Deze week ook nog een vario geplaatst. Benieuwd hoe dat loopt... Beter vliegen gaat hij natuurlijk niet doen, maar het lijkt me wel leuk die info door te krijgen.
     
  4. Whuzz

    Whuzz

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Regio Eindhoven-Weert
    Gisteren was de feestelijke opening van de nieuwe parkeerplaats @ MBC Weert! Gelukkig was mijn spierpijn van het vegen en klinkers sjouwen inmiddels weg... :p

    Ook had ik mijn E-Flite Eratix gerepareerd nadat tijdens de laatste vlucht één van de ailerons onverwachts afscheid nam van de rest van het toestel. Deze keer de scharnieren zorgvuldiger gelijmd én met extra pennetjes vastgezet in het balsa. Daarmee zou het goed moeten gaan... dacht ik.

    Helaas nam de aileron wéér de benen, en nam deze keer een stuk vleugel mee. Van de vier scharnieren (gewoon de standaard E-Flite scharnieren, van die plastic/papier achtige dingen die je in de vlakken lijmt met CA) was er één doormidden gescheurd, één door het borgpennetje heen uit de vleugel gerukt, één uit de aileron gerukt en één met een deel van de vleugel uitgebroken....

    Het vermoeden is dat het door flutter veroorzaakt werd. De plastic quicklinks die bij de eratix zitten hebben nogal wat speling.
    Nieuwe vleugels kun je alleen per set bestellen en zijn behoorlijk aan de prijs. Dus dat wordt repareren en mijn folie-skills upgraden. :(
     
  5. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Dat is balen Whuzz, wij zijn deze problemen nog niet tegen gekomen wel heb ik op vol uitslag een paar keer de kwiklink van de servo afgetrokken zelfs het stukje slang om te borgen was weg... Hoeveel uitslag heb je op je ailerons ik heb er 45graden op op high rate.

    Succes met repareren i.i.g.
     
  6. Whuzz

    Whuzz

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Regio Eindhoven-Weert
    Op high rate ook iets van 40-45 graden, maar ik had hem op low-rate staan (gebruik ik altijd voor opstijgen en landen). Ik was pas net een rondje aan het vliegen om te kijken of ik nog moest trimmen na de reparatie.

    Ik denk dat ik de links allemaal vervang voor metalen. Zal tevens de servo in die vleugel goed testen.
     
  7. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren
    [​IMG]

    Gister weer een top dag gehad, 1e vlucht kwam ik beetje aan duiken, hoor ik in een keer iets kraken, of knikken en toen ging hij recht de grond in. Misschien meer mensen die dit gehad hebben met een Seb-art katana s50?
     
  8. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    Ja is COX he.
    Heb hier zelf ergens ook nog wat van dat spul liggen.
    Er zit ergens een membraam in, soort klepje met een veerring is dat nog ok?

    Ikzelf gebruikte altijd de toen te verkrijgen COX brandstof.
    Daar zat iets van 20% nitro in, weet niet meer hoeveel olie er in zat.
    En ja de brandstof is kritisch.
    Heb nog even gezocht en kwam dit tegen:
    Hmmm. The current specification on Cox engines is a fuel with at least 20% nitro. An excellent fuel for the 1/2-A and smaller Cox engines would be 22%-25% castor and 30% nitro with the rest methanol. They'll run excellently on this blend, giving you good power and longevity.

    En:
    Cox made two fuels. "Blue can" and "Red can". The blue was the regular sport fuel and was 25% nitro. The red was their racing fuel and was 35% nitro. Both were 20% castor oil. Small engines give off their heat very quickly and heat is power. Cox engines, and most small engines, are most happy on high nitro fuels to keep the heat up. They will run on 10/15% but not up to their potential. As far as the ball and socket connecting rod, synthetic won't hurt the joint. They all loosen up eventually. Cox and K&K make a special little reset tool to solve that problem. You only have to do it once. Seems like the joint gets work hardened and doesn't loosen again.

    I acquired about 15 gallons of Cox fuel (both kinds) awhile back. It's all in pint cans. runs great in the YS 4 cycles but it's a pain digging the little filler cap out of each can and pouring it into a gallon can.


    Kan mij inderdaad wel herinneren dat ik toen 1 of ander blauw/wit blikje had met brandstof. Duur en zo er doorheen.
     
  9. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Zonde man!!!

    Ik heb zelf een sebart sukhoi gehad en is een prima kist geweest. Ik heb hem deze zomer door verkocht.
    Heb jij toevallig Hitech servo's in je katana zitten?
    Ik heb bij 1 een krakend geluid waargenomen doordat de tandwielen over elkaar heen sprongen. Dit was echter bij het richtingsroer dus wat minder van belang, maar bij een hoogteroer zou je wel eens jou effect kunnen krijgen.
    Sebart zijn m.i. kwalitatief goede kisten met een zwak landingsgestel ;)
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam

    Ik zal eens gaan zoeken als ik er 1 eens open heb ;-)
    tot nu toe heb ik nog geen veerklepjes oid gezien, dus waarschijnlijk zit dit aan de binnenkant bij de naald ergens in de buurt?
    Kan ook niet anders, echt veel meer plaatsen zijn er niet om te zoeken..

    Dat van die 20% wist ik stiekem wel, maar dacht dat 15 ook wel zou moeten gaan..
    blijkbaar niet.
    de ene plopt, maar gaat er niet op rond, de grotere doet wel wat maar slaat af.

    Ik heb nu een liter 25% nitro staan, de .049 zal het daar zowieso wel op doen.
    de .02 wordt nog de vraag, maar ik heb goede hoop..
     
  11. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Altijd wat te doen.

    Als modelvlieger blijf je aan de gang.
    Dan weer een stuk folie dat loslaat. Een roerhoorntje dat vervangen moet worden.
    Vliegen natuurlijk, zeker met dit mooie weer.
    Laden, vliegen, laden, vliegen etc.

    Dan ineens een onverwachte crash. Mijn Easy-Glider naar de eeuwige "vliegvelden"
    Is het niet meer te repareren??:nooo:

    Dan maar weer snuffelen op het MBF.

    Nee, er wordt niets aangeboden wat ik kan gebruiken.:(

    Dan maar weer wat nieuws bestellen. Crisis of niet de show "must go on"

    Zo kwam ik de Phoenix 2000 tegen.
    Een 2 meter zwever met een GFK romp.
    Besteld HK De voor € 54 in twee dagen hier thuis. Geen gedonder met douane enz.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    En zo heb je als "niet alle daagse beslommering" weer een uurtje werk.

    Maar het blijft een geweldige hobby.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    en opeens betrap je jezelf erop dat je van een paar oude setups weer een nieuw vliegtuig aan het bouwen bent :D
     
  13. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren

    Er zitten 4 Hitec HS-625MG servo's is, waarvan die op het hoogte roer en het richting's roer nieuwe waren. Die van de rol roeren zijn al wat ouder, maar heb heb er nooit problemen me gehad, we vermoeden dat het stabilo is afgebroken zoals je ziet ligt deze op de foto ook al een stuk verder van het toestel. Het is jammer dat het laag bij de grond gebeurde het kwaad was al geschiet voordat we het in de gaten hadden, dus hebben er niet op kunne letten of er nog iets uit de lucht kwam fladderen wat eventueel afgebroken kan zijn.
     
  14. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    Dat klepje, of eigenlijk een soort membraampje zit tussen het "carter" en het tankje.
    Daar hoort 1 of ander kunstof stuk materiaal te zitten die heen en weer kan.
    Effe een fotootje gemaakt van een achterkant( zonder tankje) waar dit membraam op te zien is:
    [​IMG]

    Hier mist trouwens nog een metalen veer die dit membraam op zijn plaats houdt, en is het geen plastic deel maar een soort koperachtig iets.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig, dat hele ding heb ik niet gezien...
    Maar waarschijnlijk heb je het daar over de 49, die had ik nog niet uit elkaar gehad

    Bij de .02 zit het dan blijkbaar toch wel weer een stuk anders?
    Viel me wel op, aan de binnenkant van de tank tegen de montageplaat zit een slangetje voor de fuel pickup.
    In dat slangetje zit een veer, waarschijnlijk heeft die dezelfde functie als de veer die in jouw foto ontbreekt?

    ff wat foto's gepikt op internet:
    Dit is de brommert zelf (de .02)
    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSbmrYzcWKGwCTVVXiKYI84Ob9qhAG2VLR5IevYeNZJK7DoK99hzXhjsygA

    Dit is hoe de backplate, de plaat waar de stelschroef en alles in zit eruit ziet:
    http://static.rcgroups.net/forums/a...7/t4810958-92-thumb-IMG_0153.jpg?d=1335380372

    Vermoedelijk heb jij het over de 49 (die heb ik nog niet open gehad..)
    daar zou, volgens internet ;-) deze in moeten zitten:
    http://i.ebayimg.com/t/Cox-049-Vint...==/$(KGrHqZ,!pgFB(it(TE3BQfeUIycc!~~60_12.JPG

    Ik moet gewoon 1 dezer dagen die dingen eens proberen op mn nieuwe brandstof...
    teveel te doen, maar nog steeds maar 24 uur in een dag...
     
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Vandaag maiden gehad van mijn nieuwe (en vooral goedkope) toestelletje. Het is de 1180mm j3 cub van hobbyking van 15 euro:



    En een plaatje:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Mooi toestel dat blijkbaar mooi vliegt.

    Maar heb je niet een beetje overdreven met het wiel formaat?
    Lijkt wel op een supper cup ipv een J3.

    Johan.
     
  18. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ja hij vliegt heel lekker, het wielformaat is bewust gekozen, dit is het enige veld dat we tot onze beschikking hebben en dit is het kleinste formaat wat daar rolt. (zoals je zag heeft hij er met deze wielen in het begin ook moeilijk mee)

    Het maakt me niet zoveel uit, het is nooit bedoeld als schaalmodel het is een eerste probeersel van zelfbouw(kit) in plaats van arf of pnp wat ik tot nu toe gehad heb.
     
  19. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    heb je wel eens met een funcub gevlogen?
    heeft ook van die grote wielen en vliegt echt superrrrrrrrr
    heb hem nu een paar seizoenen, 2 of 3 en hij begint nu wel slap te worden maar dat ligt waarschijnelijk aan mijn vliegstijl:rolleyes:
    ondertussen ook al 6 staart servo's versleten, geweldige kist :D
     
  20. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Funcub zat ik ook naar te kijken maargoed voor nu vermaak ik me hier ook mee, ik heb er 2 van die andere is nog niet gebouwd.

    Ik ben positief verrast door het vlieggedrag, hij zal nog veel vlieg uurtjes gaan maken!
     

Deel Deze Pagina