Blade 130X tail totaal stuk.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René Verstegen, 23 aug 2012.

  1. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Iemand in onze vliegclub heeft ook een 130X en had net hetzelfde voor...
    Gewoon blad eraf gevlogen...
     
  2. Nikske

    Nikske

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    13
    Mannen,als ik even mag storen,ik heb net als jullie ondervonden dat deze heli kan rammelen als een ouwe koffiepot , De reden van het los rammelen van onderdelen ligt aan de speling in de bearings van de tail.
    Al eens een 700 schaalmodel van duizenden eurotjes zien ontploffen tijdens het optoeren omdat ie te lang in zijn resonantie-toerental bleef draaien.
    Door het heen en weer slaan van het asje in gatje van de bearing krijgt men een resonantie, en dat aan een snelheid van zo'n 20000 toeren.Dat noem ik er om vragen he.
    Wat heb ik daaraan gedaan:twee bearings van de MCPX MAIN BLADE GRIPS toegevoegd bij de bestaande bearings.Eentje links op de houder en eentje rechts aan de kant van het tandwieltje en het orginele verplaatst naar de andere kant.Heb er een afbeelding van maar ik mag geen bijlagen bijplaatsen.
    Het gevreesde ding is getemd en vliegt nu vrolijk rond, geen enkel trillinkje meer,geen tailwag meer,en alles blijft netjes op zijn plaats hangen.
    Hopelijk hebben jullie daar wat aan.
    Grts Nick
     
  3. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
  4. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ben 2 keer een tail blaadje kwijtgeraakt (het blaadje scheurde bij het gaatje af) - reken maar dat de tail grips dan trillen. Maar nog niet meegemaakt dat een complete tailgrip afbreekt.

    Die boutjes moet je nét iets strakker dan handvast aandraaien. Je moet echt vertrouwen op de locktite.

    Als je hem al flink onder spanning zet door hem heel stevig aan te draaien komt de middelpuntvliedende kracht van het gigantisch snel draaiende bladhoudertje daar nog bij, en knapt hij sneller af.

    Is bij grotere heli's ook de regel: draai het niet te vast aan... Kán de oorzaak zijn, hoeft niet maar kan wel.
     
  5. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo

    Ik wil wel nog even aangeven dat bij mij het probleem niet was dat het schroefje dat de tailbladehouder vast houd was geknapt.

    Ik had het schroefje en het lager van de tailbladehouder nog aan de tailhub zitten, maar de tailbladehouder is gewoon over het lager / uit het lager gescheurt.

    Dit gebeurde me toen na 8 lipo's na aanschaf, heb toen nieuwe spullen besteld (de zelfde als orgineel) die hebben zeker 50 vluchten overleefd.

    Maargoed ik gebruik dit als mijn leer heli dus ook vaak gecrashed tijdens oefenen van nieuw manouvres. Nu dan maar voor bovenstaande optie gekozen :) zeer stabiele staart ook een flinke wind. ( niet dat dat fijn vliegt, maar de staart blijft strak :) )
     
  6. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah ok, ik werd op een zijspoor gezet door een foto met een afgebroken boutje, die was niet van jou. Mijn fout ;) - wat je beschrijft mag uiteraard niet gebeuren. Lijkt exemplarisch, ik heb er nog niet eerder van gehoord en mij is het ook na 300 vluchten nog niet gebeurd.

    Kan het na al die crashes niet zijn dat je tail bladhouder een scheurtje had? Want dát is me wel eens gebeurd. Ik zag het op tijd, maar anders had ik mogelijk ook rare schade gehad. Hoewel je zou verwachten dat de lagers en het boutje gewoon blijven zitten dan.
     
  7. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Het was echt meteen in het begin, misschien lipo 7 of 8, toen had ik nog niets raars gedaan eigelijk. gewoon wal 8jes en beetje inverted hover kijken hoe die aanvoelt.

    En ineens in accu 7 of 8 ik toer op stijg tot moh 40 centimeter boven de grond, en ineens zie ik wat wegspringen, het ding begint te pirouette, dus meteen trottlehold, heli kwam tollend naar maar bleef rechtop staan op de skid. Dus alle schade die is gekomen is echt in de lucht gebeurt. dus niet doordat dat gebeurd crash ik en ontstaat nog meer schade zeg maar.

    Maargoed na dat incindent zeker 40 tot 60 accus met de nieuwe parts gevlogen. en ook wat meer gedaan, tictocs, rainbows. en toen nah keer of 4á5 gecrashed. en hij vloog nog steeds, maar de staart werdt slechter en slechter. en ik was op de hoogte dat de standaard staart houder gewoon slechte lagers heeft. Daarom voor allu gekozen van microheli.

    Nu 20 accu's mee gevlogen en 1 crash. vliegt nog lekker strak als in het begin :)

    Maar ik vermoed dat ik een slecht exemplaar heb gehad in het gebin, anders dan dat kan bijna niet.
     
  8. patjedu

    patjedu

    Lid geworden:
    11 mrt 2012
    Berichten:
    3
    Jawel. Ik had ook het probleem dat het schroefjes van de tailblade holder in de lucht los schoten. Dus ook heli naar beneden en voor de derde keer een gespleten tailboom. Waardoor de staart extreem gaat trillen. Ga nu het staartgedeelte van een walkera 4g6 erop zetten. Veel minder speling en maar 25 procent van de prijs van de blade onderdelen
     
  9. MacIak

    MacIak

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Mordor
    Hee Nick,
    Klinkt als n goeie mod?? Hoezo mag geen bijlage plaatsen?
    Pb m anders naar mij, probeer ik t nog s.
    Kan nuttig en goedkoop zijn voor velen!
     
  10. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik heb ook eens gevraagd mij deze oplossing te pm'en maar helaas nog geen reactie gehad.
     
  11. Bas v k

    Bas v k

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    geldrop
    He allemaal,

    Ik wil ook een blade 130x aanschaffen, maar vinden jullie de heli de moeite waard of toch niet.
     
  12. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Eerlijk gezegd zou ik, eenmaal je de 'beginnersfase' voorbij bent, toestellen zoals de 130X aan me voorbij laten gaan.

    De staart blijft gewoon problemen geven bij alle 130X vliegers bij ons in de club. Is maar een enkeling die geen last heeft van vibraties, bij een andere is de tail is gewoon uit elkaar gesprongen bij optoeren, ...

    Kijk dan liever naar een Blade 300X of nog beter, een Gaui X2. Ze zijn wel wat groter maar deze vliegen tenminste als een volwaardige heli. (Hoewel de gyro op de 130x echt wel een goed dingetje is)
     
  13. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Hij is zeker de moeite waard!

    Ik ben begonnen met een blade mcpx in januari 2012. heel veel van geleerd, en lage crash kosten. Toen ik inverted kon vliegen en hoveren etc etc. heb ik in april een trex550 aangeschaft. in juli nog een trex700. met deze heli's vlieg ik nu ook inverted.

    in augustus nog een blade130X gekocht. Echt een fijne heli. Reden dat ik die kocht is omdat ik nieuwe dingen met de 550 en 700 wilde. maar die zijn te duur voor het echt mee te oefenen. Dus die 130X geeft ook meer de eigenschappen van een echte heli. de staart is ook met servo, en is ook het kleinste model met een staart servo. kosten zijn goedkoop met een crash. En met deze blade 130X oefen ik nu ook piroflips. en dat durf ik nog niet met de 550 of 700 dus ik ben er erg blij mee.
     
  14. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb het al meermaals gezegd, je moet de tail blaadjes balancen. Een strookje doorzichtig plakband van 1-2mm breed en 1 cm lang over de dikke kant van het lichtste blaadje kan het verschil maken tussen gigantisch trillen en 100% trillingsvrij. De tail is bij allebei mijn 130's helemaal trillingsvrij.

    Een vliegkameraad van me heeft ook een 130x gekocht, had ook enorme tail vibraties en is na een half uurtje zorgvuldig balancen ook met een 100% trillingsvrije tail aan het vliegen. Main blades verwijderen, tail blades laten zitten en optoeren tot midstick. Je schrikt je vermoedelijk kapot. Dan balancen tot hij zijdezacht en turbine achtig loopt......

    Het is mijn meest waardevolle aankoop van dit jaar. Ik heb er ontzettend veel mee geleerd, reden zijnde dat je er alles mee durft, 9 van de 10 keer gaat er niets kapot bij een crash mits je throttle hold op tijd weet te vinden. Als er wel een keer wat stuk gaat zijn de repair kosten beperkt.
     
  15. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo


    Hier zit het probleem niet of niet helemaal. Het probleem zit in de lagers die de tail-shaft op z'n plaats houden. Deze hebben speling! de tailschaf kan dus op en neer. Doordat vermoedelijk 1 blaadje wat zwaarder is trek die altijd tijdens het roteren de as die richting op. hier door krijg je het idee van een wasmachine die verkeerd geladen is. maar dan 10X zo snel met wel 10.000 toeren ofzo. en jaaa dat gaat behoorlijk trillen!

    Mijn oplossing: blaadjes standaard laten en de vogende 2 dingen bestellen:
    Precision CNC Aluminum Tail Gear Case (Square) - BLADE 130X, MICROHELI

    Double Bearing Stainless Steel Tail Pitch Slider - BLADE 130X, MICROHELI

    Probleem 100% opgelost.
     
  16. Bas v k

    Bas v k

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    geldrop
    De reden om deze heli te kopen is ook voor het proberen van oefeningen die ik met mijn trex 450 niet durf, dat wil zeggen wel durf maar geen zin om na ieder crash € 100,00 uit te moeten geven.

    Ik zit ook nog midden in de bouw van mijn trex 500.
    Dus in grotere modellen ben ik al redelijk voorzien.
     
  17. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb je het wel geprobeerd, dat balancen van de tail blades? Volgens mij niet, want het helpt de trillingen 100% de wereld uit. Probeer het en je zal zien dat het zo is.

    Ik heb precies die microheli dingen geprobeerd die je noemt, het loste niks op.

    Alles op de 130x heeft enorme (!) speling. De swash, de tail, echt alles. Maar het vliegt heel strak en precies, het 'set' blijkbaar tijdens het vliegen ofzo. Oplossing ligt hier bij 3 heli's in het nauwgezet balancen van de tail blades. Wie er zijn voordeel mee wil doen doet dat, wie honderd of meer euro wil uitgeven aan zinloze upgrades mag dat uiteraard ook doen. Neem van mij aan, de heli vliegt prima zonder enige upgrade. Ik heb er nu bijna 350 vluchten op zitten. Er is een tail lagertje dat nu rot begint te worden en die vervangen zou moeten worden maar verder.... 350 vluchten dikke pret.
     
  18. René Verstegen

    René Verstegen

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Nahgoed, ieder zijn eigen manier. Mijne vliegt nu ook al 180 vluchten strak.
     
  19. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo is het, ieder zijn manier. Ik deel het alleen nog maar een keer met jullie omdat ik zo veel lees over trillende staarten en pure frustratie daarover.

    De microheli tail die ik kocht, het zal vast exemplarisch zijn, maar DIE trilde juist vreselijk. Echt, ik verzin het niet. Zonder blaadjes optoeren, en je zag dan de tail as gewoon kegelvormig worden, aan het uiteinde werd -ie gewoon breed van de onbalans. Zal vast een maandag exemplaar zijn geweest.

    Maar als ik 3 verschillende heli's 100% trillingsvrij krijg met minuscule stukjes tape, dan is het op zijn minst het proberen waard. Het is wel serieus een nauwkeurig klusje en het luistert nauw.

    Wat ik echt niet kan begrijpen is dat de heli met zoveel speling overal, toch zo strak en hard kan vliegen.
     
  20. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Speling op de staart zul je ALTIJD hebben, heb ondertussen zowat alles aangepast en de staart is nu speling vrij op één ding na en dat is de tailservo. Wanneer ik deze met de hand blokkeer heb ik géén speling op de staart, laat ik 'm los heb ik 1,5mm speling in de servo wat ENORM veel is voor een micro:(
    Enige oplossing is een roterend servo inplaats van een lineaire!!
    Niemand zou een grote heli size 500 of meer gaan vliegen met 1,5mm speling op de staartservo:rolleyes:

    Raar genoeg zoals Startrex zegt ondervindt de 130x hier geen hinder van tijdens het vliegen:cool:
    Waarschijnlijk zijn we met zijn allen perfectionisten, anders zit je niet in deze hobby, maar in dit geval, niks van aantrekken en vliegen met die hap:cool::cool::cool:

    Grtz Rudi
     

Deel Deze Pagina