NK Seizoen 2013 !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kunt wel een dergelijke test opzetten en de zichtbare snelle jongens op de baan contoleren.

Een regelaar, een servotester en een 7 volt gestabiliseerde voeding op een plankje is je basis. Dan een simpele universeel meter met frequentiemeter bij een sensor aftappen.
En dit ding doet dat ook. Ik heb hem bij de MACH wel eens aan het werk gezien, maar ben niet op de hoogte van de resultaten

http://www.team-powers.com/manual/TP_MC_UserGuide-09292009_eng.pdf
 
Duidelijk....

Een tijd terug had ik ook al het idee hoe een timing van een sensor te meten.

Zet een lichte spanning op 2 polen, de rotor zal zich naar een vast pint bewegen. Plaats een digitale hoekmeter op de as, zet hem op 0 graden en sluit LED's op de sensoren aan. Ontkoppel de spanning en verdraai de as en noteer de momenten dat de leds oplichten. Ik denk dat de afstand van de rotor tov de sensoren hier een hoop invloed op hebben(gezien het uitshimmen) maar als he het gemiddelde pakt van het moment van oplichten en weer uit gaan moet je de exacte middenpunt hebben van een sensor wat voor iedereen gelijk is.

Ik gebruik zelf zo'n hoekmeter om timings van brandstofmotoren te meten:

timing9.jpg
 
Het is mij om het even wat we kiezen, maar willen we dit?

Bij de Mach zijn destijds alle auto's ingenomen en 'helemaal open getrokken'. Er is daarbij ook een hoop gemopper geweest van de rijders vanwege de tijd die het innam, en hoe men de motoren uit de auto's haalde. Het is goed dat men bijv. de top 10 helemaal grondig controleerd, zeker wanneer het zo 'on aangekondigd' is bijv. maar zitten we er op te wachten? Gaat dit niet een hoop moeite kosten, terwijl er toch altijd wel geroepen wordt dat mensen valsspelen, hoe veel regels je ook maakt....

Groet Robert
 
Het is mij om het even wat we kiezen, maar willen we dit?

Bij de Mach zijn destijds alle auto's ingenomen en 'helemaal open getrokken'. Er is daarbij ook een hoop gemopper geweest van de rijders vanwege de tijd die het innam, en hoe men de motoren uit de auto's haalde. Het is goed dat men bijv. de top 10 helemaal grondig controleerd, zeker wanneer het zo 'on aangekondigd' is bijv. maar zitten we er op te wachten? Gaat dit niet een hoop moeite kosten, terwijl er toch altijd wel geroepen wordt dat mensen valsspelen, hoe veel regels je ook maakt....

Groet Robert


Dit viel idd niet in goede aarde bij de meeste rijders. Desondanks is het nu wel even als mooi voorbeeld te gebruiken. ALLE motoren van de top 10 zijn losgeweest. NIKS waarmee gerommeld is.

En ben het inderdaad met je eens dat volgensmij niemand op iets dergelijks als wat op de MACH gebeurd is zit te wachten. Kost erg veel tijd en veel gezeur.
 
Waarmee ik niet gelijk wil zeggen dat de snellere rijders niet volgens het reglement zouden rijden, maar het heeft er wel de schijn van en met het invoeren van een dergelijke controle kun je die schijn weghalen.
En ik hoor heel veel verhalen rondom mij heen dat er mensen zijn die geen NK meer rijden in de stock klasse omdat er schijnbaar gerommeld wordt, en dat dat een nadeel is van een stock klasse.

Wie ?? En wat wordt er gerommeld ?? Ben erg benieuwd... Hoor graag iets concreets...

Het in het algemeen verdenken van sjoemelen en rommelen etc. zonder daadwerkelijk iets concreets te kunnen noemen ben ik, sorry daarvoor, maar inmiddels een beetje beu...

Zoals Robert hierboven ook al aangaf is op een NK de hele top 10 gecontroleerd... Niks en niemand die heeft lopen rommelen...
 
Het in het algemeen verdenken van sjoemelen en rommelen etc. zonder daadwerkelijk iets concreets te kunnen noemen ben ik, sorry daarvoor, maar inmiddels een beetje beu...

Die Rob Janssen, die moet wel valsspelen, hij wint iedere keer :mrgreen: ;-) :mrgreen:

(sorry, te makkelijk! :P. Respect voor je stuurmans kunsten Rob)

Volgens mij waren niet alleen de motoren op de 'tester' geweest. Maar was ook de aandrijflijn en ESC gecontroleerd. Dus daarmee heb je volgens mij wel alles te pakken. Zeker als je bedenkt dat de accu's en banden vooraf gecontroleerd zijn.

Groet Robert
 
Die Rob Janssen, die moet wel valsspelen, hij wint iedere keer :mrgreen: ;-) :mrgreen:

(sorry, te makkelijk! :P. Respect voor je stuurmans kunsten Rob)

Volgens mij waren niet alleen de motoren op de 'tester' geweest. Maar was ook de aandrijflijn en ESC gecontroleerd. Dus daarmee heb je volgens mij wel alles te pakken. Zeker als je bedenkt dat de accu's en banden vooraf gecontroleerd zijn.

Groet Robert

Haha en bedankt hè :P

Nee maar klopt ja. Dus dan lijkt het vrij zeker dat alles eerlijk was. En ben van mening dat dit de rest van de NK's ook het geval was !
 
Dit viel idd niet in goede aarde bij de meeste rijders. Desondanks is het nu wel even als mooi voorbeeld te gebruiken. ALLE motoren van de top 10 zijn losgeweest. NIKS waarmee gerommeld is.

Zover ik weet is mijn motor niet inwendig gecontroleerd op de MACH. Daarnaast is je conclusie nogal stellig. Ik zou zeggen dat motoren niet illegaal zijn bevonden.
 
Invoeren van een keuringsitem op maximaal motortoerental.

Aan de hand van de specificatie van Speedpassion een minimaal en maximaal toerental instellen zodat het sjoemelen, wat natuurlijk niemand doet, min of meer uitgesloten wordt.

Draait je motor te veel toeren, helaas geen deelname, wordt in zekere ook al toegepast bij de ETS. Alleen gebruikt men daar een speedgun.

Bij de eerste keuring van de dag wordt het toerental getest, motor en regelaar gemerkt en daar moet je het de rest van de dag mee doen. Regelaar of motor stuk? Vervangen en zelfde keuring nogmaals doorlopen.

Speedpassion zal geen minimaal of maximaal toerental opgeven. Dus die moet de NOMAC zelf gaan bepalen. En wat doe je als je net een nieuwe motor hebt gekocht en deze draait sneller dan het maximale toerental? Nog een motor kopen?
 
Speedpassion zal geen minimaal of maximaal toerental opgeven. Dus die moet de NOMAC zelf gaan bepalen. En wat doe je als je net een nieuwe motor hebt gekocht en deze draait sneller dan het maximale toerental? Nog een motor kopen?

Je zou kunnen denken aan de timing terug schroeven naar het maximum toerental en de positie van de endbell verzegelen.
 
De juiste gas- en rempunten en het goed in- en uitrijden van de bochten bepaald meer snelheidsverschil, dan ik tot nu toe heb gezien in verschil tussen motoren. Ik denk ook dat het wel een beetje ver gaat om zo intensief te gaan meten/controleren terwijl alle snelheids-gerelateerde componenten zijn vast gelegd, en de accu ook van te voren wordt gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst aan de ETS in Duitsland meegedaan. Duidelijke, simpele regels die vooraf op een snelle en duidelijke manier worden gecontroleerd. Wat een verademing, en volgens mij totaal geen problemen. Zou dit ertoe leiden dat er ruim 300 inschrijvingen waren? Hou het eenvoudig, de voorstellen over timing/toerental controleren zouden mij er in ieder geval direct van weerhouden om NOMAC te gaan rijden.

Marcel
 
Hmm, niet om iemand te beschuldigen maar zelfs in de formule 1 probeert iedereen de grens op te zoeken, dat is in de lagere raceklassen -en ongetwijfeld ook de RC- al jaren niet anders hoor......

Het is menselijk om het uiterste van de regels op te zoeken, vraag maar aan iemand bij bijvoorbeeld de belastingdienst....
 
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst aan de ETS in Duitsland meegedaan. Duidelijke, simpele regels die vooraf op een snelle en duidelijke manier worden gecontroleerd. Wat een verademing, en volgens mij totaal geen problemen. Zou dit ertoe leiden dat er ruim 300 inschrijvingen waren? Hou het eenvoudig, de voorstellen over timing/toerental controleren zouden mij er in ieder geval direct van weerhouden om NOMAC te gaan rijden.

Marcel

Haha....ten tijde van de TT01-hobbyklasse met een voorloper van de Cirtix waren er ook ETS-regelaars die software erop hadden staan die nooit door de fabrikant op die serie gezet waren. Hobbyklasse was dat en ze waren fanatiek!!!

Het enige wat mij altijd doet besluiten mee te rijden is de lol, winnen kan er namelijk maar eentje!!
 
Haha....ten tijde van de TT01-hobbyklasse met een voorloper van de Cirtix waren er ook ETS-regelaars die software erop hadden staan die nooit door de fabrikant op die serie gezet waren. Hobbyklasse was dat en ze waren fanatiek!!!

Het enige wat mij altijd doet besluiten mee te rijden is de lol, winnen kan er namelijk maar eentje!!

Ik ben me ervan bewust dat dit gebeurt, de mensen die dat doen hou je helaas altijd. Ik denk altijd maar zo: ik hoef me bij een wedstrijd als de ETS in ieder geval al niet druk te maken over banden, motor en regelaar, dat maakt de wedstrijd een stuk relaxter en zodoende kan ik er meer van genieten. Als ik voor mezelf het maximale eruit kan halen is het goed, en ik ben echt niet minder fanatiek hoor ;-) Het afgelopen weekend was ik 28e van de 33 F1's, maar ik heb mezelf het hele weekend kunnen verbeteren en ik reed in de laatste finale mijn beste tijden. En als ik naar de kwaliteit kijk wat er voor me stond, dan schaam ik me nergens voor ;-)

Maar back op topic: hou de regels eenvoudig en duidelijk, en laat de controle kort duren.

Mvg
Marcel
 
De juiste gas- en rempunten en het goed in- en uitrijden van de bochten bepaald meer snelheidsverschil, dan ik tot nu toe heb gezien in verschil van motoren. Ik denk ook dat het wel een beetje ver gaat om zo intensief te gaan meten/controleren terwijl alle snelheids-gerelateerde componenten zijn vast gelegd, en de accu ook van te voren wordt gemeten.

+1
Wat je zegt klopt helemaal Danny, daarnaast ook nog een klein stukje van het afstellen van de auto.

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst aan de ETS in Duitsland meegedaan. Duidelijke, simpele regels die vooraf op een snelle en duidelijke manier worden gecontroleerd. Wat een verademing, en volgens mij totaal geen problemen. Zou dit ertoe leiden dat er ruim 300 inschrijvingen waren? Hou het eenvoudig, de voorstellen over timing/toerental controleren zouden mij er in ieder geval direct van weerhouden om NOMAC te gaan rijden.

Marcel

Helemaal mee eens. En op dit moment lijkt het nomac reglement nagenoeg op die van de ETS en heb ik er dus ook voor gekozen dit jaar weer NK's mee te rijden. NK's waar ik mij ongeacht het resultaat erg vermaakt heb!

Groet Robert
 
Even een voorbeeld uit het verleden.
Ik reed samen met mijn oudste zoon bij ERCE met een 12t mod brushed motor. Beide identiek, mijn zoon vond echter dat mijn auto altijd harder liep en wou dat ook. Tot ik zei, pak mijn auto maar, tot nzijn verbazing was ik weer sneller.
Conclusie is dus dat het beter kunnen rijden de snelheid beinvloed, en hiermee zeggende, niets veranderen aan huidig systeem en allerlei controles achterwege laten.

Ron'
 
De juiste gas- en rempunten en het goed in- en uitrijden van de bochten bepaald meer snelheidsverschil, dan ik tot nu toe heb gezien in verschil van motoren. Ik denk ook dat het wel een beetje ver gaat om zo intensief te gaan meten/controleren terwijl alle snelheids-gerelateerde componenten zijn vast gelegd, en de accu ook van te voren wordt gemeten.

200% mee eens Danny;) !
 
Even een voorbeeld uit het verleden.
Ik reed samen met mijn oudste zoon bij ERCE met een 12t mod brushed motor. Beide identiek, mijn zoon vond echter dat mijn auto altijd harder liep en wou dat ook. Tot ik zei, pak mijn auto maar, tot nzijn verbazing was ik weer sneller.
Conclusie is dus dat het beter kunnen rijden de snelheid beinvloed, en hiermee zeggende, niets veranderen aan huidig systeem en allerlei controles achterwege laten.

Ron'

Haha leuk is dat he ;) ! Als we op de Amca met een aantal man van zender wisselen, eindigen alsnog dezelfde namen bovenaan, ongeacht welke auto etc. ;) !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top