Diff openen

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door kikkeraap, 14 okt 2012.

  1. kikkeraap

    kikkeraap

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik wil onderhoud plegen aan het diff van mijn King Motor (KSRC001, het diff wat standaard in deze auto zit), alleen is er een klein probleem. Het diff (met alu behuizing) heb ik met gemak uit de aandrijf behuizing gekregen en de volgende stap was het open krijgen van de alu diff behuizing. Er is geen beweging te krijgen in de 4 bouten die de aluminium diff behuizing sluiten. Ik heb met een creme brulee brander hitte erop los gelaten (met beleid) en een paar tikken uitgedeeld met een hamer, maar geen resultaat. Het is de eerste keer dat het diff opengaat. Zijn er nog andere tips om de bouten los te krijgen?
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2012
  2. Arjen unimog

    Arjen unimog Guest

    een nachtje in de WD-40 zetten en de volgende dag op nieuw proberen ???

    nog een tip als je hem toch los gekregen hebt:
    zet de boutje in de vaseline/olie. Dan krijg je ze de volgende keer beter los

    succes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2012
  3. kikkeraap

    kikkeraap

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Den Bosch
    WD40 heeft geen resultaat. Hoe lang mag/kan ik de brander op het diff houden zonder dat de inhoud ervan smelt? Mogelijk dat er vanaf de fabriek er meer loctite opzit dan gebruikelijk?
     
  4. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Probeer het eens met de punt van een soldeerpistool.
     
  5. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Als je loctite niet los krijgt met verwarmen is dit mischien nog een mogelijk oplossing :

    Slagschroevendraaien met een goed passend bitje, als je die machine niet heb een schroeftol met slipkoppeling.

    Mijn ervaring is dat het vaak door de tikken die het bout(je) schroef(je) het voorzichtig los komt zonder dat je alles krom of kapot draait.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2012
  6. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Over welk type diff gaat heet er zijn diverse soorten.
    Je schrijft alleen over het dif van mijn KM Wat dat ook wezen mag.
     
  7. kikkeraap

    kikkeraap

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb geprobeerd de start post wat duidelijker te verwoorden. In het kort het gaat om een standaard King Motor, KSRC001, diff behuizing is van alu. In ieder geval al bedankt voor de tips tot nu toe:)
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Heb je de manier van R081N al geprobeerd?
    Dit lijkt mij tot nu toe een van de betere tips.
    Het trillen van de slipkoppeling geeft een soort hamer effect.
    Ongeveer het zelfde principe als een slagmoersleutel in de 1:1 wereld ( maar dan lichter natuurlijk.
     
  9. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Om wat voor soort diff gaat het dat is mijn vraag.
    sommige diffs zijn uit 2 schaal delen en niet draaibaar ivm de paspennen.
    Lijkt me echt stug dat de boutjes er niet uit gaan.
    Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik ergens een boutje niet uit kreeg ook al werd er locktide gebruikt.
    Heb even gezocht gaat het om dit diff http://www.toprc.nl/aluminium-diff-gear-set.html
     
  10. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    gewoon een klein brandertje erbij en net zo lang stoken tot ze wel los gaan. Het is belangrijk dat je alleen op de kop van het boutje stookt. Na 1 min. is de lijmkracht van de loctite er af en kun je ze losdraaien. Wel een geslepen inbussleutel gebruiken, die goed past, daar evt. een sleutel op zetten zodat je meer kracht kunt zetten.
    Ik heb op deze manier nog nooit een boutje niet los gekregen. En mocht de kop dol gaan dan uitboren. Er zitten in dit dif 4 kunststof delen. Die gaan volgens mijn niet kapot op deze manier. Maarrrr....stel dat ze wel vervormen door de hitte heb je in ieder geval wel je dif. open om ze te vervangen. Geen grapje!
    O ja en géén olie of vet op de boutjes doen bij het dichtschroeven. Er zit niet voor niets loctite op!

    Enne, met kijken gaat hij niet open.
     
  11. kikkeraap

    kikkeraap

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Den Bosch
    Inderdaad het gaat om dit diff. De 4 bouten die je op de afbeelding zit willen niet los.

    Dat ga ik binnenkort nog een keer proberen, maar dan langer dan wat ik nu heb gedaan. Ik durfde de 1 minuut niet aan.

    Dat plastic is altijd goedkoper dan een nieuw diff:)

    @all: Alvast bedankt voor de input!
     
  12. Barry B

    Barry B

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    82
    ik heb ook ooit zo'n probleem gehad voorzichtig uitboren. ik kreeg er 2 niet los die had ik uitgeboord wel voorzichtig doen anders kun je een aantal dingen direct vervangen suc6 ermee.
     
  13. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn

    Ik denk dat dat een betere oplossing is dan 1 min lang je dif warm te gaan stoken, je materiaal gaat naar mijn mening daar dan op achteruit.

    Als je hem weer in elkaar gaat zetten mischien geen locite gebruiken maar een vierringetje gebruiken ???

    GR Robin
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien gewoon de blauwe ( medium ) locktite gebruiken?
    Die kreeg ik altijd gewoon weer los.
     
  15. kikkeraap

    kikkeraap

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Den Bosch
    Het diff zelf is nog nooit geopend en de bouten zijn blijkbaar fabrieksaf al zo vast. Meestal gebruik ik de blauwe loctite, alleen in gevallen dat ik niet meer hoef lost te maken of als het echt vast zit andere (ik dacht groen)
     
  16. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik beb ook niet gezegt dat jij hem zo in elkaar heb gezet ;)
    ik zeg alleen als je hem weer in elkaar gaat zetten is het mischien een idee om veeringertjes te gebruiken ???
    Als goed zeg dan is : groen Lijm, blauw borg en rood voor afdichting.

    En nou al geprobeert met een slagschroevendraaier ? of schroeftol met slipstand ? ? ?

    GR Robin
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Dat weet ik, alleen bij het heropbouwen bedoel ik.
    De sterkste Locktite is de rode geloof ik.

    EDIT : Robin was mij voor.
     
  18. kikkeraap

    kikkeraap

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Den Bosch
    Mijn bitjes passen niet op die van de slagschroevendraaier. Schroeftol dat wordt denk ik de volgende optie
     
  19. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hahaha, is mij ook wel eens gebeurt.



    alle bitjes die in een bithouder passen van een schroeftol passen ook in een slagschroevendraaier.

    of ben je in de war met een slagmoersleutel ?

    GR Robin
     
  20. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Als je de boutjes niet los krijgt zoals wiljan (fast will) aangeeft ,ja dan eehh.
    Met de hand kan het zeker los komen maar je moet wel kracht zetten.
    Slag schroevendraaier voor boutjes van die maat ???
    Ik zeg verkeerde hobby gekozen.
    Maar zal nu wel weer bot zijn.:oops:
     

Deel Deze Pagina