Hallo. Ik heb net twee van die digitale Graupner DES-servo's in m'n heli gezet, een voor de pitch, de andere voor de heck-sturing. Nu is die pitch-servo muisstil als ik de ontvanger inschakel, maar de heck-servo maakt een geluid wat nog het meest lijkt op het tikken van een geigerteller, eerst snel (alsof je een wandelingetje door Tsjernobyl of Fukushima maakt), en langzaam wordt het tikken trager tot het helemaal stopt. De servo-arm zelf blijft gewoon stil staan, en het tikken doet ie ook niet altijd, soms wel, soms niet, en is niet afhankelijk van gewoon bewegen met de stuurknuppel. Vraag is zodoende of dit normaal is bij een digitale servo, waarbij ik moet zeggen dat die heck-servo een sneller type is dan de pitch-servo. Groet, Jan.
Hoi Jan, met dit soort info kan men niks, je weet niet eens of die servos nieuw zijn of een crash overleefden, ook moet je schrijven wat die stroomverzorging is (via BEC, externe stroom, voltage enz.) en misschien ook wat voor heli, Een heli met 1 pitch-servo ?? En die anderen 2 of 3 servos aan de swash ?? Schrijf het duidelijk, dan kreeg je snel een antwoord!
Hallo. Dan zal ik even jouw vragen beantwoorden, kun jij daarna die van mijn afhandelen. 1) de servo's zijn nieuw, zo vanuit het pak in de heli, zit zelfs nog geen armpje of stangetje aan. 2) stroomverzorging was uit een 800mAh accu, deze gebruik ik voor het inbouwen en afstellen van de servo's. Die andere digitale servo die ik beschreef (dus die doodstil is) zit trouwens (uiteraard) op dezelfde accu aangesloten. 3) heli is een Shuttle, ook nieuw, maar omdat de servo's nog niet aan een stang gekoppeld zitten hadden ze net zo goed in een zwever, boot, of paspop kunnen zitten, maakt voor mijn vraagstelling geen verschil. 4) de Shuttle heeft ''één servo voor de pitch, één voor roll, en één voor nick. 5) de tikkende servo is wel de heck-servo, maar hij zit nog niet op een gyro aangesloten (die zit in de HeliCommand, en die zit er nog niet in / tussen). Groet, Jan.
het kan zijn, dat ook een nieuwe servo kapot in een origineel verpakking zit, ik persoonlijk heb het 1 keer gehad van zoiets 100 servos, . stroomverzorging voor servos, da gaat het meer om voltage niet om mAH's die aan gesloten is, . en een shuttle heli kreeg je als koax en als gewone heli met paddels, en jij bouwt een helicommand in, ik begrijp het niet hoe dat zit, . in ieder geval suc6, en ga het rustig aan, eerst kijken , dan ...
Uwe bedoelt dat je het voltage van de batterij in d epeiling moet houden, dat deze niet hoger is dan wat de servo aankan Digi servo's willen best eens moeite hebben zich te centreren. Ze zijn zo snel, en willen zo nauwkeurig hun positie vastzetten, dat ze soms overshooten en dus veel zichzelf aan het corrigeren zijn. Normaal gedrag Zonder stangetjes etc kan dit best een tikkie zijn, zolang hij onder belasting maar niet vastloopt, tijdens de beweging opeens knakken geeft oid
TS wil weten of dit kraken en tikken normaal is bij digitale servos, antwoord: ja, Ik wilde meer weten, omdat ik dacht, dat misschien wat mis was met die servos (bv. BEC-spanning), maar dat hoeft niet, omdat het normaal is bij deze servos. Moet ook niet ingewikkelder zijn als het is.
Ik lees regelmatig berichtjes, dus ondertussen kan ik redelijk snel tussen de regeltjes door lezen Soms lukt het, soms niet... Hier lukte het
Hallo Uwe. Je hebt een zeer inspirerende manier van antwoorden, het is soms zelfs zo dat ik zelf niet meer weet wat voor een vraag ik ook al weer had gesteld . Maar goed, ik neem bij deze als topicstarter even de vrijheid om van m'n eigen bericht af te wijken, om de zaak wat te verduidelijken: ik heb ongeveer 18 jaar geleden twee Shuttles gehad, eentje standaard, en een met allerlei aftermarket-spul erop, tot en met een speciale rotorkop met klappende bladen (ben de naam effe kwijt). Destijds heb ik nog een stuk of drie, vier andere heli's gehad (je weet hoe dat gaat), maar de enige waar ik echt lol mee had was en bleef de Shuttle, en het liefst die eerste, dus met de gewone standaard onderdelen, met hier en daar wat speling, maar vloog altijd, en lekker "gemütlich". Omdat ik nu weer ben begonnen heb ik weer een Shuttle gekocht (stomverbaasd dat ze nog nieuw te krijgen zijn) met daarbij een EP-conversion-set, hij vliegt dus elektrisch (tenminste, dat hoop ik). Voor de rest gewoon standaard, dus paddlekop, enz. De Helicommand is een 3A, dus gewoon een simpel stabilisatiesysteem voor als het fout dreigt te gaan, met de standen "uit", "horizontale stailisatie", of "positie stabilisatie" (d.w.z. dat hij dan min of meer op een plaats geacht wordt te blijven hangen). Ik weet dat er bedenkingen zijn tegen het gebuik van een Helicommand, ook (en vooral) door mensen die zelf even vrolijk wél een gyro gebruiken of een fbl-systeem, maar ik kan er echter niet wakker van liggen. En, oh ja, ik kwam op mijn vraag toen ik die twee digitale servo's ingebouwd had, de ene tikte, de andere niet. Maar, antwoorden op die vraag heb ik inmiddels voldoende, waarvoor dank. Blijf het trouwens wel raar vinden dat zo'n servo dat doet, ik heb steeds de neiging om om me heen te kijken of ik ergens niet een blokje plutonium heb laten slingeren :zon:. Groet, Jan.
Hoi Jan (@JPV . dank je voor de uitleg, ik zou toch de volgende keer eerst maal kijken om wat het gaat, ( …de afgelopen dagen zijn 25 mensen gekomen met kleine mini heli’s en een probleempje naar een crash, dus daarom mijn verkeerde vermoede ..) . Mooi dat je een antwoord op je vraag(en) gekregen hebt, veel plezier verder met vliegen, . Uwe