MiMi DLG

ik snap helemaal wat frans bedoelt :)

je schuurt maar (bv) 25% schuin aan.... maar dat snijd je achteraf los, dus wat er voor blijft, dat noem je het kielvlak, en hetgene dat je schuin aanschuurde en afsneed wordt het rudder ;)

zo simpel als wat! :)
 
Ik neem aan dat het Hardware Pack zoals vermeldt op de F3K website niet meer verkrijgbaar is zodat ik al het materiaal per -door de verkoper- bepaalde minimum hoeveelheden los moet kopen? :confused:
 
Regen, regen, regen... de uhu is uit winterslaap gekomen ;)

Alle delen zijn uitgesneden, het begin van de opbouw is er. De stommiteit met de richting van de nerf in het midden is bekend, ze zaten al vast toen het opviel. Het is spijtig dat dit juist daar is gebeurd, we zullen zien hoe het zich houd.
6KXuO.jpg


Niet zo mooi dun als Frans, mogelijk dat ik dit tijdens het behandelen met porienvuller nog wat bijwerk. Het is de eerste MiMi, voorlopig prima zo:
eAkcj.jpg


Bij de hardware bestelling bleek een kaduuk servotje te zitten:
UwdGJ.jpg


In goed overleg met de shop mocht deze hier blijven, en dus gaat hij open:
UY4Xh.jpg


Dat ziet er weer netjes uit:
tlgta.jpg


De vraag blijft natuurlijk hoe hij beschadigd is geraakt, een nieuwe (betrouwbaardere) vervanger is onderweg. Geen secondelijm, de boel ligt dus te drogen. Morgen lekker verder.
 
Laatst bewerkt:
Regen, regen, regen... de uhu is uit winterslaap gekomen ;)

Alle delen zijn uitgesneden, het begin van de opbouw is er. De stommiteit met de richting van de nerf in het midden is bekend, ze zaten al vast toen het opviel. Het is spijtig dat dit juist daar is gebeurd, we zullen zien hoe het zich houd.
6KXuO.jpg

Ook ik heb deze fout gemaakt en bij mij heeft hij het gehouden, maar ik gooi ook niet zo hard :-|
 
Na er weer een tijdje uit te zijn geweest heb ik mij half afgebouwde MiMi ook weer uit de kast gehaald (spreekwoordelijk). Ik was geëindigd met het volgende:
Rompje af incl. staartboom en rudderstabilo. Ook rudder met hoorntje al af.
Vleugeldelen alle 4 gemaakt, 3 ervan geschuurd.

Gisteren heb ik het laatste vleugeldeel geschuurd. Net heb ik de afschuinin gemaakt en ze onder een hoek van 6 graden aan elkaar geplakt. Op het moment zijn ze nog aan het drogen (30 min epoxy). Straks rond 12 uur maar eens kijken hoe het gelukt is. Ik heb nu de 2 vleugelhelften apart aan het drogen. Morgen of later ga ik de 2 delen samenvoegen inclusief het 3mm koolstof borgpennetje, triplex schot enz...

Ik houd jullie op de hoogte;)
 
Wingtip gespiegeld en aan de tekening vastgeplakt, dat helpt bij het samenstellen van de vleugel. Als morgen alles goed droog is gaan we beginnen aan "the great shave".

Het is toch leuk zo zelf alles vorm te geven en samen te stellen, na jaren van voorgesneden pakketten lijmen blijkt dit een leuk starter-zelfbouw project te zijn.

Zdl46.jpg


Oracover light is behoorlijk aan de prijs, 25€ voor 200 x 60 cm blijkt gebruikelijk te zijn. Ik kan mij toch niet herinneren dat het gewone oracover (wat op mijn andere zwevers en electro kisten zit) zo prijzig was. Bestaan er leuker geprijsde alternatieven of ben ik de kosten destijds gewoon vergeten?
 
hobbyking.com, maar het best is dat je een groepsbestelling doet, want de verzendkosten zijn meer dan wat de folie kost!
 
Die 25 euro is waarschijnlijk bij Conrad.
Bij Hangar in Kampen kost de Oracover light 9.95/meter.

Bij Hobyking 8.25 dollar per 5 meter + 20 tot 25 dollar verzenden.
Dit is geen Oracover.
Dan kom je op 5 á 6 Euro de meter.
Moet je wel 3-4 weken wachten en of de kwaliteit vergelijkbaar is???

Frans
 
Inmiddels ben ik ook weer wat opgeschoten.
Dit is zoals het er nu bij staat:


Nu vraag ik me af hoe ik dit ga verstevigen:


Bij mijn eerste MiMi is met het samenvoegen van de vleugeldelen dit direct goed gegaan en zat er geen ruimte meer tussen. Maar nu zit er zeg maar een klein spleetje en ik ben erg bang dat dit het niet gaat houden met een worp.... Dus vandaar de vraag hoe ik dit ga verstevigen.... Ik denk dat de zijwaartse krachten geen probleem zijn maar vooral de opwaartse kracht. Dan wordt het pennetje namelijk naar beneden gedrukt....

Groeten Ike
 
Tsja. Doozagen op de lijmnaad is ook niet echt een optie, je hebt het triplex er al in zitten.

Vol laten lopen met epoxy en achteraf mooi vlak schuren?

@frans: Puur uit interesse, wat is de motivatie voor de schuin verlopende achterlijst? Het was mij tijdens de bouw niet opgevallen, pas bij het samenvoegen van de vleugeldelen viel mij op dat de achterlijst niet gelijk liep met de muur. Even zweten later bleek gelukkig dat dit volgens ontwerp is.
 
Doorzagen ga ik niet doen. Lijkt mij ook niet bepaald de handigste oplossing. Ben bang dat ik eerder wat beschadig dan dat ik er goed aan doe.

Vol laten lopen met epoxy lijkt mij ook een goed plan. met wat houtschilfertjes ertussen voor een sterke verbinding.

Wat mij ook een plan leek is om draadjes (visdraad gevlochten, kan 10 kilo hebben oid) om het pennetje te doen aan de onderkant, dat naar boven te laten lopen en dan vastlijmen aan de bovenkant van de vleugel. Idee van kevlar en dan de draadjes spreiden zodat de kracht gelijkmatig wordt verdeeld.
 
Wat mij ook een plan leek is om draadjes (visdraad gevlochten, kan 10 kilo hebben oid) om het pennetje te doen aan de onderkant, dat naar boven te laten lopen en dan vastlijmen aan de bovenkant van de vleugel. Idee van kevlar en dan de draadjes spreiden zodat de kracht gelijkmatig wordt verdeeld.

Ik heb dit op die manier vaker gedaan maar dan met carbon roving en dan op F5B kisten.
Carbon of kevlar houdt denk ik beter dan de moeilijker te lijmen visdraadjes.

Rick
 
Visdraadjes leek mij ook lastig inderdaad omdat ik denk dat dit moeilijk vast te lijmen is. Aangezien ik toch nog glasweefsel en een degelijke werppen nodig ben, heb ik mail@f3k.nl even gemaild. Hopelijk kunnen ze mij deze kleinonderdelen opsturen.

Waarmee lijmen jullie de glasvezel eigenlijk op het hout? Epoxy is namelijk enorm rot bij mij om te gebruiken omdat de tuitjes zo smal zijn dat ik me een ongeluk druk om de lijm eruit te krijgen.

@frans: Met welke lak werk jij je Mimi's af? ik heb wel glitsa meubellak maar dat beviel bij mij vorige mimi toch niet helemaal. Ik ben op zoek naar een afwerklak die ik bij een bouwmarkt als de gamma, multimate of praxis kan kopen. Of is de Glitsa toch echt wel geschikt hiervoor?

Groeten Ike
 
Nu vraag ik me af hoe ik dit ga verstevigen:


Groeten Ike

je had voor dat je het pennetje er in zette , over de gehele breedte van de vleugel een glasmatje moeten zetten, zodoende wordt de lijmnaad versterkt....
dan had je je geen zorgen moeten maken over de naad en het pennetje...
nu kan je enkel nog het pennetje er uit boren (of iets dergelijks) en opnieuw beginnen van waar je de misstap beging.
 
@firefox: is het dan niet een minder gevaarlijke optie om kevlar rooving te gebruiken zoals Rick beschrijft? Dan hoef ik namelijk niet te boren want ik ben bang dat ik dan namelijk teveel uitboor (eerder gehad). Als ik niet aan kevlar rooving kan komen ga ik het misschien toch proberen met een aantal dyneema lijnen (3 draadjes ongeveer). Als ik dit toch niet helemaal vertrouw kan ik altijd nog het volgende doen (reparatie oude Mimi vleugel) :
[28435] mimi-dlg-94

Gr Ike
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tenzij je van plan bent een groot aantal draadjes te plaatsen lijkt het klooien met visdraadjes mij niet vergelijkbaar met een verweven matje rooving. Het idee van krachtenverdeling is leuk, je moet je echter wel bedenken dat die kracht over moet worden gebracht door het lijmoppervlak tussen je vleugel en die dunne draadjes.

Het is op de foto lastig te zien, loopt die afwijking door naar achteren of staat het enkel aan de voorkant zo af?

Mocht het over de hele vleugel zo zijn, dan had ik hem zelf uitgeboord, met een dun metaalzaagje de vleugel op de lijmnaad doorgezaagd en opnieuw het raakvlak tussen beide vleugelhelften vlak gevijld. Mogelijk nieuw hout ingelijmd afhankelijk van hoe erg de boel afstaat.

Als het enkel aan de voorkant zo is. Opvullen met epoxy en een matje rooving / glasvezel of wat 0.8mm berkentriplex onder het pinnetje plaatsen?

Misschien zelfs de voorkant deels inzagen en vervangen met nieuw hout...

Succes in ieder geval :(
 
Ter versteviging van de vleugelpen zou je het volgende kunnen doen:

full


Lijm twee (dikke) rovings van kevlar rond de pen met epoxy of secondenlijm op het hout van de vleugel.

Verder is het enorme aanrader om, zoals al eerder voorgesteld, een matje glas (minimaal 50 g/m2) op de onder en bovenzijde van de vleugel te lijmen ter versteviging van de lijmnaad op de knik.

Greetz,
Jurgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ trampo, vergeet niet dat je balsa in het midden al de verkeerde draadrichting heeft...

wat draadjes gaan echt niet genoeg zijn...
kevlar, carbon of glasmat... het gaat allemaal sterk genoeg zijn, als het maar patsoenlijk verlijmd is...

je KAN (moet niet) de vleugel doorzagen, weer aanschuren/lijmen, matje van eender welk materiaal er over zetten, en dan t pennetje...

je vleugel zal hoop en al 4mm korter worden... dit is het einde van de wereld niet...
 
@firefox, hoe bedoel je verkeerde draadrichting in het midden?

Ik ben er ook bang voor dat paar draadjes alleen niet genoeg gaan zijn. Daarom heb ik f3k gemaild voor Kevlar Rooving.

Hier nog 2 foto's want volgens mij had niet iedereen het overzicht. Dit is gezien vanaf de bovenkant van de vleugel:
img0900qd.jpg


Dit is gezien vanaf de onderkant. Hier is nu ook beter te zien hoe ver het spleetje ongeveer doorloopt.
img0902dh.jpg


Edit: Ojaa volgooien met 30 min epoxy of constructielijm ga ik sowieso nog doen. Wat is verstandiger hiervoor?

Groeten Ike
 
Back
Top