Lipo batterij bol NA rijden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door JC VD, 23 sep 2012.

  1. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    sinds kort heb ik een vorza aangekocht en hierbij heb ik lipo gekregen:

    orion 6500mah 2s 90c

    na het laden (met lipo lader) ging 1 lipo zonder probleem, maar de andere duurde echt zeer lang...

    nu ging ik ze testen met de vorza, maar na 5min was het vermogen al zeeeer drastisch gezakt! na nog even te rijden, nam ik de lipo's uit de vorza en zag dat deze BEIDE toch wel bol stonden!
    na ze een halfuurtje te laten liggen, gingen ze weer plat worden...

    nu kan het zijn dat deze wel een tijdje ongebruikt zijn geweest, of zouden deze gewoon "op" zijn?
    is hier nog iets aan te doen? of gwn paar keer laden en leegrijden? mss dat er terug leven in komt?
    of zouden deze gewoon niet geschikt zijn voor de vorza dmv de C waarde? met 3200mah lipo van 20c gaat hij perfect!
    wat raden jullie aan?

    ps: het zijn nogal dure lipo's voor zo maar weg te gooien natuurlijk!
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Klinkt alsof je ze te ver ontlaad!
    Hoeveel volt staat er na het rijden nog op de accu?
     
  3. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    dat heb ik nog niet gechecked, maar ze zouden na elks 2u laden toch niet na 5min al leeg mogen zijn?

    de lader laad ze gewoon op en in de rc shop hebben we het getest met een lipo buzzer en er was geen probleem!
    de man van de shop zei dat de lipo's nog goed waren... maar toch zijn ze leeg na 5 min!

    hij raadde me aan van deze nog niet weg te doen (prijs is nogal hoog) en ze enkele keren proberen op te laden enz, maar ik heb er niet zo'n goed oog op :(
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Het zou best kunnen dat ze na 5 minuten al leeg zijn, ligt eraan hoeveel Amp de wagen verbruikt!
    Heb je dit al eens gemeten?

    Lees ook deze eens door, staat veel info over lipo's : wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    met 3200mah lipo rij ik een kleine 15min en met deze nog geen 5min
    heb al heel veel forums afgezocht, maar nog niks specifiek gevonden...

    heb gelezen dat als je ze TE ver ontlaad dat je ze niet meer aan de praat krijgt, maar de lader, laadt ze gewoon!

    in ieder geval al zeer bedankt voor je hulp!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> Het laden en balanceren van LiPo accu's

    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
    Inhoud

    1. Waar is een lipo van gemaakt?
    2. Hoe laad ik een lipo?
    3. Wat betekent de C waarde?
    4. Balanceren
    5. Waar Lipo laden
    6. Koude LiPo
    7. Wat betekent 2p3s?
    8. Waar op letten bij aanschaf?
    9. Laders
    10. Kwaliteit versus prijs
    11. Bolle LiPo :sad: :cry:
    12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken


    Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
    Beginnen met elektro
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Als je alles over lipo's hebt gelezen :) welke lader gebruik je??
     
  8. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    is maar een simpele lader van 45W die max tot 3cellen gaat en tot max 4.5A
    maar zo hoog laad ik ze niet, max 3.5A als het een snel moet :D

    en ik weet nog niet een kwart van lipo's, dan wat sommige van jullie wel niet weten, daarom vraag ik het ook hier!

    krijg in ieder geval al veeel antwoorden op dit forum ;)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    Het kan makkelijk zijn dat als je een lipo 1 keer te ver ontlaad, dus diep onder de 3 of 3,3 volt per cel, dat deze gewoon kapot is.
    Kunnen ze echt niet tegen.

    Dan verziek je de chemie, waardoor het voltage onder belasting meteen in elkaar donderd, en dat is wat je nu ziet.
    Nieuwe accu's halen, goede lader erbij, en de regelaar instellen met een lipo cut off..
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe staat de lvc (low voltage cuf-off) van de regelaar ingsteld, bij welke spanning gaat de handdoek in de hoek?
    Meer lvc uitleg in
    The Ampeer
    -> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    Table of Contents

    • Six Keys to Success for New Pilots
    • Important Note About Motor and Propeller Safety
    • The Mythical Best First Plane
    • The AMA Park Pilot Program
    • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
    • What You Need To Know About Receivers
    • What function goes on which stick?
    • Battery Basics
    • Amps Versus Volts Versus C
    • Lithium Battery Chargers
    • Balance chargers versus external balancers
    • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
    • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
    • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
    • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
    • Prop Versus Amps
    • Why Consider a Gearbox?
    • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?
     
  11. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    dat weet ik niet, heb nog geen program card kunnen bemachtigen!
    maar de rc shop van hier zei dat er nog meer als genoeg inzat (heb ze laten meten nadat ze na 5min ermee stopten) dus ik vermoed dat ik ze niet te ver heb ontlaadt...

    kan het misschien zijn de de lipo niet geschikt is voor de ESC?
    het gaat over deze: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=100684
     
  12. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Wacht even... Een HPI Vorza? Moet je daar niet twee van die accu's gebruiken? En is jouw 3200mAh net toevallig een 4s accu? Want je spreekt over één accu...dus het verhaal van die LVC is dan waarschijnlijk wel van toepassing.
     
  13. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    neen, ik rij met 2 zo'n 2s lipo's! dus 4s
    ik heb 2 heel lichte lipo's van 2s 3200mah 20c en met deze kan ik 15min rijden, de andere van 6500mah (waar ik het over heb in dit topic) maar 5min!

    heb net nog eens gaan kijken: cel1: 4.191v cel2: 4.209
    samen geeft de lader 8.4v aan, dus in principe vol, maar hij gaat heeeeel traag door met mah's en stopt niet (met andere lipo's stopt hij gewoon als ze full zijn)

    maar deze waarden willen toch zeggen dat ze niet stuk zijn?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor een bijna nieuwe is hij wel redelijk uit balans
    Als een lader op dat punt een beetje blijft hangen, is hij doorgaans 1 cel aan het laden, en de 2e aan het ' remmen', om zo beide cellen gelijk te krijgen

    Feit dat dit eeuwig duurt is niet raar bij een oude accu die lang stil heeft gelegen, maar redelijk abnormaal voor een accu die bij a nieuw is

    Waarschijnlijk toch 1 cel kapot dankzij een te lage voltage cut off
    Zonder kun je een lipo eigenlijk onmogelijk heel houden
    En 1 keer rijden kan makkelijk genoeg zijn
     
  15. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    hoeveel ampere is je regelaar?
     
  16. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    Max Voltage: 25.2V maximum
    LiPo Handling Capacity: 6s
    Continuous: 120A
    Resistance: 0.0003 ohms per phase
    Brake: Proportional with adjustable curve
    Reversible: Yes - with lockout
    Low Voltage Cutoff: Programmable
    Size: 2.2" x 1.9" x 1.4" (56 x 48 x 35mm)
    Weight w/wires: 4.26oz (121g)
     
  17. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    het is zeker geen nieuwe!
    heb deze bij de vorza gekregen en kan wel eens even hebben stilgelegen!
    de batterij is nu vol, ik ga nu over tot de andere batterij...
    (heeft 2.5u opgeladen aan 3.5A en geeft voor 1ste keer in mijn bezit aan dat hij vol is)
     
  18. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    3200 * 20= 64A. das best heel weinig voor een 120A regelaar
     
  19. JC VD

    JC VD

    Lid geworden:
    23 sep 2012
    Berichten:
    51
    jah maar deze lipo's geven geen probleem! gaat enkel maar een kwartier mee..
    het zijn de zware van 6500mah die het probleem geven

    de batterijen die bol waren NA het rijden zijn: 6500mah 2s 90c
     
  20. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    ooh en volgens mij is me sommetje verkeerd maar dat weet ik niet zeker. die 3200 moet je volgens mij 2x doen vanwege de 2x 2s
     

Deel Deze Pagina