Trilex velgen (experiment )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 6 sep 2012.

  1. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo allemaal

    Ja,ik weet het ik ben een oude man,maar zolang als ik mij kan heugen ben ik helemaal weg van Trilex velgen.Het geeft een truck een echt stoer uiterlijk.
    Nu zijn deze velgen in de loop van de tijd,om allerlei redenen in het ongerede geraakt.Maar ik blijf ze heeeeeeel mooi vinden.
    Dus op het net de nodige informatie gezocht.Wat blijkt? In heel veel landen worden ze nog veel toegepast. Brazilie,Zuid-Afrika,Australie noem maar op.
    In het land down under zijn ze nog heel gebruikelijk.Kijk maar eens naar het onderstaande filmpje.

    Mega-Macks in Action ! - YouTube

    Kijk vooral vanaf 3.00 minuten,machtig toch?

    Op mijn zoektocht ook de site van safholland.nl heel vaak bezocht en de volgende foto's gedownload.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals jullie zien zijn de trilex velgen met hun tijd mee gegaan.Ze zijn er ook voor super single en tubeless banden.

    Dus heb ik besloten om zelf ook trilex velgen te gaan maken.Maar hoe?
    Allereerst maar velgen gemaakt.

    [​IMG]

    Uit massief rond eerst de ruwe velgen gedraaid.

    [​IMG]

    Daarna de groeven gestoken voor de super-singles van verkerk.

    [​IMG]

    Daarna de voor en achterkant gedraaid.

    [​IMG]

    Het passen op de banden.

    Tot zover alles goed, maar dan komt het belangrijkste,de spin.
    Ik heb besloten om eerst een proefstuk te maken om te kijken of alles wel een beetje goed uitkomt.Ik heb geen maattekeningen en ook de firma saf kon mij daar niet aan helpen.
    Eerst een stuk rondgedraaid op de binnenmaat van de velg en toen op de freesbank met de verdeelplaat de uitsparingen erin gemaakt.

    [​IMG]

    In de mooie nazomer zon een foto gemaakt.
    En dan het belangrijkste,hoe staat het in de velg?

    [​IMG]

    Zo dus.

    Let wel het is een experiment dus nog niets is definitief maar met de eerste proef ben ik al heel tevreden.
    Hoe het werkelijk gaat worden? Daarvan hou ik jullie wel op de hoogte.

    Mvg Opa Wil
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    zo wil das een knap staaltje draai freeswerk
    de crawler rc rijders die gebruiken ook zo iets toch??
    zit daar niks tussen wat u kan afkijken/overnemen
    en anders bij de 1:24 bouwdoos truck onderdelen set van italeri daar zitten/zaten vroeger ook trilex velgen
    en dat ze in buitenland wel veel gebruikt worden is omdat ze daar niet even wegenwacht/garage kunnen bellen om een lekke band te verwisselen
    heb wel eens op discovery een docu gezioen dat er onderweg iemand een kapotte truck motor aan het repareren was in de bush bush rond de 40 graden en in volle zon/stof/ongedierte/wilde dieren
    hij dacht nog iets van 3 dagen bezig te zijn
     
  3. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Hallo Wil,

    Fijn je weer terug te zien en dat je het mooie werk met ons wil delen.

    Groet,
    Cor
     
  4. B-Trucker

    B-Trucker

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Geertruidenberg
    Fijn dat je weer wat post. En weer kom je met iets indrukwekkends. Ziet er geweldig uit. Echt iets voor iemand wiens handen blijven jeuken om te hobbieen.
     
  5. pietervanseters

    pietervanseters

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dordrecht
    knap werk

    he die wil,

    ziet er heel knap uit.
     
  6. Deamon

    Deamon

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Kirchroa
    Knap staaltje werk..
    Fijn je weer terug te zien..
     
  7. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Ja,ik weet het ik ben een oude man,
    Dat zal wel meevallen ik kan ze die nog een poeppie ouder zijn ,en het nog heel goed doen

    mvg motormuis
     
  8. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.809
    Locatie:
    Drenthe
    Wil, mijn complimenten voor het maken van die naven, dat is echt heel fraai frees- (en draai) werk; het ziet er heel realistisch uit.
    Maar ik wil wel even commentaar leveren op het verdwijnen van die ondingen, want dat zijn het in de practijk.
    Ik heb er helaas mee te maken gehad in het zwaar transport, en het is niet zonder reden dat ze van de Europese en ook de Amerikaanse markt verdwenen zijn.
    Schitterend voor op een nostalgische truck dus ;)
    Cor
     
  10. slyke

    slyke

    Lid geworden:
    24 sep 2011
    Berichten:
    13
    Oud = Ervaring :)
     
  11. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Wat fijn om die goude vingers van u weer mooie dingen te zien maken.
    Er mooie velgen!
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Wat is oud ???
     
  13. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Een jaar of 95 is best oud (off topic)

    On topic

    Worden de velgen bij u ook zoals het in het echie.
    Dat het middelste naaf van de velg op de as blijft en dat de velg met band en al verwisselt kan worden?
    En ik neem aan dat de klemklauwen ook los en vast te zetten zijn met een boutje of moer.

    Betreft de mack trucks het is idd erg machtig om te zien.
    Wat een power die dingen wel niet hebben.
     
  14. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    den duvel is oud.
     
  15. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    en ze,n ouwe moer is nog ouwer
     
  16. randy kolenbrander

    randy kolenbrander

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Dinxperlo (achterhoek)
    hele mooi velgen mijn complimenten ervoor.

    Gr randy
     
  17. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Velgen

    Hallo allemaal

    Een paar woordjes zijn er hier al gevallen oud en nostalgie.En om het woordje nostalgie draait het.
    Toen ik een jaar of 15 was vond ik mijn ouders oud.Nu ikzelf deze leeftijd heb vind IK het helemaal niet oud maar ik ben wel oud genoeg om een heel groot deel van de opkomst van het zwaar transport meegemaakt te hebben.
    Een paar jaar na de oorlog geboren en een vader die chauffeur was.De interesse was er dus al vroeg.
    Na de oorlog was er niets meer in Nederland dus alles moest weer van de grond af worden opgebouwd.
    De transport bedrijven kochten toen heel veel materieel op wat het Amerikaanse leger in Europa had achter gelaten.Veel bedrijven kochten de GMC's op en maakten er kippers en vrachtwagens van.
    De zwaartransport bedrijven kochten hoofdzakelijk de Diamond T980.

    [​IMG]

    Deze trekkers waren speciaal ontworpen om aanhangers te trekken waarop tanks werden vervoerd.Ook deze aanhangers vonden hun weg naar het zware transport.Grote,logge en veel te brede dingen.Er moest dus iets anders komen.
    De firma Scheuerle ontwikkelde toen de machine wagen.

    [​IMG]

    Hier een vier asser met daarvoor een Diamond T980 van de firma Stoof uit Breda.Maar deze firma had ook nog de 8 asser .

    [​IMG]

    Goed voor 200 ton totaal gewicht.
    50 jaar geleden is men in Rotterdam met de metro begonnen.Ik was toen een jaar of 15 en woonde op zuid.Daar zag ik voor de eerste keer het komplete span van Stoof.De diamond T980 met daarachter de 4-asser. VERLIEFD.
    Deze liefde is nooit over gegaan.
    Later kwamen de vijf en de zes-assers.
    Goldhofer,Scheuerle,Nooteboom,Broshuis en anderen hebben deze aanhang wagens gebouwd en velen doen er nog steeds dienst.
    Wie mijn topic (over de Volvo) heeft gelezen,weet dat ik ook een 6-asser wil bouwen.Vandaar de ballastbak en de vangmuilkoppeling.

    [​IMG]

    Deze tekening heb ik lang geleden al van het net geplukt.Ook heb ik tekeningen bij VTH gekocht.Onlangs weer kontakt gehad met Broshuis en ook daar krijg ik medewerking van.
    Maaaaar ik kwam op het net ook een paar foto's tegen van een gerenoveerde 6-asser van goldhofer met,jawel,trilex velgen. VERLIEFD

    [​IMG]

    Dit is de reden dat ik het experiment met de velgen ben gestart.
    Deze aanhanger wil ik graag achter mijn Volvo hangen.
    De velgen moeten zoals in het echt worden dus met aparte naven waarop de spin gemonteerd wordt en daarop komen de velgen met klemplaatjes vast te zitten.
    Zo een heel verhaal maar nu weten jullie hoe ik tot dit besluit gekomen ben.

    Mvg Opa Wil
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo wil
    leuk eventjes wat geschiedenis
    maar dat gaat wel een heeeele mooie combie worden zo
    zal het op de voet blijven volgen
     
  19. Jhon

    Jhon

    Lid geworden:
    13 nov 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Mijdrecht
    Hoi Opa Wil,

    Eindelijk toch weer mooi werk zie ik, Ik hoop dat de dieplader net zo mooi wordt.
     
  20. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    mooi projekt weer opa Wil

    een mooi nostalgisch projekt en dan nu mijn vraag waarom bouwt u niet tevens zo'n mooie diamond t truck om de dieplader voor te bewegen ?

    Ik weet en begrijp dat dit niet gemakkelijk is , volgens mij bestaat er wel een cabine die aardig in de buurt komt maar ja dat zijn mijn hersenspinsels

    We wachten rustig uw bouw verhaal af , want daar leren we een hoop van

    grt Ivar
     

Deel Deze Pagina