racen met vintage modellen

  • Topicstarter Topicstarter Observer
  • Startdatum Startdatum
O

Observer

Guest
Ik zag dat er dit jaar met vintage modellen geracet is op MAC Vlijmen.

Ik dacht dat de regel is dat een model minimaal 10 jaar uit productie moet zijn.
Ik vraag me af of een auto waarvan een re-release is uitgebracht nog mee mag doen of dat zelfs de re-release mag meedoen (het is tenslotte de oudere techniek voor zover ik weet)

Wat is er mooier dan een rough rider of een scorpion om mee te spelen :D?
 
re release mag, mits met oorspronkelijke chassis layout, bring on the rough rider!! (e.d), nu nog een jaar wachten
 
Nou geef mij maar mijn oude Hot Shot maar terug die ik ongeveer 25 jaar geleden had verkocht.... jammer!!
 
marui ninja 4wd.......

Da's toevallig, die heb ik ook nog in werkende staat. Een paar jaar terug zelfs nog mee op vakantie genomen, om af en toe even te crossen. Op zich best een goed ontwerp, wel minimaal de wielblokken van kogellagers voorzien, en de schokdempers hadden iets beter gekund, net als het kunststof van de velgen.
 
Ik vind die scholdempers eigenlijk wel heel erg goed, voor een kunststof dan.
Ik heb ze ooit eens op een 1/8 stockcar gezet (zelfbouw gevalletje) en ze hebben het gewoon goed gehouden !

Zo wie zo is het een erg goed ontwerp, zeker voor die tijd. Kijk maar eens naar bijv tamiya, de ta04. Is in principe een doorontwikkelde marui, als je het mij vraagt...

En dan het kunststof van de huidige traxxas...........
 
Zou kunnen, misschien heeft Tamiya de techniek van Marui opgekocht, of minder netjes, gekopieerd zonder toestemming. In de tijd dat Marui nog auto's verkocht was Tamiya vooral leuk, en de onderdelen makkelijk verkrijgbaar, maar qua techniek en prestatie ondergeschikt aan Marui en Kyosho. Destijds had 1 klasgenoot een Marui Hunter, de ander een Tamiya Hotshot II. Die laatste kon absoluut niet meekomen en bij een kleine jump sprongen de schokdempers open.

Ik las trouwens laatst een tip over ik dacht Conrad banden, die erg goed zouden bevallen, maar kan het bericht nergens meer vinden. Heeft iemand daar meer info over? Het gaat om wielen met zeskant meenemer.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik wel weer goede ervaringen met de 3000 mAh packs, maar dat valt een beetje buiten dit topic, denk ik.

Meestal wil je met vintage modellen zuinig zijn op de originele banden, of die zijn inmiddels uitgedroogd en niet meer bruikbaar. Wat zijn slijtvaste, maar niet te prijzige vervangers?
 
conrad bandjes.....
Ik heb ze zwaar misbruikt onder een brandstof buggy. Zeer veel grip (teveel....)
1077367086_6_K61g.jpeg

1394692022_6_IbNk.jpeg


Ik weet alleen ff zo gauw niet meer welke het waren, maar ze waren erg goedkoop.

[edit] niet zoveel keuze erin. Het waren de goedkoopste van 10 euro. 4 stuks, kant en klaar.
 
Laatst bewerkt:
conrad bandjes.....
Ik heb ze zwaar misbruikt onder een brandstof buggy. Zeer veel grip (teveel....)

Ik weet alleen ff zo gauw niet meer welke het waren, maar ze waren erg goedkoop.

[edit] niet zoveel keuze erin. Het waren de goedkoopste van 10 euro. 4 stuks, kant en klaar.


Ik heb die ook geprobeerd, maar ze zijn wel snel glad als je op een beetje hardere ondergrond gaat rijden. Ik gebruik voor mijn huidige "vintage project" (een Kyosho Lazer ZX Sport) andere banden van C, zelfde prijs, maar de noppen zijn groter, waardoor ze minder snel slijten. En grip is momenteel "spot on", ik krijg de auto niet op zijn kant, maar toch voldoende zijdelingse grip voor wat snellere bochten, zonder dat de auto vooral rechtuit wil.

Ook meteen de stroomvoorziening naar de ontvanger aangepast. Toen ik de auto kocht zat de accu zowel via een schakelaar direct op de ontvanger (Futaba AM met ingebouwde BEC) als via de BEC van de snelheids regelaar. De schakelaar had dus totaal geen nut. Eerst de rode draad uit de stekker van de regelaar gehaald, zodat de ontvanger alleen via de schakelaar werd gevoed, en de schakelaar dus weer nut had. Maar ik wil ook ontvangers zonder ingebouwde BEC gaan gebruiken, omdat de betrouwbaarheid met AM minder is, dus nu is de rode draad die aan de aansluitstekker van de accu zat niet meer rechtstreeks met de accu verbonden, maar ik heb de rode draad van het ontvangersnoertje van de ESC onderbroken, en de kant waar de BEC spanning van de regelaar op staat, met de schakelaar verbonden. Zo kan ik wel de BEC van de regelaar gebruiken, en dus een ontvanger zonder eigen BEC aansluiten, en tegelijk de ontvanger met de schakelaar naar keuze uit- en inschakelen.

Nieuwe ontvanger wordt of 2.4 GHz Hobby King, alleen moet ik dan wel een zender met instelbare uitslag van de stuurservo hebben, omdat alle Hobby King zenders zo'n beetje standaard een servo meer dan 45 graden laten uitslaan, en dan gaat de servo brommen. Of een 40 MHz FM die ik nog heb liggen, met pistoolzender met instelbare stuuruitslag. Ergens vind ik dat er op zo'n oudere auto een echte antennespriet hoort, en niet zo'n kort stompje dat je vaak onder de kap kwijt kan. Als is dat laatste wel makkelijker met het plaatsen van de kap...


Edit: Heeft Kyosho soms groter dan gemiddelde wielblokken, althans op de oudere auto's? Ik was vandaag even aan het rijden met de ZX Sport, maar het viel me weer op dat de auto een ratelend geluid maakte in de bochten. Ik dacht eerst aan de dogbones aan de voorkant, maar toen ik beter keek, met de wielen van de grond, viel het kwartje. De rib-vormige verstevigingen aan de binnenzijde van de velg schuurden langs de pin die als scharnierpunt tussen draagarm en wielblokken dient. Daardoor waren aan beide kanten de E-clips al verdwenen... Jammer, want deze velgen en banden stonden de auto erg goed. Ik kan nog proberen om met de Dremel een stukje uit de "ribben" te vijlen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top