Clutch system HPI Baja 5T

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Prista, 26 aug 2012.

  1. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    Hoi,

    Ik zoek een nieuw clutch systeem voor op mijn baja, maar op de site van DDM vind ik er zoveel dat de keuze erg moeilijk te maken is..

    Graag jullie mening over de verschillende systemen? Dit vraag ik omdat het toch best een duur grapje is...

    Prista
     
  2. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    Het Systeem van Turtle Racing zijn het beste (in combinatie met een teflon koppeling)
    Je hebt de keuze uit een dicht of een open versie, rij je veel in het zand dan zou ik de dichte aanraden.
    gt26x+gt27x

    Gr Leo
     
  3. NaiiZuro

    NaiiZuro

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Nijverdal, Overijssel
    ik rij zelf met de teflon kopeling met een vertigo kopelingsbell en het bevalt me goed
     
  4. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    alles laten zitten zoals het zit, alleen een teflon koppeling van Elcon, en een alu koppelingsklokhouder. De open versie's vind ik het beste omdat die de hitte het best afvoeren. Ook in het zand. En zorgen dat je lagers in orde zijn!
    De rest vind ik allemaal geldklopperij. Ik rijd al 5 jaar zo vele wedsrijden en nog nooit ergens last van gehad. De dichte versie vind ik minder omdat de teflon van de koppelingschoentjes dan wat heter worden en beginnen te slepen op de bel zodat hij wat eerder aangrijpt onder het rijden.
     
  5. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    In der tijd heb ik enkel de klokhouder vervangen in een gesloten versie van DDM zelf, in combinatie met een Lauterbacher teflon koppeling. Ik heb nooit het probleem ondervonden van de pinion bout die bij velen zou breken. Toch ben ik later overgestapt naar de Turtle Racing System met gesloten houder. Dit omdat de kogellagers van de koppelings klok bijna elke keer na een dagje rijden aan vervanging toe waren of nood aan nieuw vet hadden. Ik had toen gelezen dat Grotere lagers bij grote toerentallen en hitte langer meegaan, dit heb ik dan ook ondervonden. Ook merk ik dat de pinion van de TR system langer meegaat dan de originele van HPI. Oververhittings problemen heb ik nooit gehad, de klok heeft wel een blauwe gloed maar vroeger aangrijpen of slepen van de koppeling zoals Fast Wil beschrijft ,niet. De teflon koppeling gebruik ik ondertussen al 3 jaar en heeft al op verschillende motoren gezeten, werkt nog steeds perfect. De gewone gesloten koppelingshouder was dus inderdaad voldoende, maar toch ben ik voorstander van de grotere lagers die bij de TR versie gebruikt worden.
     
  6. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Ik ken zo niet de vorm van de teflon schoenen van lauterbacher maar het zou kunnen dat die beter tegen de warmte kunnen als de elcon versie, of je laat hem wat eerder aangijpen zodat hij niet zo heet word. Alhoewel je het hebt over een blauwe gloed. Zal wel aan de schoenen liggen.
    Groter lagers zijn natuurlijk altijd beter, maar zijn ook zwaarder. Ik denk dat dat niet ten goede komt van het vermogen bij lage toerentallen. En zoals je zelf al aangeeft heeft hitte een negatieve invloed op de lagers, daarom ben ik voorstander van een open systeem.

    Wat kost zo'n Turtle setje kompleet, als je hem hier hebt?
     
  7. Optic

    Optic

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    339
    Ik rijd altijd op zand en aarde, dus de open koppeling is nix voor mij. Ik kocht mijne toen het in "DOTD" stond, compleet met verzending en taks kwam dat op een 120€, heb er toen wel nog wat andere zaken bij gekocht om de verzendkosten te drukken. De grootte van de lagers kan inderdaad wel wat vermogen tegenhouden, maar de lagers hebben ongeveer dezelfde grootte als de krukaslagers. Dus dat verlies zal miniem zijn. Voor ik als wild rijder die nooit aan competitie doe en ondertussen een 16kg zware sandrail heb, is de extra sterkte van deze upgrade zeker de moeite waard :)
     
  8. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Ik rijd ook altijd op zand en aarde maar ook op kunstgras waar ze scherpzand op gooien. Ik vraag me af waarom je vind dat je dan beter een dicht systeem kunt nemen. Ik heb nog nooit een korreltje zand of whatever in mijn koppeling gehad en ook nog nooit last van enige slijtage. Ik rijd met mijn Elcon met standaard open systeem al een jaar bijna ieder weekend, met dezelfde onderdelen, alleen 2x lagers vernieuwd

    Overigens zijn 95% van alle systemen in de bigscale wereld open.

    Bij DDM kost op het moment zo'n systeem 160 dollar = 130 euro
    verzenden 25 euro en inklaren 30 euro = in totaal 185 euro.

    Nee zou mijn oplossing niet zijn als je bekijkt wat je er mee opschiet.
    ik denk netjes onderhouden en af en toe eens voelen of er nieuwe lagers in moeten van een tientje.

    Overigens, als je graag bling op je auto wil moet je het er vooral op zetten. Maar het is kwalitatief volgens mij niet de 185 euro waard.
     
  9. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    Ook zit er speling op het tandwiel die aan mijn clutchbell vast zit? Kan hem namelijk op en neer bewegen..
     
  10. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb je nog de originele clutch bell carrier (plastic) erop zitten? zoja zal er wel spelling in zitten zodat je lager kan bewegen.
    Anders je lager versleten denk ik.

    Gr Leo
     
  11. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    Heb indeerdaad de orginele clutch bell carrier nog, die van plastic is..
    Ik heb nu alles helemaal uit elkaar gehaald, en tot mijn verbazing zijn de lagers nog helemaal goed, en is er niks raars te zien aan de clutch bell carrier... Wat nu?! :(
     
  12. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zou die clutch bell carrier vervangen en controleer of de verbinden tandwiel/bell goed is, Inbus goed aandraaien en borgen met locktite.
     
  13. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    Heb nog even goed gekeken, en ik zie wat kleine groeven in de bell en bovenop mijn koppelingsschoentjes..

    Wat kan ik eraan doen zodat mijn koppeling de bell niet meer raakt?
     
  14. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb je nou spelling op je tandwiel of is het probleem dat de bell de koppeling raakt want dat kan meer oorzaken hebben
     
  15. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    De speling is inmiddels verholpen (denk ik) dus de bell raakt de koppeling nog..
     
  16. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat zou kunnen komen door je bell carier want die kan door de warmte vervormen. Heb je spelling op je krukas?
     
  17. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Post nr 13 stond het al!
     
  18. RCstylzz

    RCstylzz

    Lid geworden:
    8 jun 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst
    Ik heb de Turtle Racing V2 Closed Clutch System, rij er nu een paar dagen al mee, en het heeft al veel doorstaan !
     
  19. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    er zit ongeveer 1mm speling op mijn krukas..

    Sorry voor de late reactie heb erg weinig tijd gehad
     
  20. Prista

    Prista

    Lid geworden:
    2 mei 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Veldhoven (Eindhoven)
    iemand tips?
     

Deel Deze Pagina