Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn moeder kijkt nergens meer van op ;)

    Dat zwarte touwtje is een stukje staaldraad waar de kap om scharniert. De kap kan naar boven klappen, hij is opgehangen aan het staaldraad.
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat een bijzonder mooie aanblik! Je zou 'm bijna doorzichtig bespannen ;) Complimenten voor de kap!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  3. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Raymond,
    Een paar van die kleine katrollen zou ik wel voor je kunnen draaien uit zwart PVC. Een diameter van 20mm of kleiner moet prima gaan. Kost mij niks en ik doe het graag voor je ;)

    Je zou dan nog wel zelf een manier moeten vinden om de katrol te ondersteunen aan beide kanten. Bijvoorbeeld twee triplex armen...

    Groeten Rick
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    1 katrolwiel in het midden is al voldoende. Het is pull-pull, dus als de ene draad naar achteren gaat, komt de andere terug (andere kant van het wiel). Je moet alleen de draden om het wiel laten lopen (dus 2x kruisen) en het wiel op een slimme manier scheef plaatsen zodat de draden nergens tegen elkaar schuren.
    Maar zo'n 3D inzicht heeft Raymond wel .... ;-)

    Dirk.
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga eerst proberen om het zonder katrollen op te lossen, met gewoon een soort glijlager op de houten latten of een buisje waar het draad doorheen loopt. Voor katrol(len) is ter plaatse niet veel ruimte, de staart is daar smal en er zit ook nog eens een roerhorn en aansturing van het hoogteroer in de weg. Daarbij is het richtingroer afneembaar (anders past de romp niet in de auto). Als ik de stuurdraden loshaal van het richtingroer loopt het van de katrol(len) af, zie het dan maar weer terug te krijgen met aansluiten. Katrollen gebruik ik alleen als het echt niet anders kan.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is een volkomen terecht punt, maar maakt het niet gemakkelijker.
    Succes.
    Dirk.
     
  7. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Prachtig Raymond!! Echt knap hoe je die kappen zo netjes op schaal hebt nagebouwd. Ik heb laatst ook even in de Ka-7 van onze club gevlogen. Vliegt inderdaad erg prettig, zoals jij al schreef. Succes verder, ik volg het verslag met plezier.

    Gr,

    Johan
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    De aansturing in de romp is even opzij gezet, ik ben intussen begonnen met bekleden van de staartvlakken.
    JHvdK heeft me geholpen met het begin. Hij gebruikt gelatine om het doek op het hout te zetten. Ik was niet meteen overtuigd, maar het blijkt goed te werken.
    Het doek moet redelijk nat worden gesopt, het is dan goed om rondingen te leggen. Stukjes die niet helemaal goed blijven plakken bij rondingen worden met spelden gefixeerd.
    [​IMG]

    Met een half uur tot een uur is het weer aardig droog.
    [​IMG]

    Het leuke van de gelatine is dat het wat minder agressief plakt dan meteen met spanlak, waardoor het doek ook nog te verwijderen is voor bijv netjes afknippen.
    Na deze eerste behandeling kunnen kreukels goed worden weggewerkt met de bout. Ook strakke vouwen in het doek kan je er goed uit krijgen met de bout. De benodigde temperatuur komt ongeveer overeen met oracover.
    Na het wegwerken van de kreukels zet ik de randen in de spanlak.

    Het richtingroer is inmiddels helemaal bekleed. Deze heb ik al licht opgespannen met de bout, later trek ik het doek nog iets strakker met de fohn. Het doek blijft licht doorzichtig, en het laat prachtig mooi licht door. Ik hoop dat dit effect enigszins behouden blijft als ik de boel straks spuit, het is nl prachtig hoe het zonlicht er doorheen komt.
    [​IMG]

    Het richtingroer is helemaal bespannen, de andere staartvlakken minstens voor de helft. Veel werk.
     
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Prachtig! En dat gelatine ook nog toegepast kan worden in onze hobby...

    Groet,

    Jacob
     
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er alvast mooi uit Raymond. Het richtingsroer ziet er zo strak uit.
    Zelf had ik ook een beetje de zenuwen om zo een dergelijke kist te gaan bespannen. Moest nog even zoeken naar de oplossing van gelatine in lauw water. Minder gebruiken dus en meer tijd nemen om het papje vrij te maken van gelatine korrels.
    Het resultaat valt mij dus alles mee. Je ziet ook mooi hoe deze kist gebouwd is.

    Het bekleden van de vleugels, daar ben ik ook benieuwd naar.
    De romp zal misschien meer problemen geven.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2012
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
  12. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    Koverall?

    Even een vraagje: is het materiaal Koverall (SIG) wat er hier op wordt gezet? :?:

    Voor de rest mooi werk trouwens! :proost:
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, het is Koverall.

    Dit project ligt vanaf nu ruim 2 weken stil, ik vertrek straks richting Oostenrijk. Heel vervelend, maar ja, de familie wil ook wat ;).
     
  14. allebei

    allebei

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    44
    K7

    Gaat mooi Raymond, begint al op de echte te lijken.

    Vorig jaar hebben we de romp van de 271 overhauled. De rompbuizen zijn nu RAL 9010 (wit) de bedoeling was RAL 9002 (grijswit) maar de leverancier was vergeten de kleur door het basisblik te mengen. Kwam ik pas achter toen ik aan het spuiten was.

    De rode rompneus en registratie hebben een flexa of histor kleurcode, kan ik als je wilt wel voor je nazoeken.

    Voor je richtingroerkabeltjes, waarom maak je niet achterin de romp een heveltje waar korte kabeltjes aan zitten naar je richtingroer. Dat heveltje kun je dan weer aansturen met een stootstangetje vanaf je servo.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Nou lekker dan. Zit ik de 'buizen' grijs te maken.... Geen probleem, het ziet er toch wel veel beter uit dan houtkleur.
    De kleuren van het wit en rood had je me al eens gemaild. Ik heb voor de romp RAL9001 genomen, kwam dicht in de buurt van de juiste kleur, en ook voor het rood heb ik een spuitbus (RAL code heb ik hier niet bij de hand) die heel dicht in de buurt komt (zelfde kleur als mijn Typhoon).

    Je voorstel voor een hevel achter in de romp ga ik bestuderen als ik thuis kom (ik zit nu in Oostenrijk), het is zeker een optie. Het zou ook nog eens zorgen dat de kabels niet aan de servoas staan te trekken.

    Een technische vraag: moet de hevel net zo breed zijn als de afstand tussen de roerhorns? Of kan je de hevel ook iets smaller maken? Ik ben me ervan bewust dat ik daarmee de uitslag van het richtingroer beperk.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daar heb ik me ook wel eens het hoofd over gebroken. Volgens mij is het trigoniometrisch gezien zo dat als je de roeras en de punten waarop je kabels komen precies in lijn zet het geen enkel probleem is. De roeras iets voor de aangrijpinhspunten is nog beter. Als je de roeras achter de aangrijpingspunten van de kabels zet loopt het vast.

    Roer zit steeds aan de linkerkant:
    [​IMG]

    1: werkt goed, altijd gelijke spanning
    2: werkt goed, altijd gelijke spanning
    3: werkt het best; bij neutraal kabels strak, bij uitslag ontspant de "duwende kabel" heel licht
    4: als 3
    5: niet doen, loopt vast ("duwende" kabel komt strakker dan de trekkende)
    6: als 5

    3 en 4 hebben de voorkeur. De spanning gaat dan van de kabels bij uitslag maar het roer wordt aangeblazen aan de trekkende kant dus het gaat nooit klapperen of flutteren. Deze constructie heeft een naam die me nog wel te binnen schiet :)
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2012
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Arjan, dank voor deze toelichting. Ik twijfelde over configuratie 2, maar dat kan dus. Interessante link over het Ackerman principe. Ik moet thuis kijken of de scharnieras niet voor de roerhorn aansluitingen ligt, maar volgens mij ligt alles in 1 lijn.
     
  19. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Mag ik n.a.v. dit Ackerman-verhaal de volgende vraag stellen?

    De (lichte) verschuiving van de horns t.o.v. de scharnieras maakt dat de trekkende kabel net wat strakker staat dan de 'duwende' kabel. Die duwende kabel krijgt dus wat vrije slag.
    Loop je dan niet het risico dat op het moment dat je een tegengestelde stuurbeweging maakt, je eerst de vrije slag moet opvangen in de servobeweging voordat daadwerkelijk een stuuruitslag de andere kant op ontstaat? Is dat niet hinderlijk(mn. voor de aerobatic-piloten onder ons)?
    Of is die vrije slag zo minimaal dat dit effect in de praktijk niet waarneembaar is?
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Het lijkt me dat aerobatic vliegers de boel zo instellen dat beide kabels goed strak blijven staan, dus alle besturing exact in 1 lijn houden.

    Voor mijn toepassing zou een klein beetje speling bij uitslag geen kwaad kunnen. Bij een schaalzwever stuur je het richtingroer met beleid, dus de luchtkrachten houden de 'uitslag'kabel wel op spanning.
    Moraal van het hele Ackerman verhaal is voor mij dat je in ieder geval geen negatieve Ackerman wilt hebben, omdat dan de boel vast loopt.
     

Deel Deze Pagina