Brainstormen

Ik ben dingen druk aan het regelen voor een wild vlieg veldje bij ons in de buurt.
Nu ben in bezig met een plan te maken wat en hoe wij het precies willen hebben, nu zoek ik wij eisen die het veldje minimaal wil hebben.
Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Ik heb de volgende dingen al:

Minimale eisen:
40 x 40 meter
Vlak
Open (geen obstakels)
Geen vergunning
Mogelijkheid tot een bouwkeet/ opslag met evnt stroom (230V)
Aan de weg zodat de auto’s niet het land in hoeven


Ps. wij willen ook met wat grotere kisten gaan vliegen...
 
Fiets eens rond in je buurt en benader de eigenaren van de perceeltjes die je aanspreken.
En inderdaad, het is wat Ad zegt: zonder vergunning geen bouwkeet/opslagruimtes hier in Nederland. Nergens trouwens.
De eisen die je stelt neigen toch naar de oprichting van een vliegclubje. Geen wildvliegclubje.
Is er geen modelvliegvereniging in je buurt? Samen is toch altijd leuker!

succes
Frank
 
Fiets eens rond in je buurt en benader de eigenaren van de perceeltjes die je aanspreken.
En inderdaad, het is wat Ad zegt: zonder vergunning geen bouwkeet/opslagruimtes hier in Nederland. Nergens trouwens.
De eisen die je stelt neigen toch naar de oprichting van een vliegclubje. Geen wildvliegclubje.
Is er geen modelvliegvereniging in je buurt? Samen is toch altijd leuker!

succes
Frank

Ik heb een mail gedaan naar de eigenaren van het land, ik moest even langs komen om het plan precies uit te leggen.
Wij hebben in het dorp een paar mensen die ook vliegen, en nu vliegen we op een stukje land zonder landingsbaan...

Grt Jens
 
Denk best dat er een veldje te regelen is bij een eigenaar en dat je daar zonder probleem vliegen kan. Moet je wel hopen dat er niemand gaat klagen want dan is het snel afgelopen.

Als het veldje afgelegen ligt en niemand stoort heb je een kans van slagen. Hoewel een overijverige voorbijganger best lastig kan doen.

Anders, vereniging oprichten, statuten, reglementen, omgevingsvergunning WABO, convenant met de verkeersleiding van het lokale vliegveld als je in hun CTR vliegt. Natura 2000, weide vogels, past het binnen het bestemmingsplan, HARVO voor de keet, vluchtplan, blusmiddelen, hygyenne cursus als je een koppie koffie wilt schenken, OZB, waterschapsbelasting en ga zo maar door.

Succes

Frans
 
...

Anders, vereniging oprichten, statuten, reglementen, omgevingsvergunning WABO, convenant met de verkeersleiding van het lokale vliegveld als je in hun CTR vliegt. Natura 2000, weide vogels, past het binnen het bestemmingsplan, HARVO voor de keet, vluchtplan, blusmiddelen, hygyenne cursus als je een koppie koffie wilt schenken, OZB, waterschapsbelasting en ga zo maar door.

Succes

Frans

klinkt als een ervaringsdeskundige....;)
 
Je hebt het over 40 x 40 meter. Voor grotere kisten met landingsgestel is dat wel erg krap. Dan denk ik al gauw aan 80 x 80 meter.

En inderdaad. Een bouwkeet neerzetten, maaien regelen, regels en afspraken maken met alle vliegers... Dat is geen wild vliegen meer. Dan ben je een vereniging geworden...
 
Je hebt het over 40 x 40 meter. Voor grotere kisten met landingsgestel is dat wel erg krap. Dan denk ik al gauw aan 80 x 80 meter.

En inderdaad. Een bouwkeet neerzetten, maaien regelen, regels en afspraken maken met alle vliegers... Dat is geen wild vliegen meer. Dan ben je een vereniging geworden...

Bouwkeet wordt geschrapt, dit is gewoon niet mogelijk ivm vergunningen.
Maaien heb ik geregeld, Regels moet ik nog even goed over na denken (iemand tips?:help:)
Een grote kist is voor mij een van 1,8m, ik heb geen idee hoe groot het land daarvoor moet doen.

Interessant stukje tekst van een ervaringsdeskundige: http://www.modelbouwforum.nl/forums/2228308-post27.html

Als ik het goed lees moet je een vergunning hebben om een vereniging te worden? Moeten we dan ook bij de KNVVL?
 
klinkt als een ervaringsdeskundige....

Zou je denken...maar dan heb je ook wat...

Als ik het goed lees moet je een vergunning hebben om een vereniging te worden?
Nee, dat niet, eerder anders om.
Een vereniging moet een vergunning hebben.
Een officiele vereniging heeft statuten, even langs de notaris.. kassa, en is aangesloten bij de Kamer van Koophandel.


Moeten we dan ook bij de KNVVL?
Nee dat hoeft niet maar is wel handig, zeker als startende vereniging.
De KNVvL kan zeker hulp bieden bij het opstarten van een vereniging.
Zie ook het relaas van Brutus.
Het clublidmaatschap van de KNVvL kost iest van 40 euro per verenigingslid.

Afmetingen veld, als je rondom geen opstakels hebt zoals een hek(je) dus rondom open weiland is die 80 x 80 meter goed te doen. Kleiner kan ook. Europoort heeft een veld van 60x40 meter dacht ik.

Frans
 
Is dat de naam van de club (in oprichting)?
Kan me voorstellen (gezien ook je leeftijd :-) dat deze naam in een jolige bui is verzonnen. Echter, hoewel je met modelvliegen een hele hoop lol en plezier kunt hebben is het een serieuze hobby. Het afbreukrisico is hoog en dat wil zeggen dat als er iets fout gaat er in principe een heleboel schade en leed veroorzaakt kan worden.
Wat is er daarom mis met bijvoorbeeld MVC Oudemirdum?
Klinkt misschien heel erg saai, maar komt op die ambtenaar die voor jouw vergunning moet zorgen ook wat serieuzer en minder bedreigend over :-)

<edit> Ik ga overigens elk najaar een weekje zeilen bij jou in de buurt (Koudum) Zal eens een kistje meenemen :-)
[edit]Heb je zo vlak bij die dijk niet veel last van wind? De zuidwester komt er zo overheen vliegen
</edit>
 
... Wat is er daarom mis met bijvoorbeeld MVC Oudemirdum? ...
Kan onhandig zijn als de club, al dan niet vrijwillig, moet verhuizen.

Kies een positieve naam, niets dat naar crashen, brokken, lam, kapot, lijmen, bouwen of l*waai/k*baal, stinken, speelgoed, kosten verwijst. Kijk ook of de naam al in gebruik is voor andere club.

In deze draadjes een aantal suggesties
Suggesties voor naam
welke naam voor de watervlieg meeting!

Naam van een Nederlandse vliegtuig pionier? Albert Plesman, de 'P' in de Nederlandse PH vliegtuigregistratie. Anthony Fokker, Frits Koolhoven, Marinus van Meel ... Of vliegtuig: Uiver, Pelikaan, Colibri ...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Nederlands_luchtvaartpionier
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Nederlands_vliegtuigbouwer

Vogelnamen Nederlands-> Latijn, voor als het sjiek moet:
Vogelnamen: Nederlands en Latijns

Ik vind Cygnus (zwaan, sterrenbeeld, maagdelijk wit) erg mooi.
 
Dan ook maar even een duit in het zakje:

Denk er goed om, dat je, zodra je met meerdere mensen op een vaste locatie vliegt, wettelijk gezien reeds een vereniging bent!

Niet een moet worden, of wat dan ook: Je bent er reeds een! Ingeschreven bij KvK of niet, dat doet dan niet eens ter zake.

En een vereniging is nu eenmaal verguningplichtig, dat staat zo in de wet. Je MOET je dus in laten schrijven bij de KvK, want anders heeft je vereniging geen rechtspositie, en kun je als vereniging geen vergunning aanvragen.
Overigens hoef je niet langs een Notaris, en hoef je ook geen statuten te hebben. Wat dat betreft: ga eerst eens langs de KvK in Leeuwarden, daar kunnen ze je alles vertellen over de diverse mogelijkheden om een vereniging op te richten, en ons hebben ze daar uitstekend geholpen.
Als je het goed aanpakt (en goed nadenkt over wat je wilt) kun je het voor een paar tientjes geregeld hebben, plus de jaarlijkse KvK kosten (ook een paar tientjes).

Je vereniging hoeft ook niet per sé aangesloten te zijn bij de KNVvL, maar het is zéér aan te raden in elk geval als persoon lid te zijn. Ons hebben ze absoluut goed gehopen (ons hele cluppie was niet van de grond gekomen zonder hun hulp).

Je kunt wel als persoon een vergunning aanvragen (wat strikt gezien niet nodig is, je bent een privé persoon en voor een privé persoon is modelvliegen niet vergunningplichtig) maar dat houd wel in, dat uitsluited jij van die vergunning gebruik mag maken.

Je moet dus ook reeds bij het aanvragen van die vergunning omschrijven, wie er bijvoorbeeld allemaal van die vergunning gebruik mogen maken.

Om een voorbeeld te geven: Onze vergunning is een vergunning om les te geven. Daarmee is geïmpliceerd dat er ook leerlingen zijn (die dus geen lid van de vereniging hoeven te zijn), maar het houd ook in dat er bij ons absoluut niet gevlogen mag worden zonder dat een van de verenigingsleden (de instructeurs dus) aanwezig is.

Als je van de landeigenaar tijdelijke toestemming hebt tot het land verkoht is, heeft het geen zin een vergunning aan te vragen: als hij slim is zegt hij onmiddelijk de toestemming op, want anders word het land onverkoopbaar.
De verguning is namelijk aan jullie, en aan de locatie gebonden en niet aan de eigenaar van het land. Als de nieuwe eigenaar jullie van het land zet, zit je met een onbruikbare vergunning, maar het bestaan van die vergunning kan er wel toe leiden dat je voor een nieuwe vergunning geen medewerking krijgt van het gemeentehuis.

Succes met alles, en onthoud één ding: Dien niets in bij de gemeente, voordat je alles voor elkaar hebt. In het aanlooptraject zijn de meeste ambtenaren van harte bereid je op weg te helpen, maar eenmaal ingediend, moet er verder zo weinig mogelijk gedoe zijn, anders houd het snel op met de medewerking.

Groet, Bert
 
Back
Top