Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    @silentscope:
    verder boven schreef je zelf iets van gitar verkopen of zo,
    mijn bedoeling was, als iemand zo 'n lipo charger koopt, toch zal weeten, wat hij nog nodig voor heeft,
    ik ga naar buiten met een benzine heli,
    heb nog voor 5 uren benzine (kosten : 13,95 € incl btw)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh.... omdat je er in je profielfoto een beetje als een halve Beatle uitziet? ;)

    Groet, Bert
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Tsja.. voor die benzineheli moet je weer naar de pomp rijden om brandstof te halen. Silentscope besteld de lader/voeding welke thuis bezorgd word en vervolgens kan hij vanuit zn luie stoel accu's laden terwijl jij nog je benzine aan het mengen bent met een maatbekertje olie... ;)

    Enz enz enz...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jonkje, je bent gewoon jaloers.... :p

    Voor de prijs van één LiPo (voor een "benzine-size" heli) kan ik meer benzine kopen dan ik in anderhalf jaar vliegen opmaak, en dan heb ik het nog niet over de tweede en derde LiPo, hoog-vermogen lader en zware voeding.

    Ik tank nog steeds mijn heli (zelfs met mijn beruchte zwaartekracht-methode) sneller dan een LiPo laadt, kan véél langer vliegen op een tankje benzine, en ik denk dat de electriciteitsprijs voor het laden van een dergelijk pakket al niet meer in de tiende centen, ook niet in de centen, maar toch al in de dubbeltjes gerekend moet worden (en ik tank na een kwartiertje vliegen ook maar voor 50 cent).

    Oh ja, en ik meng in 2 minuten voldoende peut voor een week of twee vliegen.... hoezo, "nog steeds aan het mengen"...?

    (geintje.... :p)

    Groet, Bert
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Hahaha de tegen argument blitzkrieg! En dat van iemand die de laatste tijd meer electro dan benzine vliegt :)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    hehehe.... Valt wel mee hoor.... de benzine heli's hebben even langs de kant gestaan, maar dat had technische achtergrond....
    (leuke term "tegenargument-Blitzkrieg".... moet ik onthouden)

    Groet Bert
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    geen grap:

    :cool: was leuk vliegen met benzine heli ,
    na 10 min. even checken, verder,
    1 keer tanken en nog 'n paar mooie 8en en achteruit ...
    even neergezet, 5 min., en kreeg hem niet meer aan de praat.

    Bougie (bijna) droog, donkerbruin, nieuwe bougie, niks, choken, niks,
    naar 2 uren thuis met nitrospray moeilijk aangegaan,
    vonken in bougie zieen niet overteugend uit,
    toen motor liep weer gevlogen, gaat super ook in stationair als
    een naaimachine,
    was (ben natuerlijk nog) heel blij met die heli, nu dat, weet het niet meer,
    ben net gestoppt met werkeln.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je eerst de electrode-afstand checken (ik meen dat die 0.6~0.8 mm moet zijn, maar dat moet je even opzoeken) en als dat goed is, de afstand tussen het vliegwiel en de ontstekingsspoel even checken/afstellen. Weet zo uit mijn hoofd niet hoe groot die moet zijn, maar dat kunnen de auto-jongens je vast wel vertellen.

    Kijk ook even of de krukas lagers geen speling hebben, dat wil de vonk ook wel eens verzieken als het al te erg is.

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    :)danke voor aantwoort:
    electrode = 0,7 mm (gemeten met eisertje tussen)
    afstand vliegwiel en ontstekingsspoel, hm moet wat geschroeft worden,
    maar ik heb de heele pak voor drogen op mijn solder gezet (zonder bougie in), heb ook alle benzine slangen leeg gehaalt, op deze mannier wil ik het morgen nog een keer probeeren (ben vrij morgen).
    Kan ook zo'n groot probleem niet zijn, motor is 25 uren in de lucht geweest, dus met instellen max 26 uren gelopen.:eek:
     
  10. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    ik heb heerlijk gevlogen op vliegveld valkenburg, bijna geschept door een echt vliegtuig toen ik over de landingsbaan moest met de auto(is daar normaal blijkbaar om bij t veldje te komen ) xD maar t vliegen zelf was heerlijk.
     
  11. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    oei, die piloot zou zich vast de kl... zijn geschrokken!!!

    je vertelde dat je over de baan heen moest.... waarzo vlieg je dan op dat veld?
    want het lijkt mij, dat zelfs RC vliegen in de buurt van een vliegveld verboden is, juist om dit soort situaties.:-|

    een ''bird strike'' is al een nachtmerrie, dus een ''rc heli strike''.... :p:p;)

    groet,
    Hoogvlieger
     
  12. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Als je zo'n problemen hebt moet je gewoon de bougie vervangen, die dingen kunnen in een klap om niks gewoon kapot gaan. Daarom altijd reserve hebben, zeker 5 stuks ofzo kost toch niks. Zeker in zo'n situatie, en als je dan blijft proberen slaat de bougie vet en is hij dubbel kapot. :p
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie....
    Een bougie houd het normaal gesproken toch zeker 250 tot 500 uur uit.
    Ik heb er in elk geval in alle jaren (1:1) auto/motor rijden, bootje varen en bij de Zenoah's gecombineerd, ooit wel eens ééntje stuk gehad....

    Een kapotte bougie kan hoor, daar niet van, maar om nu 5 bougies op voorraad te hebben is naar mijn idee gewoon nonsense (en zo goedkoop of makkelijk te krijgen vond ik ze nu ook weer niet, het is een vrij ongebruikelijke maat die lang niet iedereen op voorraad heeft)
    Mijn Zenoah's hebben minstens de dubbele draaiuren vergeleken met die van Uwe, en de bougies zijn alle drie (2 x heli, 1 x Marder) nog zo fris als een hoentje.

    Groet, Bert
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Bij wildvliegen wel ja, anders om een voorbeeldje te geven: Op zowel vliegbasis Twente ( ook toen het veld nog operationeel was) en vliegbasis Leeuwarden zit een modelvlieg club.. Heb een aantal jaar bij de club op twente gevlogen, helemaal geen probleem met 1:1 vliegverkeer.

    Al stonden daar wel stoplichten langs start en rol baan waar je die moest kruisen met de auto. Maar goed om je heen kijken is natuurlijk het belangrijkste voordat je een baan oversteekt ;)
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    bogie en glow plug is wel een verschill, glow plug moet je voor de Nitro heli alltijd hebben, een bougie gaat inderdaad niet zo snel stuk,

    ...:( verder boven geschreven mijn probleem met zenoah 26 cc in een Benzine trainer, hij start niet meer,
    -bougie nieuw
    -topie nieuw
    -benzinfilter nieuw
    -carburator gekeken voor verkeerte lucht (dichtwerk)

    als hij dan naar uren moeijte ma loopt, gaat die soms weer uit en de bougie is nat, ik denk, dat de onstekings - cut /schakelar kapot is en bij
    trillingen uit schakelt, nog noit gehad.

    Zou iemand nog een ander idee hebben, snel reactie,
    anders bouw ik de motor helemaal uit elkar,
    kan echt niet meer het starttouwtje trekken.:help:
     
  16. pieterp

    pieterp

    Lid geworden:
    2 jul 2011
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Rhenen
    Zo vanavond lekker even gjvlogen tussen de buien door met mijn 6hv met camera on board:) eens kijken of ik het filmpje er op kan krijgen.

    Beeld golft een beetje van de trillingen maar de camera komt op mijn zwever..

    Groet Pieter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    zal je ff helpen pieter:

    wordt er wel een beetje zeeziek van hhaha, waar had je de cam gemonteerd?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. pieterp

    pieterp

    Lid geworden:
    2 jul 2011
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Rhenen
    He dank je rozh hoe doe je dat nou? Ik had hem met goeie stevige klittebane op de canopy zitten dat was de enige plek waar ik hem kwijt kon:)
     
  19. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    ah oke, probeer de skids is, dan heb je minder vervorming, dat had ik tenminste
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Het zijn geen trillingen uit de heli zelf maar de frequentie van de ronddraaiende rotorbladen die het beeld verstoren. Heeft mijn spycam ook last van. Vibratie trillingen zien er anders uit op zo'n filmpje..

    Probeer maar eens een een filmhoek waar geen rotorbladen door het beeld komen.

    Kijk maar eens goed vanaf 13 sec, wat er met het beeld gebeurt als je overschakelt naar idle up. Als dat trillingen uit de heli zouden zijn was ie allang uit elkaar gespat ;)
     

Deel Deze Pagina