Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Is de regelaar misschien heet, dat er een thermische beveiliging in wil slaan?

of de accu('s) zijn misschien rot?

Heb ik met mn p51 ook gehad, ik wilde de motor ff laten testlopen met mn testlipo (rotte lipo, gebruik ik alleen voor besturingstesten)
Motor liep rot, bij volgas haperen en afslaan (ja, we hebben het nog steeds over electro :mrgreen:)

Een goeie lipo erin gezet, en zowaar: hij werkte!
 
Bij de weg, ik ben bezig bij dat kleine toestelletje om de ailerons werkend te maken (waren niet voorzien in de bouwplannen)

kolere wat een priegelwerk
niets past, niets werkte
dus nu met een paar stukken servohorn een "hard" stukkie in de vleugel gefabriceerd, een blok hout erachter gemaakt voor de sterkte

maar voor je daar eenmaal bent beland.....
 
Hou er met dat ding rekening mee, dat landen een hachelijke zaak zal worden, dus vlieg ergens waar je héél hoog gras hebt....

Groet, Bert
 
We hebben gras van meer dan een meter hoog op sommige plekken naast ons veld..
Dat moet geen punt zijn :mrgreen:

En de eerste keer een half tankje erin gooien, helpt ook...

Ons veld zit op een heuvel, desnoods gooi ik hem eerst even aan de zijkant de heuvel af, met de motor uit
kan ik op die manier ff testen wat de reacties op de roeren zijn, en of het ding uberhaupt enige aspiratie tot vliegen heeft
Dan als de motor aanstaat, hoef ik dat alvast niet meer te testen ;-)

En stel, het doet echt helemaal niet, gooi ik hem aan de andere kant van de heuvel af (daar ligt de oude maas) :mrgreen:
geintje, dan gaat ie de vitrinekast in..
 
Denk niet, dat je dat dingetje met handstart aan het zweven krijgt. Lukte me met die Zaunkönig destijds ook niet (ook al stond dat heel enthousiast in de bouwbeschrijving: "Versuchen Sie erst mal ein Gleitflug, zum feststellen dass die Trimmung stimmt")

Groet, Bert
 
We zitten op +- 10 meter hoog, het talud loopt ongeveer 2:3 omlaag met flink hoog gras, en onderaan zit ook een grasveld wat vaker gemaaid moet worden

hij hoeft niet te zweven en in de lucht te blijven, als ik maar ff weet hoe hard dat ding omlaag komt als het gas er eenmaal af gaat
en of de uitslagen op de roeren een beetje afdoende zijn, ik zit alles maar een beetje op het timmermansoog en mn zeer beperkte kennis van de vliegtuiganatomie te gokken

maar wel leuk :mrgreen:
ik "verheug" me al op het folieen...
 
We zitten op +- 10 meter hoog, het talud loopt ongeveer 2:3 omlaag met flink hoog gras, en onderaan zit ook een grasveld wat vaker gemaaid moet worden

hij hoeft niet te zweven en in de lucht te blijven, als ik maar ff weet hoe hard dat ding omlaag komt als het gas er eenmaal af gaat
en of de uitslagen op de roeren een beetje afdoende zijn, ik zit alles maar een beetje op het timmermansoog en mn zeer beperkte kennis van de vliegtuiganatomie te gokken

maar wel leuk :mrgreen:
ik "verheug" me al op het folieen...

Heel beperkte uitslagen in ieder geval, want dit ding gaat best snel moeten vliegen om in de lucht te blijven.

Zo op het gevoel een millimetertje of 2 à 3 naar boven/onder en links/rechts voor normaal rondvliegen. Neem de max. uitslagen op het dubbele en dat bij 50% dual rate. 100% DR wordt dus ergens rond de 10 mm.

Dat geeft voor de rolroeren bij een koorde van 4 cm ong. 30° uitslag naar boven (10 mm uitslag op een rolroer van ongeveer de helft van 40 mm). Lijkt me méér dan voldoende aangezien het geen acro toestel wordt.

En neem voor EXPO ook ergens rond 50%, zeker voor de eerste vluchten.
 
maar wel leuk :mrgreen:
ik "verheug" me al op het folieen...


Ja, dat zelf knutselen blijft leuk he?
Heb gisteren en vandaag een "bijna kant en klaar" projectje toch weer wat interessanter gemaakt:




full


full


full


En het vliegt nog heel acceptabel ook.
Binnenkort probeer ik wel effe een filmpje te plaatsen (zodra ik iemand gevonden heb die het wil filmen...).

Groet, Bert

PS: die draden zitten ondertussen véél netter weggewerkt, hier is het nog een ruwe testopstelling, om dat mijn krimpkous op was....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nu we het toch over ec135's hebben, vorig weekend landde deze ff bij ons achter:
526979_4129465279313_2104955489_n.jpg

598345_4129489239912_969760005_n.jpg
295091_4129490079933_995833370_n.jpg

in al mn enthousiasme heb ik per ongeluk de settings van me telefoon op zn allerlaagst gezet helaas. kheb ook nog een filmpje dat ie opstijgt, ben ik nog ff uploaden. edit:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WAAAAAA... de finnetjes van het stabilo zitten bij mij ondersteboven.... (en ze staan ook ondersteboven op de foto op de doos, en op tekening)

In het echt zitten de lange flappen naar beneden.... gauw veranderen.

Oeps....

Groet, Bert

EDIT: PS: je filmpje staat op "privé"....
 
Laatst bewerkt:
@bert: mooie heli :thumbsup:
wil die fan wel eens aan het werk zien :D erg mooi gemaakt!

@silentscope: wat een herrie maakt zo'n ding he?
heb 'm bij het UMC zien landen en opstijgen, met die turbines heb je geen sirene meer nodig :rolleyes:
 
Zal kijken of ik een filmpje kan (laten) maken komend weekend.

Op zich (en zeker voor de toeschouwer) vliegt het redelijk normaal, maar het is een heel raar gehoor dat je die fan continue van toerental hoort veranderen.

Vanwege het relatief lage gewicht vliegt de 4-blads kop relatief erg makkelijk, en dat viel me eigenlijk heel erg op, hoeveel verschil 100 gram maakt t.ov. mijn BO 105-je.

Ik heb wel het idee dat je het gyroscopische effect van de fan merkt tijdens het vliegen maar daar kan ik nog niet echt de vinger op leggen....


Groet, Bert
 
maar het is een heel raar gehoor dat je die fan continue van toerental hoort veranderen.

kwestie van gewenning, mij klinkt het inmiddels als muziek in de oren :wink:
maar die van jou heeft een ''ring'' om de prop, wat het geluid denk ik nog wat extra onder de aandacht brengt...

de constructie vind ik mooi verzonnen, maar hoe zit ie vanbinnen vast?
op de foto lijk ie er gewoon opgelijmd, en moet er dan niet aan denken dat de prop op een keer, aan z'n snoer onder de staart hangt....:rolleyes:
 
Nee, dat kruis is iets groter dan de binnenring, en valt in vier strak passende gleuven, waar het met UHU Plus Endfest300 vastgelijmd zit.... dat houd wel....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Haha leuk project Bert! Ben zeer benieuwd hoe dat vliegt en naar het geluid van de bijna fenestron :) Cooooool!!!

Gisteren dankzij het budget van de verkoop van de Cobra de voor mij ultieme brandstof heli bemachtigd. 5 vluchten oud en het vliegt op 0% nitro (YES!!)

Sneak preview volgt ;)
 
Leuk knutselwerk Bert,
het is alleen lache, als je die 4 blad kop ziet en dat ding da achteren,
ne:
respect voor iemand, die zelf zo iets verzinnt en ook met vliegt, prima.:D
 
:Fade-color wat een weer
vandaag bijna een uur gevlogen,
alleen de Benzine Trainer wilde niet starten,
dacht meteen aan brutus verhaal met de bougie topje,
maar dat was het probleem niet,
de bougie was erder te droog,
filter is bijna nieuw, slangetjes ook, misschien te lang op de solder gestaan,

jaaaaaaaaaaaaa dat is het.
 
Haha leuk project Bert! Ben zeer benieuwd hoe dat vliegt en naar het geluid van de bijna fenestron :) Cooooool!!!

Gisteren dankzij het budget van de verkoop van de Cobra de voor mij ultieme brandstof heli bemachtigd. 5 vluchten oud en het vliegt op 0% nitro (YES!!)

Sneak preview volgt ;)

Het geluid is niet heel spectaculair, en zelfs een beetje zenuwachtig: je hoort de continue op en af toerende fan nogal. Klinkt een klein beetje zoals die Solo Pro en dergelijke, maar dan veel luider.... Beetje als een stofzuiger met ADHD....

Ben zelf nogal benieuwd hoe het zal gaan als het ding de hoogte in moet.... Kon nog wel eens verrassingen geven bij het weer afvangen in de landing.... Affijn, je zult het hopelijk wel zien komend weekend.

Gefeliciteerd met je aanschaf, ben nieuwsgierig wat je nu weer op de kop getikt hebt (hoe doe je dat toch? iedere paar maanden een andere heli....)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Lang geleden dat ik nog op het forum geweest ben ;)
Momenteel erg druk met examens etc
Ik hoop in de aankomende vakantie toch weer wat meer te gaan vliegen maar moet hem eerst terug vliegklaar maken (servoprobleempje)
Moet zeggen dat ik de laatste vlieguren te hard aan het drukken was op 'vooruitgang' en de plezier wel afnam doordat ik nogal veel stress had tijdens de moeilijkere figuren ;) Enfin, 2 maand al niet meer gevlogen.(zelfs niet op de sim) Gisteren op de sim de figuren nog eens herhaald en die blijken nog wel tamelijk goed in de vingers te zitten :cool:
 
Back
Top