Hi , Ik moet mijn wheelpants opnieuw spuiten na en crash. inmiddels al een glasmatje binnenin gelegd en heb de meeste lak ervanaf geschuurd , maar hier en daar is het er erg moeilijk bij komen en wil het gewoon laten zitten om eroverheen spuiten. Heb vandaag met Aceton het geheel onvet voor de glasmat , maar de aceton lost de lak weer op (spuitbus van motip). Is er een ontvetter die de verf/lak niet oplost? Bedankt, Cor
De specialisten in ontvetten van autoruiten aan de binnenkant gebruiken babyshampoo . Gebruik ik ook . Mvg Johan
*hihi * babyshampoo?!?!? ... ach ja waarom niet ... zal nog beter zijn als aceton e.d. ook voor de handen Dank voor de tip Johan, Cor
En anders blaas je er een halve bus remmenreiniger doorheen. Tast over het algemeen ook verf niet aan, en ontvet tot op het bot. Droogt snel, dus je kunt er vrijwel direct over heen spuiten, in tegenstelling tot water/zeep. Ik gebruik het om de benzine heli's schoon te maken (de verbrandde tweetakt olie geeft vieze zwarte spetters die ontzettend kleverig zijn en er met water en zeep absoluut niet af gaan) en dat werkt prima zonder de lak aan te tasten. Groet, Bert
Moet je eens baby billetjes doekjes gebruiken om nitro en olie resten weg te halen, gaat als de brandweer!
Water met ammonia, is nog altijd het beste. In de vaatwasser kan ook, werkt ook prima. Dan heb je mazzel als dit goed gaat, want hier zit aceton in, ik gebruik het juist als ik ga lijmen om vetvrij te maken, maar dat zijn dan metalen onderdelen. Verven is een geduldige klus, geen haastklus. Beetje alcohol eroverheen en je bent als je vocht kwijt, zo maken wij onderdelen vochtvrij die uit de ultrasoonreiniger komen en in vacuüm gebruikt worden, daar is vocht je grootste vijand. Dat zou ik niet doen, alcohol is een minder goede ontvetter, en in spiritus zit blauwe kleurstof, dat is voor verven nou niet echt handig. Oh ja, verplicht om te hebben, weggooi handschoentjes, de blauwe nitril zijn het beste, zonder poeder, want dat is juist vet!!
Hoe kom je daar nu bij? Ik heb de productnaam geweten (kan er effe niet opkomen), ik heb het zelfs in bulk vervoerd, daar zit geen aceton in hoor. Daarvoor verdampt aceton niet snel genoeg, en je hebt weinig aan remmenreiniger als het ook de rubber afdichtingen in je remklauwen of de mantel van remleidingen oplost.... Ik denk dat mijn heli er ook wel wat anders uit zou zien als er aceton in zou zitten, aangezien ik dat ding er minimaal twee keer per maand mee schoonmaak.... Ik maak er op het werk veel, ERG veel me schoon, en heb nog nooit gemerkt dat het wat dan ook oplost, behalve vettigheid Kortom, dat geloof ik niet, en buiten dat, aceton heeft een nogal herkenbare geur, en sterker nog, bij mijn weten is aceton zulk tuig dat het verplicht is de aanwezigheid van aceton op een verpakking te vermelden, net zoals bijvoorbeeld Xyleen. Groet, Bert
@Brutus, Je hebt gelijk , er zit Nafta (wasbenzine) in, ben in de war met de Loctite ontvetter die ik op werk ook gebruik, die is op aceton basis.
Dat kan kloppen, al heeft loctite ook ontvetter die identiek is aan remmenreiniger. Ontvetter op Aceton basis maakt dat lijmen vaak net even wat beter hechten op lastige kunststoffen. Groet, Bert
ontvetter In remmenreiniger zit meestal (niet altijd) trichloor-ethyleen. Je kunt het beste inderdaad iets gebruiken wat sterk ontvet en geen residu achterlaat. Het lijkt me dat spiritus, babyshampoo, etc, iets achterlaat wat niet ten goede komt aan de hechting van verf of lak. Motip 600 lijkt me zeer geschikt. Greetz, Frank
Ik heb hier nog een aantal bussen remmenreiniger staan... Ik zal het daar morgen eens mee proberen. Bedankt voor de tips. Cor
Ook die betwijfel ik.... Ik heb op de MAVO (kleine 30 jaar geleden) met scheikunde al moeten leren dat "tri" een heel populair reinigingsmiddel WAS, toen dus al verleden tijd, omdat het niet zulk prettig spul is. Bij mijn weten is het voor "huishoudelijke" toepassingen zelfs domweg verboden. Zwaar giftig en kankerverwekkend volgens sommige beschrijvingen. Buiten dat valt het onder de gehalogeneerde koolwaterstoffen, en die mogen bij mijn weten óók niet zonder vermelding op de verpakking, in een product gestopt en verkocht worden. Heel mischien wel als industrieel product, maar niet in bussen die je zo bij iedere automaterialenzaak kan kopen. Volgens mijn verpakking is de werkzame stof een "alifatische" koolwaterstof (verzadigde koolwaterstof ofwel CnH2n+2) en dan komt alles hoger dan butaan in aanmerking, want butaan tot en met Ethaan zijn gassen. Je komt dan dus uit in Pentaan of hoger, en de verschillende verschijningsvormen daarvan Groet, Bert
Ingredienten die vandaag de dag in remreiniger kunnen zitten. kookpuntbenzine (aromaat vrij), ethanol, isopropylalkohol, pentaan. Ik heb hier ook een bus smoorkleppen reiniger(Bedoelt voor profesoneel gebruik) daat staat in rode letters op bevat meer dan 30 % aromatiche koolwaterstoffen, Xyleen. Dus ja alles wat schadelijk is moet er duidelijk op staan.