Gisteren even wezen rijden met de FG Beetle, op een gegeven moment had ik geen aandrijving meer zowel voor als achter. Mijn eerste ingeving was een kaal tandwiel (zal niet de eerste zijn ) dus ik dacht ik druk er even een nieuw tandwiel op. Maar na verdere inspectie bleek de schade toch even wat groter te zijn, de complete aandrijfplaat en groete tandwiel bleken gesmolten te zijn waardoor de lagers eruit gelopen waren. Ik vraag me af waar deze extreme hitte vandaan komt ,ik heb dit nog nooit gehad. Na demontage bleek de koppeling totaal versleten te zijn ,ook heb ik recent een dominator pipe gemonteerd alsmede een tandwielbeschermkap. Iemand een idee welk onderdeel deze hitte veroorzaakt of zal het een combinatie van factoren zijn.
ikzelf rijdt met een hpi baja, en daarbij is een euveltje , dat de koppelingklok erg warm wordt, waardoor dit dit gebeurt. De oplossing bij de hpi is in ieder geval een aluminium klokhouder ! Denk dat die er voor een fg ook wel is. Succes ps de eerder gestripte tandwielen kunnen hier ook door gekomen zijn. Kleine tandwiel kan erg warm worden!
Goede kans dat het de koppeling is geweest. Als die goed heet is geworden door het slippen, trekt de hitte in no time door alle metalen delen heen die ermee in contact staan.
Met de HPI ben ik bekend met het probleem ,de aandrijfplaat van FG is van dikker plastic en ik verwachtte dat deze toch tegen iets meer geweld bestand was(zelfs de epoxy remschijf was gesmolten). Ik heb inmiddels een nieuwe gearplate,tandwiel,remschijf en koppeling gemonteerd en ik zal het vanmiddag opnieuw proberen. Bij geen success dan toch maar een alu gearplate op de kop tikken
dit is voor de FG ook een bekent probleem. heb je je motorsteunen ook goed bekeken of zijn die al van Alu. ook is het verstandig om je lagers te controleren, als die stroef lopen dan kunnen ze gaan mee draaien in het plastic en dan smelt de boel ook weg.
Is ook een goede , maar geen ervaring met FG ?!, dit is een voorkomend probleem van fg , nieuwe motorplaat van alu nemen en stalen of delrin tandwielen met een alu meenemer en je bent hiervan af ......tuurlijk ook gelijk even het lager vervangen ........
Gezien de schade lijkt het mij een te hete koppeling (en via warmtegeleiding te heet lager en tandwiel) want als het alleen en vastzittend lager geweest was, had de schade zich in of meer beperkt tot de aandrijfplaat (lager slaat vast, en vreet zich onmiddelijk een weg door de lagerplaat, zonder de boel heet genoeg te stoken om via het pignon het grote tandwiel weg te smelten). Zou betekenen dat je of te veel met slippende koppeling rijd, of domweg meer vermogen hebt dan de koppeling verwerken kan=>het overschot word in warmte om gezet. Groet, Bert
Komt door versleten koppeling omdat die slipt en je hebt een nieuwe uitlaat waardoor de moter meer vermogen geeft. Veel voorkomende probleem bij fg. Gewoon een alu aandrijfplaat kopen met een tuningsrem.
En zoals Johannes zegt, mocht je ook kunstsof motorsteunen hebt, vervang die ook voor alu. Send from my Xperia Arc
Gisteren maar weer wezen rijden en de aandrijving blijft voor alsnog heel, waarschijnlijk toch de koppeling geweest die te heet was geworden . Ik ga uit voorzorg de koppelingsplaat en motorsteunen vervangen voor alu. Thanks allen