Robbe Cessna 150 Acrobat (bosmodelair)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 8 apr 2012.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    :rolleyes: tja, was ook wel hard nodig. Overigens is deze kit nooit verder gekomen dan een krom verlijmd stabilo met hoogteroer (1 massief geheel) en een redelijke linkervleugel (kaal), een rechtervleugel die wel de vorm had maar waar de ribben scheef zitten en deels gebroken zijn en waar de TE uit losse, stomp verlijmde stukken bestaat.
    En zoals gezegd het verlijmde maar scheve middenstuk.
    De balsa vleugelbekleding heeft er wel opgezeten maar is door de vorige eigenaar verwijderd, getuige de resten op de ribben.
    Voor de vleugels moet ik dus nog wat hout bijkopen...
    Voor het overige is de kit compleet.

    Ik verheug me er overigens op een conversie naar taildragger te maken. Lekker vogelen naar de juiste plekken en instelhoek voor het onderstel. Ook eens uitzoeken hoe groot het staartwieltje moet zijn en hoe ik dat een beetje verend kan ophangen. (suggesties altijd welkom!)
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.656
    Locatie:
    Dordrecht
    Berto,

    Toch wel grappig hoe je altijd weer aan die oude kistjes komt.
    Heb ook ooit met een Robbe Cessna staan vliegen en moet zeggen vloog erg leuk.
    De bouwer/leerling vloog voor de eerste keer en kreeg het voor elkaar het model drie keer in een vrille te krijgen 2.5 keer weten te redden de derde keer wat schade, jammer was een prima modelletje ga je veel vlieg plezier aan beleven.

    Ton
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ton,

    Tja, waar anderen geen heil meer inzien vindt ik dan wel weer leuk.
    Zeker ook omdat het een schaalmodelletje is, ben toch geen ragger.

    En ik zei de gek die dan weer een bod doe (moet ik toch eens afleren) en weer met een kissie opgescheept zit.

    Maar leuk projectje voor als de F-15 af is, hoeft niet al te lang te duren denk ik :roll:
    We zien wel.
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    tja,

    de jouwe ziet er een stuk beter uit....

    Hoe hebben ze de raampjes gedaan? Ziet er blauw transparant uit.

    Bij mij zit er een dikke extra glasvezelmat tegen de binnenzijde van alle ramen... Vrees dat ik ze zwart moet verven of er een chroomfolie op moet plakken.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    'ziet er stukken beter uit' nooit te dicht bij komen ;-)

    De ramen bij mijn zijn gewoon 1 of ander blauw goedje, en om er echt ramen in te maken verzwak je de constructie teveel ben ik bang.
    En dan moet je ook weer een interieur maken :roll: bij mijn wordt het gewoon weer blauw ;-)

    Grt,
    Berto.
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Heb je nog suggesties voor leuke folie (kleine stukken voor alleen de raampjes)?
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Wil ze tzt gewoon blauwig spuiten.
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Laat ik me in eerste instantie ook maar tot iets dergelijks beperken. Als het ding (en zijn baasje!) goed vliegt kan ik altijd nog actie nemen....

    Setupje is inmiddels ook binnen en voor alsnog in de Westerly gemonteerd. Daar draait het nu met een 3s lipo en een 11x7 prop. In de Cessna wordt het as volgt:

    E-flite Power 32 BL Outrunner (42-50 770 kV, 200gr.) i.c.m. een HiModel Fly Pro 60A ESC (SBEC) die ik op een 4S LiPo wil laten lopen en een 13x6,5 APC E-prop wil laten draaien.

    Moet'ie wel mee van de grond komen denk ik....
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.608
    Locatie:
    Groningen
    Ramen kan je ook aardig immiteren met een witte hoogglans onderlaag met daarover een laag smoke verf, van by tamiya. Verbaasde me hoe goed je moet kijken om te zien dat het geen glas is :)
     
  10. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    ;):eek:Hello,
    ik heb de ramen van mijn Dusseldorf welke beschadigd waren door lijmsporen gecamoefleerd met stukjes kleurfilter(theaterwereld) in mijn geval kleur chocolatte (nr 156).
    Deze filters zijn ook maar gekleurd met dus het probleem dat de verf oplost bij lijmen. Als je echter niet te veel wrijft bij het lijmen valt dit best mee.
    Bij mij zit er in de boot een binnenverlichting waardoor de ramen moesten doorschijnend zijn(niet doorzichtig). Dus nu heb ik nu getinte ruiten.
    Bob.
     
  11. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    @Opabob, laten deze filters zich ook goed in meerdere richtingen buigen zoals nodig zal zijn voor de voorruit? Groet, papaBob

    @Tadango, ik neem aan dat daar dan witte Tamiya acrylverf onder moet om de Tamiya smokeverf niet al bubbelend en krullend ten onder te laten gaan?
    Groet, Bob

    Tjonge, wat leiden er een hoop wegen naar Rome (maar, zoals mijn goede, oude wiskundeleraar Smit(je) altijd zei: 'er leidt maar één weg naar Djakarta!').
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.608
    Locatie:
    Groningen
    Nee, gewoon witte verf uit een spuitbus van de hornbach :)
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    He, wat een ge.O H hier en TS bouwen? ho maar.
    Maar blijf zo door gaan, hoe meer zin ik krijg om weer even te knutselen :yes:
     
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Such is life beste vriend! Maar gebouwd wordt er heus wel. I.i.g. door ondergetekende. Maar grote voortgang is soms lastig. Vooral als je meerdere toestellen luchtwaardig probeert te krijgen (zoek maar eens op Westerly of op Fijn Zwevertje) of je weer een keer een depron Intro-Vert moet repareren.:cool:
     
  15. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    kleurfilters

    @DHG500.
    De dikte van de filters kan je vergelijken met laminaat of overhaed bladen.
    Dus zeer soepel.
    Ik zeg niet dat het niet bestaat maar op de zoektocht naar zelfklevende pastiek vond ik in de hobbymarkt twee soorten; de zelfklevende is niet doorschijnend en degene welke men gebruikt om ramen te verdonkeren werkt op het statische elektriciteits principe.
    Bob.
     
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik ga toch voor spuiten van de ramen (hoogglans wit onderlaag met smoke kleurlaag). Ben nu de hele romp (en ramen in het bijzonder) aan het schuren/plamuren.
    Gronden en spuiten doe ik pas nadat de inbouw van motorschot, servoplank, accuplank, onderstel-steunen en strut-steunen, gereed is en het staartstuk afgebouwd is.

    Voordeel is dat door het flexen van de romp met al dat schuren en plamuren zonder inbouw er geen spanning op allerlei lijmverbindingen komt te staan.
    Evt. kleine beschadigingen die door de inbouw ontstaan zullen lokaal zijn en kunnen snel hersteld worden.

    Ik heb inmiddels een fotoblog gevonden van het toestel dat als voorbeeld dient. Dat helpt aardig met alle details maar laat ook zien dat sommige zaken toch net wat ander moeten.
    Zo heeft dit toestel geen ACL boven op de staart, alleen een nav-light achteraan.
    [​IMG]

    Maar ook de vorm van het ri-roer wijkt af. Daar zit ik nog even over te tobben hoever ik moet gaan in de nabootsing.
    [​IMG]

    Spuitwerk is gelukkig een eitje qua afplakken!

    Tailwheel zal n.a.w. eigenbouw worden met strookjes gelamineerd beuken die met twee stropjes onderaan de staart vastgezet worden en een messing hardgesoldeerde wielophanging. Of weet iemand een kant en klare oplossing in een of andere modelshop (plaatje/link graag)?
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2012
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig zo :thumbsup:
     
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Romp (zeker ter hoogte van de ramen) is nu lekker glad. Tijd voor een laagje kunststofprimer. Daarna evt. nog een laagje primer-vuller voor de laatste oneffenheden en dan hoogglans wit op de ramen. Ook de motorkap moet aangepast op de juiste vorm van de diverse openingen.
    Hieronder de huidige staat:

    [​IMG]

    En zo moet het neusje worden:

    [​IMG]

    Linkervleugel ligt nu te drogen met op de juiste plaatsen wat vullatjes voor de juiste hoeken en washout. Nu wordt de rechtervleugel (die er sechter aan toe was) onder handen genomen. Zojuist de stukken eindlijst (3 stuks stomp verlijmd en weer losgelaten) losgehaald van de ribeinden en de verstevigingsdriehoekjes. Een nieuwe eindlijst ligt al klaar. Ook moet er een aantal ribben vervangen worden.
    Zie hieronder:

    [​IMG]

    Daarna gaat de zaag er in voor kleppen en rolroeren. Dat vind ik best spannend want nooit gedaan. :( Gelukkig veel voorbeelden hier op het forum dus ga ik gewoon lekker aan de gang. In het ergste geval moet ik een nieuwe vleugel bouwen.:cool:

    Groet,

    Bob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zelf zou de ribben inkorten en een balsa achterlijst voor de vleugel plaatsen.
    Daar tegen aan weer een balsa lijst maar dat wordt dan de voorlijst van het rolroer cq. flap.
    Daar de laatste ingekorte overgebleven stukjes van de afgezaagde oude ribben/achterlijst er tegen aan en schuren maar.

    Klinkt zo makkelijk maar nu nog doen ;-)

    Maar jij bent lekker op dreef zo Bob :thumbsup:
     
  20. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Berto,

    jij beschrijft precies wat ik me voorgenomen had. Ik moet er alleen rekening mee houden dat de ribben niet allemaal even lang worden. Zie onderstaande 3-view. De kleppen gaan wel op gelijke lengte, parallel aan de voor- en achterlijst, de rolroeren gaan parallel aan de achterlijst waardoor de ribben steeds korter worden.
    De tweede balsalijst wordt afgeschuind zodat er ook daadwerkelijk een scharnierfunctie ontstaat.
    [​IMG]

    Maar omdat de vleugel zo krom en belabberd in elkaar zit bouw ik de vleugel eerst opnieuw maar dan goed. Pas als het uitgangspunt goed is bouw ik hem om.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2012

Deel Deze Pagina