Ik ben een Fleet 50K (1:10, electro) aan het uittekenen aan de hand van een 3-view plaatje en een reeks foto's maar ben aan het puzzelen op een enigermate schaalsluiting van de laaddeuren. Punt is alleen dat ik de originele sluiting (nog) niet begrijp. Zie onderstaande foto (uit de vloer komt een transportkist aan een takel zakken): Wie weet hoe deze sluiting werkt en heeft evt. betere foto's / tekeningen van dergelijke sluitingen? Alvast bedankt!
Oei, kennelijk een lastige vraag want nog geen antwoord na 111 views? Ik zie wel dat de ronde buis waarlangs de onderzijde van de deur sluit op regelmatige afstand nokken heeft. Haken deze soms (na ronddraaien van de buis) in een antal van de openingen van de (versterkte?) onderzijde van de deur? Op de foto die van binnen uit is genomen herken ik geen bedieningsorganen die daarmee in verbinding zouden kunnen staan.
Geen lastige vraag, alleen geen enkele foto gevonden (na een half uur priemelen op het net) die wat duidelijker is. Ik zoek vanavond eens tussen de oude papierberg thuis. Stevo
Voor de gein eens gegoogled op aircraft door locking mechanisme en ik kwam een paar intersante zaken tegen (zoals het patent met tekeningen waar de werking van de nokken worden uitgelegd) Gaat wel heel erg ver geef ik toe Patent US5305969 - Aircraft door latch lock mechanism - Google Patents
Het is een mooi patent (zeker voor kleinere (lees zwakkere) cabin crew members) maar 53 jaar na de eerste vluchten van 'mijn' Fleet 50 gepatenteerd. Ik vrees dat daar iets anders op zit. Blijf je even meezoeken Stevo? Thanx! Bob
We zoeken zeker verder! Maar nu nog even wat werken, anders zit de baas me op de hielen en die heeft het niet zo begrepen op fora Ik zie toch dat de sterkte van heel die contructie vooral het gelaste buizenframe is en dat de deuren eigenlijk gewoon onderdeel van de airframe skin zijn. Stevo
Hoi Stevo, ben je nog wijzer geworden? Ik deel je mening m.b.t. de huid. Verder natuurlijk gewoon atmosferische druk (geen plug-door) dus betrekkelijk eenvoudige sluitingen. Zou een sluitgreep aan de binnenzijde verdekt achter de golfbeplating hebben gezeten die enkele sluitpennen links en rechts in de lijsten liet vallen? Op de eerste foto kan je boven en onder de grote gaten in de achterste kopse kant van de deur een klein rondje zien. Dat zou de kop van zo'n sluitpen kunnen zijn. In het kozijn zitten corresponderende plekken. Mvgr, Bob