Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    Lol, ik ben dus niet de enige met pech :D

    Heli een complete revisie gegeven, alle lagers vervangen
    Alle vette troep eraf gepoetst, en alles weer netjes in elkaar gezet

    Weer geremaident, blikkt er na de 3e tank een raar geluid in te zitten

    Thuis tt gesloopt (dacht dat het daar aan lag), dus niet.

    Weer heel de heli gesloopt, alle lagers nagelopen, alles perfect in orde

    Dus motor open getrokken, blijkt het achterlager WEER naar de k#t te zijn
    Dus in dezelfde vaart ff de motorlagers vervangen, en heel de heli weer in elkaar gezet.
    Nagaan, op vrijdagavond heli compleet slopen tot bouwpakket niveau, motorlagers vervangen en zaterdag weer testen

    Wil ik zaterdag starten, start ie niet...
    Na een hoop gekl#%*#t achterkant van de motor gehaald, zit er een raar zwaar punt op het bovenste dode punt tijdens het met de hand ronddraaien van de krukas..

    Dus weer dat pokkeding uit elkaar

    Maar voorlopig nog ff geen idee van wat dit nou weer kan zijn
    Ik hoop dat de kop er een haartje scheef op zit, dat hij daar net ff mee de mist in draait
    Maar we gaan het zien een dezer dagen...
    Nu geen zin om weer dat ding te slopen
    Motor is altijd een rotding om uit dat frame te hannessen
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    Wel wat positiefs te melden: mn 450 loopt weer als een spoortrein na een infuus van nieuwe hitecs 5065's, die 410's blijven bij mij uitfikken op de een of andere manier

    En de mini titan (de nostab heli) begint nu echt weer lekker te vliegen

    Een dezer dagen eens kijken of die staartgyro werkelijk nodig is:D
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Had k toch al gepost..?

    @student: blijkbaar ben ik niet de enige met zoveel pech ;) vond het raar dat ik nooit langer als 2 weken aan een stuk kon vliegen zonder dat er iets faalde.. ;) Gelukkig nog nooit voor veel schade gezorgt..
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik zal morgen de Hughes 500 eens compleet uit elkaar trekken om te zien waarom ik al mn vermogen met goed lopende motor verloor... direct alles maar even schoonmaken en smeren. Dan is ie hopelijk weer piekfijn in orde voor de heliparts meeting.

    @ Student: Jij hebt er tenminste geen romp omheen zitten haha.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    2 weken is wel erg snel..
    Mn 450 en mini titan hebben normaal gesproken nooit problemen

    Alleen de 450 was binnen een jaar opeens al weer raar aan het doen op de pitch, wat dus volledig aan de servo's te wijten was

    De mini titan is donor voor de 450 geweest, vandaar dat deze ook weer even ingevlogen diende te worden

    De 600 geeft normaal geen verkeerde klap, alleen de pokkelagers in de motor geven iedere 3 maanden de geest
    Iedere keer komen ze eruit met een roestachtige finish, gezien mijn gebruik van after run en het leegdraaien van de motor snap ik echt niet hoe dit kan.
    Dit is een nieuwe motor, heeft net een liter of 7 a 8 gedraait
    En nu al kwam dat lager eruit zetten blijkbaar..

    Intern zag de motor er letterlijk als nieuw uit
    Geen aanslag, verkleuring of wat dan ook te zien
    Alles perfect, alleen dat #+%*%^}* lager
    En die krengen zitten bij mij ook altijd verschrikkelijk vast...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    Jup :D

    hoelang ben je nou bezig om zo'n romp eraf te halen?
    Let ook ff op het vrijlooplager (als die schaalbakken zo'n ding hebben..), is ook een goede kanshebber
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    @student, n achterlager gaat snel rot als je m te heet laat lopen... Of verkeerde brandstof met te weinig olie gebruikt... Vervang ze trouwens gewoon voor normale of rvs, zeker geen ceramisch.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wees blij dat die lagers vast zitten.... anders had je een groter probleem!

    Roestende lagers, klinkt mij in de oren dat er wat met je brandstof aan de hand is (vocht in het sap), en daar helpt after run ook niet tegen, aangezien die reactie tijdens het draaien plaats vind.
    Als je een goede merkbrandstof gebruikt, zul je vraagtekens moeten zetten bij je opslagmethode, danwel je startkist. Ergens lijkt er een ongezonde hoeveelheid vocht bij te kunnen komen.

    Of (heel flauw mischien) je koopt een Rossi, en gaat over op brandstof zonder Nitro.... Ben je ook van een deel van de brandstofkosten af....

    Groet, Bert
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Het Hughes mechaniek heb ik in ongeveer 15 min naast de romp staan. Valt dus wel mee. Het vrijloop lager is het niet. Die draait zo ongelofelijk soepel. Geef de rotor met de hand een redelijke draai en je bent zo 30 sec verder voordat de rotor weer stil staat. Ik vermoed dat er iets met de koppeling is.

    De heli heeft de laatste tijd erg veel gevlogen en die koppeling staat bekend als een zwak punt.


    Juist dankzij het perfect lopende vrijloop lager staat de heli nu heel op de plank :)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Soepel lopen in de draairichting is één.... koppelt die vrijloop wel goed in?

    Maar wat ik me niet kan herinneren is dat die motor opeens begon te gillen gisteren. En dat zou je wel verwachten als er iets mis zou gaan met de overbrenging.... Maar het kan zijn dat ik dat gemist heb, het was wat druk...

    Groet, Bert
     
  11. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    vanmiddag voor t eerst in een maandje weer gevlogen
    :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    Heet wordt ie zeker niet, de kop is 5 tellen vast te pakken, de backplate kun je oneindig vasthouden

    Ik heb een kwaliteitsbrandstof, dat zou ook het punt niet mogen zijn

    Blijven we hangen op vocht...
    Daar ga ik ff op verzinnen..
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh.... wel eens over nagedacht dat die motor wel eens te KOEL zou kunnen blijven? Het is een beetje per persoon verschillend, maar 5 sec vasthouden is voor mijn eeltige vingertjes ongeveer 50 a 60 graden, en dat is echt te koud, ook voor een zuigerveer type.

    Als er vocht in je brandstof zit, en de motor blijft te koel, dan blijft het water niet in dampvorm maar in kleine druppeltjes en verdubbelt de verwoestende werking er van.

    De kop mag gerust 80 tot 100 graden zijn, de backplate is koel genoeg als je die een paar seconden kunt aanraken.

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    Ook een goeie..
    Het ding zit nog in de inloopfase (vind ik..), ik houd hem nog wat rijk
    mn vorige motor liet zich ook pas echt lekker strak zetten na een flink aantal liters, deze is ook nog een tikkie wispelturig momenteel

    en ik had al een keer met het idee gespeeld om hem strakker te gaan zetten, momenteel zit bij iedere inverted actie mn hele frame onder de troep.
    Dan geef je de electro jongens meteen weer iets om je mee om de oren te slaan :D

    Enigste punt is, ik heb nog bijna niet gevlogen met een mooie blauwe lucht...
    Met zo'n grijze achtergrond zie ik de rookpluim niet, en vind ik het verdraait lastig om te bepalen of hij volgas nou goed staat
    en om nou zo arm te draaien tot de motor meteen toeren gaat minderen vind ik niet zo'n lekker idee, zeker niet als je fff aan het vliegen bent

    Eerst 1 dezer dagen weer zin maken om het ding weer eens uit elkaar te halen, hopen dat er een klein onenigheidje in zit..

    Trouwens, nu we toch lekker over nitro bezig zijn..
    Standaard wordt er een OS 8 plug bijgeleverd.
    Ik zie iedereen er bij zweren.
    Leuk, maar ik kom met een OS 10 met een (naar mijn idee) lekkerder lopende motor uit. Dit is een tik kouder, eigenlijk zelfs erg koud voor de motor
    maar hij doet het er erg goed mee, stationair loopt ie mooi, toerental blijft hetzelfde als ik de plug eraf haal, geen redenen om weer met een warmere gloeiplug te spelen
    Maar heeft iemand anders daar nog ideeen over?
    Dat iedereen OS 8 vliegt zal vast ook wel ergens vandaan komen, of probeert niemand andere pluggen uit?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, het blijft altijd lastig, en om heel eerlijk te zijn, die moderne motoren gedragen zich soms toch wel wat vreemd. Maar ik zou zeggen dat je ook weer niet teveel moet afgaan op de rookpluim.
    Gewoon strakker zetten tot hij lekker doortrekt, en niet doorgaan tot de max.
    En anders een temperatuurmonitorretje inbouwen, kun je na de vlucht de max temperatuur zien. Een aantal keren het zelfd kuurtje vliegen met iedere keer iets gewijzigde instellingen, dan ga je vanzelf zien wat het effect is.

    Je hebt inlopen en inlopen. Als je nu al minstens één keer (vermoedelijk vaker, want je hebt het over "iedere keer") na drie maanden lagers hebt moeten vervangen, dan zit die motor natuurlijk allang niet meer in de inloopfase. In elk geval, niet in een inloopfase waarvoor je het mengsel vetter moet houden.

    Het klinkt mij een beetje in de oren alsof je de motor "doodknuffelt" met een lekker vet mengsel :D

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    Lol

    Nee, dit is mn tweede motor
    De vorige heeft zo'n g clip, die de piston pen in de zuiger op zn plek houd, door moeten slikken.
    En hij heeft zich verslikt, total loss..
    deze motor is nu net 1,5 blik oud ong, wat neerkomt op ong. 7 liter wat er doorheen gegaan is.

    Bij die motor heb ik dus al 2 of 3 keer lagers moeten wisselen.

    En nu met de verse motor weer.
    Ik heb ooit wel eens een topic geopend over het wegzetten van de heli, oftewel, hoe zetten anderen hem weg om alles heel te houden
    Maar eigenlijk kwam daar ook weinig zinnigs uit.
    Er was zelfs iemand die hem gewoon altijd helemaal vol brandstof liet staan, en nergens last van had.

    Grappige is, dat de motor trekt als een beer.
    Vermogen zat, terwijl hij best rijk staat
    Ga ik hem bijtunen, wordt hij per click heel vlot echt heet op de kop, iets wat de vorige motor in het begin ook had
    backplate valt dan nog wel mee, maar is dan meestal ook iets te warm. 1 tel vinger erop en au. zelf vind ik 5 tellen minimaal, en oneindig vinger erop beter

    Daarom laat ik hem nu gewoon ff een beetje op deze instelling staan, en als dat "happige" op de temp er een beetje uit is,ga ik met de afstelling verder
    Daarnaast blijft hij nog wel eens een beetje hangen in de toeren als ik de throttle hold erop zet, dus volgens de motor zit de afstelling momenteel zelfs nog een haar te arm (wat ik dan weer slecht kan geloven vanwege het gespetter uit de uitlaat)

    Normaal is het ook een perfect ding..
    Start normaal in 1 tik, loopt perfect, geen gekke dingen, prachtige mooie rookwolken
    Dus ik doe zelf iets fout in de omgang met de brandstof blijkbaar, of met stoppen van de motor ergens.
    Afstelling klopt wel redelijk, ook gezien de plug eeuwig meegaat in het interieur van de motor gewoon in nieuwstaat is..
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, kan daar verder ook weinig zinnigs van zeggen.
    Je plug blijft heel, maar dat de temperatuur zo sterk op het afmageren van het mengsel reageert, zou lijken op een te hoge compressie voor het nitro gehalte (of een te hete plug).

    Een motor die te véél olie krijgt, ontwikkelt ook meer warmte (meer visceuze wrijving) en overvloed aan olie heeft ook een heel licht compressieverhogend effect.

    Ik ben zelf een van de mensen die nooit wat aan de motor doet qua wegzetten, maar ja, ik gebruik nagenoeg geen Nitro en maar 15% olie, andere motoren en vooral een héél andere vliegstijl, dus daar moet je niet van uitgaan.

    Nogmaals, die kop mag gerust tussen de 80 en de 100 graden worden, dus ik denk echt dat je te koud draait.
    Probeer desnoods een extra shim tussen kop en cylinder, blijft ie ook een tikkie koeler van, maar je kunt wel schraler draaien.
    Teveel olie kan namelijk ook schadelijk zijn voor met name hoogtoerige kogellagers. Niet gezegd dat dat bij jou aan de hand is, maar als je heli echt zo veel olie uitbraakt als jij zegt, dan ga ik toch achter mijn oren krabben.

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.437
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, zo extreem is dat uitbraken niet gelukkig
    Met inlopen zag ik er om de 5 tellen een druppel uit vallen, momenteel zie ik dit niet
    maar aangezien het frame compleet onder zit na een paar loopings, vermoed ik dat de grote naald nog wat tuning mag hebben

    en de mengselschroef, maar daar wil ik pas aan gaan prutsen als hij een beetje consequent wordt

    Vooral tijdens stationair loopt de uitlaat vol, normaal is het starten en vliegen, laatst een keer wat aan het prutsen geweest met motor aan, daarna meteen gaan hooveren..
    en er kwam een paar tellen lang een complete straal olie uit lopen..

    Dus er is meer afstelwerk te doen :D
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt bijna alsof stationair baggervet staat, hoofdnaald redelijk, maar middengebied te schraal: Hij reageert met heet worden op een tandje minder hoofdsproeier en jengelt na bij throttle hold (toch wel behoorlijk heet tijdens het vliegen dus) maar koelt blijkbaar heel rap af tijdens stationair en sputtert hard uit de pijp als je langer dan normaal wacht voor je optoert en gaat vliegen.

    Bovenstaand is maar en beetje gokken hoor, maar zo komt het op mij over.

    Ik denk dat je met vetter op de middennaald en wat magerder op stationair al een beetje beter uit komt.

    Persoonlijk vind ik die OS carburateurs een beetje nare dingen, teveel instellingen en erg lastig te beoordelen welke afstelling er verkeerd staat, en vanwege het constructie principe gevoelig voor de viscositeit van de brandstof: met de ene brandstof krijg je ze goed afgesteld, met een ander merk olie bijvoorbeeld, krijg je ze ondanks de zelfde mengverhouding met geen mogelijkheid goed.

    Mijn brandstof leverancier levert "gewone" Klotz en "heli" Klotz, omdat de "gewone" voor vliegtuigen prima voldoet maar een heli, en dan met name de OS-jes, er niet op af te stellen valt (zijn verhaal, geen ervaring mee, ik gebruik Carbulin)

    Dus je kunt ook nog proberen op een andere oliesoort over te stappen.

    Groet, Bert
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    :cool: Hoi student,
    ik geef ma even mijn instellingen door, misschien kan je wat mee:
    :Dmijn OS55H motor loopt na 20 uren !! nu goed met bijna geen veranderingen aan instellingen nodig. Gebruik alltijd glowplug OS8, nitro 10 %, nog geen lager verwisselt, staat bij niet gebruik gewoon op de solder (droog), de motor liep een tijdje niet zo goed bij minder touren, da is een punt waar die over heen moet.
    Rookt heel goed, temperatur tussen 60 en 80 graden aan de onderkant.
     

Deel Deze Pagina