Probleem Turnigy TGY52 / FTL52

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Bronsky, 15 mei 2012.

  1. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Afgelopen zondag is mijn Turnigy TGY52 er min of meer mee opgehouden. Compressie was weg: de bougie bleek los getrild. Deze heb ik er verder uit geprobeerd te draaien maar dat ging erg stroef. De bougie had bij het uitdraaien sterk de neiging scheef te gaan zitten met als gevolg dat hij zichzelf als het ware vast vreet. Toch heb ik de bougie er redelijk netjes uit gekregen maar ben wel bang dat de draad in de kop behoorlijk is beschadigd.

    Vervolgens heb ik de cilinderkop er maar eens af gehaald om de binnenkant te bekijken. Ik trof daar allemaal zwarte aanslag aan. Zie onderstaande foto's. Nu vraag ik me af of dit normaal is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik gebruik Aspen.

    Verder overweeg ik om de cilinder(kop) te vervangen door een nieuwe aangezien de schroefdraad voor de bougie rauw is en mogelijk beschadigd. Is het dan ook nodig om meteen een nieuwe zuiger (met veren) te monteren of is dat niet strikt noodzakelijk?

    Alvast bedankt voor jullie tips.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Zolang je geen zwarte sporen onder de zuigerveren op de zuiger hebt zitten lekt de zuiger niet in de passing van de cylinder.
    De koek aanslag heeft te maken met een iets te rijk mengsel, wat afzet op de cylinderkop, ook dit vindt ik normaal.
    Dit verschijnsel zie ik ook op de kleppen van 4takt scooters.
    probeer met iets scherps de koek uit de schroefdraad te peuteren, veel imal gebruiken, dan voorzichtig de bougie er weer in draaien, niet forceren, kje loopt dan kans de schroefdraad te vernaggelen.

    Wat is de kleur van de bougie? koffiebruin (goed) of gitzwart (afstellen noodzakelijk) ?
    Hope this helps

    Succes

    Edwin
     
  3. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    560
    Locatie:
    IJmuiden
    De zuiger kop ziet er normaal uit en ik zou me daar geen zorgen over maken.
    De beste indicatie is idd zoals eerder aan gegeven de bougie,laat de motor goed op temperatuur komen en kijk dan wat de kleur van de bougie is.
    Bougiegat zou ik verder niet meer aan rommelen maar er direct een helicoil inzetten dan wel laten doen.
    Door de bougie er nu nog een keer proberen in te zetten is de kans op verdere schade bijna 100%.
     
  4. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Als ie met Aspen zo aankoekt staat ie behoorlijk te rijk. De koolresten gaan dan ook aankoeken op je laatste draadgang van je bougie welke in de verbrandingskamer steekt. Bij uitdraaien gaat ie dan vreten. Als dat gebeurd....steeds iets verder uitdraaien tot ie vast gaat zitten , dan weer een slag terug, dan weer uitdraaien.....steeds iets verder. Als de draad nu al gaar is dan beter een helicoil erin zetten of nog beter een andere kop erop want een helicoil is een compromis naar mijn ervaring.
    Zoals eerder genoemd, kijk naar de kleur van de bougie, die moet koffiebruin zijn maar pas op! Check alleen de kleur van de bougie nadat je 10 min goed het gas erop hebt gehad en niet na 10 min pruttelen. Het kan anders best dat ie veel te donker is. Dan ga je hem dus armer zetten terwijl dat juist niet moet met alle schade van dien.

    Qua modelbouwvliegen nog redelijk onervaren maar met de kleine tweetaktpruttels ruime ervaring ;)
     
  5. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Een tip van mij om het schroefdraad weer op te zuiveren is om een oude bougie in lengte richting een gleuf te slijpen, zoals bij een tap.
    Dit heb ik vroeger wel vaker als monteur gedaan en werkte altijd goed .
     
  6. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Bedankt voor jullie tips. Onder de zuigerveren zit geen aanslag dus wat dat betreft is er waarschijnlijk niks loos. Een nieuwe cilinder kost slechts $18,= ex verzendkosten. Klooien met een helicoil loont naar mijn idee niet de moeite.
    De kleur van de bougie zal ik eens bekijken vlak nadat ik heb gevlogen. Eerst probeer ik de verbrandingskamer en het bougiegat schoon te krijgen met een tandenborstel of een bougieborsteltje. Dan nog maar eens kijken of de bougie nog goed vast te krijgen is. Zo niet, dan bestel ik een nieuwe cilinder.

    Wordt vervolgt...
     
  7. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Oh ja, wat voor pakking kan ik het best gebruiken als ik de motor weer in elkaar zet?
     
  8. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dezelfde als eronder zat. Vooral NIET met vloeibare pakking doen! Wanneer er een wat dikkere voetpakking onder zat en je monteert met vloeibare pakking komt je cilinder lager te staan wat kan zorgen dat je een hele lage squishrand krijgt waardoor je detonatie kan krijgen op de rand van je zuiger en de boel in de soep loopt. Als je een cilinder bestelt moet je dus ook meteen kop- voet- en uitlaatpakking mee bestellen....

    Maar nog even iets......oude zuiger in een nieuwe cilinder?? Lijkt me beetje een halve oplossing. Gaat waarschijnlijk niet goed komen...
     
  9. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Dus ook nieuwe zuiger dan maar...
     
  10. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Een nieuwe cylinder blijkt moeilijk leverbaar te zijn. Dus ben ik even bij een motoren revisie bedrijf geweest. De ze kan een helicoil plaatsen maar wees mij erop dat ik wel een bijpassende bougie moest zien te krijgen. De huidige kop is namelijk van aluminium en de helicoil van staal. De huidige bougie heeft geen afdichtingsring en deze is eel nodig voor een stalen helicoil.
    Hoe kom ik aan een passende bougie? Iemand ervaring hiermee? Vast wel...
     
  11. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    560
    Locatie:
    IJmuiden
    wat is het merk en typenummer van de huidige bougie?
    er zijn conversie en equivalent tabellen.

    als je op de site van hobbyking kijkt is een niet zo moeilijk volgens mij
     
  12. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Gaat het er niet om dat je lengte van je schacht iets langer moet zijn om er een ring onder te leggen en geen compressie kwijt te raken?
     
  13. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Klopt veldmuis...
    Het is een BPMR6F van NGK
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.180
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aankoeken van kool op de laatste gang(en) van de bougie-schroefdraad
    kan, maar dan zit er wel een verkeerde (te lange) bougie in. De bougie hoort niet met vrije draad in de verbrandingskamer te steken. Of hij is te vast aangedraaid (afdichtingsrint te ver geplet) of de motor is niet nauwkeurig gefabriceerd (gat te ondiep). Of er zit een te lange bougie in.

    Volgens mijn lokale motorfietsboer (die redelijk veel doet met tweetakt crossers, karts etc) is de kleur van de bougie met de huidige oliesoorten en moderne brandstoffen, nauwelijks meer af te lezen. Daar moet je dan ook niet meer naar kijken. Zolang de bougie niet gitzwart en moddervet, en niet spierwit en gortdroog is, kun je aan de kleur niet meer zien of het beter of slechter kan. Brandstoffen als Aspen, maken het "lezen" van de bougie alleen maar nóg lastiger. Daar moet je dus niet te veel tijd aan verspillen.

    Op foto's is het altijd slechter te zien als in werkelijkheid, maar mijn eerste indruk van het uiterlijk van het zuigerhemd en de veren lijkt het er ook op dat de motor erg rijkelijk gesmeerd word (logisch met een te vette afstelling). Da's ook niet altijd een pluspunt, want het kan verstopte uitlaatdempers tot gevolg hebben, en dat kan weer tot lokale oververhitting van de zuiger leiden.
    Nogmaals: de foto kan een vertekend beeld geven....

    Groet, Bert
     
  15. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ook met de moderne synthetische olieen is een bougiebeeld nog steeds af te lezen en is koffiebruin nog steeds een goede indicator, geloof me.

    Alkylaatbenzines zoals Aspen geven inderdaad een lichter beeld bij een goede verbranding, dat klopt wel.
     
  16. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Inmiddels heb ik een helicoil laten plaatsen en heb ik de motor weer inelkaar gezet met de 'oude' onderdelen. Hij loopt weer. Even afwachten hoe hij zich houdt...
     

Deel Deze Pagina