Vandaag voor het eerst bezig geweest met het inrijden van mijn nieuwe KYOSHO Fazer. Er is nog niks aan instellingen gedaan. Toch heb ik even een aantal rondjes rustig gereden. Toen ik de auto voor mij even stationair liet lopen, begon hij ineens een heel hoog geluid te maken. Snel heb ik de motor af gezet en merkte ik meteen dat ik de auto ook niet in beweging kreeg. Het tandwiel bleek namelijk weggesmolten te zijn.. Dit is de ene kant van het tandwiel. Hier is hij nog heel. Hier kun je zien dat een heel stuk weggesmolten is. Heeft iemand een idee hoe dit zo kan gebeuren, en is het makkelijk om voor een beginnen een nieuw tandwiel hier in te zetten? Bij de verkoop zeiden ze dat ik de brandstof in de auto kon doen en door er rustig mee te rijden, ik hem met een liter wel zou hebben ingereden. Nu las ik op dit forum dat er ook andere technieken zijn. Ik hoop dat ik de auto niet teveel beschadigd heb. Van de winkel heb ik inmiddels gratis een nieuw tandwiel gekregen. Deze durf ik er nu alleen nog niet op te zetten omdat ik bang ben dat deze weer gaat wegsmelten. Is er iemand die mij een klein beetje op weg kan helpen? Bedankt alvast!
Als het tandwiel echt gesmolten is, heb je goede kans dat je koppeling flink heeft geslipt. De klok wordt dan heet en zodra je stopt zal het (metalen) tandwiel op de klok het kunststof tandwiel laten smelten. Reed je auto wel soepel als je de zender neutraal hebt staan? Het zou kunnen dat de rem aanloopt en daardoor de koppeling laat slippen.
Ik verwacht dat hij niet is gesmolten maar dat het tandwiel van de koppeling er langs is geslipt en de boel netjes kaal heeft gesleten. Dat heeft denk ik twee oorzaken. 1 de tandwieltjes staan te ver van elkaar 2 het grote tandwiel werd ergens door geblokkeerd. Dit kan natuurlijk door de rem komen of wanneer je hem zelf tegen houd. Let er wel op dat de koppeling niet aangrijpt wanneer je remt en stationair draaid. Dit kost je de koppeling en hij remt niet goed. Mij is altijd geleerd dat je de wieltjes strak tegen elkaar moet houden met een papiertje er tussen en dan de motor vast moet zetten zodat de speling een papiertje dik is.
koop gelijk een stalen spur voor je wagen. Als je dit probleem nu al hebt, dan blijft het. Een keertje te hard remmen, springen etc, en je tandwiel is "gestript" daar heb je met staal geen last van
Bedankt voor de reacties! Micropuller De auto liep gewoon soepel. Geen idee, of dit normaal is, maar ik vond het wel lastig om 1 bepaalde snelheid te houden. Het is echt.. vol gas of vol op de rem. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Luppie De auto staat ook echt meteen stil. Zit geen vertraging tussen lijkt wel. Ik heb een aantal keer op deze manier geremd. Dit zou het probleem dus kunnen zijn? Heeft het misschien te maken met het feit dat de carburateur nog niet is afgesteld? Morgen ben ik nog vrij, dus dan denk ik erover om eens een begin te maken met het uitelkaar halen van de auto. Wat ik er van heb kunnen zien is dat je niet makkelijk bij het tandwiel kan komen. Volgens mij moet de hele auto uit elkaar (als dat maar goed gaat!) Mochten er nog mensen tips hebben dat hoor ik het graag
EdwinVD Bedankt voor je tip. Ik probeer het tandwiel dat ik heb gekregen nog even voor de zekerheid. Het stalen tandwiel ga ik meteen even op internet zoeken
Dan moet er wel een stalen tandwiel zijn...... Het ineens hoog toeren draaien op het moment dat je tandwiel weg smelt doet mij vermoeden dat de stationair te hoog staat en je de auto dmv de rem stil liet staan.
Als je om de verkeerde redenen een stalen tandwiel monteert, is dat natuurlijk symmptoombestrijding. Als ik het alles of niets verhaal hoor, denk ik dat Roelof gelijk heeft en er veel aan de afstelling scheelt. Stationair moet een auto gewoon rustig pruttelen. Als je hem stil moet houden door te remmen begrijp ik wel dat je tandwiel de geest heeft gegeven.
Ik denk inderdaad dat je stationair te hoog is of misschien je servo niet goed afgesteld op de carburateur. wanneer je de rem los laat maar nog geen gas geeft moet de auto stil blijven staan. Ook moet je zacht kunnen rijden simpelweg door minder gas te geven. wanneer je gaat sleutelen gewoon even de tijd nemen en het juiste gereedschap gebruiken. wanneer je misschien iets niet in huis hebt (schroevendraaiers etc) haal die dan eerst. En kaap een paar tupperwarebakjes die zijn handig om even snel schroefjes in te gooien.
Hey Micropuller Stationair was de auto niet echt rustig aan het pruttelen. Het was meer een hoger geluid. Hij klonk in iedergeval niet echt heel rustig. Symmptoombestrijding is idd op dit moment ook niet de beste oplossing denk ik. Denk jij dat het uit elkaar halen van deze auto verstandig is al beginner? 2 linker handen heb ik niet, maar verstand van deze auto's ook niet
idd gewoon even goed afstellen!! er zat te veel speling tussen de tandwieltjes waardoor die ze als het waren gewoon weg gefreesd zijn. Dit afstellen leer je door te doen.Het makkelijkst is idd met een papiertje er tussen maar dat vindt je wel op dit forum. Let op dat je het niet te strak af steld want dan loopt de wagen niet soepel.Maar ook dit merk je van zelf. Ook zal ik het standaard tandwiel nemen die is gewoon goed. Neem je een stalen waar ga je dan de slijtage neer leggen?
Hey Luppie Morgen ga ik er rustig aan beginnen. Zal eerst even al het gereedschap bij elkaar zoeken en dan inderdaad met tupperwarebakjes de boel apart houden.
Je hoeft hem niet uit elkaar te halen (hooguit deels om je tandwiel te verwisselen) Gewoon even goed de stickies doorlezen en alles controleren. - pakt de rem niet aan als de zender neutraal staat? - staat de carburateur een klein stukje open (1,5-2mm) als de zender neutraal staat? - begint de auto te remmen als je remt met de zender? - blijft de carburateur een klein stukje open (wordt deze niet kleiner) als je remt met de zender? - Om een basisafstelling te krijgen: zowel de volgas- als de stationairnaald helemaal dichtdraaien en stationair 2,5 en volgas 3 slagen open zetten (dit is mijn methode, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het anders doen), daarna starten en verder afstellen. Oh ja, de tip om de tandwielen op elkaar af te stellen is inderdaad ook een goede!
als je hem nieuw rtr gekocht hebt in de winkel, dan er mee terug en niet zo als nu enkel met nieuw tandwiel je we glaten sturen, laat hen de nieuwe tandwiel er maar in zetten en maak een proefrit met ze erbij, laat je niet afschepen, en het ziet er versleten uit door metalen tandwiel,en niet verbrand
Ik kan op de foto niet zien of het tandwiel weggevreten of gesmolten is. Wat ik in ieder geval niet zie is een hoop kunststofsnippers, die je toch wel zou verwachten als het ene tandwiel het andere heeft opgevreten.
Ik denk dat ze hem ook rustig zonder gratis tandwiel weg hadden kunnen sturen omdat het (zoals het er naar uit ziet) een afstelfout is en geen fabricage fout. Ze hebben gewoon netjes service verleend
enige hulp bij afstellen/tandwiel vervangen had dan wel gemogen in die winkel, ik heb zelf bij een rc modelzaak gewerkt en daar hadden we dan een rij/afstel avond voor de kopers bij een stuk ind terrein en inlopen van de motoren gebeurde achter de winkel met een slang op de uitlaat in emmer met water tegen het geluidsoverlast,
Heeft de Kyosho een standaard mod1 spur? Dan kun je toch ook naar andere merken spur gears kijken, of zie ik dat verkeerd?
Haha, kon niet meer wachten en onder het genot van een glas wijn ben ik gewoon bezig gegaan. Voor de eerste keer een auto uit elkaar halen is best even eng Maar...het nieuwe tandwiel zit er op en werkt goed. Morgen even testen als de auto aan is en dan hopen dat alles nog steeds goed werkt. Het tandwiel hoefde ik ook niet aan te passen. Het zat gewoon goed en ik kon ook niks aandraaien of verschuiven. Ik neem maar aan dat het goed zit zo. Nu nog even goed nadenken hoe ik de auto ga inrijden. Misschien ga ik toch nog even terug naar de winkel. Bedankt voor alle reacties! Wie weet zien we elkaar ooit eens bij een race, of meeting Alles zit er weer op.. Zelfs geen schroefjes over!
Je hebt toch al een liter verbruikt met rijden? Dan heeft opnieuw inrijden geen nut. Als je gewoon rustig hebt gereden is er niet veel aan de hand. Kijk anders eens of er iemand bij je in de buurt woont die er ook verstand van heeft en die je kan helpen met afstellen. Of je moet een keer bij een race van de KWC langskomen. Daar zijn genoeg mensen die je willen helpen met je auto. Vergeet je niet dat stukje brandstofslang weer terug te zetten op de uitlaat? M.v.g. Mark