Svenson Westerly cadeau! nu weer luchtklaar maken....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door DHG500, 13 jul 2010.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie
    The Script Asylum (zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)
    ->[​IMG] RC calculations
    -> electrical
    -> System wiring
    en
    -> LiPo pack wiring

    and presto ... Bob's your uncle :)


    Hoe veel ruimte heb je dan nog over tussen prop-tips en terra firma? Grondspeling? Kleinere drie-blads monteren?
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2012
  2. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444

    Ron, thanx! Ik was al bekend met die site maar zie dat bij combi flightpack en receiverpack het los te halen rode draadje van ESC naar receiver niet is aangegeven.

    Wat de propruimte betreft; daar had ik al eerder naar gekeken. Er is max. 11" beschikbaar en vanmiddag heb ik een 10x6 APC-E gekocht om eens te experimenteren.

    Een nieuw motorschotje is inmiddels klaar en moet 2,5 cm voor het huidige motorschot geplaatst worden. Ik monteer dit nieuwe schot met M4 draadeinden en borgmoeren op de moeren van de oude motordrager in het oude schot zodat ik altijd weer terug kan naar de OS FS40S. De carburateur-stuurstang en servo blijven dus mooi zitten (duurzaam modelbouwen :cool:).
    De neuswielsteun komt mooi tussen het oude en nieuwe schot in en kan vrij bewegen.
    Ik heb netjes rekening gehouden met de side- en downthrust zodat het hart van de prop netjes in de hartlijn van het toestel komt.

    De flightpack kan mooi op de plaats van de tank en ik ga daarna maar eens kijken waar ik het beste de ESC kan plaatsen. Samen met de receiverpack kan ik dan zien hoe de balans uitpakt.

    Omdat ik 35MHz vlieg heb ik de ontvanger helemaal achter de servo's achterin de cabine (vlak onder de vleugel) zitten. De antenne kan daar direct naar buiten. De servo bekabeling gaat aan bakboord langs de ramen en de receivervoedingskabel (Scrabbelt U?) komt langs de stuurboordraampjes. Daar ga ik dus ook de kabel van de ESC (met ferrietring) langsleggen.

    Als ik vanavond doorwerk of morgen een beetje bijtijds opsta kan e.e.a. vlot gedaan zijn.....
    Nu nog wat betere omstandigheden buiten (droog en < 3Bft) voor de eerste tests (na de kwaliteitscontrole op de club).
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het bedradingsplaatje lopen er maar twee draadjes naar ch2, het klopt dus wel. Maar echt duidelijk is het zo zeker niet, het was mij in eerste instantie niet opgevallen, tot ik jouw opmerking las. Er zou een tekstje bij moeten.
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ron, zoals Bas hierboven al aangeeft gaat het om het rode draadje van ESC naar Rx. Op het plaatje van de Script Asylum (zie framedump hieronder) staat er idd. een verbindingskabeltje waarin het rode dradaje er tussenuit is gehaald. Ik had de kabel van de ESC gevolgd tot aan zijn stekker en niet opgemerkt dat er vervolgens een aangepast verbindingskabeltje volgde. Valt volgens mij onder het kopje 'verwachtingenmanagement'. Vandaar...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even... alléén als je regelaar een BEC voeding heeft...en je met los accupak ontvangercircuit wil gaan voeden.

    Regelaars zonder BEC, laat je alles zitten.
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Bas, dank voor je zorgvuldigheid! Ik had het onderscheid begrepen.

    Motor zit op zijn plaats, een nieuw accubakje voor de flightpack en een goede plaats voor de ESC is gemaakt dus nog een paar stekkertjes solderen en het bewuste 2-draads verlengdraadje ertussen (was nodig i.v.m. afstand tot Rx) en ik kan mijn zender programmeren en de gehele setup checken en afstellen.

    Dan de Q-control op de club voordat het de lucht in mag!
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gloeiende, zit ik hier voor nop op de selectie-buttons in dat screendump plaatje hierboven te klikken:
    "waarom reageren die %$#@! buttons niet, wat is er met die *&^%$! laptop aan de hand???"

    Ik kwam vandaag nog wat instructieve foto's tegen
    [pics] interne BEC uitschakelen, rode/+/plus draad losmaken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ron, mijn dank is groot!!! :worship:

    Ik ben heel blij dat ik niet de enige ben die op zijn verwachtingenmanagement spaak loopt! ;)

    Dank ook voor de extra foto. Omdat ik echter toch moet verlengen laat ik de oorspronkelijke draad van de ESC ongemoeid.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toch zou ik de oorspronkelijke plus-draad van ESC uitschakelen. Voor het geval dat je tijdens testen/opbouwen even snel dat verlengdraadje vergeet/overslaatwaarvan de plus al wel is uitgegeschakeld.
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Rode draadje idd. uit stekkertje van ESC gehaald, zoals Ron aanbeveelt.

    Eind van het liedje; de Westerly vliegt!
    Vanmiddag na keuring (Piet bedankt!) laten testvliegen door een ervaren clublid (Cor bedankt!). Wat kleine aanpassingen aan de uitslagen doorgevoerd. Nu nog een iets groter propje erop (is nu 10x6, ga naar 11 of 12x7) en dan gehts los!
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Neej! Begin van het liedje :) Top dus?! Mooi!
    Gr Bas
     
  12. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Terecht Bas en uiteindelijk komt deze setup in een Cessna en wil ik de OS FS40S toch echt draaiende krijgen zodat dit draadje ook in deze forumsectie kan blijven! :D
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Uitslagen zijn vergroot en ook de prop is een maatje grote (11x7).
    Sidetrust met ringetjes onder het motorkruis een klein stukje teruggebracht, ging iets te hardnekkig naar rechts op half gas.

    Wel wil ik nog wat expo in de zender programmeren, reageert voor deze beginner wel heel heftig op haar rolroeren.
    Die combi van teveel sidethrust en te snel reageren leverde helaas iets schade op. Bij start zwaaide de Westerly iets te fanatiek naar de naastgelegen Betuweroute en een clublid dat door zijn volledige doofheid (fysiek) het toestel (of mijn waarschuwingen) niet kon horen. Beide wilde ik liever niet raken waardoor ik links corrigeerde. Dat rolde te heftig weg. Met te weinig correctiehoogte klapte ze over links tegen de grond.
    Resultaat: iets verbogen neuspoot, dragende ligger in romp boven rechter zijramen gebroken, houder van centraal rolroerservo losgebroken van vleugelbeplanking. Oh ja, ook een gesprongen vleugelelastiek (tjonge, jonge! :D).

    Niets ergs dus en gezien dat ik de EZ* ook bij me had heb ik nog lekker even doorgespeeld. Van chagrijn geen sprake.

    Alles is gisteren weer hersteld dus ze staat weer klaar voor de volgende vluchten!
     

Deel Deze Pagina