Robbe Cessna 150 Acrobat (bosmodelair)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 8 apr 2012.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, ondanks dat ik veel projecten nog heb liggen kon ik deze niet laten staan.
    En we vliegen weer en krijg dan ook weer meer bouwzin :)

    Naja, kon het wel maar ik moest weer zo nodig een bod uitbrengen dat natuurlijk ook weer werd geaccepteerd en toen moest ik de vrouw weer vertellen dat ik ergens even snel een kissie moest ophalen.

    Met een smoesje dat het tzt een leuk kissie kan zijn voor de zoon :roll: kwam ik er weer mee weg en moest ik wel de wereldreis maken naar Blaricum :lol:

    Het gaat om een oudje:
    [​IMG]

    En zo staat ie er bij:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Staat leuk bij de 177 en de 337 :roll:

    Maja, zover is het nog ,lang niet (met die andere 2 ook niet eigenlijk :oops: ).

    Planning is om hem uit te rusten met rolroeren & flaps en wat 'op te leuken'.

    We zullen zien............

    Grt,
    Berto.
     
  2. wijbren14

    wijbren14

    Lid geworden:
    1 nov 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    friesland marrum
    mooie kist veel succes
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Het is zeker een leuk kissie.
    We zullen wel zien wat het wordt.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Berto ,

    Wat een leuke kist , ben benieuwed in welk tijdsbestek je hem vliegend hebt.
    Staat ook leuk op drijvers natuurlijk ( tip ).

    Als je nog inspiratie zoekt voor een leuk kleuren schema moet je de laatste aflevering van seizoen 2 van '' flying wild Alaska'' maar eens kijken , daar vliegt Ariel haar solo in een mooie 150.

    Maak er wat moois van.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2012
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Bart,

    Tijd, tsja, daar waag ik me niet aan, die tijdlijn klopt nooit. Komt altijd wel weer wat anders tussendoor, net als bij die andere projecten :roll:

    We zullen wel zien, stripping net zo, dat komt tzt wel.

    Grt,
    Berto.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb net ff een filmpje zitten te kijken maar is niet geheel mijn striping.

    Zit ineens te denken een taildragger is ook leuk :yes:
    Mhhhh, naja eerst weer even F-15 prutsen ;-)
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    hhmm Taildagger , kan je dan niet beter een O-1 Bird dog bouwen , leuk in het high visibility scheme.

    mvg,

    Bart
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    meer zoiets dan ?

    [​IMG]
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Oeh, die is ook wel mooi, mhhh.

    Maar eh, lijkt een UFO, waar zijn de markings?

    Wel weer een bewerkelijke paintob maar de romp wordt zo wie zo opnieuw gespoten.
    dubbel mhhhh :D


    Weet eigenlijk niet waarom een taildragger is alleen maar weer meer werk :roll:
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Verdorie Berto,

    die heb ik ook net onder handen gekregen en eveneens een ombouw met rolroeren, flaps en taildragger voor ogen. Zie ook dit draadje op het collega-forum. En dan in een bushplane uitvoering dus dikke tundra banden erop (wel zo lekker op ons anti-biljartlaken).

    Hoe zwaar is jouw exemplaar? En wat zit er dan nog in?
    Ik wil hem het liefst elektro maken dus ben een beetje leuke setup aan het verzinnen.
    Qua kleuren gaat het astig worden, zijn niet veel taildraggers van de A150L omgebouwd.
    Wel in de 150G (korte rugvin) of de 150M (hogere staart) dus ik denk dat ik onderstaande 150M ga imiteren.
    [​IMG]

    Mijn abo heb je!
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe, zo ineens schiet ie uit de grond.
    Tundra wielen ook leuk :ues:

    Geen flauw idee wat die mijne nu weegt, en electro? neh denk het niet :nooo:
     
  12. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dat laatste had ik van jou ook niet verwacht :D
    En ja, lekker stevige tundra-tires lijkt me mooi en zoals ik al aangaf, handig op een hobbelveld.
    Bij schaal 1:6,65 zouden 36" tundra's uitkomen op 13,8 cm diam. bandjes

    Dat wordt nog even zoeken naar exemplaren met deze diam. én een kleine diam. velg! Suggesties? Het beste wat ik tot nog toe vind is 125 mm van Kavan

    Mss. leuk om beide toestellen tzt met elkaar te confronteren op de Ginkelse Heide?
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    [​IMG]

    bedoel je deze ? verkrijgbaar in 100 , 125 , 150 mm

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2012
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    yep, those are the ones! Maar 150mm is een beetje over the top dus ik denk dat ik het bij 125mm moet houden.
    Maar laten we Berto's draadje niet teveel kapen....

    Vertel je plannen, goede man!
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, zolang het over de 150 gaat vindt ik dat niet zo erg hoor :nooo:

    En hoe meer jullie er over ouwe je weet wellen hoe ik er misschien ook mee ga beginnen ;-)
     
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Nou ik heb vanmiddag (na het vrijevlucht vliegen met een Graupner Pilot op het Rozendaalse veld bij Arnhem ;)) de eerste klusjes aan deze Cessna verricht.
    Aan de mijne is al wel begonnen door de vorige eigenaar maar eigenlijk alles moet opnieuw. Ik heb nu het stabilo en hoogteroer weer in orde gemaakt.

    Het hoogteroer was integraal verlijmd met het stabilo. Kennelijk was de vorige eigenaar uit op een 1 kanaals vliegtuig....
    Rustig zagend heb ik beide delen netjes kunnen scheiden.

    Het stabilo was 1 cm krom. Achterlijst stond rechts 1 cm naar achteren t.o.v. links. Alle verbindingen los gegooid, schoren op goede lengte gezaagd en het stabilo weer (op de tekening uitgelijnd) vastgelijmd.

    Ook het hoogteroer was natuurlijk krom maar kon goed rechtgeschuurd worden.

    Vervolgens heb ik in de hoeken van het stabilo verstevigingen aangebracht en, op schaal zoals het grote voorbeeld, de hoeken van het hoogteroer naar voren getrokken (elevator horn op onderstaand plaatje).
    [​IMG]

    De elevator trim (alleen rechts!) ga ik alleen dmv eenpaneellijn op het roer aangeven.

    Verder heb ik de (nog) kale romp helemaal nat geschuurd (korrel 400) en alle gietnaden verwijderd. Ook zijn transport-/opslagschades in de romp (breukje, gaatje) inmiddels hersteld.

    Verder heb ik alvast in tekening uitgewerkt welke aanpassingen nodig zijn aan het verticale kielvlak en richtingroer om van de L versie een M versie te maken.

    Ook heb ik in in concept (op kopieën van de bouwtekening) de noodzakelijke aanpassingen voor rolroeren en klappen uitgetekend.
    De vleugels moeten vrijwel geheel opnieuw gebouwd worden. Waarom? Zie het draadje in het Duitse forum.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, goed bezig hoor.

    Maar of ik zo ver ga................ Denk het niet :nooo:
     
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    aaa, toe nou!:hammer:
     
  19. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het richtingroer is inmiddels klaar voor een M-versie. Ook is dit al voorbereid voor de witte nav-light in de top. Nu bezig met een plug om een nieuwe top op de bestaande staart te vacuumtrekken (incl. ruimte voor ACL).

    Ik heb ook de linkerveugel van het middenstuk gescheiden want dat was in 1 vlak gebouwd. Bovendien was het allemaal knap scheef gebouwd. Het middenstuk ligt nu weer in onderdelen.
    Gelijk maar een hele set nieuwe ribben gesneden om wat verkl*te en gebroken ribben te vervangen en voorbereid te zijn op de flap/aileron-ombouw.
    Eerst maar eens de nodige passtukken maken om op de volgens de tekeningen aangegeven plaatsen onder de vleugel te leggen om alles in de juiste hoeken te krijgen.
    Daarna de rechtervleugel demonteren en nieuwe TE-profielen kopen.
    Dan in beide vleugelhelften de flaps en ailerons inbouwen en alles in de juiste v-stelling aaneenlijmen.

    Genoeg te doen dus!
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Is bijna complete nieuw bouw ;-)
     

Deel Deze Pagina