Graag wat advies - Ansmann XT pro

Discussie in 'Electro offroad' gestart door GuineaPig, 9 apr 2012.

  1. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Mmm, verzending vanuit Hong Kong en dus lange levertijden + import en verzendkosten? Prijs is wel interessant natuurlijk maar ik bestel misschien toch liever ergens in Europa...

    Ben ook eens die ezrun 8.5T gaan opzoeken. Voor een goeie 125 euro (combo met ESC incl. verzending) te vinden in Duitsland. Goeie keuze of overkill?

    http://www.benl.ebay.be/itm/Ezrun-B...776794544?pt=RC_Modellbau&hash=item231aff4db0

    Heb het principe achter het aantal turns nog niet helemaal door. Minder turns is sneller? Meer turns: trager maar wel meer kracht/koppel? Voor off road lijkt snelheid dan toch iets minder belangrijk dus hoger aantal turns nemen?

    De RTR modellen van Ansmann hebben stock allemaal een 12T aan boord. Ik vermoed dat dat een goeie keuze is?
     
  2. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Een leuke combo.

    Er staan verder geen specs bij qua voltage, maar 2-3s zal dit zeker aan moeten kunnen.
    Indien je 2s lipo's gaat bestellen: hoe meer Mah's + C waarde= een grotere "tank" (meer rijtijd). Ik schat dat je minimaal 30min zou moeten kunnen rijden met bv. een 2s 5000mah lipo. Kijk eens bij HK op de german site, ik bestel mn lipos omgerekend 6€ duurder in DLD, maar wel binnen 3 dagen in huis, ipv 18dagen vanuit HK.
    Maar vergis je niet qua snelheid wat kleine lichte autos kunnen bereiken, ook al op de eerste meters.
     
  3. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Hoe het met Turns zit weet ik niet precies, maar als ik kijk naar 1:8 motoren, hoe minder KV, hoe meer torq en minder toeren.

    Aantal toeren wat een motor max kan halen kun je berekenen door:
    volt*kv=rmp
     
  4. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @Guineapig

    IS dit niet iets voor jullie?

    Snel besteld en geleverd, onderdelen hier verkrijgbaar en geen gezeur met "import" oid.

    Grt,

    Edwin
     
  5. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Dus als kracht belangrijker is dan snelheid -> lagere kv kiezen?

    Dit lijkt me dan ideaal, ook qua prijs en als ik nog wat ander spul op dezelfde site bestel kom ik waarschijnlijk qua verzendkosten ook goed uit!

    Fusion Exceed Sport Brushless Combo - 13.5T FS-XC3135
     
  6. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    niet aan beginnen, goedkoop=duurkoop. Reely is gewoon niet een 'sterk' merk. Je kan dan beter voor de ansmann gaan.
     
  7. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen

    Ja:
    een lager KV is meer kracht, maar een 1:10 autootje weegt niet veel, dus een 2100kv is zwaar genoeg!
    Ik rij heb zelf met 2200kv gereden op een Savage van 5kg, en dan nog snelheden van 50+ halen
     
  8. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Je hebt genoeg aan deze kit, gaat snel genoeg en heeft ruim voldoende kracht.

    Andere motoren zijn alleen maar duurder en overkill, daar wordt het rijden niet leuker van maar juist irritanter. Denk maar eens dat je alleen maar met wheelies kunt wegrijden, dat is een paar keer leuk maar dan houdt het op.

    Een 2S lipo erin en je gaat een hoop plezier beleven.

    Een lader erbij die geschikt is voor LiPo en steeds met 1 maal de capaciteit (bv een 4000 mAh laadt je met 4 A) en gebalanceerd laden en je heb geen problemen. Voor de zekerheid de LiPo laden in een LiPo zak.
     
  9. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Het is moeilijk om de juiste balans te vinden tussen:
    1: snelheid
    2: kracht
    3: waar ga je het meest rijden zand/gras of op de weg
    4: prijs

    Ik ben druk aan het mee zoeken, en met jullie mee te denken.

    Een te snelle motor op een 2wd resulteerd in rond slaan op het moment dat er power geleverd wordt. Donuts zijn leuk, maar niet als je een bocht uit komt en je gas geven gaat, dan "slaat" de achterkant van de wagen uit.

    Een 4wd wagen met een LAGE bodemspeling zal daar in tegen semi driftend de bochten uit komen, en eerder zijwaards glijden dan omslaan of rond tollen.
    Ik heb helaas nog geen filmpjes van mijn wagen op de weg, wel op ijs.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    Met een lipo zou ik toch voor een hardcase gaan;)
     
  11. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe!

    Zender en ontvanger kom ik wel uit (Ansmann W5 -> goeie reviews en goedkoop). Wielen heb ik ook al gevonden aan een schappelijke prijs (iets minder dan 20 euro voor een set van vier met banden). Voor de motor twijfel ik nog tussen de EZ-run B5 en de Fusion. De EZ-Run is iets krachtiger (4000 kv) dan de Fusion (3400 kv). Qua prijs zijn ze vergelijkbaar. Misschien is de Fusion wel de betere voor een beginner?

    Wat blijft er dan nog over?

    -Servo: zijn die allemaal standaard? Waar moet ik op letten bij het kiezen van een servo? Is deze geschikt: Power HD Metal Geared Servo HD9001MG ?

    -Lader en batterijen: is zoiets ook in set te krijgen? Ik twijfel nog aan de lipo's. Heb ik die echt nodig? Ze zijn ook iets duurder dacht ik? Of ga ik beter voor NiMH of andere batterijen? Lader en batterijen vind ik het moeilijkste om te kiezen...

    En dan een laatste vraag: er zijn blijkbaar verschillende connectoren om alles op mekaar aan te sluiten. De fusion motor heeft een 'Tamiya' style connector voor de batterij. Van de EZ-Run vind ik niet terug welke connector hij heeft. Ik vermoed dat ombouwen van connectors niet al te moeilijk is, maar misschien moet ik dan ook wat connectors bestellen?

    Vergeet ik nog iets?
     
  12. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    Turnigy nanotech proberen, weegt minder zijn minder hoog.. zijn hardcase (dus wedstrijd legaal) en zijn helemaal niet veel duurder..
     
  13. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Zo, er zijn al wat kogels door de kerk!

    Volgende items zijn reeds besteld:

    -De ansmann xt pro kit (ebay) 76,5 € (incl. verzending)
    -Zender (ansmann W5 met ontvanger), shock oil 35WT (vooraan), shock oil 30WT (achteraan), Acoms AS17 servo en wielen (ansmann racing buggy wheel and tyre set), allemaal besteld bij modelsport.co.uk voor 82,18 €
    -Motor en ESC combo + program card (ebay): SKYRC-LEOPARD-60A-ESC-9T-4370KV-Brushless-Motor 84,32 €

    Dan ontbreken volgens mij nog enkel de lader en batterijen. Daar wacht ik nog even mee en misschien ga ik daarvoor gewoon naar een rc shop om me daar nog wat verder te laten adviseren. Ik twijfel nog steeds aan lipo (hoewel het mij heel interessant lijkt)... Ergens las ik dat je die dingen onder 50-60% spanning moet bewaren (anders gaan ze stuk) en dat je dus, als je ze een hele tijd niet gebruikt, ze om de paar weken moet controleren of ze nog genoeg restspanning bevatten. Dat lijkt me allemaal nogal een gedoe eerlijk gezegd en dat houdt me toch een beetje tegen...

    Waarschijnlijk kom ik net iets boven het budget uit maar ik ben toch tevreden over de kost tot nu toe. Ik denk dat ik aan een redelijk goeie prijs/kwaliteitsverhouding zit...
     
  14. peterc

    peterc

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    groningen
    ik zou wel gewoon voor de 2s lipo's gaan, het klinkt allemaal zo'n gedoe, maar dat valt reuze mee.
    het enigste waar je op moet letten is dat de lipo niet te ver word ontladen.
    beslist niet lager dan 3,20v per cell.
    en niet hoger laden dan 4,20v per cell.

    ik laad het zelf met de B6SAC lader, en die doet dit allemaal voor je.
    het enigste is nu nog dat je esc moet beschikken over een low voltage detection.
    als die het niet heeft kun je er een los lipo alarm tussen zetten.
     
  15. peterc

    peterc

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    groningen
    en met een lipo blijf je tijdens je helle rit constante power houden, en met een nimh accu de power steeds lager word.
     
  16. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Bij de specs van de esc staat o.a.: Automatic cut-off en Fail safe mode. Op de foto's van het programmeer kaartje zie ik ook een functie "Cut off voltage" die kan ingesteld worden op "Auto Lipo" en een tweede functie "Auto lipo cut off" die kan ingesteld worden op 3.0, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 of 3.5 volt. Ik vermoed dat dit dus wel snor zit en dat ik dus geen lipo alarm nodig heb. Eerste functie dus instellen op "auto lipo" en tweede op "3.2" zou ik dan denken...
     
  17. peterc

    peterc

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    groningen
    ik zou hem niet instellen op 3,2v
    eerder 3,4v
    zo weet je zeker dat je goed zit, alleen maar beter voor de lipo's levens duur
     
  18. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Je heb dan geen alarm nodig nee. Je instellingen moet op auto-lipo, maar ik zou ietsje hoger gaan dan 3.2 gewoon voor de veiligheid. Zou zelf rond de 3,3-3,4 zetten.
     

Deel Deze Pagina