Graag wat advies - Ansmann XT pro

Discussie in 'Electro offroad' gestart door GuineaPig, 9 apr 2012.

  1. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Hallo iedereen,

    Al enkele dagen zit ik het internet (en dus ook dit forum) af te schuimen om wat info te verzamelen. Ik zou graag, samen met mijn zoontje, een off-road electro kit bouwen maar aangezien het op voorhand moeilijk te zeggen is of deze hobby zal standhouden, wil ik er ook niet al te veel geld aan uitgeven (maar ik wil ook geen brol kopen).
    Via ebay kan ik aan een goede prijs een Ansmann XT pro kopen. Die kit krijgt blijkbaar goeie reacties en zou veel bieden voor de prijs.

    Echter, met zo'n kit alleen ben je niet veel... De ansmann kit vereist nog de aankoop van motor, zender, ontvanger, esc, wielen, batterijen en lader. Vergeet ik nog iets? Wat kunnen jullie beginners zoals ons aanraden dat een goeie prijs/kwaliteitsverhouding heeft? Eerlijk gezegd, zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zo'n massa info te vinden maar het is moeilijk voor een beginner om daar wegwijs uit te geraken.

    Wat de motor betreft, lijkt brushless me 'the way to go' en qua batterijen lees ik overal over lipo's. Is dit aan te raden voor een beginner? Misschien beter brushless maar met NiMH batterijen? Het behandelen en laden van die lipo's lijkt me op het eerste zicht wat ingewikkeld?

    En wat kan binnen een budget setup? Gezien de goeie prijs van de kit zelf, blijft er nog een budget van een 200 euro over voor al de rest.

    Graag wat hulp en advies dus! Ik ga ondertussen nog wat verder rondlezen en proberen wijs te geraken uit de meer technische aspecten van de rc hobby...

    Thanks!
     
  2. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Mogguh Cavia,

    Zo te horen kun je beter een RTR wagen kopen, als je een budget hebt van
    250-300 euro.
    Als je nu voor de Ansman nog wielen, motor, ESC, lipo's/accupacks, een 2.4ghz zender een lader etc. moet aanschaffen dan ga je over je budget van 200€ heen!
    Kijk eens bij Toemen.nl of quartel. Traxxas en HPI hebben leuke "beginners" auto's voor rond die prijs klasse.
    Grt,

    Edwin
    Btw: als je refereert naar DEZE kit, zou ik het zeker niet doen!
     
  3. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Bedankt voor je antwoord, maar het moet wel degelijk een kit zijn. Ik wil geen RTR. Voor mij zit het grootste deel van het plezier in het bouwen + het is een uitgelezen kans om mijn zoontje wat te leren over de technische aspecten van de zaak.

    Waarom zeker niet doen? Ik kan de kit krijgen aan 60 euro (waarschijnlijk stockverkoop aangezien het een iets ouder model betreft), dus dat lijkt me dan toch een goeie deal? De reviews en reacties over deze kit die ik kon vinden zijn allemaal redelijk positief en zou veel 'bang for the buck' zijn...
     
  4. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Je vergeet de shipping costs nog, en evt douane en handelings kosten.

    Als ik zou mogen kiezen tussen een kale kit of een RTR auto, dan zou ik het wel weten:
    Zender + Ontvanger: €60
    Nimh 2x: €40
    Lader: va €40
    Lipo's 2x va: €70
    Wielen:€30?
    Servo: va €30
    Verf voor de body:€10
    Motor brushless va: €50
    ESC brushless va:€50

    Dit zijn richtprijzen, dit kan nog duurder uitpakken als je merk producten koopt, en alles overal vandaan haalt (verz kosten)
    Ik heb deze richtprijzen een beetje gebaseerd op wat ik inmiddels aan spullen uitgegeven heb, deels besteld bij HK.
    Leuker is het om meteen te kunnen rijden, en na een aantal keer rijden onderhoud te plegen of schade te herstellen.
    Zo te zien is dit een "simpel" model, als je naar een Savage kijkt, komen er diff's en een versnellingsbak bij kijken, das toch iets meer techniek in mijn ogen.

    Heb je ook al eens rond gekeken naar de beschikbaarheid van onderdelen? Want 1 ontmoeting met stoeprandje, en de wagen zal behoorlijk schade oplopen, gezien deze volledig uit kunststof bestaat.

    Grt,

    Edwin
     
  5. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Ik hou wel degelijk rekening met de shipping costs. De kit zal me dan op ongeveer 77€ komen. Geen douanekosten want ik bestel in Europa. Misschien nog een beetje BTW verhoging, maar dat gaat weinig impact hebben op de prijs (6%).

    Tja, ik begrijp dat sommige mensen voorkeur geven aan RTR, maar ik wil bouwen... :)

    Dit model heeft ook een (ball) diff, instelbare slipper, redelijk wat aluminium parts, carbon fibre versterkt chassis, olie schokdempers, ball bearings, enz... Zulke specs vind ik in ieder geval nergens anders terug aan deze prijs. Ik heb kits gezien van 180 euro, die dit niet allemaal hebben...

    In ieder geval al bedankt voor de richtprijzen! Dat geeft me al een mooi idee van de uiteindelijke kost. Er zit wat speling op het budget en, aangezien het om een kit gaat, kan ik de uitgaven ook wat spreiden. Meteen rijden geef ik niet zo om. Dit projectje mag enkele weken duren...
     
  6. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Ik vind het ook jammer dat de zelfbouw kits bijna niet meer verkocht worden en het bijna aleen maar rtr is.

    Vandaar ook dat de rijders ook minder kennis hebben...wat erg jammer is omdat het tog modelbouw blijft.
     
  7. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Ansman Kits

    HPI (een veel robuustere wagen)

    en Tamiya heeft veel kit sets in het assortiment

    Een echte modelbouwer is NOOIT uitgeschroeft. Er is altijd wel een puntje van aandacht, verbetering of vervanging.
    Lagers en tandwielen slijten, diffs moeten gesmeerd blijven, versnellingsbakken schoongemaakt etc.
     
  8. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Van hpi is dat een zelfbouw kit of een rollend chassis?
     
  9. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
  10. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    Iets zoals dit misschien? Onderdelen zijn volgensmij wel goed verkrijgbaar. Vooral in het begin belangrijk. Je rijd ook op Nimh al snel wat stuk als je nog nooit zo`n wagen gehad hebt. Ga dan ook alsjeblieft niet 'even op straat' uittesten. Zoals al werd gezegt zijn stoepranden en andere 1:1 auto`s heel dichtbij.
     
  11. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Mmm, misschien was mijn eerste post niet duidelijk genoeg... Ik wou geen discussie opstarten over RTR of kit en was ook niet op zoek naar andere kits die het drievoudige van de prijs kosten. Ik heb tientallen sites bekeken de laatste dagen om prijzen te vergelijken en mijn conclusie was dat ik om te beginnen niets verkeerd kon doen met de ansmann gezien de lage prijs en de toch wel redelijk positieve reviews. Zelfs als de build zou mislukken, ben ik nog niet al te veel geld kwijt...

    Wat ik echt zoek is advies over motor, zender, batterijen, lader, enz... Er zijn zoveel dingen waar je blijkbaar rekening mee moet houden en die je op mekaar moet afstemmen dat het voor mij moeilijk is keuzes te maken. Voor welke motor zouden jullie gaan (moet dat brushless zijn? Waar moet ik op letten? Welke specs moet een motor voor dit soort off road model hebben om toch wat vooruit te komen en vlot off road te rijden zonder vast te komen zitten op elk kiezelsteentje of grassprietje?) Welke esc moet daar dan bij? Moet dat dan met Lipo's of met andere batterijen? Zijn er misschien voordelige pakketen die jullie kennen (b.v. motor die samen verkocht wordt met esc, of batterij/lader combinaties die voordelig en degelijk zijn).
     
  12. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Cavia,

    Je hebt gelijk, geen discussies maar duidelijke info:

    Ik zou gaan voor een brushless motor, met een brushless ESC, zoiets als deze combo.
    Verder kun je dan zelf kiezen of je 2s lipo of stickpack rijden gaat.
    Het voordeel van lipo is dat je constant dezelfde spanning ter beschikking hebt tot de lipo "leeg"is. Bij stickpack valt de snelheid gaandeweg het rijden terug tot de wagen niet meer vooruit komt en de accu leeg is.
    Een brushed motor met ESC vinden is tegenwoordig geen optie meer, deze zijn moeilijk verkrijgbaar.
     
  13. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    bij hobbyking het je ook een lipo finder en daar zijn de lipo's tog vaak het goedkoopst..
    + je kan alles in een keer laten komen dat scheeld weer in de verzendkosten.
     
  14. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    De meeste ESC's hebben de mogelijkheid voor 2-3s lipo's EN Nimh accupacks.
    Geschikte lipo's : deze?

    Waar kom je vandaan Cavia?
    Kun je niet iemand in de omgeving vinden die een electro wagen/buggy heeft. Zodat je eens kan zien wat het is?
    Ik nodig je graag uit in Groningen :)
    Electro heb je direct al het vermogen wat de motor kan opbrengen ter beschikking. Dit houdt onderandere in:
    een verplaatsing van 1meter per seconde... Mijn parkeerplaats is zo'n 50mtr lang, en krijg mn wagen net op de 65km/h op gps voordat ik een noodstop maken moet :)
    MEt halfgas 40km/h naar volgas is direct de voorkant omhoog. Grassprieten bestaan niet meer, bomen, paaltjes en andere obstakels wel.
    Zaken waar je wel rekening mee moet houden is bodemspeling, hoe lager hoe sneller je "vast" zit met de bodem, zeker met 1:10 2wd.
    Filmpje: wordt nu ge-upt

    Grt
    Edwin
     
  15. GuineaPig

    GuineaPig

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    12
    Ah zie, daar ben ik wat mee! :)

    Ik vond ook deze combo op ebay: Effiziente-DE eZRun Combo Brushless Motor 9T@4300KV+ 35A ESC RC CAR MNC-401 | eBay

    Is dat iets? Prijs lijkt me in ieder geval ok, maar misschien is het gewoon brol?

    Over die lipo's lees ik allerlei angstaanjagende dingen -> om die dingen te laden moet je blijkbaar een halve wetenschapper zijn of je brandt er je huis mee af! Ok, ik overdrijf, maar toch lijk je met heel wat rekening te moeten houden als je lipo's gebruikt. Of is dat tegenwoordig ook gewoon maar aan een lader hangen en wachten tot ze vol zijn? Veel van de info die ik erover las is misschien al gedateerd...
     
  16. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Motor combo is bijna goed. Ik zou eerder kijken voor een ezrun met een 0.5 turn. Dus iets in de richting van 8.5T. Bij de 9T is de 'can (omhulsel)' van de motor een 540 size. Maar de rotor (het gene wat draait) 380 size. Dus je moet het zien dat het een kleine motor is met een groter omhulsel. Bij de 8.5T bijvoorbeeld is dit niet het geval. Hier is de rotor gewoon 540 size en het omhulsel ook.

    Edit:

    zou ook trouwens voor een zwaardere ESC gaan, iets in de richting van 60A.
     
  17. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
  18. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Grote kul: Zolang je de lipo's volgens boekje laadt, niet mee gooit of te diep ontlaadt, dan is er niets aan de hand.

    Ik heb nu al regelmatig de vonken van mn stekkers gehad, en de lipo's leven nog.
    Een simpele (imitatie) B6ac lader kan je alle soorten accu's op de juiste wijze mee laden
     
  19. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Dat maakt in dit geval niet veel uit, de lipo zit IN de wagen verpakt, niet buiten de auto
     
  20. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Een motor ESC Combo als deze lijkt mij meer dan genoeg: je hebt een betrekkelijk groot vermogen op de ESC aan amps.
     

Deel Deze Pagina