Hoge toeren set-up test.

Discussie in 'Speedboten' gestart door pompebled, 20 mrt 2012.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    De Xcalibur loopt mooi met een 1700KV buitenloper op 3S en een 45K, maar in de wedstrijden kom ik snelheid te kort, dus afgelopen weekend mijn Mono I eens gemodificeerd.

    De buitenloper is vervangen door een Turnigy B3640 3900KV, op 3S een toerenmonstertje, onder last ruim 38.000 toeren aan de prop.

    Daar ik de boel niet gelijk wilde afbranden ben ik begonnen met een 3 mm Tenshock metaalpropje.
    De boot heeft, zoals ik al verwachtte, een eeuwigheid nodig om op gang te komen, maar dan gaat het ook hard.
    De acceleratie fase is echter veel te lang, iedereen is al bij de eerste boei voor ik op snelheid ben...
    Volgende prop een 34,5K, marginaal beter, maar nog te traag met het op gang komen.

    Met een 36K is het accelereren en de topsnelheid komt in de buurt van mijn Mono II, de boot zit op het randje van onvaarbaar.

    Dit heeft een aantal redenen;
    - het ontwerp stamt uit de borstelmotor/ NiMH tijd en de topsnelheid is dan 45-50 km/h, waarbij de relatief zware boot prima te controleren is.

    - met een borstelloze aandrijving en Lipo is de boot niet alleen lichter, maar ook aanzienlijk sneller De fabrikant claimt een top van 70 km/h, maar dat redt je alleen op vlak water bij 'racewater' vaar je de boot omver.

    - de romp is door de fabrikant voorzien van een onderwaterschip met een voorkeur voor rechterbochten, prima zolang je rond de ontwerpsnelheid zit, maar als je sneller vaart, dan wil de boot, ondanks de rechts van het midden geplaatste aandrijving een rechterbocht maken.
    Correctie met het roer resulteert in de beruchte hefboomwerking, die de boot op de linkerzij drukt, tot de snelheid te hoog wordt en de boot flipt.

    Daarnaast is de vaartijd aan de krappe kant, ik heb het nog niet getimed, maar ik schat een minuut of vier, dan is de lipo leeg.

    Volgende stap is minder toeren, met een 3600KV motor dezelfde prop en 3S lipo.

    Groeten, Jan.
     
  2. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,
    Ben benieuwd dan hoe ie zal varen met de 3600 kv.
    Dat op het randje van de controleerbare snelheid varen heb ik ook ondervonden.
    Met de Etti regelaar en de timing op 15 graden ging het een stuk harder dan voorheen hetgeen resulteerde in bijna onvaarbaar gedrag.
    Ik heb de timing wat naar beneden bijgesteld iets minder snelheid maar een beter vaargedrag.

    Ga je nu die Turnigy met vaste koelmantel proberen op 3s?
     
  3. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Correct me if i'm wrong:
    3900kv * 12.6v (3s)= 49140 rpm
    3900kv * 11.1v (3s)= 43290 rpm
    En wat voor lipo packs gebruik je met maar 4 minuten vaartijd?
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat zijn onbelaste toerentallen , belast gaat daar nog het 1 en ander vanaf.....

    4 minuten vaartijd is niet zo heel vreemd hoor , vaartijd is gewoon een heel stuk korter als de gemiddelde rijtijd..... ;)
     
  5. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Volgens mij wordt toerental onder last door Jan vermeld...
    De lipo's voor de mono 1 mogen niet zwaarder zijn dan 300 gram( Incl. kabels en stekkers)dus je keuze in een 3s lipo is beperk.
     
  6. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    I see...... weer wat geleerd

    Grt,

    Edwin
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Edwin,

    Zoals Arnold al zei, heb ik het (gemiddelde) toerental onder last genoemd in de o.p.
    Daar het een wedstrijdset-up moet worden, test ik ook met de lipo's die ik daar bij gebruik, om binnen de regels te blijven is 3300mAh de maximale capaciteit die ik mee mag nemen.

    @Arnold, inderdaad, het volgende testobject is de Turnigy BL 2845 3600KV, jou wel bekend.
    Groter dan de 36K zal er bij dit motortje wel niet in zitten, maar afgaand op de test van vandaag zou dat snel genoeg moeten zijn.
    Ik moet er nog wel een adapter voor maken, vanwege de 29 mm hartafstand van de motorflens op de askoker (terwijl de motor 19 mm heeft).

    Ondanks het feit, dat het zwaartepunt iets te ver naar voren lag, liep de boot erg vrij en flipte een paar keer bij het naar vol gas accelereren tegen de wind in.

    Dit vaargedrag ligt deels aan het ontwerp, ik zit er aan te denken mijn oude MHZ Flash weer vaarklaar te maken met zo'n lichte set-up, want die romp heeft een iets beter vaargedrag op hoge snelheid, mede dankzij de toegevoegde runpad.

    Groeten, Jan.
     
  8. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    3300mah max haalbare capa??

    ETTI 4500mAh 20C(11.1V 3S1P) LiPo Battery
    11.1V 3S1P
    Size: 150 x 43 x 20mm
    Weight: 275g

    Ik snap het probleem niet? Die heeft Arnold toch ook??

    Meende dat Turnigy 3600mah's had die nog onder het gewichtslimit vallen.
     
  9. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @Rigger : Beter de berichten lezen ;)



     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Willem,

    Die vallen voor mij in een onaanvaardbaar hoge prijsklase met $85,00 ex. verzendkosten.
    ETTI

    Ik zal nog eens zoeken naar de Turnigy van 3600mAh.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2012
  11. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    $85 Jan,
    das op dit moment 64 euries.....
     
  12. Dave#19

    Dave#19 Guest

  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Dave,

    Ik ga zometeen naar de waterkant met boot en stopwatch, om te zien hoelang ik op 3300mAh kan varen.

    Wellicht worden het dan straks de Zippy's uit jouw link...

    Groeten, Jan.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Da's me nog te gortig, ik vaar samen met m'n zoon, dus alles gaat dubbelop...

    Groeten, Jan.
     
  15. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Da's waar, je vaart dubbel in meerdere klassen, dan tikt het wel dubbel aan...
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Goed, het gaat (te) hard en de boot zit op het randje van onvaarbaar, maar erger, ik haal maar nét ruim vijf minuten.
    Deze set-up trekt voor wedstrijdgebruik nét teveel stroom.
    Ik vraag me af of ik met 4000mAh het wel zou redden...
    Temperaturen zijn netjes:
    - motor: 45°C
    - regelaar: 42°C
    - Lipo: 44°C

    Voorlopig eerst een motor met iets minder KV en zien hoe dat gaat.

    Groeten, Jan.
     
  17. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,
    Deze problemen had ik ook met deze motor, of te langzaam en wel 6 minuten of mooie snelheid en geen 6 minuten alleen had ik daarbij wel hoge motor temps.....
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    Dit was een getimede run nog met de Turnigy B3640 3900KV.
    De 2845 komt een volgende keer.

    Groeten, Jan.
     
  19. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Had ik het verkeerd begrepen,,,,
    Die 2845 Turnigy op 3 s vond ik achteraf geen goede combinatie.

    En als je iets kleiner propt is het vaargedrag dan niet beter en het stroomverbruik lager=> langere vaartijd?
    Of de timing van de regelaar een trapje naar beneden?
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    Als ik kleiner prop is de aanloop naar het opglijden te lang, zie o.p.

    De timing staat al op 1° (tweepool motor).

    Ik zal de 2845 eens proberen, waarschijnlijk kom ik tot dezelfde conclusie als jij...

    Er is een 2200KV buitenloper onderweg als vervanger voor de 1700KV, tot die is aangekomen probeer ik nog het een en ander.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina