Axial SCX10 Honcho Probleem

Discussie in 'Electro offroad' gestart door marthijn, 17 mrt 2012.

  1. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Goedemiddag allemaal,

    Afgelopen week heb ik m'n Axial SCX10 Honcho gekocht.
    Eerste paar ritten gingen uitstekend.

    Ik ben toen begonnen om hem waterdicht te maken, en dat is ook allemaal gelukt.

    De differentiëlen en de gearbox heb ik een klein beetje ingevet met marine-grease.

    Alleen nadat ik alles de differentiëlen en de gearbox weer in elkaar had gezet via de handleiding, ontstond er een probleem.

    Heb toen alles weer uit elkaar gehaald, en weer via de handleiding en youtube in elkaar gezet, maar het probleem is niet verholpen.

    Zie dit filmpje voor het probleem, bekijk het maar in HD :) GF37I-NwKzw[/media] SCX10 Honcho RTR Problem - YouTube

    Alvast erg bedankt!

    Mvg, Marthijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25
    Hallo

    Ik ben absoluut geen modelbouw specialist maar zie ik het goed dat je snelheid aan de banden schokt?
    Dan zou ik je cardankoppelingen controleren.
    Je kniepunt moet op dezelfde positie staan aan beide uiteinden van de as.
    Dit is moeilijk uit te leggen maar wiskundig komt het erop neer dat je kniegewricht een acceleratie en deceleratie uitvoert bij iedere omwenteling van de as.
    Als de uiteinden van de as niet hetzelfde gemonteerd wordt dan krijg je een torsie in je as en dat zie je op de snelheid.

    De mensen mogen me altijd corrigeren als ik me vergis want ik weet niet of dit op modelbouw toepasbaar is.

    ik hoop dat je eraan uit kunt

    mvg
    David
     
  3. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Het gaat hier inderdaad om, dat als ik ongeveer 20% of meer gas geef, de auto begint te schudden.

    het probleem komt zeker niet uit de motor vandaan.

    Mvg, Marthijn
     
  4. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Dat is dus met de banden in de lucht. En als je gewoon rijdt?
     
  5. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Als ik hem gewoon door het huis rond rij, klinkt hij bijna normaal.

    het lijkt alsof hij een beetje klappert, maar ik kijk het geluid van andere rtr axial scx10 honcho's nog ff op youtube na.
     
  6. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Heb het nog eventjes nagekeken, maar het geluid van andere scx10's is echt anders.

    als zij op half gas rijden, klinkt het gewoon soepel, net zoals het bij mij op het begin was.

    Nu is er dus een klapperend geluid.

    ik hoor het graag

    Mvg, Marthijn
     
  7. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Tsja, dan moet je alles even nalopen wat je hebt gewijzigd sinds de laatste keer dat alles nog goed in elkaar zat.
     
  8. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Nou, dit heb ik al 2x gedaan, de gearbox, met de 2 differentiëlen uit de auto gehaald, gedemonteerd en weer in elkaar gezet.

    alleen het lijkt alsof ik weer dezelfde fout maak.

    In de handleiding staat eigenlijk niets over hoe de cardanassen precies in elkaar moeten. in de handleiding staat alleen dat je ze in elkaar moet schuiven.

    en moeten de "dogbones", ik weet niet of ze het zo noemen in de scx10 auto, allebei in de zelfde richting staan?

    dus niet dat 1tje horizontaal staat en de andere verticaal.

    ik hoor het graag, misschien nog wat andere tips, waar ik nu vooral op moet letten, of misschien een filmpje waar iemand dit uitlegd.

    Mvg, Marthijn
     
  9. Observer

    Observer Guest

    Je moet de assen zoals een dogbone monteren wat richting betreft.

    Je moet hierbij kijken naar de vorkjes op de delen die je in elkaar schuift. De asjes door deze vorkjes moeten parallel staan. Hierdoor zal de as zelf niet eenparig roteren (bij gelijk motor toerental) als de as een hoek maakt, maar de in en uitgaande as zullen wel de zelfde hoeksnelheid krijgen. (hier moet in het ontwerp van de ophanging rekening mee gehouden zijn)
    Veel meer kan het niet zijn denk ik of er moet een lager zwaar lopen in de as.

    Als je de aandrijfassen van de transmissie loskoppelt, loopt het dan wel soepel?

    Dat de auto op de grond rijdend beter loopt komt omdat de massa van de auto het effect dempt. (geeft dus wel zwaardere belasting op je transmissie)

    Ben benieuwd naar wat het nu uiteindelijk is.
     
  10. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Als ik de cardanassen van de gearbox haal, dus dat je de motor laat draaien met de tandwielen van de gearbox alleen, gaat het gewoon soepel.
     
  11. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25

    Eens te meer dat je je cardanasjes moet nakijken.
    Ik kon het moeilijk uitleggen maar de dogbonebenaming vind ik niet slecht.
    Kan er anders iemand even een youtube filmpje maken om het fysisch te laten zien.
    Anders maak ik een tekening en scan ik het in.

    mvg
    David
     
  12. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Het is opgelost!!

    Het voorste cardanasje was het probleem.
    Het kniegewricht die aan het voorste diff. Zit haperde erg hard
    Met ronddraaien.

    Ik kon toen de imbus losdraaien en dat kogeltje eruithalen
    Steeds als ik het weer een stukje vast deed draaien, probeerde ik het steeds
    Weer rond te draaien.

    En toen ik het te vast had gedraaid, kon ik het weer net zo moeilijk ronddraaien. Dus ik heb hem zo vastgedraaid dat ik hem nog mooi rond kon draaien. Hij is dus blijkbaar na een paar ritten te vast komen te zitten, wat ik wel een beetje raar vindt. Maar dit moet wel omdat ik de cardanassen niet uit elkaar heb gehad.

    Als het nog een beetje wazig is wat ik hier allemaal vertel :p probeer ik in de loop van de week nog wel een filmpje te maken.

    Heel erg bedankt !

    In ruil hiervoor zal ik nog wel een nieuwe aflevering van 'n trail/crawl filmpje maken :)

    Mvg, Marthijn
     
  13. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hier is het filmpje !



    een ander filmpje is nu aant uploaden, dat filmpje is geen "fpv" meer.

    Mvg, Marthijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. marthijn

    marthijn

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Steyl, Limburg
    Hier nog een extra filmpje :D



    Misschien kunnen jullie op dat duimpje omhoog klikken :D, haha..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Don98

    Don98 Guest

    @ martijn ik heb zelfte auto Als jou wat moet ik doen of wat kan er zij ALS voor licht niet meer werkt groetjes don
     

Deel Deze Pagina