Eerste Sleper - VQ Models 2.72 Pc-6 Pilatus Porter

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door KdZ, 6 mrt 2012.

  1. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Zo we gaan van start:

    Mijn eerste sleper... en het is de VQ ModelsPC-6 Pilatus Turbo Porter geworden.

    Deze hoogdekker met een span van 2.72m gaar aangedreven worden door een RCGF 45CC benzine.


    Zullen de nodige verstevigingen aangebracht moeten worden voor:
    1. Het slepen.
    2. Het motortje wat er voor komt.


    Zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.

    Staat wel op de planning om dit voorjaar al lekker te vliegen.
    Slepen zal nog even duren, aangezien ik helemaal los wil zijn op deze kist voor dat er een dure kist achter komt te hangen.

    De kist die ik besteld heb is de Swiss porter.


    Maar deze gaat te zijner tijd in een ander jasje gestoken worden.

    Tot snel.
     
  2. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Succes met de bouw
     
  3. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Zo we zijn van start gegaan..

    Toch wel even schrikken als DHL aan de deur staat met deze doos. :eek:

    Ben rustig begonnen met het hoofdlandingsgestel. En het epoxieen van de staart.

    [​IMG]

    [​IMG]


    iemand goede ideeën voor de servo keuze?

    Ik heb nog 3 x de HS-9675 liggen met 10.40 kg-cm bij 6V. En 0.10 sec/60°.
    Dacht deze te gebruiken voor de ailerons en de sleepkoppeling.

    Heb er dus nog wat nodig. Voor de flaps en hoogte. Rudder hoeft naar mijn mening niet een heel erg zware op. Maar wellicht denken jullie daar anders over?

    Ik heb trouwens de Graupner koppeling mee besteld. Eens kijken of deze goed te bevestigen is.
    Aan de romp zal het niet liggen, net achter de vleugel in de romp zit stevig houd genoeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De firewall moet nog wel het nodige ondergaan.

    Zodra de motor binnen is komt ern nog een 4mm plywood plaat tegen aan en deze zal ik lamineren met carbon mat. Evenals de binnenkant van de Cowl.

    [​IMG]

    Alle tips en iedeen zijn van harte welkom!
     
  4. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Vandaag eens aan het puzzelen geweest met de koppeling. Ben er nog niet helemaal uit.

    Ik hoop toch zoiets te kunnen evenaren:

    [​IMG]


    Ik heb trouwens deze koppeling:
    [​IMG]

    Wel zal er dan naar mijn mening nog een tweetal dwarsliggers moeten komen tussen de twee spanten om de kracht over te brengen. Goed idee?


    Vanmiddag ook maar eens aan de slag met de versteviging tussen de gearstruts. Ik heb gelezen op buitenlands forum, dat hij op dit punt toch wel erg zwak is. Tijdens een iets wat heftigere landing.

    [​IMG]

    Het origineel heeft trouwens ook onder de cockpit een zware balk lopen op deze hoogte..
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Dit is een prima principe, maar de stuurstang is wel redelijk ver op de servohorn gehangen. Sluit de stuurstang zo dicht mogelijk bij de draaias van de servo aan, zodat je zoveel mogelijk kracht hebt. Wel even kijken of je genoeg travel op de stuurstang hebt, maar meestal is dat geen probleem.

    Je hebt hele sterke servo's voor de ailerons, en voor flaps en rudder wil je minder sterke exemplaren gebruiken. Flaps slaan veel verder uit dan de ailerons, dus die krijgen veel zwaardere air loads te verwerken. Het rudder heeft over het algemeen een grotere koorde (afstand scharnierlijn - achterlijst) en grotere uitslag dan ailerons, dus ook daar komt meer krachten op. En dan heb je ook nog een sleeplijn die zo af en toe aan het rudder staat te trekken. Ik zou voor flaps en zeker het rudder sterke jongens gebruiken, op rolroeren kan eventueel iets minder.
     
  6. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Dank je Raymond, voor je tips. Wellicht is het dan een beter idee om deze servo's te gebruiken voor de flaps. Aangezien daar toch wel erg grote krachten op komen te staan.

    Ik heb zelf ook al hiernaar gekeken. (Betaalbaar en ook nog eens sterk genoeg) Kunnen dan op de rudder, aileron en hoogte gezet worden?
    SM-S4309M Strong Analog (9.8 kg / 0.16 sec / 60 gr)



    En inderdaad een kortere aansturing is beter, dank je.



    .
     
  7. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Zo weer lekker bezig geweest met de vleugels, deze zijn klaar.

    [​IMG]



    En even voor het idee in elkaar gezet. (mijn vrouw schok er toch wel een beetje van :oops: )

    [​IMG]

    Van de week aan de slag met de bekabeling in de romp, deze wil ik zoveel mogelijk uit het zicht hebben. Onder de cockpit en rompvloer heen. Alleen de ontvanger wil ik zichtbaar hebben in de romp.

    En dan gaan we de sleepkoppeling inbouwen.
    En uiteraard de nodige schakelaars en stroomvoorziening.




    .
     
  8. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Je hebt het over je vliegtuig toch? ;)

    Je had al aangegeven dat je hem in een andere kleurstelling ging maken.
    Het kleurverschil tussen motorkap en de romp vind ik best behoorlijk, dat is iets wat ik zou spuiten in een passende kleur (althans, ik zou me er aan storen).

    Wel een mooi model i.i.g. :cool:
     
  9. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Eerste sleper... dat is duidelijk: NOOIT in het beginstadium aan de wederhelft laten zien! = de typische beginnersfout nummer 1
    komt altijd miserie van... pas als ze die vlieger na geruime tijd opmerkt gewoon "cool" blijven en zeggen dat die daar al zo lang stond...:rolleyes:
     
  10. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235


    Hahaha, weer wat geleerd...

    Over de kleuren.. dat valt opzich wel mee, is de licht inval in de woonkamer denk ik. Maar deze wordt zoiezo gespoten. Maar in een later stadium. Ook eens goed kijken wat wijsheid is, v.w.b. de folie? Spuiten of helemaal opnieuw? (de volgende winter). Zitten wat decals op zoals panellines en rivets. Deze zijn zelfs met een airbrush lastig om opnieuw te realiseren.

    Moet nog even goed over nagedacht worden... :D


    Straks de eerste hand leggen aan het verstevigen van de plaat rond om de sleep koppeling. Wil in ieder geval de krachten over laten brengen op 2 spanten, zo iets als dit.

    [​IMG]

    Met tussen de tringers een plaatje waar de koppeling doorheen gaat.
    En wellicht nog lamineren met glass band.


    Tevens de flap servo's ingebouwd. En geborgt met locktide! zie draadje van Hendrik z'n Biglift

    .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  11. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    ik ben ook gelukkige een pilatus-sleper bezitter. 2e hands gekocht en het is die met z'n tijgerkleedje aan. Hondslelijk, maar dat deert me niet. Ik beschouw het ding als een "tractor" of "werkpaard". Zelf heb ik het landingsgestel vervangen door een carbon versie. Lijkt nergens op, maar het springerige bij de landingen is wel een stuk beter geworden, en hij staat iets hoger waardoor ik een 23/8 prop kwijt raak.
    Als motor heb ik een AXI 5345HD/14 die met 12 cellen vliegt. Vier sleeps tot 350m zou lukken, maar meestal doen we er maar drie voor we van batterijen wisselen. Better safe than sorry ...
    Als je gaat slepen zou ik zeker een weiche gaan gebruiken, want het is nogal een zware kist om op iemands dak te vallen :).
    Ben benieuwd of je er snel mee aan het slepen geraakt, en wat je bevindingen dan zullen zijn.

    Veel succes!
    Bert
     
  12. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Huh? Een weiche erachter bedoel je?


    Met de sleepkoppeling gaat het ook de goede kant op, alleen nog lamineren met koolstof of glas, als alles droog is.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Vandaag tegen het eerste serieuze probleem aangelopen..

    De motor mounting! de met de motor mee geleverde assen zijn uiteraard veel te lang ik moet dus opzoek naar 40mm lange assen waar aan beide zijden een imbusbout in kan??

    Iemand een idee hoe ik daar aan kom?

    Laat maar zal wel aan mijn griepje liggen denk ik, dat ik zo snel reageerde hier, :)

    Heb ze al gevonden zijn gewoon "standoffs" en in bijna elke maatvoering te krijgen bij de modelbouwzaak.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2012
  14. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Zo na 2 avondjes solderen zitten alle servo's goed aangesloten in de vleugels.
    Ik heb gekozen voor de flaps op 1 kanaal en de ailerons appart. Owja ook alvast wat foam tape geplakt aan de wortelrib. Hoop dat dit weer wat van de db's afsnoept.

    Dit zodat ik een vrij kanaal over heb voor een toch wel heeel belangrijk onderdeeltje.

    De Opto Coupled Gas Engine Kill Switch.

    Ook de servo snoeren van de vleugel stekkers naar de ontvanger zijn goed gesoldeerd en voor zien van kabelgeleiders van de bouwmarkt.

    Zal morgen even wat plaatjes schieten van het torretje dat er voor komt te hangen.
    (Kan ik gelijk de juiste plek aftekenen voor de uitlaat, door het motorshot heen).
    Ik wil zo weinig mogelijk van de motorkap af halen.


    Als demping voor de krumscheid zit ik te denken aan brandstofslang, zoals ik gelezen heb in het draadje va Richard op BIGGS (zijn swiss trainer).


    Maar andere ideeen zijn welkom, evenals de vorige vragen waar ik nog niets op gehoord heb.. ;)

    .




     
  15. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    kheb nog wel een ideetje ivm uw switches die je tekort komt op de zender... effe pb
     
  16. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Denk niet dat het aan de switches ligt..

    Ik heb een T8FG Super (14 kanaals)
    Schakelaars zat.

    Denk meer de ontvanger:
    Op kanaal:
    1. Linker aileron servo.
    2. Servo's (2x) voor hoogte roer met Y-kabel.
    3. Gas servo.
    3a.Accu kanaal.
    4. Rudder servo.
    5. Schakelaar voor sleepkabel mechanisme.
    6. Flaps (2x) ook met Y-kabel.
    7. Rechter aileron servo.
    8. Kill switch.

    (Zo stelt de T8FG hem in als je kiest voor 2 ailerons en 1 keer Flap, met normale staart)

    Kan een 14 kanaals hebben als het nodig is, dan zou ik ook de flaps appart en de rudder servos appart kunnen instellen, maar is dit noodzakelijk? Of handig in de toekomst? Das de vraag.
     
  17. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Waarom die kill-switch op een apart kanaal in de ontvanger? Waarom ga je die niet mixen met je gas-servo? als je je switch overhaalt op de zender gaat de carb rechtstreeks naar "helemaal toe". gevolg: motor valt stil :)
    resultaat: hetzelfde :)
    én beter eigenlijk, want als je werkelijk een switch gaat gebruiken om je ontsteking af te zetten, dan kan die wel eens afvliegen met wat storing...

    alléé, vooruit, al 1 kanaal vrijgemaakt.
     
  18. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Mmm, moet ik denk ik toch nog even hulp bij hebben..

    In de manual staat dat hij aangesloten moet worden op een appart kanaal op de ontvanger.

    [​IMG]

    Ik gebruik overgens 2x 6v Ni-Mh accu's.


    .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    is er een goede reden waarom je dit zou willen gebruiken?
    Want er is helemaal niets mis met een handmatige schakelaar waarbij je de stroom tussen je ontsteking en je batterij kan uitzetten... Daarbij ben je ook nog eens 100% zeker dat er geen sluipverbruik is...

    Ik zou net (zoals eerder aangehaald) zoveel mogelijk van die zaken proberen te vermijden om net te verhinderen dat bij (bijvoorbeeld) storing je motor niet plotseling afslaat, bij slecht contact je geen uren ligt te rommelen en te zoeken waar het aan zou kunnen liggen,... enz...

    en hoe meer elektronica erin gezet wordt, hoe meer er stuk kan gaan, voor, na, tijdens de vlucht.... + het transport.

    Lijkt me nog steeds logischer van de gas-servo goed te installeren en dat je (als je 100% positief en negatief uitslag hebt) de servo met behulp van je switch op de zender naar -100% brengt. Zonder switch op -70% waarop de motor op stationair toerental draait en gaandeweg naar +100% om hem op volle toeren te brengen.
    Mechanische regeling lijkt me nog steeds het veiligste en het zekerste... Inderdaad, niet 100% effectief aangezien de motor nog een slag of 2-3 blijft doordraaien met de carburator helemaal dicht... maartoch... dat is dan gekend natuurlijk!

    nog een kleine bedenking:
    al een rampenplan in gedachte voor wanneer je stuk elektronica de stroom niet meer wil onderbreken? ==>of ga je wachten tot je tank benzine leeg is dan?
     
  20. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Maar wat in het geval bijv. de gasservo o.i.d. stuk gaat?
    Steek je dan even je voet in de prop om hem te stoppen? :D
    Daar is juist die killswitch voor.
    Idle en engine stop regelen met je zender kan sowieso nog steeds.
     

Deel Deze Pagina