De KDS-450C

Het is zover, ik heb em besteld: de KDS-450c!

Het heli virus heeft mij, na wat indoor vliegen, helemaal te pakken :)
Na heel wat uurtjes lezen en vliegen is het mij heel duidelijk geworden hoe enorm gevoelig co-axiaale heli's zijn voor wind, en daarmee dus eigenlijk ongeschikt zijn om buiten te vliegen.

Dus moest en zou er een CP heli komen en die is dan ook besteld in de vorm van de KDS-450C. Ik heb ook de T-REX 450 overwogen (vanwege de kwaliteit) maar dan ga je inclusief alle spullen er omheen al gauw richting de 1000 euro (RTF), en dat werd wat te gek.

Wie van jullie heeft deze stap ook gemaakt met de KDS450 en hoe is dat bevallen? Ik realiseer mij heel goed dat dit een flinke uitdaging wordt maar dat maakt het juist zo interresant! Tips zijn vanzelfsprekend van harte welkom.

Mocht er iemand in de buurt van Dordrecht zin hebben om mij meer over mijn heli te vertellen/te helpen, of om zelf je heli te showen, laat het mij even weten.

Zodra de heli binnen is post ik wel wat foto's!
 
hoi,

ik vlieg ook met de 450c, fijn machientje hoor. Na verloop van tijd ga je wel voelen wat de cracks bedoelen met een trex is beter maar voor voorlopig is tie goed genoeg. Onderdelen makkelijk verkrijgbaar (Hellevoetsluis), zou er alleen met de tijd andere servo's inkopen, de standaard gaan bij het minste tikje verrot (maar goed die vervang je ook voor 6 euro ofzo)..
Ik woon om de hoek in Rotterdam, dus als je gaat vliegen hoor ik t wel....
Maatje van me woont in hoogvliet en vliegt met de 450SV...
 
hoi,

ik vlieg ook met de 450c, fijn machientje hoor. Na verloop van tijd ga je wel voelen wat de cracks bedoelen met een trex is beter maar voor voorlopig is tie goed genoeg. Onderdelen makkelijk verkrijgbaar (Hellevoetsluis), zou er alleen met de tijd andere servo's inkopen, de standaard gaan bij het minste tikje verrot (maar goed die vervang je ook voor 6 euro ofzo)..
Ik woon om de hoek in Rotterdam, dus als je gaat vliegen hoor ik t wel....
Maatje van me woont in hoogvliet en vliegt met de 450SV...

Ok thanks, goed om te weten. Wat voor servo's raad je aan om te gebruiken ipv de KDS servo's?
 
@Hackwar,

Mag ik vragen waarom je voor de KDS450C hebt gekozen ipv de KDS450SV ?

Zit zelf een beetje te twijfelen tussen deze 2....

Voor wat betreft de servo's: de 'pro' versie heeft de KDS N280 servo's voor de swashplate (met metalen tandwieltjes)...
Je hoort ook goede verhalen over de TowerPro MG90.

Ik denk dat de standaard servo's bij een crash(je) direct beschadigde tandwieltjes hebben. Bij mijn Esky servo's hebben deze altijd goed gewerkt, maar bij iets een crash: einde verhaal.

Hoop dat je er iets aan hebt !

groet,
Robbie
 
In dord heb je de Red eagles, een vliegclub..
rond rotterdam heb je mv-europoort (barendrecht), EMCR rozenburg (bij de deltawerken), en in vlaardingen heb je nog een club, maar die ken ik verder niet echt.

Op de site van mv europoort houden ze bij wanneer iedereen vliegt (linksboven in de hoek), kun je zien wanneer het handig is langs te komen
vaak zijn daar mensen die een hoop kunnen vertellen
is het niet van heli's, dan is het wel van vliegtuigen

Je hoeft bij een club niet meteen lid te worden, een praatje maken is altijd vrijblijvend ;-)
vaak is de stap voor mensen groot( lijkt het wel), maar ook in een club zijn mensen gewoon gezellig met hun hobby bezig

Bij de weg, metalen tandwielen zegt niet alles.
dingen die je bij de kds nog wel eens hoort (heb ik dus niet uit eigen ervaring) zijn kapotte servo's en uitgefikte regelaars.
En de servo's schijnen niet alleen bij crashes te strippen, ook in vlucht stoppen ze er wel eens mee.
en dan wordt een servo van 6 euro opeens best duur...
Probeer de servo's iig in de gaten te houden, of andere erin te stoppen (die towerpro's kom je dan idd regelmatig tegen, maar valt nog steeds onder "budget")

de regelaar moet je gewoon ff kijken of hij niet warm wordt. gewoon beetje warm mag, maar zodra je je vingers er niet 5 minuten op kunt houden is het te warm.
 
@Rubberenrobbie: ik heb bewust voor de 450C versie gekozen vanwege de compatibiliteit met onderdelen van Align.

@Student: Thanks voor de nuttige info! Op de site van de Red Eagles kon ik niet echt recente informatie ontdekken.
 
Vliegclubs zijn altijd hobbyisten, kan best zijn dat ze liever vliegen dan de site bijwerken

vaak staan er wel contact gegevens op de sites, kun je afspreken en kijken of ze je kunnen helpen
 
Hoi HackWar om je de waarheid te zeggen...ik vlieg NOG STEEDS met de cheapo standaard servootjes van KDS. Wat student zegt is waar, ze gaan in de meest vreemde situaties defect, maar ja...ze doen wat ze moeten doen. Ik heb ze ook in mijn trex250 zitten en daar blijven ze het ook nog doen.
Heb pas 1 keer een kapotte regelaar gehad van KDS, maar ja, wat wil je als je m in een sloot land :-S...(en toen was er heus wel meer verrot hoor)
 
tandwielen is een verzameling van onderdelen in de servo. maar alle onderdelen samen maken een servo goed.

zelfde als zeggen dat een auto met lichtmetalen wielen goed is. de meeste mensen weten dat je ook naar de motor, besturing, geluid etc etc moet kijken

bij een servo is de interne electronica ook belangrijk
de potmeter is extreem belangrijk (het onderdeel wat ervoor zorgt dat de servo "weet" waar zijn armpje ergens uithangt)
Motortje zelf is natuurlijk ook van belang
gebruikte materialen (goed kunststof is vele malen sterker dan fout staal..)
toleranties op de materialen (bij metalen tandwielen zit er dan speling in de servo)
case is ook belangrijk, als er aan de servo getrokken wordt moet deze wel in model blijven, anders gaan de tandwielen elkaar opvreten (al is dat normaal wel goed)

zo is materiaalgebruik en de electronica vaak toegespitst op 1 type gebruik.
dus je hebt specifieke heli servo's, autoservo's etc.
om het leuk te maken :mrgreen:
 
trouwens student word er alweer gevlogen op jullie vliegveld in Barendrecht? NN hoe kom ik op die parkeerplaats (langs de weg onderaan bij de tunnel)...kom ik graag nog eens een keertje kijken (wellicht met medeamateur) maar wil niet weer dat grafeind moeten lopen, zeker niet met deze kou...
 
@Student: mee eens, bewegende onderdelen zijn net zo sterk als de zwakste schakel.

@ebzolipa: lol, het gerucht gaat dat heli's niet zo goed onder water vliegen :)
 
Het is nog winterstop
Als je de site in de gaten houdt, meestal in de weekenden bij mooi weer wordt er op de site door leden weergegeven wie gaat vliegen en hoe laat

Maar echt vliegen zal nog wel even op zich laten wachten tot de temperatuur weer een beetje gaat stijgen :mrgreen:
We zitten daar een beetje vol in de tocht op onze heuvel, en de toch is best fris op je vingertjes...
En mijn handjes zijn daar best gevoelig voor, na 3 minuten voel ik dan totaal niet meer wat ik doe.

Evt zou je as zaterdag even kunnen komen kijken
Ong 11:00 ben ik er wel.
Parkeerplaats zou je toch ff die van de site moeten pakken, waar wij de auto neerzetten is nogal slecht uit te leggen zonder de omgeving erbij ;-)
Je gaat nl via een tractor route over een soort fietspad, waarna je over een karrespoor het veld op moet
Datzelfde karrespoor waar je dan al een keer op gelopen bent ;-)
 
Voor de liefhebbers: Towerpro servo's zijn leuke dingen voor hun prijs, maar ze horen NIET in een heli thuis, tenzij je van russische roulette houd.

Plain and simple: inderdaad, ze kosten geen drol en ze doen bijna alles wat ze doen moeten, behalve 1 ding: blijven werken.

Wij hebben twee jaar geleden twee 450 lesheli's uitgerust met TowerPro servo's op grond van de indrukken die hier op het forum gegeven werden.
Anderhalf jaar later heb ik mijn 450 size BO 105 hier ook mee uitgerust.
Helaas crashte rond de tijd dat ik die BO 105 bouwde, een van de lesheli's door servo-uitval, en de BO105 heeft ook maar 3 weken geleefd, ook door servo uitval. Da's 2 kapotte servo's uit 9 stuks..... da's meer dan 1 uit 5, en dus gezine het feit dat je 3 swash servo's hebt, is de kans op problemen groter dan 50%.....

Wees gewaarschuwd, je kunt er prima mee vliegen, mits je niet te zware belasting er aan geeft (wild vliegen zegt niet veel over de belasting van de servo's, maar bijvoorbeeld eem FBL systeem WEL) of wanneer je niet van plan bent veel vlieguren te maken en het risico acceptabel vind.

Wil je echter betrouwbaarheid, dan zul je OF ieder jaar je servo's moeten vervangen (zie het als regulier onderhoud, net als olie en luchtfilter vervangen bij een auto), of gewoon domweg GEEN Towerpro's kopen maar wat anders.

Er zal nu vast een hoop commentaar komen over dat het best wel goeie servo's zijn, etc, of dat men er nog geen problemen mee gehad heeft, etc etc.... Prima, ieder voor zich, zijn eigen keuze, maar wees gewaarschuwd, Tower Pro servo's zijn prima dingen in een vliegtuig of bootje (waar servo uitval niet per se een crash betekent) maar in een heli is servo uitval WEL vrijwel 100% zeker een crash....

Groet, Bert
 
Ik vlieg al jaren met een 450 kloon. Nog steeds met de originele KDS kop erop. De motor is ook nog origineel.
Wel heb ik er fatsoenlijke servo's op zitten: hitec HS65BB (carbongears). En een Align DS520 op de tail.
Jaren een Spartan gyro erop gehad, en nu ben ik aan het testen met een Tarot ZYX-3-assengyro.

Het vliegt prima. De enige echte verbetering is een tailunit van de 450sport. Veel makkelijker te onderhouden, en werkt uiteraard ook goed.

Wel wordt dit het laatste jaar dat ik ermee vlieg. Ik stap over op een Compass Warp360.

Conclusie:
Zet er goede elektronica op. Dan is de KDS zeker een goede helikopter. En je hebt een hoop meer lol.
 
Maar dat is een punt bij iedere heli, duur of goedkoop...

Feitelijk is het frame zelf niet duur.
wat een heli duur maakt, is de electronica..

Ik heb zo eens zitten tellen een tijdje terug, bij een 450 zijn
- de servo's ds 410 en een 520 op de staart 130 eur,
- gyro ong 50 tot 100 eur,
- esc 50 eur
- motor 50 eur
- ontvanger is afhankelijk, bij mij 70 eur en een
- losse bec is 15 oid

is toch opgeteld al 390,- euro als je dit los haalt

nu heb ik een 450 pro met 520 staartservo gezien voor 299 euro...
alleen de losse bec en de ontvanger moeten daar nog bij, dus kom je op 384 euro voor een nieuwe met alles erop en eraan..

Dan kost het frame van een nieuwe trex met goede electronica 6 euro...

Ga je dus een kds uitrusten met goede electronica, word die "dure" align opeens wat minder duur.
De blanco heli an sich is vaak 1/3 van de totaalprijs, soms zelf nog minder..
 
Dat is op zich wel waar, maar op den duur een goedkopere heli upgraden verspreidt de kosten over een langere periode. Dat kun je thuis toch wat beter verkopen =)

Bovendien kan ik nou ook weer niet zeggen dat KDS helemaal onderin het segment zit, dus zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet. Zijn in ieder geval geen eSky prijzen.
 
Prijs zegt niet alles, sommige goedkope merken hebben een hogere kwaliteitsstandaard dan sommige a merken..
Al is in deze tak van hobby op het eerste gezicht vaak wel van de prijs af te leiden wat je mag verwachten

Maar zolang je de aandachtspunten weet, en je deze in de gaten houd, is dat natuurlijk helemaal niet erg.

En thuis, waar is de tijd dat als de man iets wilde, het ook werkelijk gebeurde :mrgreen:
Tegenwoordig gebeurt dit bij mij thuis...
Als ik zeg : ik wil NU stofzuigen, dan heeft ze maar opzij te stappen het het toe te laten
Als ze de ramen aan het lappen is, en ik zeg dat ik dat wil doen, laat ze het gewoon toe ;-)
zonder discussie :rolleyes:

en duur of goedkoop, als je er maar lol van hebt.
als je dat niet hebt, is ieder bedrag zonde om eraan uit te geven.
 
...Maar zolang je de aandachtspunten weet, en je deze in de gaten houd, is dat natuurlijk helemaal niet erg.

Niets is voor de eeuwigheid, en ook niets is onfeilbaar. 'Probleem' is bij helikopters is dat ergens technisch falen ook vrijwel altijd een crash betekent...

En thuis, waar is de tijd dat als de man iets wilde, het ook werkelijk gebeurde :mrgreen:

Ergens in de jaren `70 (denk ik...)
Of het er allemaal zoveel beter op geworden is....

en duur of goedkoop, als je er maar lol van hebt.
als je dat niet hebt, is ieder bedrag zonde om eraan uit te geven.

Inderdaad :D ...
Hoewel crashen nooit leuk is (of je moet denk ik ergens een soort afwijking hebben :rolleyes: ), heb ik zo het idee dat je ook geen plezier beleeft aan iets, uitgerust met top-of-the-line onderdelen en een high-end besturing van heel veel €€€€€, wat door je eigen onkunde/onervarenheid binnen enkele seconden in deerniswekkende toestand op of in de grond zit.

(En dan 'vergeet' ik even voor het gemak de reactie van het thuisfront, die je hebt overtuigd van het kopen van kwaliteitsprodukten omdat dat niet kapot gaat (!) / langer (!) mee gaat :( )

Groet,
Robbie
 
Maaarrrrrrr...
Ga je ff op les bij een club, vlieg je het dus echt niet de grond in
even goed de basis leren, een keer of 10 oid aan de kabel, en je kunt hooveren.
is alles ook meteen goed afgesteld, je leert een hoop over de techniek, etc etc

de rest kun je met genoeg geduld goed uitbouwen.
En zolang er voldoende geduld is, komt het met de heli wel goed.
Met les is crashen een eigen keuze (naast technisch falen natuurlijk)
Leer je jezelf vliegen, dan moet je de eerste heli daarop aanpassen.
dus geen cp nemen, want die eerste gaat veelvuldig de grond van dichtbij zien :mrgreen:

En goedkoop/duur spul: ik heb een bloedhekel aan crashen. En waar ik zo mogelijk nog een grotere hekel aan heb, is crashen doordat bv een servo spontaan de geest geeft.
kun je totaal niets mee doen, je kan het niet zien, voelen, onderhouden, het gebeurt gewoon. Als het mijn eigen schuld is, ok. niet leuk, maar ok.
maar zonder reden die zichtbaar is? das gewoon ###

zelfde als inbraak in de auto, als je nou een laptop achterin open en bloot hebt liggen, alla, snap ik. Maar in een lege auto inbreken kan ik zo link van worden (ik had een golf...)
 
Back
Top