Assan ga 250 gyro

Ik heb een assan ga 250 gyro in combi met een Henge md 922 servo.
In principe werkt dit goed. Hij hoovert mooi en zolang ik alles rustig doe, dan is ie erg fijn. Hard omhoog is ook geen punt Maar zodra ik hem snel om zijn staart laat draaien. Dan waggelt de staart nog 5 a6 keer na voor dat ie weer stil is. Hoe kan ik dit veranderen?
Oh gaat om een trex/copterx. 250.

Groetjes Matthijs.
 
Ik vlieg net 2 dagen met dit koude weer, met deze combinatie.
Dus geen idee hoe hij het doet met warm weer. Gain hoger of lager heeft helpt niet.
Lager. Dan draait de staart langzaam weg. Hoger, dan waggelt ie.
 
Puntje speling, trilling of je zou wat met delay moeten spelen

Aansturing moet soepel zijn

Daar ergens zal vast je antwoord liggen..
Pasklare antwoorden zijn er niet voor dit soort dingen, kan vanalles zijn
Of een combinatie van de dingen

Testn en proberen..
 
Trilling kan het wel zijn. Spelling is bijna 0 en alles gaat soepel.
Ik zie wel tijdens het hooveren mijn staart vin 3 dubbel. Dus er zit een trilling in.
Nu nog ff uitzoeken waar dat vandaan komt.
Bedankt voor je advies student. ;)
 
Meestal, als het een hoogfrequente trilling is (dus geen grove trilling waardoor alles schud..) komt het uit de staart

Staartbladen balanceren, as in de staart recht?
Balanceren van de hoofdbladen moet eigenlijk altijd, alleen bij de echte A merk bladen hoeft het niet altijd..

Of de motor zelf heeft een tik, oftewel scheve as.
 
Thanx. Nu weet ik wat ik moet onderzoeken.
Viel me wel op dat bij de ene accu hij niets had. En bij een andere accu weer wel.
Ik zoek ff rustig verder. ;)
 
MD922 -> werkt niet op 250.. heb dat zelf ook geprobeerd, en waar het met de 420 wel lukte, kreeg zelfs ik t niet strak daarmee. hij is gewoonweg te traag.. leuk voor op de swash, dat dan weer wel.;)

420je erop, icm een 750align gyro of die GA250werkt perfect(heli van Anton vliegt ook met die combi, en is ook strak)
 
Ik begin seniorenblond te worden (beetje vroeg..), en ik heb dat soort dingen ook regelmatig :mrgreen:

Zou het dan toch aan de haarkleur liggen ;-)

Om jouw servo evt toch werkend te krijgen, zou je met delay moeten werken
wat gebeurt er?
de gyro ziet een verdraaiing, en stuurt de servo aan.
De gyro gaat er van uit dat de servo zijn commando meteen opvolgt, en de gyro gaat dus meteen aan het werk met de volgende geconstateerde verdraaiing.

is je gyro wat langzaam, of het model zwaar (schaalheli's..) dan is de servo nog bezig met de eerste correctie, terwijl de gyro al bij correctie 2 of 3 zit, en de servo hobbelt er rustig achteraan..
daardoor slaat de staart dus te ver door, omdat de servo te traag van richting veranderd. Aan de andere kant gebeurt hetzelfde, dus blijft dit aan de gang
bij schaalheli's is de staart gewoon zodanig log dat je ditzelfde effect krijgt, maar dan ligt het dus niet altijd aan de servo

Delay vertraagt de output van de gyro, en zo kun je hem vertellen dat hij een rustige servo achter zich heeft staan.

Maar..
Een kleine heli (daar valt een 450 zeker onder, alles onder de 600 valt daar eigenlijk onder..) heeft in principe gewoon een snelle servo nodig
relatief veel vermogen tov gewicht, iedere gasbeweiging heeft relatief veel staartcorrectie als gevolg (en dit moet erg snel gebeuren, anders gaat de staart een stuk om bij een climbout) etc etc
Als je nog in het beginstadium zit, dus hoover en een beetje rondvliegen hoeft het geen probleem te zijn
kom je verder, is een ds 520 (voor een 450) een goede keus. of een 9257
de ds420 is voor een 450 eigenlijk net een tandje te ligt bevonden (door een clubgenoot geconstateerd, en vele probleemverhalen met deze servo op de staart waren opgelost na een 520 oid geplaatst te hebben)

En dan merk je opeens wat je eigenlijk hebt lopen tobben al die tijd met een onwillige staart :mrgreen:
 
Maar ik vlieg met een 250 heli. Is ie dan wel goed?
Op mijn 450 heb ik dezelfde (henge md 922)servo in combi met een spartan quark. En dat werkt perfect.
 
Lol. Ik zag dat mijn expo op -40 stond.
Na dat ik deze op 0 had gezet, kon ik gelijk de gain verlagen naar 20, inplaats van 35.
Hij vliegt nu heerlijk. en heb nergens meer last van.
Allemaal harstikke bedankt voor jullie advies.
oh, en de Henge md 922 servo. heeft een snelheid van 0,07 s. de 420 van align heeft 0,06 s. Zal dat echt zo veel uit maken Anko?
 
Goedkope merken overwaarderen nogal, dure merken onderwaarderen vaak een stuk meer.
Dus bij een goedkoop apparaat zal de topprestatie 1 op de 100 gevallen gehaald worden, terwijl bij de dure merken dit bijna altijd zal zijn

En de staart van een 250 is een kieskeurig kolereding.
De een heeft nergens last van, en zal dat ook niet krijgen
De andere heeft last, en houdt dit tot de 250 de deur uit gaat.
Die 0,01 kan echt uitmaken, zeker op zo'n klein ding
Dan heb je alle snelheid nodig die je nodig hebt
 
Bedankt student. Voor nu vliegt hij goed. Maar het enige wat ik doe is nog rustig rondjes vliegen en hooveren. Staart gedraagt zich nu prima. Alleen weet ik niet hoe dit gaat als ik een betere piloot word, en agressiever ga vliegen. Ik weet wel als ik er weer problemen mee krijg, dat er dan een align gyro en servo opkomt.
Bedankt voor jullie advies.
 
Back
Top