Compass 7HV

Om het maar even compleet te maken;

Motorweight: about 480g
Stator: 4926 with 12 Slots and 10 Poles - 0.2mm sheets.
Coil: 14 Turns 1.4mm YY - which means 21.5mm² Square.
Cells: 10-14S LiPo
Shaft: 8mm diameter stepped down to 6mm
Features: very large active cooling fan and big windows for good airflow.
Outside Diameter: 59.5mm
Gap between magnets and stator: 0.25mm
kV: 510 RPM/Volt
 
Rogier,
bedankt voor de details. Volgens mij een stukje zwaarder dan mijn huidige Compass motor C5032-570. De Kv is ook een stuk lager.

Leverdatum zou rond maart liggen.

Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de V2 van de Compass 6HV. Maar nu weer on-topic ... misschien moeten we een "compass nieuwtjes" topic aanmaken

Bas
 
Rogier,
bedankt voor de details. Volgens mij een stukje zwaarder dan mijn huidige Compass motor C5032-570. De Kv is ook een stuk lager.

Leverdatum zou rond maart liggen.

Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de V2 van de Compass 6HV. Maar nu weer on-topic ... misschien moeten we een "compass nieuwtjes" topic aanmaken

Bas

ik wist hellemaal niet dat er een V2 van de 6hv in de maak was.ben ook wel benieuwd :) mooi motorke voor de 7hv :)
 
Rogier,
bedankt voor de details. Volgens mij een stukje zwaarder dan mijn huidige Compass motor C5032-570. De Kv is ook een stuk lager.

Leverdatum zou rond maart liggen.

Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de V2 van de Compass 6HV. Maar nu weer on-topic ... misschien moeten we een "compass nieuwtjes" topic aanmaken

Bas

Goed idee Bas!
Uitgangspunt was ook een lager KV om een groter pinion te kunnen gebruiken.
De eerste leveringen zijn nog beperkte oplages dus diegene die hem willen zullen een reservering moeten doen i.v.m de vele aanvragen.
V2 zit allemaal in de penseel en nog veel meer maar de 7HV motor is nu klaar en het volgende verhaal staat weer voor de deur,de warp 360!
Er is ongelooflijk veel animo voor het machientje en in maart ga we naar Sebastian om zelf eens even te fladderen met de warp :)
Het is natuurlijk afhankelijk van hoe al het getekende presteert in de praktijk maar de introductie zal waarschijnlijk in het voorjaar liggen.
 
et voila :

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kv=510, zou dat betekenen dat de standaard pinion zo'n 14T gaat worden?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe motor is dus ca. 100gram zwaarder en dat vind ik op zich wel jammer, maar zal wel meer koppel hebben oa. Door de grotere diameter.
Ben benieuwd of ik dat ga merken ...
Die grotere diameter vind al zijn weerslag in het kv en dus ook het koppel omdat kv*kt=1 geeft een hoger kv een lager koppel en omgekeerd.
Dus in dit geval is hij eerder 100gram zwaarder om de peak efficiency bij een hoger vermogen te hebben en/of voor betere koeling of lagere interne weerstand. Of dit voor iedereen een voordeel is... betere koeling en lagere interne weerstand wel maar die mogelijke verschuiving in peak efficiency misschien niet.
 
Even een update: ik zit inmiddels op ruim 110vluchten en "still going strong" !!!

Het maingear is inmiddels wat ingesleten dus dat zal ik eerdaags vervangen. De riem is aardig zilverkleurig geworden, maar vertoont geen spoor van slijtage (dus ook niet rafelig aan de zijkanten).

Het is een heerlijke heli om mee te vliegen ! En hij is groot, goed zichtbaar, stabiel als een huis, gemakkelijk sleutelen, etc
Inmiddels ben ik begonnen aan 7HV nr2, waar de nieuwe motor in komt.
Het bouwen gaat weer erg snel, de opbouw is fantastisch eenvoudig. Ook dit keer was alles weer netjes ge-loctite, heb alles weer nagelopen. Kwaliteit is dus aardig constant.
Enige dat je zelf moet doen is spindle-as, maar dat staat ook duidelijk in de manual.
Het opruimen van de ball-links van de staart moet ook nog wel zelf.

Zoals de meesten weten is dit het V2 chassis waar alle verbeteringen/wijzigingen in zijn doorgevoerd.

Ik wacht nu nog (steeds) op de jeti mezon 130bec regelaar, zodat ik de externe wrbec , alswel de mui150 (meetsensor) kan weg laten. Ook zal ik de jeti R8 ontvanger vervangen voor een jeti Rsat2 met dezelfde gevoeligheid als de R8. Dat scheelt allemaal in bedrading.

Verder ben ik nog steeds erg tevreden over het "accuwisselsysteem" , dat ervoor zorgt dat ik snel accu's kan wisselen na elke vlucht. In heb nu 4setjes en binnenkort nog een 5de dus kan ik lekker veel achtrer elkaar vliegen. Dat is handig omdat ik niet heel veel tijd heb.

wordt vervolgd !

groeten
Bas
 
Hier nog een grappig filmpje van vlak na een mislukte tailslide met de 7HV:
Het is tenslotte voorjaar, tijd om nieuwe dingen te planten :)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
enfin, even de laatste update voor de vakantie.

Ik kom al aardig in de buurt van de 200 vluchten en ja het is eigenlijk saai, maar heb nog steeds geen klachten, de heli vliegt nog steeds goed.
Zelfs het maingear (toch) nog niet vervangen.

De 2de 7HV is inmiddels ook in de lucht.

Beide met de nieuwe compass motor en dat is wel een powerhouse. Er is merkbaar meer vermogen aan boord. De headspeed kakt veel minder in (geen governor gebruik). Ook het geluid is fantastisch, de fan blaast goed over de wikkelingen heen de warmte naar buiten.

Compass is verder bezig met een schuin maingear om het geluid wat te reduceren, alhowel dit niet echt noodzakelijk is.

Tevens zijn ze bezig met een tailupgrade om de heel zware 3D jongens ook tevreden te houden ;-)

Jeti Mezon regelaar nog steeds niet geleverd, dus dat blijft afwachten .... zucht ....

Bas
 
Back
Top