van E-sky belt cp v2 naar trex 500

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Stefaan., 28 dec 2011.

  1. Stefaan.

    Stefaan.

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    60
    Locatie:
    België - Merelbeke
    Hoi iedereen,

    ik heb besloten mijn esky belt cp v2 te verkopen. De esky was mijn eerste heli waar ik veel plezier aan beleefd heb, ik heb aan deze heli vooral leren sleutelen en leren vliegen. Ik kan nu mooi hooveren, circles en achtjes vliegen. Nu ik alles begin te begrijpen qua eletronica, instellingen en regelen van mijn belt heb ik voor mezelf besloten dat het misschien wel tijd wordt voor iets anders en beter :)
    Graag had ik daar jullie advies over gehoord.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de t-rex 500E
    RC711.com: KX017014 ALIGN T-Rex 500E Combo Kit w/ 425 CF Blades + 500MX Motor + RCE-BL70G B - BUY NOW

    vinden jullie dit een verstandige keuze of is die overstap nogal gewaagd?
    De reden waarvoor ik voor de 500E zou kiezen is omdat de tail nog steeds door een belt aangedreven wordt. Of vinden jullie de 500E Pro of 500 EFL een betere keuze.
    Mijn bedoeling is om in de toekomst de heli eventueel in een schaalromp in te bouwen (als ik een schaalmodel neem waar de tail rotor verhoogd moet worden lijkt de 500E dus het meest voor de hand liggend). Of is een 3GX Flybarless systeem beter geschikt voor in een schaalromp. Het is niet de bedoeling dat ik 3d ga vliegen, rustig rondvliegen heb ik al genoeg aan.
    Ik heb al veel gelezen hier op het forum over de verschillende varianten waaruit blijkt dat je met 3GX Flybarless eigenlijk opnieuw moet leren vliegen dus weet niet of dit een goede keuze zou zijn.

    Dus graag jullie advies graag ;)

    Mvg,
    Stefaan.
     
  2. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Klinkt misschien kort door de bocht ,
    maar is in mijn mening een prima upgrade :)

    de trex zal (mits goed afgesteld) veel stabieler en beter vliegen dan de belt.....
    overigens baseer ik dit op advies van anderen op het forum,
    en zeker niet de minste :cool:

    plus dat ik het zelfs merk met mijn HK500GT toen ik van mijn belt naar deze heli ging..

    Groet Ray.....
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Als je met een bepaalde CP kan vliegen dan kan je met ze allemaal vliegen.. ;)

    Die Trex500 lijkt me een mooie opvolger.

    Over dat flybarless, ik heb nu nog totaal geen ervaring met flybarless maar ik dacht dat daar sensoren op zaten en dat die dan niet werken als er een romp overheen zit..
     
  4. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    heb sinds kort ook een trex500esp en ben hier heel tevreden over
    ook zou voor de trex met tt gaan en niet voor een riem aangedreven
    loopt veel soepler veel strakkere staart maar das mijn mening:D
    zou wel gelijk kijken voor een goede zender deze zal je nodig hebben
    ikzelf heb de DX7se dit is een van de snelste zenders handig voor als je ooit 3-D gaat vliegen;)

    http://www.spektrumrc.com/Products/Support.aspx?ProdId=SPM2731
     
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Die mcp x van je is immers ook flybarless :) ik vind het wel anders dan de atom met beastx omdat die laatste meer instelmogelijkheden bied.

    Groter vliegt in principe wel gemakkelijker. Vanwege de kosten ben ik inverted gaan leren met de mcp x, toen met de 450 en daarna pas met de compass atom (stretched 500). Kosten van een crash en gevaar lopen ook op in die volgorde dus vandaar ;) Als je iets met een kleiner model kan zal het met de grotere wellicht ook lukken.

    Ik heb geen ervaring met een torque tube op een heli, riem of tt hebben beide hun voor en nadelen maar een goede riem aandrijving is niets mis.
     
  6. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Owja die was ik ff vergeten, maar das zoals je zegt toch wat anders dan de flybarless systemen op de grotere heli's ;)
    Inderdaad, kijk maar eens naar mikado..
     
  7. Stefaan.

    Stefaan.

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    60
    Locatie:
    België - Merelbeke
    Hoi iedereen bedankt voor jullie reactie,

    wat de zender betreft heb ik momenteel een dx6i, denk dat het daarmee wel zal lukken ;)
    Dus als ik het goed begrijp zouden jullie niet direct voor flybarless gaan maar kiezen tussen de belt of torque versie...

    mvg,
    Stefaan.
     
  8. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    wat ik weet van horen zeggen (zelf geen ervaring met fbl)kun je mooier schaal vliegen met een flybar helicopter mischien dat iemand hier meer ervaring mee heeft.
    ik zelf heb nog geen nadeel kunnen ondekken met tt alleen bij crashen zou deze gestript worden maar je moet natuurlijk ook proberen niet te crashen:D en met een riem zit je vaker met de riemspanning en moet je de gain weer opnieuw aanpassen;)
     
  9. Ilmo

    Ilmo

    Lid geworden:
    26 aug 2007
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Gent (BE)
    Stefaan:
    Als je bij rc711 besteld, best laten opsturen met DHL, betaal je achteraf rond de 20€ douane kosten en ben je er van af en heb je het pakje op een zeer korte tijd.
    persoonlijk zou ik de TT versie nemen. Flybar kan je later eventueel nog ombouwen naar fbl.
    ik heb anders nog een ongebruikte originele kop liggen voor fbl.
    Je kan altijd eens op de club komen kijken voor eventuele verdere vragen, we vliegen dicht tegen gent.
    groeten
     
  10. Stefaan.

    Stefaan.

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    60
    Locatie:
    België - Merelbeke
    @ big lama

    heb inderdaad ook al gelezen dat fbl zeer geschikt is vvor een schaalmodel, maar zoals Jelleeee ook al zei weet ik niet of de 3GX hier voor geschikt is. Ook wordt geschreven dat je met fbl opnieuw moet leren vliegen... Ik dacht eigenlijk dat fbl vliegen gemakkelijker zou moeten zijn.

    Mvg,
    Stefaan.
     
  11. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Linksom of rechtsom, de 500 is een prima vervolg. Ik vlieg zelf met een 450 en een 500 maar de 500 is inderdaad veel relaxter. Door de grootte ook veel beter te zien als je een klein beetje verder van je af gaat vliegen.

    Als je schaal wil vliegen zou ik voor een FBL gaan gewoon odat dat er mooier uit ziet. Dat is immers waarom je schaal gaat vliegen toch?
     
  12. Stefaan.

    Stefaan.

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    60
    Locatie:
    België - Merelbeke
    @ Burp

    fbl is inderdaad misschien een betere keuze als ik er later een schaalromp wil ombouwen, maar kan je me zeggen of het 3GX systeem van align geschikt is voor in een schaalromp?

    mvg,
    Stefaan.
     
  13. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb zelf helaas geen ervaring met FBL, ik vlieg zelf met FB. Ervaringen die ik zou roepen komen dan van wat ik heb gelezen en daar zou ik niet op af gaan.
     
  14. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik denk dat je hier iets door elkaar slaat. Fbl en fb is hetzelfde kwa vliegen alleen is fbl wat 'strakker', wat jij nu zegt over opnieuw leren vliegen lijkt eerder op fbl ZONDER electronische stabilisatie.. Bertus hier op het forum weet er alles van ;)
     
  15. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat ligt er maar aan of je FBL gaat vliegen met of zonder de elektronische stabilisatie (estab) (3gx, beastx, vbar, etc). Met stabilisatie vliegt het niet zoveel anders dan flybar en in zekere zin is het zelfs gemakkelijker maar er zijn gewoon een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je een flybar heli gewend bent.

    een voorbeeld uit mijn ervaring;
    Gewoonlijk land ik de heli met de motor uit (gewoon hover en dan throttle hold) en naarmate het toerental dan daalt moet je met een flybar rotor grotere uitslagen maken. Als de heli dan door een oneffen ondergrond, bv sporen in het weiland, ietwat scheef landde hield ik 'm gewoon wat recht door te sturen en zo te voorkomen dat de staart in het gras hapt of de heli zou omvallen. (niet dat dat altijd nodig is maar het komt voor)
    Zo deed ik dat eens met de beastx; in eerste instantie leek het niets te doen, stuurde iets meer en toen viel de heli doodleuk om.. bladen hapten in de modder maar het gaf verder geen schade.
    Op het moment dat ik wat meer stuurde en de estab (beasxt) geen beweging registreerde kan de estab zo ver gaan sturen dat je heli dus omvalt. Dat wist ik ook wel, van horen zeggen dan, maarja met het landen kwam ie scheef op de skids dus ik wou het omvallen voorkomen :)
    Mijn ervaring is dat je dus wel kleine correcties kan maken bij het landen en opstijgen maar het moet dus echt minimaal zijn (vergelijkbaar met hover) en niet meer gaan sturen bij een lagere headspeed omdat de estab dat eigenlijk voor je doet.

    FBL zonder estab stuurt veel directer dan de zelfde heli met flybar en heeft bepaalde eigenschappen waardoor je zelf meer correcties moet maken. Het is best te doen en ik heb het geprobeerd met de atom om te ervaren hoe het is maar ik vieg ook vaak met 4-5 bft en dan werd het mij te instabiel.

    Als je in de toekomst met een 3 of meer bladen rotorkop wilt gaan vliegen al dan niet met estab moet je er rekening mee houden dat die estab zoiets kan aansturen want niet alle hebben goede ondersteuning voor meer dan twee bladen.
     
  16. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    fbl zou gemakkelijker moeten zijn alleen moet je opnieuw leren opstijgen hierbij mag je geen stuur input geven gewoon gelijk omhoog zou als ik hoor van anderen die vliegen met fbl tis een kwestie van wennen denk ik;)
     
  17. Stefaan.

    Stefaan.

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    60
    Locatie:
    België - Merelbeke
    kiezen tussen trex 450fbl of trex 500E

    Hoi iedereen,

    heb juist nog enkele uren het internet afgzocht om info te zoeken over de trex 500 en eerlijk gezegd het heeft mijn keuze er niet gemakkelijker op gemaakt :confused:
    Het fbl systeem lijkt me wel een uitdaging en heb er veel positieve dingen over gelezen ook toekomstgericht als ik mijn heli wil inbouwen in een schaalromp is fbl misschien wel de beste keuze. Jammer voor mij dan is dat dit systeem is dat het allemaal nogal prijzig is :(
    Mijn budget is momenteel tussen de 400 en max 500 euro.
    Dus als ik voor de trex 500 zou kiezen zou ik voor de standaard versie gaan.
    Op mijn zoektocht kwam ik deze tegen (uit Duitsland dus geen gedoe met douane enzo)
    Align T-Rex 500E Super Combo # KX017014 Align T-Rex 500E Super Combo # KX017014 KX017014 - www.live-hobby.de

    ook zag ik de trex 450 met microbeast als combo
    Align T-Rex 450 PRO 3GX Super Combo V2 mit MICROBEAST # KX015080-MBS ** Live-Hobby.de ** Ihr RC Modell Online Shop fr Align T-Rex Walkera Robbe E-Flite Blade Horizon-Hobby Spektrum Nexspor und viele weitere marken Align T-Rex 450 PRO 3GX Super Combo

    jullie begrijpen het al, ik weet dus totaal niet wat kiezen :eek:

    Voordeel van de trex 500 lijkt me dat er gemakkelijker aan te sleutelen is en hij stabieler zal zijn dan een 450. Nadeel zou ik het eigenlijk niet noemen maar ik ben genoodzaakt vanwege mijn budget de instapversie te nemen en er in de toekomst nog veel kan geupgrade worden.

    Bij de trex 450 met beastx heb ik wel direct een prachtig stukje techniek waar in mijn ogen niet veel meer kan aan verbeterd worden. Nadeel zou misschien kunnen zijn dat hij minder stabiel is.

    Wie o wie heeft goede raad ;)
    is echt een moeilijke beslissing voor mij. Heb ook al zitten denken dat de trex 500 misschien nog wat te hoog gegrepen is voor iemand als ik die enkel rustig rond vlieg :n00b:

    Ik hoor graag jullie comentaren,

    mvg
    Stefaan.
     
  18. Ilmo

    Ilmo

    Lid geworden:
    26 aug 2007
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Gent (BE)
    Stefaan:
    k vlieg met alle twee:
    450 fbl leuk speelgoed, maar met iets wat teveel wind, niet zo fun meer, eerder een vliegende dweil
    500 fbl met dezelfde hoeveelheid wind, nog dik te doen, mits de throttle op 100% staat.
    ik zou niet twijfelen en voor de 500 gaan. Die kan je achteraf upgraden naar fbl, tesnoods met 2-de hands spullen.

    juist mn gedacht
    groeten
     
  19. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    kijk eens bij freakware.de
     
  20. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Zoals Ilmo al zegt, als je nog niet direct een fbl systeem kan betalen kan je ook gewoon eerst de fb versie kopen en later dan een fbl kop erop zetten en een flybarless systeem kopen en dan kan je die fb kop terug verkopen.

    @big lama: Verwijzen naar winkels is niet toegestaan volgens mij ;)
     

Deel Deze Pagina