KJ66 Conversies

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 28 aug 2005.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hmmmm, hopelijk is m'n nieuwe pompje nu niet naar de filistijnen.....:( Volgens mij zijn onze type pompjes vrij sollide....hoop ik...;)

    Mooi gevonden Melvin, nu weten we het weer ha ha ha.

    Net alvast wat gevonden. Om te beginnen gebruik ik op de testbank 2 filters, m'n normale aluminium airborn filter en het grote benzine filter. Het aluminium filtertje (dezelfde als de originele jetcat) zat behoorlijk wat vuil in, de grote kan ik niet checken maar die haal ik er sowieso tussenuit. Daarnaast zie ik gelijk een achilles in mijn systeem, ik heb de filter in het lagedruk systeem zitten. Plaats je hem ná de pomp (wat de meeste commerciele turbines voorschrijven) dan heb je waarschijnlijk al helemaal geen last meer van cavitatie.

    Sta te popelen om weer te testen, heb alleen helaas niet zo veel tijd meer voor ik op vakantie ga......hopelijk vind ik nog ergens een gaatje.....

    Grtz,
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey gerald! Denk dat dat wel mee zal vallen na een paar keer draaien hoor

    Als je straks je filter na de pomp hebt zitten dan zul je zien dat r niks uit komt. T is niet zo dat de tanden eraf breken. Is minitieuse schade want de belletjes zijn ook mini. Op de lange termijn verzwakt t de tanden wel natuurlijk.

    Gauw weer testen en dan lekker vakantie!
     
  3. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Gerald,

    Ben al een tijdje op het forum aan het meelezen...
    Ik weet niet welke ECU-batterij je gebruikt op je teststand, kan het niet zijn dat er een celletje in stuk is en het pompje gewoon te weinig spanning krijgt om voluit te gaan?


    Grtz,
    Johan
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.601
    Locatie:
    Groningen
    Nee want dan was de pw waarde al veel hoger in het begin.
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    wat lees ik nou Gerald , vakantie ?????
    testen die motor :p
     
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerald.

    Voor de verwachte 20 kilo trust (22 :D ) zul je toch zo'n 650 tot 700 ml/min kero door de motor moeten pompen en dan loop je pas tegen de restrikties aan zoals de aanzuig weerstand van je pomp, maar dat had je al ondervangen door alles aan de zuigzijde pomp zo wijd en uiteraard zonder filter en festo connectors uit te voeren.
    Aanzuig pomp zo dicht bij de pomp op 6 mm slang houden, perskant is geen probleem mits nergens geklemt of zo.

    Misschien nog 1 keertje proefdraaien voordat je op wereldreis gaat :D ?

    Groet Ger.
     
  7. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Hallo Gerald
    Ik zie fat bij jouw terbines de verbrandingskamer met boutjes aan de siffuser wordt gemonteerd.
    In mijn kj 66 zit de kamer alleen vast met de gloeiplug.

    Is het vastzetten zoals jij dat doet beter?
    Het zal alleen niet meevallenom de lengte van de busjess te bepalen.
    Mvg eric
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hoi Eric.
    Dat maakt niet zoveel uit.
    Jij hebt waarschijnlijk aan de achterzijde een ring zitten met boutjes die de ngv vasthoud.
    Bij Gerald is dat niet , die kan ,als ie de voorste boutjes losmaakt , alles naar voren eruit schuiven ,zodat alleen de mantel overblijft, het AMT principe zeg maar.
    lengte van de busjes is niet zo moeilijk hoor , je markeerd waar je verbrandings kamer begint , en je weet je dikte van je diffusor, dus dat teken je ook af in de mantel , en dat zie je vanzelf hoeveel er tussen zit.

    Groet,

    Martin.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Deceptie.....

    Soms heb je van die dagen dat de hobby leuk is en dat het heerlijk gaat, soms ook niet....., gisteren was zo'n dag...:(

    Om te beginnen het licht puntje, pomp probleem is opgelost! :D Bleek inderdaad té veel weerstand in aanzuig kant. De dubbele filter die ik gebruik in aanzuig was hem té veel geworden, eigelijk ook een beetje zinloos die extra filter. De motor liep nu makkelijk naar 120.000 toeren.

    Had gisteren laatste gaatje voor nieuwjaar gevonden om nog te testen, was later in de middag en moest opschieten want anders wordt het donker en zie je weinig. Da's mijn nadeel, ik moet ergens heen gaan om te testen, martin kan lekker in zijn eigen paradijs draaien, héérlijk ha ha ha! :cool:

    Eerst de oude GR180 maar eens proberen. Hierbij ondervond ik dus dat de motor lekker vlot naar max toeren opspoelde, had de ecu al op 125.000 gezet om verder te testen maar daar kwam ik niet, de lagers begonnen duidelijk te "zingen" en te fluiten....grrrrr! Is de gerepareerde tunnel met de stalen bussen dus toch niet goed geweest zoals Gerrit Jan al voor waarschuwde. Hier moet dus een nieuwe tunnel voor komen waar ik al een beetje bang voor was.... Temperaturen leken redlijk ok, wel vrij heet bij 120.000 740 graden maar daar wordt ik steeds minder bang van, merk dat de motor er niet zo veel last van heefd. (zie dat fabrikanten van dergelijke kleine performance motoren ook hun adverterende egt aanpassen. Zag laatst zelfs volgens mij de BF220 een max power egt van 780 geadverteerd!)

    Zucht, de andere motor dan maar...., begint het ook nog eens flink te regenen grrrr, ze hadden droogte voorspeld in de middag! :eek:nweer:

    Effe wachten onder de achterklep van de auto, zeiltje over testbank, kou bikkelen...
    Dan de andere motor er op geschroefd, slecht starten.....m'n start gas blikje was inmiddels al aardig afgekoeld met weinig druk.... Na twee hot-starts eindelijk aan de praat de handel, 't wordt al donker, vingers verstijven van de kou, pffff m'n gedult op de proef gesteld. Hier zit de kamer in met die té grote gaten. Daarbij had ik de gaten vóór ook wat groter gemaakt en toen liep hij over de hele range tot 105.000 erg koel. Nu daarboven is het drama, de vlam wordt duidelijk naar buiten geblazen, moest stoppen bij 118.000, ging dan over 800 graden. Het open karakter van deze kamer werkt dus niet bij piek vermogen, moet toch een stapje terug en dus een andere kamer.....:(

    Hmmm, behoorlijk gedesillusioneerd naar huis, had stieken gehoopt dat beide motoren nu klaar zijn of iig tenminste één ervan maar ze zijn nu beide niet goed en dat is balen. In het nieuwe jaar maar weer verder, heb inmiddels al weer een aantal ideëen maar da's voor later. Tsja, dat is hobby, je experimenteerd wat en soms lukt het niet altijd, moet m'n verlies dan maar nemen, frisse moed in het nieuwe jaar ha ha ha!

    Groetjes,
    Gerald
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Johan, ik gebruik een 2S lipo 2200mAh, één defecte cel zou funest zijn denk ik, daarnaast kon ik op de data terminal zien dat er wel degelijk een spanning van 7,9V belast aanwezig was.

    Het schijnt met deze ecu heel simpel te zijn, "what you see is what you get", met andere woorden, een max PW waarde van 1000 geeft maximale accu spanning aan de pomp. De andere GR180 draait op vol vermogen PW450 wat inhoud nét niet de helf van de accu en dat is ongeveer 3,7 volt wat vrij aannemelijk is.

    Op mijn testbank begon hij vanaf PW300 te caviteren. Wat ik wél verwonderlijk vond is dat het max bereikte toerental heel constant bleef bij dat caviteren. Hij bleef heel stabiel op 105.000 hangen, ik heb een aparte pomp druk meter en die bleef heel stabiel bij ongeveer 2,5 bar. Je zou verwachten dat hij dan gaat schommelen of buffeten of zoiets maar dat bleef uit.

    Maar dat is gelukkig opgelost. :D

    Groet,
    Gerald
     
  11. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Jammer Gerald :( ,

    Tja, het blijft proberen, en het wordt altijd een tegenvaller of een meevaller..
    gewoon weer lekker aan het puzzelen en uitdokteren, en dan doet hij het de volgende test misschien wel beter :)

    je hebt er nu weer een goed voornemen bij ;) zo kun je het ook zien :)

    succes, en Gr. Rik :)
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerald en Suz.

    En nu eerst lekker op vakantie.

    (die vuurdoosjes komen volgend jaar wel weer :x-mas: )

    Prettige dagen.........

    Groet Ger.
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja Gerald , al een hele week bezig met de turbines.
    of het nu regent of droog is ,bij mij gaat alles door.
    de sophia weer laten lopen , de 44 gold omgebouwd naar kerostart als startmotor voor de nieuwe puller.
    de p20 is verkocht , en ook de p160 staat er weer klaar voor.
    zo zie je maar Gerald bij mij gaat alles door ha ha.
    geniet van je vakantie , en volgend jaar heb je weer nieuwe ideeen .

    Groet,

    Martin.
     
  14. modeljet

    modeljet

    Lid geworden:
    28 nov 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Maastricht
    turbine

    :D Hallo Gerald ik zou willen een beetje hulp om na te denken , deze kachel
    onze standart turbine is niet in stat om goet te wereken met zoveel lucht
    en branstof va we geinjectireed in , onze kachel kunen normal doen allen
    met 16,5 tot 17,5 kg . Een voorbeeld auto WW Polo , die je wilt
    en motor in zetten met 12 cilinders krachtbron , het gaat niet ?? ,,:shock:
    Veel succes met experimente :):D:D:):cool: modeljet..
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ik ben van plan om volgende jaar die jb 220 te kopen Gerald.
    dan laat ik je de details wel zien .
    Zet ik hem gelijk weer te koop.
    Mvg,
    Martin.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Svetco, ik probeer te begrijpen wat je schrijft, valt niet altijd mee.....;).

    Je bedoelt dat de 107mm keteltjes hun max bereikt hebben bij 16-17 kg stuwdruk? Ik denk daar anders over en ik hoop dat ik gelijk heb....:D. Kijk maar naar Frank turbinen die er ook 21 kg uit kan halen en de nieuwe Behotec JB220 die meer dan 23kg drukt, nog steeds het zelfde huisje. De JB heefd waarschijnlijk een iets groter turbinewiel/compressor maar dat ga ik volgend jaar proberen.

    Daarnaast heb je het over een V12/VW Polo combinatie, dat we zoveel vermogen wellicht niet nodig hebben? De modellen worden ook steeds groter, mijn grote 1/5 F16 van 3 meter gaat met alle details straks 20kg wegen en met de brandstof er bij zo'n 25kg bij opstijgen. Nu heb ik 18kg wat het motortje vlot trekt maar ik zou graag 20+ willen hebben voor de kist om het iets sportiever te maken. Die JB220 is dan ideaal met een vermogen/gewicht verhouding van bijna 1/1. Maar zoals je zegt, we experimenteren vrolijk verder, de aanhouder wint! :cool:

    @ Martin, laat me weten, ik kom je meteen opzoeken ha ha ha!
    (Beter goed gekopieerd dan slecht zelf gemaakt zeggen ze toch.....:rolleyes:)

    Groetjes,
    Gerald, inmiddels aardig in de kerst sferen.......:celebrate:
     
  17. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Martin.

    Ik had je nog een PBtje gestuurd :wink:

    Groet Ger.
     
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.750
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hoi Ger.
    ja sorry , ik heb het gelezen ,maar net toen ik terug mailde werd de site verbroken.
    Sorry Gerald voor dit off topic.
    Ik mail je terug Ger.


    Prettig dagen allemaal.
    Mvg,

    Martin.
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Pffff, tis toch allemaal een groot blog forum of zoiets? ;)

    Ook prettige dagen allemaal!

    Grt,
    Gerald
     
  20. modeljet

    modeljet

    Lid geworden:
    28 nov 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Maastricht
    turbine

    ;) Hallo Gerald ik heb nu keeken oficiele hom page van Frank turbine en heb ik niet gevonde en een turbine die wordt vercoht me 21. kg stuwkracht misschinen hebben ze zo iets in het plan :) modeljet
     

Deel Deze Pagina