Ik heb mij onlangs een fg monster beetle pro gekocht, motor is de zenoah 26cc. Na lang zoeken op fora, en verschillende antwoorden gelezen te hebben zou ik hier eens willen vragen welke de beste mengverhouding, brandstof en 2tact olie is, wat gebruiken jullie zoal? Ik heb thuis nog een bus : Motorcycle oil 2Stroke SYNT-Q-MIX Semi Synth. (van het merk Penn1one) Dit is een semi-synthetische 2-tact olie, neem ik deze dan, of ben ik verplicht de vol synthetische te nemen? Wat denken jullie van den mengverhouding, is deze nu 1:25 of 1:40? Benzine neem ik aan gewoon de 95 nemen? Ik wil eerst over deze zaken een klare kijk, zodat ik mij van de motorschade kan besparen, want heb al veel nare verhalen gehoord.
ik rijd zelf met een marder met de mengsmering op verhouding 1:25. zelf heb ik ook gewoon 2 takt scooter olie bij de shell gehaalt. hij doet het prima. ik weet niet precies wat andere doen maar de auto rijd al een jaar of 10 op euro 95 ongelood met 2tact scooterolie. mvg jeroen.
Is die scooterolie volsynthetisch of half? Schijnt dat vol synth een nog betere werking van de motor geeft.
dat zou ik niet precies weten dan moet je ff wachten op de reactie van de andere. volgens mij was het volsyntetisch maar hang me er niet aan op. mvg jeroen.
De mengverhouding is 1/25. Volsynthetische olie kopen. Daar heb je keuze genoeg in: Kroon oil, Castrol , enz.
ik heb nu ook een fg monster ik heb castrol volsyntetisch olie gekocht, en shell v-power 1/25 mengverhouding
Je bent niet de eerste, vandaar dat iemand ooit eens heel veel topics waar heel vaak deze vragen werden gesteld bij elkaar heeft gezet, in de hoop dat er niet nog meer draadjes zouden worden opgestart, waarin weer dezelfde vragen worden gesteld. De forumbeheerders vonden dit zo'n waardevolle bijdrage, dat ze er een sticky van hebben gemaakt: http://www.modelbouwforum.nl/forums/big-scale-autos/92087-snelzoek-ben-je-nieuw-en-heb-je-een-vraag-kijk-eerst-hier-even.html
Je moet nooit bezuinigen op je olie.Een blokje gaat ongeveer tot 20.000 toeren draaien,en een bromfiets gaat dat natuurlijk nooit redden.Dus ga voor goede vol synthetische olie. Zelf gebruik ik al jaren motul 800 200 mm op 5 liter shell v power. Gr Carlo Huisman.
Ok, als ik hier zowat de tussenstand bekijk komt het er hem op neer met volle synthetische 2tact olie te werken, super 95 en mengverhouding 1:25. Bedankt voor alle reacties, ik hou jullie op de hoogte hoe mijn eerste ritjes verlopen. Mvg Jonathan
hoi ik koop gewoon altijd bij harrie PSR-2 olie dat zit in flesjes van 200ml en deze meng je met shell V power dan kom je uit op 1:25 ik ben hier over zeer tevreden gr johan
Koop ook altijd psr-2 bij de pitstop-shop. rijdt perfect en geeft ook weinig aanslag in de motor. Maar andere olie soorten zullen vast ook goed werken, mits synthetisch. Castrol TTS of Motul 800 hoor ik ook goede verhalen over. Zit zelf te twijfelen om Motul 800 een keer te proberen
Ik heb eerst altijd Carstol TTS gebruikt, vind ik geen goede olie meer na dat ik nu motul 800 gebruik. Motul 800 laat echt een helle gladde laag achter in de cilinde
Motul heeft ook deze olie: Motul Kart grand prix 2T. De specificaties waaronder deze olie zijn werk doet komt sterk overeen met de CY motoren. Hoor wel veel goede verhalen over dit merk uit alle hoeken van de aarde/Google. Ben benieuwd of iemand deze olie gebruikt en wat zijn mening daarover is.
mischien een domme vraag ik wil 5 liter euro 95 mengen met 2 takt olie maar is 1:25 nu 125ML ? en kan ik dat meten met een maatbeker? of zijn er andere alternatieven... sorry maar ben een leek in dit soort berekeningen groetjes
Die motortjes worden nou niet zo zwaar belast als je zou denken. Sterker nog, als zo'n motortje nou eens 13.000 draait dan heb je je zaakjes heel goed voor elkaar. Die half-synthetische olie koelt de motor net zo, en ja de vol-synthetische kan meer hebben als je motor overbelast is en gaat detoneren enz. Maar voor het zover komt heb je de cilinderwand volgeplamuurd met die vettigheid en vermogen ingeleverd. Je leest ook nu weer het verhaal van 20.000 toeren, maar het moet echt ophouden met die onzin. Wat je wel wil is een motor die heel blijft met een olie die dunvloeibaar is want voor de zuigerveren is het perfect. Enigzins reukloos en zonder rookwalmen is ook wel prettig, en het gebeurt allemaal voor minder dan zeg..15 euro de liter. Let wel, er is geen apart oliekanaal bij het krukaslager, wat je daarintegen ziet bij grotere 2-takten. Als je weet dat een Zenoah car motor heeft volle krukwangen, of dekken de kogellagers af zodat die schraal lopen. Btw een vergelijkbare Zenoah motor in heli uitvoering loopt continue volgas en heeft een andere krukas. Hoe het is is het, maar ik zou wel extra aanmengen want ze lopen geheid het carter uit! Succes! De klant wist toen niet dat hij olie moest toevoegen bij de benzine, dus deze lagers zijn echt helemaal kapot (geen Zenoah):