Flottieljeleider Hr.Ms.Tromp 1937

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dutch*DDS*, 18 okt 2011.

  1. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Dag John,

    Waarom neem je niet gewoon 2 peuken messing met de diameter van de assen. Je maakt dan dummy-assen. Je kunt dan gewoon verder en vervangt de dummy's later voor de assen. Zo heb ik dat ook gedaan.

    [​IMG]

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Lijkt het maar zo of loopt het onderin het derde segment van rechts gezien wat hol? Verder ziet het er al vrij strak en snel uit.
     
  3. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Sjaak,

    Ja dat is geen slecht idee,ga ik toch ff doen zo,heb nog genoeg pijpies liggen in aluminium.Bedankt voor de tip.

    @ Indoorvlieger,

    Klopt het derde segment ziet er zo uit,maar is het niet ;-)
    Het ligt aan het eerste en tweede segment.De derde is rond tot onderaan de kielbalk gelijmd,en de eerste twee nog langer gelaten en nog niet op lengte geschuurd.
    Daarom ziet de derde er"hol"uit.
    Goed te weten dat er meer als twee ogen kijken,thanks ;-)

    groet,John
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo John,

    Afgestapt van het tradioneel beplanken? Dit is wel een razend snelle manier zo. Hoe dik zijn die stroken hout eigenlijk? Het lijkt mij altijd dunner dan de doorsnee latten die er normaal tegen aan gaan. Dan zou ik toch een extra keperdoekje erover heen leggen om meer "body" te krijgen.

    Met deze snelle manier van bouwen haal je zelfs mij in....;)

    Groeten Paul
     
  5. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @Paul,

    Heho Paul,eh hoe bedoel je "traditioneel"beplanken met latjes?Eigenlijk kan ik me niet eraan herinneren het ooit eens anders gedaan te hebben zoals nu en bij de 7 provincien,en bij de Rotterdam of bij de Karel Doorman ;-)

    kijk eens,de 7 Provincien


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Maar geeft niet,je ziet hier zoveel op het forum daar komt een ieder wel eens door de war ;-)

    Ik heb onder het schip een strook van dit "Triplex" over de hele lengte getrokken,en de romp is kompleet met Polyester 2 komponentenplamuur geplamuurd.Ik denk bij deze maten en gewicht van de Tromp zouden we eigenlijk" Body "genoeg hebben.De vochtigheid uit dit plamuur trekt in het hout en word precies zo knalhard als met 2 komponentenhars.
    Tot nu toe in ieder geval.
    He hoe bedoel je inhalen,dat duurt nog wel eventjes joh.Ofwel ik word over 2 weken geopereerd aan mijn binnenmeniskus en ben dan een hele maand thuis,daar zal ik wel een beetje vooruitgang, ja hoop ik ;-)

    Van het weekend doe ik ook weer een update.

    groet John
     
  6. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Oeps vergeten,dit triplex is dan wel 1 mm dun of dik maar stug en stabiel,de onderkant van het schip is door deze extra strook dan 2 mm dik.

    Groet John
     
  7. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo iedereen,

    Hier weer een update,niet echt spektakulair maar we schieten op ;-)

    Nadat ik de romp had geplamuurd en geschuurd(grof eerst maar)werd het tijd de "ankerkluizen"te maken.
    Hoegaarden(Pim)had hier een probleem gezien,waar hij ook gelijk had,op de plek van de ankerkluizen zaten triggers achter de scheepshuid.
    Ik had de hoop dat bij het uitsnijden van deze kluizen,de huid me niet om de oren vloog,en gelukkig alles goed vastgelijmd.Het ging goed en de gaten waren er in no time.Met hulp van Proxxon.
    Deze kluizen weer dicht gemaakt met triplex,


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Hiernaa was de beurt aan de "kimkielen",deze heb ik gemaakt van balsahout 4mm dik.
    Uitgesneden,op maat gemaakt en eraan gelijmd.Na het drogen bijgeschuurd.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Als volgende was ik van plan de motoren te monteren,en was ook van plan de raad van Sjaak te volgen.Maar het kwam toch anders:eerst wilde ik 2 Johnsons inbouwen,ook 12 volt met 18.000 toeren.
    Maar deze waren toch wel luidruchtig,daar kwam ik op het idee de motoren uit de LPD Rotterdam uit te bouwen en deze te gebruiken.
    Dit zijn de Graupner 500 E,dus ook 12 volt en 12.000 toeren bij 12 volt.
    Daar ik op 6 volt ga lopen zal het minder worden dan 12.000 maar niet erg.
    Het belangrijkste was echter de "blokkeerstroomopname"van 10 Amp.per motor,zo kan ik mijn Robbe vaaregelaar Navy 120 gebruiken daar deze tot 30 Amp.gaat.

    Zo hier een paar fotos van de aandrijving met de 260mm lange assen en de 35mm driebladschroeven;


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Hier is ookm het roer te zien dat ik heb gemaakt van 4mm triplex en een messingstaaf van 3mm doorsnee,in een messingbuis van 3,5mm binnendoorsnee.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Sorry voor de qualiteit van de foto,het ging niet scherper.

    Als volgendes word nog nageplamuurd,en dan mee naar mijn werk om haar in de autoprimer te zetten.Dan komen de patrijspoorten,dan weer mee naar mijn werk om de romp grijs te spuiten.
    Heb echter een vraag over het onderwaterschip:is dit nu rood of zwart?
    Bij veel fotos in het internet ziet het eruit of dit deel zwart is in plaats van rood.Ook al heb ik gehoord van mijn vader dat toendertijd veel schepen zwart waren van onderen.
    Wie o wie weet hier raad?

    Groet,John
     
  8. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag John,

    Wat een vaart heb je er in en mooi strakke romp ook nog. De romp van de Tromp is een soort menie rood met een zwarte bies op de waterlijn. Als je wilt kan ik wel een scan voor je maken van de Tromp uit Nederlandse Oorlogsschepen 1940-1945 van Henk van Willigenburg. Erg mooi boek overigens.

    Groeten,

    Ruben
     
  9. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Jaja...met Proxxon kun je alles maken John. Dat is valsspelen want ik heb geen Proxxon-tools in huis dus moet ik altijd verrrr vooruit denken;)

    Je romp ziet er zeer strak uit, je weet in ieder geval hoe je een mooie romp moet maken, dat zit wel goed. Ga je nog de huidbeplating aangeven? Dit vind ik een van de mooiere dingen van deze schepen van 'vroeger'.

    Als je goed de foto bekijkt zie je dat Ruben het bij het juiste eind heeft.
    Ik denk wel dat je ankerkluis iets anders loopt maar dat is misschien muggeziften van mijn kant.

    [​IMG]
    Ga zo door!

    Gr.
    Pim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Ruben,

    Ja dat zou ik heel graag willen ja,ieder stukje hulp is altijd welkom.En zoiets altijd :)
    Wil je het opsturen per email?
    Hier mijn emailadressen:Dutchj@freenet.de johnlangerak@freenet.de

    Ik zie het wel en thanks voor de komplimenten;-)

    Groet John
     
  11. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Pim,

    Jaaaaaaah,grrrrrrr Proxxon ;-)
    Nee echt alle gekheid op een stokje,het is gemakkelijk om te hebben en een beetje gereedschap hebben we toch allemaal,ook al is het niet veel.Je moet roeien met de riemen die je hebt.(zo duur is dat spul ook niet meer)
    Ik heb ook alleen maar een multiboormaschine zoals de Dremel,en een dekoupeerzaagje.De rest alles verschillend door de loop der jaren heen.

    Mooi dat je de romp mooi strak vindt,vindt ik ook ;-)
    De huidplaten ga ik proberen te doen ja,de langslijnen in ieder geval,Maar dat kan ik eerst doen als de autoprimer erop zit in verband met het schuren zou ik ze er weer af schuren voor er grijs op komt,en dat is niet de bedoeling.
    Bij haar zusterschip de Jacob van Heemskerck heb ik een foto van echte huidbeplating zoals het bij vroegere schepen was,ik moet kijken of ik het zo voor mekaar krijg of dat ik alleen de langslijnen maak.

    Wat de kleur aangaat van het onderwaterschip ben ik er nu ook uit dank jullie,dus rood.
    Ah,de ankerkluizen,ja ze zien er iets anders uit:zif:-( ;-)

    Groet,John
     
  12. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo John,

    Dat gaat vlot van z'n plek. De motoren er ook al in, super. Dat boekje waar Ruben het over heeft is echt top. De hele Nederlandse vloot wat in de WW2 dienst deed staat erin. Het heeft mij meteen lekker gemaakt voor een volgend project...

    Groeten Paul
     
  13. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Welke pagina? Ik beloof dat ik niets zal verklappen!;)

    Groeten,

    Ruben
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ruben,

    Je mag het best weten hoor. Bevoorradingsschip Zuiderkruis met kabelleggerboog. Mooi maatje in 1:50, zo'n 160 cm lengte en dubbelassig wat ik het liefste bouw. Overigens heb ik het boekje niet maar een keer geleent van de bieb.

    Groeten Paul
     
  15. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Paul, in Gouvernementsmarine-uitvoering of Koninklijke Marine. Als je wilt scan ik die gelijk ook wanneer ik de Tromp voor John ga scannen.

    Groeten

    Ruben

    P.S.: sorry John voor het afdwalen
     
  16. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    He jongens,

    Geen probleem joh.Ik persoonlijk vindt de Zuiderkruis in de uitvoering van de Kon.Marine mooier,als we hier over hetzelfde schip spreken natuurlijk.Ik hou wel van een beetje afdwalen,zo word het niet zo stijf op het forum ;-)

    Maar nog even over dit boek,is dat nog verkrijgbaar?
    Dit met oog op mijn volgend projekt,als de Tromp klaar is.

    Groet,John
     
  17. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Hoegaarden en eigenlijk iedereen,

    Om nog eens op de huidbeplating terug te komen,hier 2 fotos.te weten de Tromp waar je niet echt veel ziet alleen de strepen over de lengte van het schip en de volgende is van de Heemskerck waar je letterlijk alles ziet over de lengte en dwars ook.Dit waren zusterschepen maar had de Tromp ook z`n scheepshuid als bij de Heemskerck?


    De Tromp
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Heemskerck
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Wat weten jullie,en wat raden jullie me aan?

    Groet,John
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Is het niet ook een beetje de lichtval wat het verschil maakt? Soms komen details dan veel beter uit.
     
  19. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag John,

    De vraag moet volgens mij eigenlijk zijn: hoe moeilijk wil ik het mezelf maken? ;)

    Als ik een foto erbij pak van de tewaterlating van de Tromp zie ik ongeveer dezelfde lichtinval (vanuit een andere hoek verder weg dan de bovenstaande foto). Daar zijn de horizontale delen van de huid goed te zien maar de verticale niet. Een andere foto laat heel vaag verticale lijnen zien. Ik zal morgen wat inscannen en naar je toesturen als het goed te zien is.

    Aan de radars te zien en de staat van de Heemskerck kun je zien dat deze foto aan het einde van de oorlog is genomen. Je moet bedenken dat een jaar oorlogvoering gelijk staat aan vijf jaar 'normaal' gebruik. Dus op de foto die hierboven staat is de Heemskerck virtueel zeker tien tot vijftien jaar oud in plaats van de echte leeftijd van twee tot drie jaar oud. Ik reken overigens dan in gebruiksjaren, dus zonder de tijd waarin beide schepen zijn gebouwd.

    Tot slot is er andere en een meer donkere soort verf gebruikt bij de Tromp dan bij de Heemskerck bij de bovenstaande foto's. Dus foto's/lichtinval, leeftijd en verf zorgen ervoor dat bij de Tromp de verticale gedeeltes vrijwel niet te zien zijn en bij de Heemskerck wel.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groeten,

    Ruben
     
  20. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Ruben,

    Ja daar zou je wel gelijk in kunnen hebben,het is een kwestie van hoe gedetailleerd gaat het worden.Ik denk dat ik het ga wagen,moet alleen nog een manier vinden hoe het het eenvoudigste gaat,hoewel ik heb daar wel een idee maar ff proberen met de huidbeplating.

    Alvast bedankt voor de scans,maar rustig aan.
    Het komt niet op een dag aan ;-)

    Groet John
     

Deel Deze Pagina