Bochten nemen beginner

Discussie in 'Beginners' gestart door David Dierickx, 1 nov 2011.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Duidelijk dat het vaak als moeilijk word beschreven.

    Ligt vaak aan de kracht die nog gebruikt word met de duim op de knuppel.

    Dat verdwijnt wel met de tijd als je gaat merken dat er helemaal geen kracht voor nodig is en je meer gevoel krijgt voor de weerstand van de sticks zelf .

    Als je dan straks met de trainer 1600 vliegt zal je merken dat het helemaal niet zo moeilijk is . :D

    Mvg Johan
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nou sorry, maar ik heb de vraag anders gelezen:

    Ik heb het zo gelezen dat een oefening een figuur is. En ik heb meteen in het begin al gezegd dat voor gewoon rondjes vliegen je geen richtingsroer hoeft te gebruiken.

    Daarnaast zou ik niet weten waarom een beginnend vlieger niet wat figuren kan oefenen? Die heb je immers ook nodig voor je brevet! Niet iemand die net zijn eerste vlucht heeft gemaakt, maar wel iemand die met een calmato of een funcub ofzo aardig rondjes kan vliegen en iets meer wil doen dan alleen rondjes vliegen. Daarnaast zijn het allemaal eenvoudige figuren waar eigenlijk niets fout mee kan gaan als je een beetje fatsoenlijk hoogte hebt. Behalve misschien de spin en daar vertel ik de risico's uitgebreid erbij.

    En als laatste blijf ik natuurlijk toch iemand met een kunstvlucht achtergrond en vanuit die achtergrond kan ik iets vertellen over het richtingsroer.

    Ik vind het jammer dat mijn uitleg als iets negatiefs wordt ervaren terwijl ik er wel wat tijd in heb zitten en het best toepasbaar is voor een beginnende vlieger.

    Ik heb dat nog wel eens met rolroer en hoogte (mode 2). Als ik dan alleen rolroer wil sturen doe ik er soms een klein beetje hoogte bij. Dan krijg je dus geen mooie rol maar een barrel-rol. Blijft dus lastig! Gewoon heul veul vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Kan ik me voorstellen. Nou ja, zoals het er nu staat is in elk geval duidelijk dat het voor beginners nog even niet echt urgent is...
    Dit is natuurlijk wel het "beginners" forum hè.
     
  4. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Voor mij is t geen 50 jaar geleden (wel alweer 14), maar goed, tijden, methodes en instructeurs veranderen ;-)

    Meskant heb ik niet genoemd hoor... Lijkt me niet zo zinnig voor een beginner...

    Maar goed, de bal ligt weer bij de topicstarter, hopelijk leert hij er wat van!
     
  5. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Het is voor een beginnende (ikzelf) best ingewikkeld maar het is wel leuk om te weten waarvoor je je richtingsroer nou eigenlijk voor gebruikt. Want zoals hier verteld word hoef je je richtingsroer niet echt te gebruiken als je gewoon een beetje rondjes vliegt als beginner (raggen). Daarom was ik zo geïntereseerd in bij welke oefeningen/figuren je hem juist wel nodig hebt. Niet dat ik al die capriolen meteen ga doen als beginnende, maar gewoon de achterrliggende gedachte wilde weten achter het richtingsroer.

    Ik vind de antwoorden die jullie geven echt wel van toegevoegde waarde. Al is het nog niet in de practijk als beginnende uit te voeren denk ik maar wel om te weten waarvoor je het roer kan gebruiken in een later stadium.

    Bedankt voor de antwoorden
    Gr. Tim
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  6. David Dierickx

    David Dierickx

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    25
    Thanks gasten

    Het is leuk om te weten dat we op de goede weg zijn ;)
    En laten we inderdaad niemand het gevoel geven dat ze negatieve commentaar geven alhoewel dat ik wel overdonderd werd (maar dat mag ook eens)
    Ik ben al blij dat er mensen zijn die constructief mee willen denken en antwoorden.

    @Plotterwelt: Ik maak zo snel mogelijk een afspraak met jou!!
    Ik kan haast niet wachten om ermee te vliegen.

    mvg
    David
     
  7. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Uden
    Ik heb vandaag richting gemixt bij ailerons ga volgende keer testen hoe dit werkt volgens mij vliegt dit wat eenvoudiger in de bochten die dan mooier vlak blijven.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    ja dat wordt vrij veel gedaan... heeft echter ook een nadeel: je kan het toestel niet snel even rechtleggen, bijvoorbeeld als-ie vlak voor de landing een tip laat zakken, zonder dat ook de koers wijzigt.
    Sommige mensen zetten daarom die mix onder een schakelaar.
    Zelf heb ik het anders gedaan: ik heb niet rudder bij de ailerons gemixt, maar omgekeerd. Ik heb het over een zwever, dus de kans dat ik op een gegeven moment alléén rudder nodig heb is minimaal. Ailerons kan ik nog steeds bedienen zonder dat er iets anders mee gaat; maar als ik rudder bedien gaat er een klein beetje aileron mee. Een paar keer mee gevlogen nu en ik geloof dat me dit bevalt.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is er dit jaar niet een zender op de markt verschenen waarop de kruisknuppel-units een beetje naar elkaar toegedraaid zijn? Ben het even kwijt.


    [​IMG]
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.153
    Dat is er al een tijdje Ron.

    De MPX royal EVO kun je de stand van de sticks zelf bepalen en draaien naar wens.
    Bij de Cockpit SX staan ze al in een vaste schuine stand.
    Dit schijnt ergonomisch een stuk beter te werken.
     
  11. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    @Fraggy

    Vind die uitgebreide uitleg zeer leerzaam, mijn dank daar voor :thumbsup:

    De persoon in het filmpje bedient zijn sticks tussen duim en wijsvinger, bedien ze zelf met alleen de duim.

    Wat is wijsheid qua bediening.

    Of is het een kwestie van voorkeur en maakt het niet zoveel uit.
     
  12. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Uden
    Met de mix van aileron en richting kan ik altijd nog richting sturen als dat nodig is zonder dat dit de ailerons be-invloed.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja natuurlijk... maar het punt is, waarvooor zou je dat nodig kunnen hebben? Je gaat geen meskant vliegen of zo (denk ik).
    Omgekeerd, zoals ik eerder uitlegde, ken ik wél situaties waarbij ik ailerons wil kunnen gebruiken zonder dat het richtingsroer mee doet.
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Graag gedaan. Leuk om te horen dat het toch nog voor iemand zinvol is.

    Ik had de eerste paar jaar dat ik vloog een handzender en bediende de sticks ook alleen met mijn duim. Het voordeel daarvan is dat je vrij agressief en snel de sticks kunt bedienen (je ramt ze zo een hoek in met je duim). Toen ik wat meer precisie ging vliegen heb ik mezelf aangeleerd met duim en wijsvinger te sturen. Ik had het gevoel dat ik daarmee veel nauwkeuriger kon werken. Rond die tijd ben ik ook overgestapt naar een pult-zender en dan wordt met duim en wijsvinger sturen nog logischer, want een pultzender in je handen houden en dan met je duimen sturen, daar moet je wel ECHT grote handen voor hebben.

    Dat gezegd hebbend zijn er ook vreselijk veel vliegers die gewoon met hun duimen sturen. Vooral de '3D' piloten, maar ook wel een aantal aerobatics piloten. Het is net waar je voorkeur ligt en wat je wilt doen. Probeer gewoon beide tijdens het vliegen en kijk wat jou het beste bevalt!
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Omgekeerd, een handzender vasthouden en dan met duim-en-wijsvinger sturen daar moet je óók wel speciale handen voor hebben hoor... ik zou niet weten hoe ik dat moest doen (behalve dan als ik, zoals ik al eerder beschreef, op een stoel zit met de zender op schoot).(wat overigens wel een goede manier is om te proberen of een pultzender iets voor je is.)
     
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Had ik nooit moeite mee. Handzender aan een koord om je nek en vervolgens de sticks met twee vingers vastpakken. Eventueel je pinken/ringvingers langs de zijkant van de kast leggen als ze in de weg zitten.

    Maar inderdaad, zonder koord om je nek is het een 'beetje' onhandig :)

    Ik weet dat ze niet zo populair (meer) zijn en dat ze er niet zo gelikt uitzien als een handzender, maar er is best wat te zeggen voor een pultzender hoor :) Ja, je loopt voor AAP met zo'n bak voor je buik, maar het werkt wel fijn in mijn ervaring. Ook heeft een pultzender langere sticks waardoor de uitslagen groter zijn en je dus met meer gevoel kleine bewegingen kunt maken.

    Hier aan het begin van het filmpje kort te zien hoe je voor AAP loopt met zo'n kruisband om je schouders en pultzender (Licht uitgebouwde Graupner MC24 met Weatronic module) voor je buik!
    [media=youtube]gFLPDCu38J4[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Uden
    Je hoort een pult ook niet voor je gulp te dragen maar zo dat je armen er op kunnen rusten, verder is er niks mis met een pult.
    Mijn vrouw gebruikt die ook omdat die slecht met de handen ovreweg kan vanwege div operatie's.
     
  18. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Vanmiddag zo goed als windstil (2Bft) dus tabee collega's en met een stukkie piepschuim en zender naar het speelveldje om bovengenoemde theorieën in de praktijk te brengen.

    Met "bewust" hoogteroer erbij in de bocht is het zeker goed bochtenraggen, en zoals eerder genoemd in feite een soort van looping op zijn kant. Met wat richtingsroer (rudder) erbij is er ongetwijfeld nog minder hoogteverlies, maar dat is nog een bocht te ver voor mij :D
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Eén van de redenen dat ik nogal gek ben op vliegende vleugels is, dat juist het bochtenwerk met een vliegende vleugel spectaculair kan zijn. Doordat de elevons dicht achter het zwaartepunt zitten, kan je als je het tostel op z'n kant rolt, met een flinke dosis UP, op de plaats keren. Dat blijft leuk om te doen...
     
  20. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Vliegende Vleugels (Deltawings) zijn niet echt beginnersvriendelijk volgens mij.

    Beginnerstoestel moet mooi rechtuit zweven met gas dicht, de Parkzone UM T-28 (mijn stuk piepschuim) doet dat prima.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina