Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D-J .. ohhh. nu snap ik hem .... je bent de link vergeten erbij te zetten ....er staat nu alleen "Hier!" .

    Ach vervuilen van bouwverslag ..... hoe meer onzin er in staat , hoe minder de onzin opvalt die ik schrijf :)

    Gisteren was ik van plan om de hele dag te bouwen... NOT!! zoals gewoonlijk is er weer teveel tussengekomen.
    Einde van de avond toch maar eventjes de vuile kleren aangetrokken en geprobeerd de motorkap te schuren.
    poging 1: met een los schuurvelletje in de hand (korrel 120) .... dan zou ik volgende maand nog bezig zijn geweest.
    poging 2: de vlakschuurmachine met korrel 120 ... dat ging al iets beter , maar het opp was te groot en de schuurmachine te zwaar.
    poging 3: de schuurmachine met zo'n driehoekje wat vibreert, dat ging al een stuk beter , maar nog steeds te traag.
    poging 4: jaa Woehaaa... dat was hem .... de "vaste" bandschuurmachine met grid 80.. 30 minuten en de meeste oneffenheden waren weg ...... inclusief een klein stukje van een hoek *oeps* ...

    Met wat glasmat en epoxy dat hoekje opnieuw gedaan vanaf de binnenkant en de oneffenheden die dieper liggen geplamuurd met staalplamuur.

    Vanmiddag buiten op het terras, met zo'n 18 graden door de "Föhn" die hier nu waait buiten verder gaan schuren.

    De groeten,
    Cor
     
  2. ultim@te

    ultim@te Guest

    valt tegen he Cor ? :yes: :lol:
     
  3. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Nog een paar dagen hard werken Cor! Het wordt een mooie kist. Tot dinsdag, neem maar wat te schuren mee voor tijdens de saaiste uren ;-)
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hey Ton... jij komt dinsdag ook? ... gezellig, kunnen we het tenminste over wat interessantere onderwerpen hebben tijdens T & E presentatie enzo.

    Ben nu druk met de LMS bezig :-/ .
    Zal wat zijn om bouw-materiaal mee te nemen in de dungeons van Lissabon, ruimte genoeg daar, of wat vind je ervan om die G550 bij de ingang vliegend te maken, moet wel lukken in 4 dagen denk ik. :)

    tot dinsdag

    @ Ultimate; ja ... het is niet m'n favoriete bezigheid in iedergeval :-( Maar ik denk dat ik geluk ga hebben .... na een paar uurtjes op 50-60 graden in de oven is het al harder geworden...... misschien over een week of 2 helemaal uitgehard :-(.....

    Inmiddels is de andere vleugelhelft ook bespannen, vanmiddag/ vanavond ga ik met het stabilo beginnen.

    Cor
     
  5. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Krijgen we ook nog een paar mooie foto's te zien van de vorderingen van de vleugels en van de motorkap?
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D-J ... wel ff opletten he!!! .. post 131 staat een hele mooi foto van de bespannen vleugel en post 149 de motorkap ... De andere vleugelhelft ziet er hetzelfde uit als de die op post 131 :p en de motorkap , tja , daar zit een gaatje in ... Hopelijk als ik zaterdag weer thuis ben dat de epoxy is uitgehard en kan ik weer verder met plamuren en schuren.

    Cor
     
  7. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb inderdaad zitten slapen denk ik, begint ook al koud te worden buiten. De motorkap had ik wel gezien, had alleen de vleugel gemist.
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Bouwdipje :(


    Heb de motorkap met grof geweld op maat gemaakt..... en het ziet er niet slecht uit. Hij is nu vrijwel glad. Vanavond heb ik er nog een laag spuitplamuur opgespoten , dadelijk licht schuren , en wellicht de laatste plekjes plamuren.
    [​IMG]

    Het stabilo zit ook in de oracover, tevens zijn de scharnieren gelijmd ( moet ze alleen nog borgen). Onderkant is 2-kleurig, bovenkant 3-kleurig.
    [​IMG]

    MAAR NU HET PROBLEEM .
    Eindelijk na bijna 5 weken is de uitlaat van Pefa geleverd , (na herhaaldelijke emailtjes):bad-words: Het is wel errug groot! ....te GROOT ! :-(

    [​IMG]

    De diameter van de uitlaat is 8,5 cm. Tussen vleugelbuis en onderkant heb ik maar 7,5 cm.
    [​IMG]

    Dit was eerst het idee, een gat maken ter grote van de uitlaat, en deze onder de vleugelbuis doorschuiven tot het schot achter de vleugelbuis. Maar dat zal dus niet gaan. Tenzij ik het schot voor het landingsgestel wegbreek en een bult onder de romp maakt:
    [​IMG]

    De 2e optie die ik bedacht , was om de uitlaat naar achter te plaatsen. ZO: (hij kan dan nog een 3 cm naar voren schuiven , dat het aansluitpunt onder de vleugelbuis komt.
    [​IMG]

    Maar kan dit , zijn er restricties tussen de lengte van de motor- en demper. (silicone slang ofzo)?

    HELLUP!!!!!!
    (als iemand anders nog betere ideeën heb , dan hoor ik het graag.

    Cor :-(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bij een dergelijke pefa demper zul je een uitlaatbocht moeten hebben van rond de 18cm, dus ik denk inderdaad dat je een probleem hebt....
     
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nou is een canister veel minder gevoelig voor de bocht-lengte dan een reso pijp, maar dit lijkt me wel wat veel van het goede. Hoe lang gaat de 'bocht' ongeveer worden tussen de motor en de canister in jou oplossing? En hoe kom je in deze oplossing met het zwaartepunt uit als die canister zo ver naar achteren ligt? Waar komt de tank? Want die zou je mooi op of achter de buis kunnen leggen als die canister niet in de weg zou zitten.

    Persoonlijk zou ik een demper zoeken die dunner is en deze Pefa weer verkopen.
    Ik zou de canister echt onder de buis willen hebben. Je kunt waarschijnlijk wel een stuk uit het spant halen waar je landingsgestel in hangt als die canister maar niet zo dik was.

    Kijk in iedergeval naar dempers met een achter uitlaat. Die zijn meestal al dunner dan eentje met een uitlaat aan de voorkant (zoals jou pefa).

    Zoiets dus:
    [​IMG]


    Krumsheid heeft bijvoorbeeld de 89-5. Die is 65mm dik. Helaas is die officieel maar geschikt tot 75cc motoren en jij hebt een 80cc toch? Nouja, dat is niet ideaal maar wel beter dan jou oplossing (in mijn ogen).
    Krumscheid heeft ook de 95-5. Die is 75mm dik en dat is net teveel voor jou (dan ligt ie strak tegen de buis en tegen de onderkant van de romp. maar die demper is geschikt tot 90cc motoren.

    Zie: Metallwaren-Krumscheid

    MTW heeft de TDH75 die zelfs maar 55mm dik is. Die MTW zou wel tot 80cc kunnen. Leverbaar via MVVS model engines main page (niet mailen, gewoon even bellen! Is sneller.)

    Als zelfs dat krap is kun je nog kijken naar een dune reso pijp. Die lopen taps toe zodat ze aan de voorkant dunner zijn Misschien dat zo'n pijp dan beter over het spant van je landingsgestel heen past. Let wel op de bochtlengte bij reso-pijpen. Die is wel echt belangrijk! centimeter werk!

    Iets dunners kan ik zo snel even niet vinden, maar als je een avondje zoekt op interweb kun je misschien een nog betere oplossing vinden.

    Maar dan moet je dus afstappen van je Pefa :(
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
  11. ultim@te

    ultim@te Guest

    is dat de RDL80 demper Cor ?

    die heb ik ook in mijn yak hangen , prima demper verder maar als hij niet past dan is het wel waardeloos .
    ik zou een mail sturen naar pefa en vragen of zij jou kunnen helpen aan een eigen ontwerp demper , die bouwen ze evt ook voor je .
    de RDL80 kun je toch wel retourneren als je een andere demper ervoor terug koopt bij ze .
    als je een reso zou nemen dan is je probleem ook opgelost , die past wel onder de vleugelbuis door .
    eerst meten dan bestellen voortaan he .

    suc6
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ben pisnijdig.... eindelijk na bijna 5 weken , alles compleet om verder te bouwen... en dan dit ...en ja ... eerst meten , dan bestellen. Maar ik had nooit verwacht dat die dempers zo groot zijn. Ik ben maar methanol motortjes gewend tot 15 cc :-/

    @ Alexx - Fraggy: de lengte van motor-uitlaat tot aan het begin van de demper zou dan 28 cm worden. Uiteraard niet ideaal voor het zwaartepunt , maar dat is nog wel te overzien denk ik. Is de 28 cm te lang ? ( geen probleem voor de 2 tanks , die kan ik zonder problemen boven de vleugelbuis plaatsen).

    Die TDH 75 , zou ideaal zijn , die gaat precies passen, de Krumscheid 89-5 zal ook passen . Maar wat is dan het verschil tussen die dempers? Gaat het verschil in performance uitmaken?
    Belangrijker nog ... wat gaat het verschil in geluid zijn , niet alleen het aantal decibels moet accepeptabel zijn , maar er moet een zoals Ultimate omschrijft.... " een mooi donkerbruin geluid uitkomen".

    Deze zou bijvoorbeeld ook "net" passen:
    Dämpfer : Schalldämpfer L/80 : Katalog: 3W Modellmotoren - Modellmotoren und FlugzeugeMaar ik weet echt niet wat al de verschillen zijn tussen die dempers :-(

    Ook pefa heeft nog een andere damper voor de 80 cc , nu heb ik de RDL-80K , maar er is ook eentje zonder "K" , deze is 14 mm dunner ( en zou ook net passen). Maar wat is het verschil dan?... pfff iets van bomen en bos
    http://www.pefa-modelltechnik.de/uploads/media/Schalldaempferuebersicht.pdf

    @ Ultimate: , het is de RDL80K , geen idee waar die K voor staat, maar die "moest" ik hebben volgens Pefa. Om er door hun eentje te laten maken ... hmmmm Ben niet zo tevree met dat bedrijf. 5 weken wachten , zonder op email te reageren. Als je dan omdat het zolang duurt een ander afleveradres adres opgeeft , dan kan dat ineens niet ... Ook het landingsgestel wat ik daar had gekocht is erg slecht afgewerkt... om maar te zeggen niet afgewerkt. Paar plankjes gebogen hout, daar overheen Carbon-kous en een minimale hoeveelheid epoxy, Het geheel is niet glad, de randen zit nog veel teveel epoxy aan. Daar gaat nog een hoop plamuur in zitten .. had verwacht een mooie carbon look landingsgestel te krijgen ... NOT!!!.


    Cor
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    10cm te lang is onacceptabel, je gooit daarmee een heleboel vermogen weg. Ik doe zelf vaak 1/2 cm extra om een mooier middengebied te krijgen, maar 10cm ga je mee in de problemen komen, en is ook niet zo best voor de motor zelf. Veel mensen vergeten dat ook bij een normale demper (en niet alleen bij een reso) ook de lengte een bepaalde afstand moet zijn voor een mooie motorloop.
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Cor,

    Balen om te horen dat het even tegenzit met je bouw. :(
    Hoe heb je die bocht-lengte gemeten? Want als ik de foto zo zie denk ik dat de totale lengte wel meer is dan 28cm. De afstand van de achterkant van de motor tot het begin van de demper is al 28 cm als ik het zo schat.

    Als de uitlaat recht achter de motor moet komen loopt de uitlaat-bocht niet haaks weg van de kop, maar in een bocht. Dus daar wordt hij vele langer van.

    Zie foto:
    [​IMG]

    Maar als je die bocht al hebt, dan zul je dat al gezien hebben en goed hebben gemeten. In dat geval bij voorbaat mijn excuses voor mijn stomme vraag ;)

    Als ik jou was zou ik 'gewoon' die MTW TDH75 kopen. Hij is op voorraad bij Pe (www.mvvs.nl) en als je hem dinsdagmiddag even belt heb je die demper waarschijnlijk woensdag of donderdag in huis. Eventueel kun je bij hem ook meteen een bocht bestellen/op maat laten maken als je daar zelf geen tijd/zin in hebt.

    Die MTW zou prima bij je motor passen. De krumscheid is eigenlijk net te krap (is voor maximaal 75cc). Het blijven tweetakt motoren, dus 'donker' gaan ze nooit klinken. Het blijven grasmaaier/kettingzaag motoren dus het blijven schreeuwerige dingen, wat voor pijp je er ook achter zet. Dan moet je gewoon een moki 4-takt kopen. Het liefst zo'n ster-motor.

    Mijn Raven heeft zo'n MTW demper. Kun je een beetje horen hoe het klinkt.
    gFLPDCu38J4[/media] trimflight - YouTube

    In vergelijking.. Moki stermotor.. Klinkt 'iets' donkerder
    YhliCh_lOBY[/media] Yak 54 35 % Moki 150 - YouTube


    Dat landingsgestel stuur je toch terug neem ik aan? Als het niet goed/mooi is? Die dingen zijn vaak niet goedkoop! En je wilt geen carbon-look, je wilt gewoon een carbon landingsgestel neem ik aan?

    Ik heb zelf goede ervaringen met Engel modellbau. Die leveren ook carbon landingsgestellen in allerlei verschillende maten. Als je wat bestelt zou ik voor de zekerheid ook het beoogde gewicht van je kist doorgeven zodat ze een landingsgestel sturen dat het gewicht aankan, maar ook weer niet te stijf/zwaar is.
    http://www.engelmt.de/en/index.php
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey fraggy , wat betreft het `` donkerbruine `` geluid dit is wel degelijk mogelijk met een 2-tact motor hoor !
    en schreeuwerige dingen ?? ik neem aan dat je het over 2-tact methanol hebt .
    bij de benzine motoren die wij op de club hebben rondvliegen schreeuwd er alleen maar een carbon prop op volgas op zijn tijd , verder klinken de motoren prima .
    vooral de 2 pilot yaks van jvenant en alexzz met de DLE`s 111 hebben echt een mooi donker geluid en mijn yak klinkt ook erg stil met de pefa RDL80 ( zonder K ).
    weet je wat het nu is Cor , als je nu van mvvs oid een andere demper gaat kopen dan heb je dus de pefa die je voor een prikkie kwijtraakt waarschijnlijk en dan moet je weer de volle mep betalen .
    ik had van pefa na het versturen van 1 mail een factuurbedrag incl verz terug gekregen , geld over gemaakt en binnen 3 dagen stond de postbode ermee op de stoep .
    neem contact op met pefa leg je hele verhaal uit ( ook van het l gestel ) en probeer gewoon met hun een andere deal te sluiten .
    dan kun je de huidige demper terug sturen waar je dan alleen de verz kosten van kwijt bent , en dan kun je een andere demper bij hun nemen.
    de pefa`s zien er optisch minder mooi uit als bijv KS maar kwa geluid en performance zijn ze echt top .
    geef gewoon even via een mail en evt wat foto`s van je kist erbij aan hoe dik/dun lang/kort hij moet zijn en wacht even hun reactie af .
    zoals je project vorderd verwacht je nu op korte termijn de maiden te gaan doen ???? tot die tijd heb je om een andere demper te verzorgen .
    ps bij elster modelbau in DE hebben ze ook mooie carbon landingsgestellen

    suc6 ermee , komt vast helemaal in orde!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2011
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo, een tijdje weer niets gedaan .... werken , een weekje in NL geweest en nu langzaam de draad weer opgepakt.

    De te dikke damper is gisteren teruggestuurd naar PEFA, ze hebben ook in het assortiment een "Dämpfer mit 59mm Durchmesser, Läng: 475mm." ik denk dat ik deze dan gewoon laat komen, die raden hun aan ivm de ruimte en deze motor.

    Het onderstel , die kan ik al niet meer terugsturen , die zit al onder het plamuur en is al vrijwel gladgeschuurd .... ik maak er wel iets moois van.

    De motorkap is erg goed gelukt , die is ook bijna klaar. Aan 1 kant zitten nog wat gaatjes van luchtbellen , die moet ik nog opvullen . Hier en daar nog wat ronder schuren en klaar:
    [​IMG]

    Een paar weken geleden ben ik begonnen met het inbouwen van de servo's in het stabilo en de vleugels.
    [​IMG]

    Dat heb ik gisteren en vandaag maar afgemaakt. Het was nog niet eenvoudig om het goed af te stellen met grote uitslagen, toch gelukt.
    De mooie hevels die ik had gefreesd..... ik had ze de helft korter mogen maken... De dremel er maar ingezet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Uitslag van het stabilo:
    [​IMG]

    De scharnieren heb ik een paar weken geleden geborgd met tandenstokers , heb vanavond de gaatje dichtgeplakt. Met een perforator rondjes gemaakt uit oracover:
    [​IMG]

    En je ziet er niets meer van :
    [​IMG]

    Vleugels en stabilo zijn nu zo goed als klaar. Morgen ga ik verder met de motordome , op de een of andere manier zie ik daar best tegen op ... misschien komt omdat het sterk genoeg moet zijn dat er 8 paarden aan gaan trekken :-/
    Ondertussen het landingsgestel afmaken, de romp nog wat schuren en dan kan die ook in de oracover.

    Cor


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ziet er allemaal goed uit Cor, motorkap is ook mooi geworden!
     
  18. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Zie ik het goed dat je de stuurstangen hebt gebogen? Dit is in mijn ogen niet echt handig, met een beetje kracht buigt het verder en kan vervelende gevolgen hebben tijdens het vliegen.

    De motorkap is trouwens erg mooi geworden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D-J ; ja die zijn idd ietsjes gebogen ... oei... zit idd wat in dat het wellicht verder kan buigen ... alhoewel , het is M3 schroefdraad, ben er op zich niet bang voor.

    Ik zie ook geen andere mogelijkheid om eerlijk te zijn. Als de knik er niet in zit dan raakt de stang de vleugel/stabilo. Of ik moet de hevel van de servo zo belachelijk groot maken (zit nu al de grootste op en die is al zo groot)...

    Cor
     
  20. pimiboj

    pimiboj

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    83
    Locatie:
    veldhoven / tilburg BLC
    Wauw dat ziet er goed uit.
    Ik haal je nog wel in :)

    Pim
     

Deel Deze Pagina