bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 1 dec 2010.

  1. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Erg mooi!
    Werd de naam Paradijs vroeger ook zo geschreven, of moet er nog "ch" achter? (zoals 't Paradijsch misschien?).
     
  2. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    dat doet het wel ouder lijken "Paradijsch"
    wat ik mis in je jaagsloepen is het harpoen.
    als ik terugdenk aan de school platen met zo'n speerwerper op de boeg, hoort het er wel bij toch.
    verder een prachtig schip geworden.
    groet Loek
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Zonder meer een zeer fraai schip, met of zonder extra "ch" in de naam. Maar inderdaad, het kan destijds wel een andere schrijfwijze hebben gehad...
     
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    @ Shifter en Indoorvlieger
    Helaas ken ik de17de eeuwse spellingswijze van het woord Paradijs niet dus gebruik ik maar de huidige spelling. De naam Paradijs komt overigens niet op de grondplaat te staan daar komt alleen het scheepstype (17 de eeuws fluitschip) te staan.

    @ Rovman
    Inderdaad de harpoenen ontbreken nog.
    Ik ben de werf opnieuw aan het inrichten als dat klaar is ga ik de harpoenen maken (en met de Prins Willem beginnen natuurlijk)

    Andy
     
  5. Jean-Pierre

    Jean-Pierre

    Lid geworden:
    7 jan 2011
    Berichten:
    7
    Mooi gedaan, Andy. Enigszins een model om trots op te zijn.

    Ik heb uiteindelijk ook de stap genomen en heb de Baleniera gekocht. Ik hoop er nu spoedig werk te gaan van maken. Helaas staat er nog steeds een Model Shipways Flying Fish op de werf en bij de baleinera zal er flink wat geschuurd moeten worden, dus veel stof...

    Ik wil ook wat aanpassingen brengen aan de dekken, en ben nog niet goed uit om de canonnen en de vensters op de goede hoogte te brengen t.o.v. het dek waarbij ze horen. Een bouwverslag komt er zeker van, alleen zal dit waarschijnlijk in het engelstalig Model Ship World forum gebeuren.

    Ik wens je uiteraard veel sukses met je Prins Willem(of moet ik Prins Willim zeggen?). Dit is volgens mij een prachtig bouwdoos, ook niet te groot! Pas op echter: de schaal 1/100 betekent ook veel kleinere stukjes als schaal 1/60 van de Baleniera. Ik hoop dat je veel documentatie heb kunnen vinden. Hier is bv. een link naar de bouw door een landgenoot: Model Ship World :: View topic - Static: Prins Willem by Corel.

    Helaas was er een uitstekende bouw op de forum van Dry Dock Models, maar deze forum is ondertussen verdwenen. Gelukkig (voor mij) heb ik nagenoeg alle foto's van PW modellen verzameld die ik op de web heb kunnen vinden, en ook foto's die ik zelf gemaakt heb van een groot model in de hall van het Stadhuis te Middelburg.

    Sukses verder

    JP
     
  6. Mike_1980

    Mike_1980

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    18
    Locatie:
    België
    Het is gewoon "Paradijs" zoals wij nu kennen... al die extra e's, a's, c's en ch's in namen zijn meestal zeer recent om het "oud" te doen lijken..

    voorbeelden:

    Huis "Clein / Cleen Paradijs", 17de eeuws, Gent
    school " 't Paradijs", 18de eeuws, Menen
    Huis "In het Paradijs", 16de eeuws, Mechelen
    Huis "Het Paradijs", 16de eeuws, Antwerpen
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Allemaal voorbeelden uit België, nietwaar? De Nederlandse spelling van woorden wil nog wel eens afwijken. Hoewel ik bij het zoeken tot nu toe nog niet de spelling met sch ergens ben tegengekomen, dus het wordt steeds aannemelijker dat ze het woord zoveel jaar terug net zo schreven als nu.
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat toen nog helemaal niet bestond.....
    En verder hebben de Belgen vele malen bewezen een betere bewaker van het Nederlands(ch) te zijn dan de tegenwoordige Nederlanders, hoor Binnenhuisvlieger met je wentelwiek:D

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Geschiedenis zat niet in mijn eindexamenpakket. ;)

    Maar inderdaad, als het om taal gaat lijken de Belgen het wat beter te vatten.


    Maar terug naar het topic, dit mooie schip.
     
  10. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    als je echt oud nederlandsch wil hoor, moet jij die suid Afrikaan sijn Boers hoor praten.
    we hebben hier twee aan boord en dat is echt lachen.
    groet Loek
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Het Paradijs

    Mooi dan kan mijn schip dus gewoon "Het Paradijs" blijven heten
    Met dank aan de Belgen:p

    Andy
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Nog een Baleinera Olandese ! !

    Allereerst veel succes met de Flying Fish.
    Leuk dat je ook aan de Baleinera gaat beginnen ik ga je bouwverslag zeker volgen:D.
    Als je aan de Baleinera begint is een van de eerste echte problemen die je tegenkomt de loop van de rompplanken op de bolle achtersteven, ik kwam er te laat achter dat mijn beplanking niet klopte en ik heb in de literatuur wel veel informatie gevonden over het beplanken van de boeg maar over de achtersteven van een fluitschip heb ik helaas niets kunnen vinden. :confused:
    De kanons is een apart verhaal. De fluitschepen van de Noordse Compagnie hadden meestal geen kanons aan boord. Fluitschepen in het algemeen waren meestal onbewapend. In de begin jaren van de walvisvaart (ten tijde van de zeeoorlogen met Engeland) voer er een gewapend oorlogsschip met de walvisvaarders mee, later niet meer omdat dit niet meer nodig was. Je kunt dus zelfs een Baleinera zonder kanons maken.:wink:
    Het is inderdaad ook heel verstandig om nog eens goed naar de plaats van de ramen te kijken. In de vensters heb ik glas in lood geplaatst maar eigenlijk horen er luiken in.
    Een andere probleem in het model is de loop van de ankerkabel. De kabels kunnen nu onmogelijk van anker naar braadspit lopen. De beste oplossing is waarschijnlijk het verwijderen van het middelste stuk(je) van de houten wand voor het braadspit. De kabels kunnen dan via deze opening van ankerkluis naar braadspit lopen. Als je dit wil aanpassen zal je daar in het allereerste begin al rekening mee moeten houden. Voor de walvisvaart werden er extra hutten op het voordek gebouwd voor de bemanning van de sloepen. Normaal was de bemanning van een fluitschip 12 man, per roeiboot had men 6 man extra nodig. Na het jachtseizoen werden deze hutten weer gesloopt en werd het schip voor andere handelsdoeleinden gebruikt. Het overdekte voordek stelt dus waarschijnlijk deze hutten voor.


    Dank je Jean Pierre

    De Prins Willem is inderdaad een schip op een kleinere schaal maar die maat past tenminste mooi in de vitrine in de woonkamer. De kleine schaal wordt door de functiebeperking in mijn rechterhand echt wel een stevige uitdaging.
    Ik heb inmiddels het boek "Prins Willem" van Herman Ketting gekocht en heb al de nodige foto's van van de Batavia in Lelystad gemaakt. Ik had gedacht dat het originele model van de Prins Willem in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam stond maar daar blijkt het niet te staan, het schijnt tot de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam te behoren maar ik ben er nog niet achter of het momenteel ergens tentoongesteld wordt. Ik heb dit wel via de e-mail gevraagd maar daar nog geen antwoord op gekregen.
    Ik heb inmiddels ook al wat foto's verzameld van Prins Willem modellen.
    Welk model staat er trouwens in het Stadhuis van Middelburg, ik heb er op internet niets over kunnen vinden? Zou je eventueel bereid zijn je foto's met mij te delen door ze bijvoorbeeld op Picasa te zetten of door ze op cd aan mij te sturen (tegen vergoeding natuurlijk).

    Bouw ze
    Andy
     
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    :worship::worship::worship: hoi andy prachtig gebouwt man hoedje af :cool:

    was al ff geleden dat ik hier was en zag dat jullie met de naam worstelen :)
    ik heb eens gaan kijken bij nicolas witsen hoe hij het schrijft ( Paradys )
    dit is dus met een Y en niet met een lange IJ .

    inieder geval pracht van een walvisfluit :cool::cool:
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    toch een andere naam?


    Dank je amazone
    Vanaf nu dus "Het Paradys" in plaats van "het paradijs"


    Ik heb altijd gedacht dat modelbouw een erg goedkope hobby was: je koopt een bouwdoos en dan heb je bijna alle kosten gehad :rolleyes:.
    Nu het model klaar is heb ik alle bonnen maar eens opgeteld en wat blijkt:
    € 330 voor het model (prijs in 2002)
    € 270 voor de overige kosten en dat is zonder het gekochte gereedschap (zoals tuigagehaakjes penselen etc.)!
    Ik denk dat deze post zo hoog is omdat ik ander tuigagedraad heb gekocht en ik de boegspriet heb uitgebreid met een sprietmast (= extra hout, (juffer) blokken etc.) Relatief duur was daarnaast de secondelijm.
    Is modelbouw dan een dure hobby? :confused:
    Ik denk het niet, kijk maar naar de bouwtijd zowel in jaren (9) als in uren.:D

    Andy
     
  16. Jean-Pierre

    Jean-Pierre

    Lid geworden:
    7 jan 2011
    Berichten:
    7
    Andy,

    Eerst om te zeggen dat de foto's (downsized) van het model in het Stadhuis te Middelburg te vinden zijn op https://picasaweb.google.com/lh/myphotos.

    Naast deze foto's heb ik een aantal foto's van het model van een zekere Boris. Bijzonder fijn gedaan, alleen vind ik de kleuren soms een beetje te fel. Daarnaast ook foto's van de bouw door een zekere David. Deze bouw was niet volledig, maar ik vind zijn keuze van kleuren bijzonder geslaagd.

    Een paar minpunten van het model: de "flanges of the gun carriages" (de naam in het NL ken ik niet, sorry) zijn parallel met elkaar, terwijl ze parallel met het canon moeten zijn (dit is een fout bij alle Italiaanse modellen). Dan herinner ik me dat de bouwers telkens de zijkanten van het galioen hebben hermaakt omdat dit metaal onderdeel te dun zou zijn. Kleine fouten weliswaar.

    Nu wat de Walvisvaarder betreft, een vraagje: waarmee heb je de dekplanken gelijmd? Met PVA? In het bouwpakket zitten een groot aantal heel dunne en (te?) smalle planken. Deze zouden 0,5 x 3mm moeten zijn volgens de instructies, terwijl ze volgens mij slechts 0,5 x 2mm zijn. Nu ben ik bang dat ze zullen vervormen als ik ze met een lijm op water basis plak. Verder overweeg ik om eventueel deze plankjes te vervangen doo 0,5 x 3mm planken van een lichter hout (als dat makkelijk te vinden is.
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jean-Pierre, Ik heb wel eens van Billing Boats strips gekocht van licht mahonie/Annergré. Nominaal waren de 0,7 mm dik, maar als ik ze opmeet komen ze op 0,5 mm of zelfs 0,48 mm. Ik kon deze toen gewoon bij de modelbouwwinkel "om de hoek" krijgen, dan zie je tenminste ook wat je koopt. Die ik heb zijn echt licht van kleur. Ik had nog wat liggen, dus even een foto gemaakt van de 3 mm strips:

    [​IMG]
    In werkelijkheid nog wel wat lichter dan je van deze foto haalt.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.369
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Jean-Pierre,

    De dekplanken welke Ad beschrijft gebruik ik ook voor de Hertog en de Nautilus. Soms zit er wel kleur verschil in. Het oude restant dat ik voor de HH gebruikte (van de Billing Boats) waren wat roze van kleur. Voor de Nautilus bestelde ik nieuwe latten van hetzelfde houtsoort en maten en waren wat geler van kleur. Logisch want hout blijft een natuurproduct. Na het leggen kan je altijd het geheel verder op kleur brengen.

    Groeten Paul
     
  19. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Hout voor het dek

    @ Jean-Pierre

    De walvisvaarder is in de loop van de jaren met met verschillende soorten hout geleverd. Zo was het model van Peter Houtschepen geheel van lichtgekleurd hout en mijn model geheel van donker gekleurd hout.:confused:
    Het hout dat voor mijn dek geleverd werd was 3 x 0,3 mm en daarmee eigenlijk te smal, ik heb dat 9 jaar geleden wel gebruikt, met de kennis die ik nu heb zou ik breder en lichter gekleurd hout gekocht hebben. Ik heb het dek toen gelijmd met Cyanoacrylate (secondelijm). Of het met waterverdunbare houtlijm (Colle a bois type D2) kan weet ik niet.
    Ik ben van plan het dek van de Prins Willem met watervaste houtlijm (colle a bois D3) gaan lijmen, maar ik zal eerst een proefstuk gaan maken om te kijken dat goed gaat en of mijn spijkergaten en breeuwnaden goed overkomen.
    Mijn advies: koop ander hout voor het dek

    Helaas werkt je link naar Picasa niet, als ik hem aanklik krijg ik namelijk mijn eigen Picasa album te zien en bij jou werkt dat waarschijnlijk net zo :rolleyes:. Als je in je album zelf gaat staan en dan die internet link kopieert lukt het waarschijnlijk wel.
    De link zou er ongeveer zo uit moeten zien:
    https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/PrinsWillem
    Als je album nog in de prive modus staan kun je dat op de overzichtspagina van het album aan de rechterkant van het beeldscherm zien daar staat dan een hangslotje met daarachter iets als "beperkt" en tussen haakjes (bewerken) klik je daarop dan kun je het veranderen in "openbaar op het web"

    Alvast bedankt voor de foto's

    Groeten
    Andy

    Wegens een polsblessure ligt de bouw van de Prins Willem voorlopig even stil:(
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  20. Johannus

    Johannus

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    1
    "Sprietmast"

    Graag een correctie:
    De genoemde "sprietmast" wordt "blinde steng" genoemd. Het zeil onder de boegspriet heet de "Blinde" of het "Blinde zeil". Aan de blinde steng zat meestal een klein zeiltje en heette "Bovenblinde". Na de 17e eeuw verdwijnt de blinde steng voor en na en wordt de stand van de boegspriet steiler. De stagfok en kluiver komen dan in zwang.
     

Deel Deze Pagina