Hempel 38% Decathlon

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Charlie.., 16 apr 2011.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey Charly ,

    ik denk alleen dat je smoke in 1 demper heftiger zal zijn dan de ander .
    je kunt het best de slangetjes naar beide dempers even lang maken vanaf het T stukje anders kiest de vloeistof altijd de weg van de minste weerstand en dat is het korte slangetje naar de rechter demper op de foto .

    is maar een tip , misschien heb je er wat aan .

    mvg eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2011
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    beetje off topic maar mag ik vragen wat die rubberen ringetjes zijn die zorgen dat je sllangetje niet schuurt tegen het hout?

    is mooi opgelost enzo van jou, ik gebruik veelal servorubberkes voor stuurstangetjes, maar voor naftdarmpjes moet die wat groter zijn...

    btw mooi toestel!
     
  3. ultim@te

    ultim@te Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2011
  4. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Dit was de gemakkelijkste oplossing. Beide zijn inderdaad niet even lang, de verdeling zal dus niet perfect 50%-50% zijn. Anderzijds zal het ook geen 0%-100% zijn, ik verwacht dat het hooguit 40%-60% zal zijn. Het zal zo getest worden en hopelijk werkt het goed genoeg; ik verwacht eigelijk geen probleem.

    Dit zijn doorvoerrubbers die bij auto's gebruikt worden voor de benzineleidingen ed. te beschermen die door een wand gaan. Ik denk dat je deze dus wel in een auto-zaak of een kleinere garage kan vinden. Ze lagen hier nog dus ik heb ze maar gebruikt.
     
  5. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Weer wat verder gewerkt. Spankabels vernieuwd aan de stabilo:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Firewall geplaatst en vervolgens ook de motor.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Ondertussen is de Decathlon zo goed als klaar. Ontvanger en batterijen zitten erin, de meeste kabels zijn ook al aangesloten maar daar zijn nog geen foto's van.
    Het grootste deel van mijn tijd heeft ook nog in de baffles gezeten, daar komen binnenkort ook enkele foto's van.
    Nu nog tijd vinden voor de laatste prullen af te werken en dan kan hij het luchtruim in.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. ultim@te

    ultim@te Guest

    ziet er netjes uit charlie , ben benieuwd naar de eerste video met smoke natuurlijk :wink:

    suc6
     
  8. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Er is veel tijd gekropen in het maken van de baffle, veel meet en paswerk om de goede vorm te bekomen. Nu is het maar te hopen dat de baffle ook het beoogde resultaat haalt en de motor koel houdt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Decathlon is nu zo goed als af, kabeltjes nog wat wegwerken, servo's afstellen, zender instellen, laatste ruitjes inplakken en de struts bevestigen.
    De to-do lijst kort af :D
     
  9. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Ik heb de laatste tijd niet meer veel updates gepost, het waren vooral nog kleine prullen/details. Niet veel foto's gemaakt maar wel bezig geweest en ineens was de Decathlon af :D

    Gisteren de maiden gedaan. In eerste instantie was de starter niet aangesloten, maar na 10 min kloppen deze toch maar even aangesloten. 10 seconden met de starter en de motor draaide als een zonnetje, prachtig geluid zo'n 4 cylinder :eek:
    Het probleem was dat de throttle veel te ver dicht stond bij ralenti en pas bij half gas starte. Logisch dus dat we hem niet aan de praat kregen met de hand.
    De motor draaide goed dus vliegen maar. De Decathlon vliegt heel rustig en gemoedelijk. Zwaartepunt lijkt ook goed te liggen maar de uitslagen moet ik nog wat bijstellen (geen handleiding dus in te stellen op ervaring/gevoel). In een bocht moest ik ook best met de richting meesturen.
    Vermogen met de 3W-112 is goed, maar echt snelheid maakt hij niet: dikke vleugels en dikke romp. Misschien in de toekomst nog wat experimenteren met andere props.

    1 klein minpuntje: het bovenste luikje was losgekomen tijdens de vlucht. De lijmverbinding was niet goed/voldoende dus dit moet ik verbeteren.

    Straks volgen nog enkele foto's van op het veld.
     
  10. ultim@te

    ultim@te Guest

    er is of FG een filmpje waar ze met zo`n decathlon met een te zware motor vliegen ( heb je denk ik al gezien ) en daar breekt de vleugel spontaan in stukken en crashed de kist gigantisch.
    denk dat je er ook niet te hard mee moet vliegen ?!?!

    fijn te horen dat de maiden in ieder geval goed is verlopen .

    veel succes met je nieuwe ``bakbeest`` :D

    mvg eric
     
  11. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Filmpje van die crash is de 56%, de grotere versie dus van deze 38% Decathlon. En die was zwaar overpowered met een ZDZ 420cc als ik me niet vergis; die crash was inderdaad te wijten aan te hoge snelheid in een downline en dan beginnen rollen. Pilot erros dus, als modelpiloot moet je de grenzen "kennen" of toch wat kunnen aanvoelen.

    De eerste foto's van gisteren op het veld:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Ziet er tof uit mannen.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Persoonlijk vind ik het ook de mooiste kleurencombinatie voor een Decathlon:)
     
  14. ultim@te

    ultim@te Guest

    het `` lijkt `` alleen of er een heel klein propje opzit met zo`n kolossale kist :D
     

Deel Deze Pagina