Bouwverslag P51-Mustang

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Christiani, 21 jul 2011.

  1. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    OS Fs 61 :)

    displacement: 10 CC
    bore : 24 MM
    stroke : 22 MM
    practical rpm: 2000 - 11000
    weight : 540 gram

    de FS61 heeft ongeveer 1 pk en een maximum torque bij 9000 toeren per minuut.
    kan theoretisch tot 11000 toeren, maar dat doe ik niet.

    ik kan gaan voor snelheid of gewoon "scale flying"
    voor snelheid kan ik kiezen voor propellors 11x7, 11x8
    en "scale" 12x6, 13x6 en 14x6

    nu heb ik een programma gevonden op een hongaarse website die kan uitrekenen hoeveel "thrust" je hebt bij een bepaalde propellor.
    even invoeren de prop diameter, pitch, toeren, temperatuur.
    op mijn website een kopietje van dit programma;
    Static Thrust Calculator - STRC

    dus denk ik dat 14x6 te zwaar is voor mijn motor, maar 12x6 en 13x6 te doen is. dan blijf ik net rond de 1 pk.
    en juist doordat zo'n 4-takt motor veel torque heeft kan deze een grote propeller ronddraaien. en ik ga er verder niet mee stuntvliegen of zo.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  2. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    afgelopen dinsdag naar de vliegclub geweest en ik heb daar wat waardevolle bouwtips gekregen. nu alleen nog even lid worden.

    vandaag een nieuwe motor ophanging aan de mustang bevestigd tbv mijn OS 61
    nu nog een bijpassende propeller kopen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  3. Whuzz

    Whuzz

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Regio Eindhoven-Weert
    Ziet er goed uit Cees!
     
  4. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    kleine tip....
    gezien uw motor ondersteboven hangt, best borgmoeren gebruiken (met van die blauwe kunststof, je kent dat wel) :).
    Deze kunnen dan niet lostrillen.....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tip voor je motor: zoek de prop waarbij je op de grond tegen de 8500 RPM zit: dan zit je in de lucht tegen die 9000 aan, en heb je optimaal vermogen.
    Static trust moet je volledig negeren: dat is nu net de enige waarde waar je tijdens het vliegen nooit mee te maken hebt, en waar je niks mee kunt, tenzij je wilt "prophangen"....

    Als je dan op meerdere diameter/spoedverhoudingen uit komt, kies dan de prop met de kleinste diameter en de grootste spoed voor de eerste vliegpoging: komt ie daarmee los, dan is er niks aan de hand. Lukt dat niet dan een maat groter met kleinere spoed gaan. Als je met de grootste prop begint, en je komt los maar hebt maar marginaal voldoende snelheid, is het risico op crashen alleen maar groter. Dan kun je beter een mislukte start hebben waarbij je nog gewoon op de grond bent....

    Groet, Bert

    PS: mooi gebouwd! (of had ik dat al gezegd?)
     
  6. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    Hoi Bert

    ik heb gisteren op de franse ebay deze prop gekocht. met een bijpassende zwarte spinner.
    Hélice tripales 12x6 en nylon renforcée à la fibre de verre pour moteur thermique.
    zou het wat zijn?
    en ze hebben ook nog een 12x8.
    ik vond 3 bladen wel stoer staan :)
    en ik heb ook al wat andere propellers op ebay gezien, 2 bladen, 13x7. hout en nylon.

    en iemand zei dat als jouw vliegtuig aan de propellor kan hangen dan kun je er ook mee vliegen.
    wat vind je van deze uitspraak?

    nou ja, het draadje staat weer open voor propeller discussies :)


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2011
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet echt uit mijn hoofd niet welke prop er het beste op jouw motor past.
    gevoelmatig lijkt mij een 3blads 12 x 6 echter behoorlijk fors voor die motor, maar nogmaals, dat weet ik echt niet uit mijn hoofd.

    3blads prop is jouw keuze natuurlijk, maar op een mustang staat het een beetje als een vlag op een modderschuit: het origineel had 4 bladen...
    Tweeblads is dan een optie die duidelijk "niet-schaal vanwege practische redenen" is, maar 3 blads is dan nét er tussenin ben ik bang....

    Tsja, als je meer thrust dan gewicht hebt, is één ding zeker: dat het de lucht in wil.... maar dat is wat anders dan dat het ook goed vliegt uiteraard.

    Ik denk echter niet dat die 4-takt in staat zal zijn om jouw P-51 verticaal de lucht in te krijgen.

    Groet, Bert
     
  8. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    nee, dat geloof ik ook wel. ik ben ondertussen aan 't kijken voor een grotere motor.

    mvg
    Cees
     
  9. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    Persoonlijk zou ik niet gelijk voor een 3- dan wel 4-blads propeller gaan..
    Ga eerst lekker (leren) vliegen (ja, ook later met dit model met 2-blads props want als de motor draait, zie je toch niet (duidelijk) hoeveel bladen deze heeft) :D

    Een 2-blads prop heeft inderdaad een beter rendement dan een 3-blads (en zeker dan een 4-blads prop).

    Je moet het zo zien, het eerste blad slaat door een mooie (onverstoorde) luchtlaag, dit heeft als gevolg dat de luchtlaag door het blad gaat wervelen.
    Vervolgens komt het volgende blad dat door dezelfde wervelende luchtstroom slaat.. Als de bladen dichter op elkaar staan zullen deze wervelingen veel erger zijn. Dit betekent dus, meer bladen geven de lucht minder tijd om tot "rust" te komen en zijn dus minder efficiënt wat inhoudt dat het rendement omlaag gaat.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is allemaal niet helemaal waar, je kunt niet klakkeloos stellen dat een meerbladige prop een slechter rendement heeft, anders zou de hele wereld alleen maar met 2 bladige props vliegen.....

    het al dan niet groter zijn van het rendement hangt ook af van hoeveel vermogen er beschikbaar is en bij welk toerental dat vermogen afgegeven wordt. Bij heel hoge toerentallen zal een kleinere prop beter voldoen omdat de tipsnelheden dan wat meer binnen de perken blijven en er dus minder verloren gaat door tipwervelingen. Maar dan kan bij heel veel vermogen een 3e of 4e blad nodig zijn omdat je anders het beschikbare vermogen niet kwijt kan; er is nu eenmaal ook een limiet aan hoeveel vermogen je op één blad kunt zetten.

    Het verhaal over bladen die in elkaars wervelingen draaien, gaat op voor props die bij stilstand draaien. Zodra het vliegtuig vliegt, krijgt ieder blad weer gewoon "schone" lucht omdat de lucht van voren aanstroomt. Dus ook dat valt gelukkig mee, al heeft het wel invloed op de static trust natuurlijk.

    Waar Johan op doelt (denk ik) is dat bij een meerblads prop een procentueel groter deel van de propschijf zijn lucht tegen de rompvoorkant aan blaast, omdat bij gelijk vermogen de propdiameter kleiner is.

    Voor ons modelvliegers is echter de algemene stelregel dat 3 blads props minder effectief zijn, over het algemeen wel bruikbaar.

    @ Cees: dat je motor niet in staat is de kist verticaal omhoog te sleuren wil nu ook weer niet zeggen dat hij te zwak is voor je Mustang hoor, maar dat is een kwestie van proberen. Of hij wel of niet sterk genoeg is durf ik écht niet vanaf hier te zeggen.

    Groet, Bert
     
  11. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    vandaag een pakketje uit Frankrijk ontvangen met de propeller en spinner.:p
    ziet er wel mooi uit vind ik.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    En nu als wielewaal weer aan het bouwen!!!!;):p

    Han
     
  13. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    volgende week eerst "proefdraaien"
    kijken of alles werkt, niets lekt, enz enz.
    en natuurlijk of de motor sterk genoeg is???
    misschien zelfs even taxieen. (youtube filmpje volgt dan uiteraard)
    daarna kan de motorkap dicht.
     
  14. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    Kijk uit met oliespetters op kaal balsa! Dit trekt direct in het hout en is daarna niet goed meer schoon te krijgen.
    Proefdraaien van de motor is verstandiger op een zgn. bok te doen.
     
  15. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    goeie tip, maar ik moet toch kijken of de tank goed "waterdicht" (nitrodicht) is:D
    mijn bouw verhinderd dat ik later bij de tank kan. zodra ik er van overtuigd ben dat alles goed werkt en niet lekt, dan bouw ik de neus dicht.
    misschien dek ik het vliegtuig af met plastic en een tuinslang van een meter om de uitlaat voor de oliespetters.
    eerst nog even 12 uur nachtdienst. misschien dinsdag proefdraaien.
     
  16. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    vandaag mijn OS FS61 laten proefdraaien.
    eerst de tank gevuld met mijn (ook zelf gebouwde) startkist.
    pompje werkt (gelukkig) ook deze had ik nog niet getest.
    na een twijfelende start heb ik de motor even stationair laten draaien en daarna de tank weer leeg gezogen. ook dit werkt.

    het is wel handig als alle batterijen vol zijn.
    eerst begaf mijn fototoestel het.
    toen was de batterij van de gloeiplug leeg.
    daarna bleek de accu in de startkist niet helemaal vol te zijn. gloeiplug en startmotor is teveel voor een lege accu.
    dus even de accu van mijn telescoop (meade etx90) eraan gehangen.
    toen ging het allemaal wel goed.
    dus... tip van een beginner; zorg dat je accu's vol zijn:cool:
    afijn, bekijk het filmpje maar


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk
    vanmiddag kreeg ik, na 7 weken, eindelijk mijn hd camera. (zie post 61 van 5 september)
    de eerste die werd opgestuurd is nooit aangekomen. de 2e is "signed for" opgestuurd en deze kwam na 11 dagen al aan uit hong kong.
    hieronder de link naar youtube van een engelsman die dit cameraatje al eerder heeft getest.
    ik heb vanmiddag ook wat filmpjes gemaak en ze zien er echt fantastisch uit. ik zal van de week wat "on topic" filmen, kunnen jullie het ook zien.
    het is dus de bedoeling dat deze ook in de mustang gaat. (ja, kun zien hoe ik crash na de eerste vlucht)
    (het fimpje in de vorige post is gemaakt met mijn fototoestel, dus niet met deze HD camera.)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    Begin je nu zelf ook al negatief te worden :D
     
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ja beetje jammer! :)
     
  20. Christiani

    Christiani

    Lid geworden:
    21 jul 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Zaandijk

Deel Deze Pagina