electro wedstrijden waar je nog met 3s of 6s lipo mee mag doen?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Klamath, 16 sep 2011.

  1. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Uitleg van Drift-junkie klopt toch ook.
    'Traag' en snel door elkaar werkt niet goed.

    En uiteraard kan je met een truggy van meer dan 4 kilo enorm veel schade aanrichten. Mijn truggy was al snel gegeared, maar als ik er wedstrijd mee zou rijden zou ik hem trager laten gaan omdat je op een wedstrijd zo weinig mogelijk fouten wil maken.

    Veel vermogen en weinig fouten gaan niet goed samen, voor mij altans niet en voor de gelegenheidscircuitrijder (nieuw woord) zeker niet...

    Zoals gezegd, ik zou er niet veel mee inzitten dat mensen met overpowered auto's meerijden, maar snap de organisatie zeer goed.

    Ipv 8 3s lipo's koop je er 6 en 2 2s lipo's; Kom je hele dag mee toe hoor...

    Topic is er voor deze discussie, dus no prob volgens mij.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2011
  2. cenmonster

    cenmonster Guest

    Voor wedstrijden te rijden wil je in principe zo laag mogelijk gewicht, want hier kan je behoorlijk last van hebben en werkt vertragend (bij bochten, bij optrekken en bij remmen, dus om die reden is grote motor met grote en zware batterij niet echt slim. Bovendien zetten ze dit in wagens die er niet op berekend zijn, ofwel gaat sneller stuk. (vooral aandrijving krijgt het zwaar te voorduren) en je wilt in een wedstrijd niet met brokken komen te staan want dat is meestal niet uitrijden. Je zoekt dus een combo die bij elkaar past (grote zware batterij moet je compenseren met o.a. lichtere motor, of anderom) Tevens wil je zeker de wedstrijdtijd uitrijden zonder met een lege accu te staan..............Oh ja en dan komt de balans van de wagen nog om de hoek kijken......Dus voor bashen maakt het niks uit maar voor racen op een baan komen toch echt andere en vooral veel meer zaken kijken (naast genoemde veiligheid etc.) Dit heeft niks met goed of slecht besturen van een wagen te maken maar wel met goed of slecht kunnen rijden (op een baan wel te verstaan)

    Gelukkig zijn er mensen met zeer veel wedstrijdervaring die na het allemaal uitgeprobeert te hebben wat regeltjes opstellen...... :) voor iedereen zijn bestwil eigenlijk.....
     
  3. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Erik, dat heb je weer mooi verteld. En zo geduldig.
     
  4. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Bedankt voor de uitleg (vooral Stewie). Het is mij nu aardig duidelijk allemaal
    Ik kan me er volkomen in vinden dat het niet de bedoeling is dat er oncontroleerbare wagens op de baan komen, vooral voor omstanders en baanmarschalls

    Wat betreft het verhaal van Cenmonster.. dit snap ik nu niet helemaal
    Je hebt het over: Gewicht, Rijtijd, En sneller stuk gaan als redenen
    Dit zijn nu juist de redenen waarom mensen soms voor meer cellen en minder KV kiezen.
    Je kunt namelijk op deze manier juist gewicht besparen, langer rijden, en je electronica incl de lipo zal minder te lijden hebben.
    Nogal tegenstrijdig dus, tenzij ik het verkeerd begrijp

    En Bricks, het is natuurlijk weer wat anders als iemand die vraagt hoe hij zijn auto moet repareren he..
    Ik val niemand aan en kom met een gewone vraag, dat je daar zo graag een beetje ongeduldig of denigrerend op reageert snap ik niet... Komt een beetje onvriendelijk over en de rest lijkt het geen probleem te vinden

    De enige vraag die ik eigenlijk nog heb is of je met zeer hoge KV motoren (of gearings) op dan misschien wat kleinere (toegestane cellen) niet net zulke oncontroleerbare snelheids monsters kunt creëren. is mij nog een beetje onduidelijk.
    Maar ik snap dat het onmogelijk is om regels te maken waarin iedereen zich kan vinden, of die een goede middenweg zijn.

    Maar ik vind het wel best zo wil er verder niet op door gaan :)
    Grts
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Bullshit, Heb zelf samen met een kameraad van met toen met de rally cup in den haag gereden. dat was met een E-Revo brushless op 6s lipo. Netjes op de baan gereden, en konden mooi met de lichtere autotjes meekomen. (de kleintjes ware misschien iets vlotter door de bocht, maar uit de bocht waren wij iets sneller, met als resultaat dat het mooi gelijk op ging.
    Als je iemand de afstands bedienning geeft die totaal geen gevoel voor de techniek heeft, ja, dan kirjg je ongelukken. maar dat heb je net zo goed met een normale 'race' wagen.

    Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd meent omdat je 6s lipo rijdt in een setup, dat je automatisch vol gas gaat geven.. :roll:
    De kunst is om zo vlot mogelijk de baan te volgen, neit overal te rijden.


    Maargoed, in ieder geval is duiderlijk wat voor beeld men hier heeft van de gemiddelde basher die op 6s rijdt. (ofwel onbenullig persoon die alleen maar vol gas kan geven om zo hard mogelijk recht door te gaan. en egoistisch genoeg is om voor de fun de auto's van andere mensen in gevaar te brengen. )
    Ja, die reactie irriteerd me behoorlijk, want in den haag hebben ik en m'n kameraad geen enkele auto ook maar aangetikt. Waarom is iedereen toch onder de veronderstelling dat alleen maar omdat je het vermogen hebt, je het ook moet gebruiken?.. doe je met je 1:1 auto toch ook niet in het verkeer? (tenzei je zo'n underpowerd koekje hebt dat je wel moet om mee te kunnen komen uiteraard.)

    Vergeet aub dat ik de vraag gesteld heb,.. het is duiderlijk genoeg. :???:


    @Geertja, neem een Novak 4.5T (5000kv) motor, hang deze aan een MMP en stop hem in een buggy op 4s lipo. voilla, oncontroleerbare raket op 4 wielen als je je wijsvinger niet in bedwang kunt houden. maar voor zover ik tot nu toe heb gezien, volledig legaal conform de regels.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  6. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Tuurlijk kan je snelle monstertjes creëren op 4s, zoveel is zeker.
    De meeste circuitrijders doen dat echter niet. Als je je spullen niet wilt opstoken kan je nooit overdreven ver gearen want dan krijg je idd veel te hoge temps.

    Mensen met 'circuitervaring' weten dat een overpowerde wagen totaal niet goed werkt op een baan. Wil je zo snel mogelijk rondrijden moet je goed en vlot een bocht kunnen nemen en netjes komen aanrijden voor een jump.
    Hiervoor heb je niet onnoemelijk veel power nodig, maar een beheersbare auto en 'skills' die je verkrijgt door oefening.
    Je merkt dan vanzelf dat je geen 6S nodig hebt om snel te rijden over een circuit.

    *edit*
    Klamath, ik dacht in begin ook zo. Snelle motor en niet volgas geven. Maar ik persoonlijk vind een motor waarbij je wel volgas kunt geven veel fijner rijden. In totaal heb je er meer gevoel over omdat je een grotere resolutie van je zender gebruikt...
    Geloof gerust dat je goed kan rijden op 6s, iemand zonder circuitervaring wss niet...
    Met 4s gaat die dat nog niet kunnen, maar de snelheid gaat normaal toch iets lager liggen...

    Overigens gaat een novak 4.5T op 4s het niet lang uithouden. Gaat onmiddelijk te heet worden...
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  7. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik ben bang dat je irritatie misplaatst is omdat jij je persoonlijk aangevallen voelt. Een organisatie kan geen regels opstellen wbt wie er wel, of wie er niet mee mag doen (wel of geen gevoel heeft met het gas) rijdend met een auto met veels te veel vermogen voor dat circuit, wel kan men het “technisch reglement” zo in elkaar knutselen dat problemen bij voorbaat uitgesloten worden, dit is het enige hulpmiddel wat een organisatie bezit om ongewenste situaties te weren.

    In het verleden is er ook een experiment geweest met hele kleine truckjes, deze konden bijzonder goed meekomen, daar zat het probleem niet, helaas werden ze veels te vaak ondersteboven gereden door de huidige trucks.

    In de TC op onze club heeft iemand geëxperimenteerd om met 0 graden timing te rijden tussen de vertimebare regelaars, hij werd 2de die dag. De rondetijden waren nagenoeg gelijk, toch was er een mega groot probleem op het rechte stuk, hij kon niet snel genoeg uit accelereren ten opzichte van zijn collega’s, hierdoor ontstonden veels te grote verschillen die tot zeer grote gevaarlijke situaties leiden, ik heb het hier over de top wbt rijders van Nederland die deze ongewenste situatie niet kon beteugelen.

    Waarom denk jij dat wij op de HFCC geen vrije motor klasse kennen (bv een 4,5T), 3x raden, hiervoor is domweg ons circuit niet geschikt, te veel “harken” met het gas zoals dat heet, daardoor gaat het niet sneller, dan met een motor met meer windingen, wel veel meer slijtage en kans op ongewenste situaties

    Het enige hulpmiddel wat een wedstrijdleiding of reglementschrijver heeft om dit soort situaties te voorkomen, is om voor beide een aparte klasse te maken, of de 1 of de ander uitreglementeren. Niemand heeft zich dat persoonlijk aangetrokken, een goed reglement schrijven/opstellen is echt niet zo gemakkelijk en bestaat uit geven en nemen, het is een technisch aangelegenheid en niet persoonsgebonden!!!

    Wanneer jij maar kwart gas kan rijden op een circuit, dan heb je een foute combi, vermogen/baanconditie, zo simpel is het, je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te wezen, daarom is er gelukkig een reglement die er voor zorgt, dat we dit niet op de baan hoeven “uitvechten”, of op de rijderstelling.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    hehe.. dan heb je het ook meteen over de meest egoïstische rijders. want als je echt zo aan de top rijdt, telt maar 1 ding, zo snel mogelijk geen, ookal houdt je dan midner rekening emt anderen. je eigen tijd is immers het belangrijkste.
    Nu wou ik bijv de no-nitro cup/rallycup niet gelijk zetten op dat niveau, omdat ik er van uit ging dat iedereen toch meer voor de fun als voor eht winnen mee doet. ook een verkeerde aanname dus?

    Maargoed, boeit ook niet. dan houd ik het wel bij de baan in Almelo. misschien eens een keertje naar purmerend oid heen gaan om voor de fun te rijden.
     
  9. cenmonster

    cenmonster Guest

    Volgens mij bedoelen we hier precies hetzelfde en is me verhaal niet geheel duidelijk overgekomen.
     
  10. cenmonster

    cenmonster Guest

    Klamath......een wedstrijd rijden doe je in eerste instantie om te winnen, anders doe je niet mee lijkt mij. Ik geef je gelijk dat je niet ten kosten van.....wilt winnen en dat je zeker rekening en respect met en tov elkaar houdt. In die zin kan het heel gezellig en leuk zijn om een wedstrijd te rijden. Ook als je niet wint......

    Bashen is beslist niet dom en de meeste wedstrijdrijders zijn wel met deze vorm begonnen. Je kan het alleen niet echt met elkaar vergelijken Thats all en vandaar dat er andere regels gelden......komt bij wedstrijden ook bij dat je verzekerd bent en daar horen ook wat regels bij tav veilighied.......enz. enz.

    Ik zou zeggen kom dan eens naar de MVW of helmond (daar rijden veel e wagens) en probeer zelf e.e.a. uit en ondervind en vertel je ervaring..................bij trainen of rijden op de baan buiten en wedstrijd mag je alle set-ups proberen om te kijken wat je zelf lekker en beter vind rijden.......

    Zo hebben wij zelf ook van alles altijd uitgeprobeerd.......

    Natuurlijk mag men vragen stellen op forums daar zijn ze voor en de meeste zullen goedbedoeld je een zo goed mogelijk advies proberen te geven....Je hoeft niks op te volgen de keuze is altijd aan jezelf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2011
  11. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    Lancia

    @ Klamath,
    En als je nu lekker relaxed met die TA03/Lancia weer gaat meerijden dan.:D
    Is dat geen optie?
     
  12. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Ik heb 1 no-nitro wedstrijd gereden en dat waren totaal geen egoïstische rijders...
    Integendeel, je kan er redelijk wat van opsteken :D.

    Op 1 maal een 6s in mijn toenmalige vorza gehad en heb ze er onmiddelijk uitgedaan. Daar valt in mijn ogen niet gecontroleerd mee te rijden, maar heb zo al een 'wilde' rijstijl.
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Ik geloof niet dat ik emt die TA03 Rs de minimum veerweg haal. (remember die plastic bumper voorop die als sneeuwschuiver ging werken. :lol: )

    echter heb ik nu wel een XL5 regelaartje liggen, dus dit keer zou 't nat worden van de regelaar neit zo'n probleem mogen zijn.

    Ach, eens kijken als het weer eens mooi weer is om idd naar MVW of Helmond te gaan.
     
  14. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Je kunt natuurlijk niet zomaar een 6S lipo in een stup steken die afgestemd is op 4S, tenzij je wil opstijgen natuurlijk.

    Ik zie dit topic nu pas maar ik ben het helemaal met Klamath eens. Het aantal cellen dat je rijdt zegt helemaal niets over de snelheid van de auto op een baan. Ik heb zelf een beetje het plan opgevat om dat te bewijzen volgend jaar door met een 2S 4S en 6S setup te gaan rijden in de zelfde auto. De test is vnl voor mezelf maar ook een beetje om deze discussie het zwijgen op te leggen.
     
  15. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    @DJ Ik nodig je van harte uit voor een knutsel dag @MVW zal ik je ook even een extra leuk pakje geven om te testen :) (6S A123 Vroem ......)
     
  16. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.

    Hi Pink,

    A123 's waren twee jaar geleden dubbel zo zwaar als een 5 of 6 S lipo, helft van de capaciteit, en een lagere spanning.........

    Wat is daar dan "extra leuk" aan ?

    En ik bedoel het niet negatief, heb zelf ( samen met brushlessracer) gestoeid met AAAAEENTWEEDRIEEEEESSSSSS.......
    Ben zeer benieuwd
     
  17. Popeye420

    Popeye420

    Lid geworden:
    20 apr 2011
    Berichten:
    145
    Ik ben een groentje op het gebied van wedstrijden rijden, maar na het grondig lezen van deze topic lijkt er mij een simpele oplossing te vinden voor alle rijders... Als je een Scale model "wedstrijd" houd... en je aan allerhande regelementen moet houden voor de veiligheid.. omdat er wel eens een overenthousiaste basher je auto zou kunnen overrijden of mensen raken..... waarom dan niet de meest Basic regel van ze allemaal in lassen.... Een "race-licentie" .... wil je mee circuit rijden... eerst bewijzen dat je circuit KAN rijden.... laat je iedereen hier aan voldoen... zal je plots veel verbetering zien...

    Mijn bescheiden mening... groeten
     
  18. Carno

    Carno

    Lid geworden:
    10 aug 2009
    Berichten:
    492
    @Popeye
    Volgens mij heb je even het stukje gemist dat zelfs goede rijders gevaarlijke situaties creëren als er grote snelheidsverschillen zijn.
    En grote snelheidsverschillen gaat 2S/3S en 4S/6S gegarandeerd opleveren.


    Ik zie het nut niet van 3S in 1/10. Heb al meeeeer dan genoeg vermogen op 2S.
     
  19. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nee echt :) Je hebt mijn packs samen met Arno destijds nog gemaakt :)

    Anyway A123 heeft zelfs nu nog voordelen en zeker ook nadelen op Lipo's. Alleen de punch al van een A123 daar kan simpelweg geen lipo aan tippen alleen tja gewicht vs capaciteit is nog steeds een probleem helaas.
     
  20. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Tja prachtig allemaal als je de rijders voor het oprapen hebt gaat dit zeker werken. Maar helaas hebben we de rijders niet van het oprapen en gaat het om mensen over de streep trekken. Om dit toch leuk te houden moet je limiten invoeren enzo hebben wij bij No-Nitro een cellen limiet / kv limiet ingevoerd. En 6S is absoluut niets mis mee mits je de bij behorende motor gebruikt inplaats van 2200KV in een buggy op 6S want ik kan je met alle zekerheid zeggen daar ga je geen wedstrijd mee winnen maar helaas ben je wel een ongeleid projectiel op een baan en dan komt de veiligheid van baaninzetters in het gedrang.

    Dus cellen limiet ... nee die is er niet eigenlijk ..............
     

Deel Deze Pagina