Beste allemaal, Een paar weken geleden heb ik mijn trex 450 pro omgebouwd naar FBL. Eerst heb ik er 3G opgezet maar na een paar vluchten (problemen met dolfijnen en staart blow off) wisselde ik naar BeastX. Dolfijn vlucht was weg maar staart blow off bij snel achteruit loopen is er nog steeds. Bovendien om te voorkomen dat de heli oscilleert om z'n kop heen moest ik de swash gain potmeter flink terug draaien. De heli vliegt nu nog minder strak dan toen hij een flybar had. Mechanisch lijkt alles in orde te zijn. De flybarless kop is z.g.a.n. dus niet te veel speling. Ik heb nog een heli met een Beast erop - 550 en deze vliegt perfect. Weet iemand wat er nodig is om de swash gain terug te kunnen draaien zodat de heli strak en voorspelbaar vliegt? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik gok gevalletje trilling De fbl units worden daar helemaal gek van, mer als gevolg dat zeerg raar gaan doen in de vlucht Probeer de sensor (bij de mb dus het hele ding) helemaal vrij van het frame te installeren Gebruik een echt gyrotape om hem erop te plakken Zorg dat de kabels nier zodanig strak gespannen staan dat deze alsnog trilling doorgeven Dan natuurlijk nog bladen balanceren, ook de staart ( juist de staart) En speling moet weg, als deze voorkomt, oplossen.. Dus swash, links, balls etc ff nalopen op speling, en kijken wat de functies an sich voor speling in totaal hebben Hoe oud zijn je servo's trouwens, welke zitten erop en hebben ze crashes meegemaakt? Als 1 servo er mee op aan het houden is, gaan ze ook gekke dingen doen Je hebt problemen met de 3g en met microbeast, dus je probleem zit hardwarematig... Iets is dus niet goed in de heli
passen er misschien iets grotere tailblades op om die blowouts te verminderen? Kan het mis hebben maar dacht dat meer mensen problemen hebben met een 450 als FBL te vliegen en misschien specifiek met de microbeast. Hier op de club ging zijn 450 automatisch van aileron tictocs naar elevetor tictocs, staart deed ook vaag. Weet niet of hij het nog heeft opgelost of die 450 weer in de kast gegooid.
Bedankt voor jullie reacties, Over trillingen - het zou inderdaad kunnen. De hoofdbladen zijn gebalanceerd, staart nog niet inderdaad. Wat opvallend is dat mijn staart heel strak houdt en niet verloopt tijdens hoveren en rustig vliegen. Het wordt pas weggeblazen bij heel snel achteruit loopen. Het grootste probleem is de lage swashgain - hierdoor wordt loopen en flippen inconsistent. Ik bedoel als ik hem flip verwacht ik dat hij net zo horizontaal eruit gaat als hij erin is gekomen. Of verwacht ik te veel van De Beastx? De servo's hebben geen crash meegemaakt en ze hebben in flybar opstelling uitstekend hun werk gedaan. Er zit ook geen speling in de swash opstelling, wel wat bij de staart. De mb unit hangt helemaal vrij van het frame. De kabeltjes zijn wel aan de korte kant maa lijken er niet aan te trekken. Een beetje hopenloos.
Komt de blowout ook voor bij een lange climbout recht omhoog? Zo ja, te weinig tail authority Nu heeft de pro al zo'n beetje de grootste bladen die eronder kunnen, dus evt kun je er voor kiezen om minder koppel te veroorzaken (max pitch lager zetten) of het toerental omhoog gooien Is het puur in 1 bepaald figuur, waarbij dus geen vol pitch gegeven wordt zou het meer naar de microbeast instellingen verwijzen Probeer eerst de trillingen eruit te werken, kijk na of hij het frame echt niet aanraakt
Volgens miij heb ik het opgelost. Ik bedoel de te lage gain setting. In mijn wanhoop heb ik de beastx opnieuw ingesteld. Eigenlijk de instellingen alleen nagelopen op een paar na - de servo frequentie - die heb ik een stapje lager gezet. De swashservo's van 65Hz naar 50Hz (ondanks dat het bij microbeast site staat dat DS410 65Hz zijn) en de staart servo van 333Hz naar 270Hz. Behalve deze twee frequenties aanpassen heb ik ook het balans van de tail bladen gecontroleerd - was perfect en een stukje schuim waar de beast op gemonteerd staat los van het frame gesneden. De unit zelf maakte geen contact met frame maar dat stukje schuim wel. (zie de foto's). Daarna heb ik de heli naar buiten meegenomen en de gain potmeter in het midden gezet. Even hoveren - het trillen was er weer. Tikje terug gedraaid - helemaal weg. k heb daarna nog wat agressiever gevlogen en het lijkt heel veel beter. Veel strakker en voorspelbaar zoals ik het eigenlijk van de beast verwachtte. Wat staart blow off betreft, het probleem doet zich alleen voor bij het heel snel negatief achterover loopen en meestal bij de tweede of derde achter elkaar. Zelf denk ik dat ik misschien te hard aan de stokken trek waardoor de hoeksnelheid eigenlijk te groot is voor de staart om te houden. Om eerlijk te zijn ik durf hem niet meer zo extreem te testen. Het is is heel eng als het gebeurt. Bij achterover vliegen waar geen extreme snelheden voorkomen houd de staart perfect. Anyway bedankt voor jullie tips Student en DannyvG. Het is nooit te laat om te leren. Hier komen een paar foto's van de heli.
Eigenlijk is een climbout 1 van de zwaardere dingen voor een staart, als ie dat houdt, moet ie loopings ook houden logicatechnisch gezien Of je moet tijdens de looping heel agressief van +pitch naar - pitch gaan, of bij de laatste looping opeens op volle pitch zitten Maar als het pas bij de 3e keer geloof ik niet dat dat het is Ik denk dat het in de andere instellingen van de mb zit Ik kan in mn 3g bv ook allerlei zaken aanpassen die invloed hebben op staartgedrag, rechtuitstabiliteit, etc etc Misschien is er een potmeter die daar iets mee doen? Misschien een mb eigenaar die wat kan zeggen?
Tailservo nog wel ok? geen dood punt ergens? als de potmeter slecht is wil die wel eens overshooten op dat punt.. en als dat nou net bij x graden tailpitch is.... En probeer eens een dunner tapeje. zeker de MB zou je bijna moeten kunnen hardmounten op een 450..(hier plakken we de miniv's er op met een stukje tape wat niet eens meer veert...) kan best zijn dat de mb gaat resoneren door het dikke tapeje..
Anko, Bedankt voor he reactie. Ik vroeg me af of het zin heeft om de beastx met een stukje klittenband aan het frame wat strakker vast te zetten of krijg ik hiermee juist nog meer problemen? Ik zal ook morgen wat dunner zelfklevend tape proberen.
je kunt ook proberen de headinghold component hoger te zetten in het parameter menu. Wat is je headspeed? Misschien dat je te weinig tail speed/kracht hebt.
Heb je toevallig gorilla tailblades? deze zijn nl te klein voor een 450.. Kbdd's of de standaard blades zijn beter.
Boldie, dit was mijn eigen idee die uit pure miserie gekomen was. Ik had al alles geprobeerd en toen schoot dat door mijn hoofd in eens. Sinds een paar dagen heb ik de Beast 3.0 er op zitten en hier werken mijn servo's wel op max. frequentie zonder problemen, alleen de staart gyro gain moest ik flink terug schroeven voordat hij stopte met flapperen in de bochten. Om eerlijk te zijn is een flybarless systeem op een 450 heli gewoon prut! Das mijn persoonlijke mening.
Vlieg een 450Pro met een miniV, instellen en vliegen... en met windkracht 5 doet ie exact wat ik wil.. Flybarless goed laten vliegen is 90 procent afstelling van de fbl unit..