Volvo FH16 750

Discussie in 'Model truckers' gestart door Volvo_freak, 8 sep 2011.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    @piet verschil is dat volvo de bestaande motor aanpast.
    De scania motor is net helemaal nieuw en vers vanaf de tekentafel.
    Deze is totaal anders dan de oude V8 motor.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,


    Je bent in je verhaaltje de 16 liter 700 Pk vergeten !!
    En toch niet onbelangrijke motor, die het in het zware transport heel goed doet !!

    Ach ja, je bent een echte Scania man, lees MAN, lees Volkswagen, hahahaha :cool: :cool: Plaagstootje !!

    Ik ban al vanaf 1955 een Volvo man en zal dat ook altijd blijven, wat er ook gebeurd.
    Ik was 7 jaar jong toen ik voor het eerst met een Volvo in aanraking kwam, dit is nooit meer overgegaan.

    Ik heb alles al meegemaakt bij Volvo, slechte tijden, goede tijden.

    Een keer besmet met het Volvo virus, altijd besmet, dat is geen enkel medicijn voor !! :D :cool: :wink:

    We spreken elkaar over 10 jaar weer, dan weten de meeste jonge mensen niet eens meer dat Scania heeft bestaan : Wat, Scania, nooit van gehoord ?? :D :D :D :D :D
    Grapje, niet boos worden !
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    om mij boos te krijgen moet je heel ver gaan hoor ;)
    Heb een aardige buffer ;) mede door mijn werk.

    En vind het juist wel interessant deze machtwisseling steeds weer.
    Ik ben benieuwd of MAN ooit nog wel mee gaat doen in de PK strijd? of dat ze gewoon bij scania aan kloppen van doet u mij maar even die en die motor. (mcdrive idee).

    Zoals je zelf al aangaf VW is straks eigenaar van beiden. Echter je vergeet ook nog VW truck afdeling ook die is er nog. Echter in europa krijgen ze niet echt voet aan de grond.

    VW heeft ook genoeg verschillende automerken onder zich met dezelfde onderstellen maar een andere doelgroep.

    Ik zeg dan ook dat ze dit met MAN en Scania ook gaan doen.
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Toch even inhaken op deze leuke discussie, vol met plaagstootjes.

    Voor het bestaan van een truckmerk word niet gekeken naar de aanhang die deze opleukt. Het gaat gewoon om verkoopcijfers.

    En dan moet je tegenwoordig wereldwijd kijken. Scania is dan als min of meer nog zelfstandige truckbouwer een relatief kleine speler.

    MAN is trouwens ook niet supergroot, maar heeft het Volkswagenconcern erachter zitten.

    De grote spelers zijn Daimler-Benz ( Mercedes, Freightliner, Western Star en Fuso) en Paccar ( DAF,Kenworth,Leyland en Peterbilt) en daarna Volvo ( Volvo en White=nu Volvo in VS).
    De eerste twee zijn namelijk met de diverse Amerikaanse merken in de VS nummer 1 en 2, maar ook in Zuid Amerika en Australie. Volvo komt in Zuid Amerika en Afrika veel voor, MAN minder en Scania is daar niet echt gewild, geen idee waarom.

    Om je hoofd boven water te houden moet je groot genoeg zijn. Scania heeft een goede motorenafdeling en dat is hun sterke punt, maar kijk je naar bijvoorbeeld zware bouwvoertuigen, dan is Scania maar een kleine speler. In Europa doen ze het met het langeafstandsvervoer goed, en bij MAN is dit precies andersom. Als het merk bij het Volkwagenconcern komt, dan is het maar de vraag of ze als merk blijven bestaan, maar het is een reële kans.
    Dat de trucks populair zijn bij tuners zal ze aan de derriëre corroderen ( reet roesten dus ), want daar kan je niet van bestaan, dus het is speculeren wat de lange termijn visie van beide truckbouwers is.

    Dat de marine motoren al meer vermogen hebben is trouwens ook logisch, want hier zijn de emissie eisen minder streng. Voor trucks zijn de Euro normen opgesteld, en als je hier niet aan voldoet mag je niet verkopen.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo William,

    Helemaal goed William !
    Jij begrijpt waar het omgaat.

    Het tunen en opleuken van de Scania trucks, daar verdient Scania, lees MAN helemaal niets aan, dus hebben zij daar ook geen enkel belang bij !

    Scania stelt Wereldwijd helemaal niets voor.
    In heel veel landen hebben ze nog nooit van Scania gehoord.

    Volkswagen gaat het er alleen maar om om zo'n groot mogelijk marktaandeel te veroveren.
    De kans dat dit met MAN gaat lukken, is vele malen groter dan met Scania.
    Dus zullen ze wel gebruik maken van de kennis en de motoren van Scania en in de MAN trucks toepassen en zullen het merk Scania op den duur laten verdwijnen.

    p.s. William

    Je bent bij Volvo iets vergeten !!
    Renault-Mack is ook een onderdeel van Volvo

    Dus Heren !!

    We spreken elkaar over 10 jaar weer, dan zullen alleen de sterkste wereldspelers van Trucks nog over zijn, helaas hoort Scania daar niet bij !!

    Zelfs zal het voor VOLVO nog best moeilijk worden om zich te handhaven !!
     
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Voor zover ik me nog kan herinneren mijn berichtje (denk dat ik wel iets andere woorden heb gebruik in het origineel.):

    Marktaandeel is niet het allerbelangrijkste. Verbreding van het verkooprange (bijv. goede motoren, onderstellen) en.of aanvullende business (bijv. landbouwvoertuigen, lange afstandstrucks) kan ook een reden voor samenwerking (of overname) zijn. Het belangrijkste lijkt mij vooralsnog is winst maken. Dus zolang Scania (of een ander merk) nog winst maken, zal een bedrijf niet verdwijnen.
    Nog een voordeel voor de verkopende partij is dat de klant over zijn onderdelen kan kiezen. De ene klant heeft nu eenmaal liever een Scania dan een MAN. En dat kan verschillende redenen hebben: uiterlijk, service, goede/slechte ervaringen.

    En dat laatste (vrijvertaald: emotie) is volgens mij nog steeds heel belangrijk in de truckerswereld. Ik heb mij wel eens wijs laten maken dat de kopende partijen (ondernemers en truckers) zich meer emotioneel laten leiden dan door zakelijk instinct. Dat de keuze voor een merk wel 70% op gevoel is.



    Vanaf hier de reactie van Piet. (waar ik me overigens wel bij kan aansluiten, maar de emotie blijft...)

    Vroeger was een bepaald merk kopen en rijden inderdaad emotie, maar nu is het toch echt een kwestie van geld.
    Je ziet dit ook duidelijk bij div. transportbedrijven die jarenlang met een bepaald merk hebben gereden, nu ineens overgaan op een ander merk, puur te maken met wat kost het allemaal, wat levert het op !!
    Wat kost de truck, wat is de KM ritprijs, (brandstofgebruik), wat kan ik er mee, wat is het max. laadvermogen, wat is de restwaarde als de truck wordt ingeruild, enz.

    Eigen rijders zijn nog wel eens emotineel en willen koste wat koste in het door hun gekozen merk blijven rijden, ook als is dit duurder !
    Dit is mooi als het kan, maar of het altijd verstandig is, hmmm dat vraag ik me af. ???

    Maar ja, wie ben ik !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2011
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marker,


    O jee, ik heb jou topic verknald !
    Foutje !!
    Dom, dom !!
    Dit was niet de bedoeling !

    Excuses voor deze domme fout !

    Ik heb per ongeluk ge-edit i.p.v. ge-quotet in jou posting !

    Nogmaals excuses, wil jij/kan jij jouw tekst er even weer opnieuw opzetten/posten !
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
  8. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Grappig deze discussie.... ik werk bij MAN en idd stappen diverse (nieuwe) klanten over op een MAN bouwvoertuig ivm KM kostprijs.
    Emotie is steeds minder im frage.
    Voor de lange afstand doet de TGS/TGX generatie het trouwens errug goed !
    Of en wanneer de merken Scania en MAN ooit echt samen gaan.... ik betwijfel het....
     
  9. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    @Piet, voor zover mogelijk staat de tekst er weer.

    En hier nog het laatste deel:

    En waar ik trouwens al wel nieuwsgierig naar ben: zijn er al FH16-750's in kleur. Zijn er al plannen voor schaalmodellen bij de bouwers hier?

    Tevens vind ik dit wel een mooie afsluiter van de FH-serie. Als de geruchten waar zijn en aangezien de hoeveelheid spyfoto's meer en meer wordt (zie o.a. Truckstar), lijkt een geheel nieuw model aanstaande.
     
  10. J.Bouwens

    J.Bouwens

    Lid geworden:
    21 sep 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Spaubeek
    De Volvo FH16 750 hebben ze eigenlijk gemaakt om dat ze weer willen dat Scania weer met een hogere komt en zo een gevecht blijft. Volvo gaat over de top. Wacht maar af dat ze het te veel vinden!:rolleyes:
     
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.149
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    we hebben ooit een F90 met een eco (5 cilinder) motor gehad. en een scania p92. de man dealer ontkende dat die truck slecht remde. ( leeg en op de testbank, remde het ding ook prima. alleen geladen en op de weg niet).
    en met de scania dealer hadden we een hele goede band, daar kwamen we bijna dagelijks.
    kortom beide traumatische ervaringen.

    dat volvo de sterkste is kan ik als daf fan best waarderen.

    groete Peter
     
  12. DAF power

    DAF power

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    73
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

Deel Deze Pagina