Motor en ESC bedrading

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Phaedra, 7 sep 2011.

  1. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Heb net mijn materiaal binnengekregen, en zit al direct met vragen.

    De Turnigy outrunner motor heeft drie draden : rood, geel en zwart (hup België :) ).
    De Turnigy ESC heeft ook drie draden : alledrie rood, A, B en C.

    Hummm......begint al goed....
     
  2. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
    Gewoon aan elkaar solderen, draait de motor de verkeerde kant op, willekeurig 2 draadjes omwisselen.

    Jesse
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik zet altijd goudstekkers tussen motor en regelaar .

    Zo is wisselen makkelijker en de regelaar ook op een ander model te gebruiken.
    (als het model een probleem heeft):D

    Mvg Johan
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Draden niet solderen maar via goudcontacten een verbinding maken tussen ESC en motor. Gaat nog eens zo makkelijk als je een draad moet verwisselen.

    Edit : Johan was me voor :)

    Stevo
     
  5. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
    Die goudstekkers zijn een goed idee inderdaad :D
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.114
    Locatie:
    Sneek
    Houdt er rekening mee, dat, afhankelijk van de gekozen regelaar en motor er ook nog instel(programmeer) werkzaamheden aankomen vóór de boel naar behoren werkt.

    Groeten, Jan.
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Beide Turnigy , dus normaal niet nodig iets te progammeren .

    Mvg Johan
     
  8. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Duidelijk !

    Goudconnectoren zijn inderdaad een goed idee, gebruikte ik vroeger ook steevast.

    De LiPo's hebben zo'n XT60 connector; wordt dat nu veel gebruikt tegenwoordig ?

    Bedankt allemaal!
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je ziet ze steeds vaker , ik gebruik liever 4mm goudstekker .

    De XT60 gaat mij te zwaar los.

    Mvg Johan
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik gebruik ze ook, het is wat je zelf wil en wat je gemakkelijk vind.

    Niets mis mee.

    Dat ze zwaar loskomen is gelet op mijn vliegstijl geen overbodige luxe;)

    Stevo
     
  11. yanlar

    yanlar

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    antwerpen
    Niets boven het gevloek en gefriemel met de Deans !!! <---- sarcastisch bedoeld !
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor alle zekerheid iets meer verduidelijking: twee van de drie motordraden (is door mij ooit misgegaan doordat ik dat laatste stukje tekst niet schreef :( ). NOOIT de accudraden, kost je een regelaar. Geen enkele elektronica (huis, radio/tv, hobby) kan tegen verkeerd aansluiten van plus en min.

    Verder bij voorkeur de motordraden verlengen, indien dat nodig is. Bij verlengen van accu-draden zijn extra voorzorgsmaatregelen nodig, zie:
    Too long battery wires will kill controller!
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  13. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Dit is ZEER nuttig om weten, dank !
    Het uitbalanceren zal namelijk nog moeten aantonen waar ik de ESC moet gaan stoppen, en dan is deze informatie cruciaal.
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Uitbalanceren doe je nooit met je ESC maar met je aandrijfaccu.

    De ESC hoort direkt bij de motor zonder de draden langer te maken .

    Mvg Johan
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Je hebt uiteraard - absoluut - gelijk :)
     
  16. Ghanzie

    Ghanzie

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Enschede
    bedrading esc

    Bedoel je nu dat er 1 manier is om de bedrading van de motor naar de esc te bevestigen?

     
  17. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    stekkers tussen de regelaar en motor zijn niet allen een goed ide vanwegen het gemak maar ook vanwege de veiligheid twee draden los en je weet zeker dat de motor niet gaat lopen terwijl je je model aan het afstellen bent
    waneer je een bec sisteem gebruikt is dit dus extra belangrijk


    voor het aansluiten van van je esc op je accu's is er maar 1 manier gewoon rood op rood = + en zwart op zwart = - doe je dit verkeerd dan is dit ijnde esc .
    voor de aansluiting van je motor heb je 2 opties a op rood , b op geel en c op zwart of b op root , a op geel en c op zwart
    bij een van deze 2 opties zal de motor de goede draairichting hebben dit kun je dus alleen testen als alles aangesloten is dus doe dit heel voorzichtig
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er is maar één manier om elektronica (regelaar) met gelijkspanning (accu) te voeden. Verkeerd aansluiten van plus en min is einde van regelaar (alle electronica: huis, tuin, auto, pc ...).

    Er zijn 6 (3x2x1) manieren om een borstelloze motor met regelaar te verbinden. Bij drie daarvan loopt de motor linksom, bij de andere drie manieren loopt de motor rechtsom. Heb je de verkeerde draairichting te pakken dan verwissel je twee van de drie motoraansluitingen, maakt niet uit welk van de twee.

    De drie motordraden (phase A, B en C) zijn equivalent, maar niet identiek, de signalen op de draden zijn 120 graden verschoven, vergelijkbaar met draai-/sterk-stroom.


    Meer plaatjes:
    LRK Site
    -> Speedy BL do-it-yourself controller

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011

Deel Deze Pagina