Heb net mijn materiaal binnengekregen, en zit al direct met vragen. De Turnigy outrunner motor heeft drie draden : rood, geel en zwart (hup België ). De Turnigy ESC heeft ook drie draden : alledrie rood, A, B en C. Hummm......begint al goed....
Gewoon aan elkaar solderen, draait de motor de verkeerde kant op, willekeurig 2 draadjes omwisselen. Jesse
Ik zet altijd goudstekkers tussen motor en regelaar . Zo is wisselen makkelijker en de regelaar ook op een ander model te gebruiken. (als het model een probleem heeft) Mvg Johan
Draden niet solderen maar via goudcontacten een verbinding maken tussen ESC en motor. Gaat nog eens zo makkelijk als je een draad moet verwisselen. Edit : Johan was me voor Stevo
Houdt er rekening mee, dat, afhankelijk van de gekozen regelaar en motor er ook nog instel(programmeer) werkzaamheden aankomen vóór de boel naar behoren werkt. Groeten, Jan.
Duidelijk ! Goudconnectoren zijn inderdaad een goed idee, gebruikte ik vroeger ook steevast. De LiPo's hebben zo'n XT60 connector; wordt dat nu veel gebruikt tegenwoordig ? Bedankt allemaal!
Je ziet ze steeds vaker , ik gebruik liever 4mm goudstekker . De XT60 gaat mij te zwaar los. Mvg Johan
Ik gebruik ze ook, het is wat je zelf wil en wat je gemakkelijk vind. Niets mis mee. Dat ze zwaar loskomen is gelet op mijn vliegstijl geen overbodige luxe Stevo
Voor alle zekerheid iets meer verduidelijking: twee van de drie motordraden (is door mij ooit misgegaan doordat ik dat laatste stukje tekst niet schreef ). NOOIT de accudraden, kost je een regelaar. Geen enkele elektronica (huis, radio/tv, hobby) kan tegen verkeerd aansluiten van plus en min. Verder bij voorkeur de motordraden verlengen, indien dat nodig is. Bij verlengen van accu-draden zijn extra voorzorgsmaatregelen nodig, zie: Too long battery wires will kill controller!
Dit is ZEER nuttig om weten, dank ! Het uitbalanceren zal namelijk nog moeten aantonen waar ik de ESC moet gaan stoppen, en dan is deze informatie cruciaal.
Uitbalanceren doe je nooit met je ESC maar met je aandrijfaccu. De ESC hoort direkt bij de motor zonder de draden langer te maken . Mvg Johan
bedrading esc Bedoel je nu dat er 1 manier is om de bedrading van de motor naar de esc te bevestigen?
stekkers tussen de regelaar en motor zijn niet allen een goed ide vanwegen het gemak maar ook vanwege de veiligheid twee draden los en je weet zeker dat de motor niet gaat lopen terwijl je je model aan het afstellen bent waneer je een bec sisteem gebruikt is dit dus extra belangrijk voor het aansluiten van van je esc op je accu's is er maar 1 manier gewoon rood op rood = + en zwart op zwart = - doe je dit verkeerd dan is dit ijnde esc . voor de aansluiting van je motor heb je 2 opties a op rood , b op geel en c op zwart of b op root , a op geel en c op zwart bij een van deze 2 opties zal de motor de goede draairichting hebben dit kun je dus alleen testen als alles aangesloten is dus doe dit heel voorzichtig
Er is maar één manier om elektronica (regelaar) met gelijkspanning (accu) te voeden. Verkeerd aansluiten van plus en min is einde van regelaar (alle electronica: huis, tuin, auto, pc ...). Er zijn 6 (3x2x1) manieren om een borstelloze motor met regelaar te verbinden. Bij drie daarvan loopt de motor linksom, bij de andere drie manieren loopt de motor rechtsom. Heb je de verkeerde draairichting te pakken dan verwissel je twee van de drie motoraansluitingen, maakt niet uit welk van de twee. De drie motordraden (phase A, B en C) zijn equivalent, maar niet identiek, de signalen op de draden zijn 120 graden verschoven, vergelijkbaar met draai-/sterk-stroom. Meer plaatjes: LRK Site -> Speedy BL do-it-yourself controller