Vliegtuig aanschaffen mogelijk easystar

Discussie in 'Beginners' gestart door Killerbean, 18 aug 2011.

  1. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Nee gelukkig, dan is dat niet raar ofzo hahah.
    Wat zou ik doen met die bixler, gewoon maar niet doen toch? wat denken jullie ?
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Als je easystar nu goed vliegt, zou ik daar gewoon zo veel mogelijk mee vliegen.

    Als je die easystar eenmaal goed beheerst kun je een ander type kist kopen. Teminste als je dat wilt. Als je het leuk vindt om gewoon met easystar-achtige kistjes rond te blijven vliegen is dat natuurlijk helemaal prima! Dan kopen die Bixler! Altijd leuk nog een kistje erbij.
     
  3. freek1970

    freek1970 Guest

    Ja joh,

    Zou gewoon die paarse motor van rcgekko even inbouwen.
    Ik heb die motor ook, alhoewel ik maar een beginner ben en geen vergelijkingsmateriaal heb in de vorm van andere brushless, vindt ik het een prima motor, tezamen met mijn 6 X 5 prop zeker 3 X zo veel kracht als de originele easystar motor. Kracht die makkelijk is bij opstijgen en soms ook bij het corrigeren van een fout, maar niet kracht die je per se nodig hebt naar mijn idee (op 1/3 gas vliegt die Easystar ook nog prima, hij is er niet voor bedoeld om wedstrijdjes met laagdekkers aan te gaan LOL).

    Een bixler is denk ik ook best een goed ding, maar een easystar is dat zeker ook naar mijn idee. Bevestiging van de vleugels schijnt bij de Easystar (die Duitse easystar die model heeft gestaan voor die bixler = hobbyking kist) Gewoon lekker mee gaan vliegen komt wel goed denk ik.
    Naar wat ik gelezen heb en gezien heb op Youtube filmpjes, en ook zelf wel een beetje heb ervaren is dat die Easystar echt niet direct naar beneden komt als je het gas eraf haalt. Ik vlieg hem met die rcgekko motor, regelaar van rcgekko een 6X5 prop en een lipo 3s en op de bedrading na verder niks er in, dus vrij licht en dan vliegt hij nog bij 1/4 gas en zweeft ie ook echt wel een stukje door zonder gas en als ie dan een thermiekbel pakt zal ie denk ik in de lucht blijven (bij geen thermiek komt ie natuurlijk omlaag maar een echte zwever (als een Easystar dat al niet is dan) komt ook omlaag bij geen thermiek...;)).

    Wat ik overal lees is dat de Easystar een ideale FPV bak is omdat hij makkelijk te vliegen is...

    Groet,

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2011
  4. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Nou, dat valt nogal mee. Vliegtijd van 30 minuten met 2 tot 3 minuten motortijd vind ik niet "vlug naar beneden komen". Ook een EZ* kun je best laten zweven. Ligt er maar aan hoe zwaar je 'm maakt. 800 gram is wel wat veel. De mijne weegt standaard met accu zo'n 630 gram. Wel met een 2 cel accu erin. Het is tenslotte geen hotliner...

    Willem.
     
  5. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Ja 800 gram is wel wat zwaarder, maar niet bijzonder zwaar vind ik. Dit komt ook wel door de tape hoor....

    De bixler ga ik niet doen, ik blijft bij easystar.
    Al met al ook weer een stap verder, gister heb ik aan de telefoon het gas van het vliegtuigje opnieuw geprogrammeerd zodat de ESC weer piepte zoals normaal.

    Vervolgens mee gaan vliegen, en weer na 10 minuten viel de motor plotseling dood.
    Zo netjes mogelijk zonder motor geland en geroken en gevoeld. De motor (waarvoor inmiddels een nieuwe binnen is) stonk nog erger dan voorheen, de motor was handwarm, de esc vond ik vrij warm tot heet. Verder dus nagenoeg geen reactie als ik het gas op de zender opengooide. Vervolgens accu van de easy losgekoppeld en weer aangesloten. Ik hoorde wel de piepjes, maar deze waren heel erg zacht. Ik moest er nagenoeg met mijn oor opzitten.

    Daarna niet meer geprobeerd, maar ik ben er zeker van dat net zoals de eerste keer, alles weer normaal werkt na enkele uren als het is afgekoeld.

    Het zou dus oververhitting zijn van mogelijk de ESC. Ik heb gister een mail gestuurd aan RC addict en helaas nog niks gehoord. Hopenlijk is het allemaal snel opgelost en kan ik vliegen.

    De esc is een hk blue series 30a. Dit zou in principe voldoende moeten zijn, maar de vraag is met hoeveel korrels zout je het vermogen zou moeten nemen.

    @ Freek,
    Ja de easystar schijnt een heel mooi FPV toestel te zijn, of het de beste is dat betwijfel ik maar het is zeerzeker een goed toestel om mee te leren vliegen, ben ik helemaal met je eens.
     
  6. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Ben vanavond even bij rc addict geweest.

    Uitkomst, motor en ESC defect. Oorzaak, onbekend. van de motor had ik reeds een nieuwe ontvangen. De ESC die er nu inkomt is een towerpro 40a met 1,5a bec.

    Motor is er al uitgekomen en de nieuwe er al ingelijmd.

    Ook heb ik een extra vliegtuigje gekocht, namelijk een cessna. Hier zit al een brushless motor in en een accu bij. Dus nog even de servo's erin en gaan.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.153
    Niet gek dat die motor en eventueel de regelaar kapot zijn. De belasting van die prop is teveel. Meer dan een 5x4 mag daar niet op als je hem op 3 s gebruikt.

    Trouwens een 2835 met dat KV kan ik nergens terug vinden, wel 2200 of 2700.

    Misschien toch maar eens beter luisteren naar de kennis en ervaring van de oudere modelvliegers die al vele jaren met electrovliegen bezig zijn.
     
  8. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Hoe kom je aan deze kennis ?
    De motor trekt maximaal 21 ampere (gister gemeten). Volgens de verkoper van de motor als de verkoper van de esc zou het prima moeten werken en een goede combo zijn.

    Wat een trap na zeg. niet nodig, jech !
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  9. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    ik vloog mn graupner terry altijd met een 4W motor van Het RC en een 5.5x5.5 prop... 40A regelaar van Diamond en 3s lipo 2250... Flinke glasvezeltape aan de onderkant van de vleugel en rolroeren zelf ingesneden.. niks mis mee.

    Vervelend joh dat je al een paar keer je motor hebt uitgefikt! Lees dat je een andere regelaar gaat proberen maar zou je ook niet kijken voor een andere kwaliteit motor? Die van Diamond inrunners zijn heel erg sterk en kwalitatief prima..

    succes

    Specs 4W:
    For Sport aerobatics up to 1300 grams
    Suitable for HET EDF unit 6904 or WeMoTec 480 mini fan

    -Diameter : 28 mm
    -Length : 38 mm
    -Shaft Dia. : 3.17 mm
    -Weight : 78 grams
    -No load current(lo) : 1.94
    -Internal resistance: 0.013
    -KV : 2200
    -No. of poles: 6
    -Max Current: 25 A
    -Max efficiency: 88%
    -Power Nominal: 450 Watts
    -Recommended Props: APC E 6.5 X 4 or 7 X 4
     
  10. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Hee Eitje,

    450watt is nog al wat zeg ! de 2300kv kwam gemeten op een 250.
    Het is nu dus 1 keer gebeurd dat de motor is 'doorgefikt' en de ESC wel werkt maar niet meer piept. Beide zijn vernieuwd en het werkt weer prima. Mocht het zo zijn dat het toch weer niet goed gaat dan zal ik een overstap naar diamond overwegen.
    In dit geval zijn beide onder garantie vervangen dus dat scheelt. ik houd het in de gaten.

    Vandaag een nieuw kistje afgemaakt. Het merk weet ik niet, maar volgens de verkoper is het een cessna 120cm. Heb alles aangesloten, gelijmd en afgesteld. Lijkt prima te werken. Kan dus nu met de easy mooi oefenen, ook om te kunnen landen :)

    Ik zal trouwens, als ik het niet vergeet, morgen eens fototjes maken van beide. Misschien dat er hier mensen zijn die het nieuwe vliegtuigje herkennen. Ik kan er niets over vinden.
     
  11. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Killer,

    That's the spirit!

    Nog even geheel terzijde maar het is de motor die piept en niet de ESC zo is mij geleerd

    Stevo
     
  12. roeleveld

    roeleveld

    Lid geworden:
    20 mrt 2008
    Berichten:
    310
    Locatie:
    De Meern
    Dit klopt, je hoort ook geen piepjes als de motor niet is aangesloten.
     
  13. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    jullie hebben gelijk !

    Bij deze de foto´s. wie weet welk vliegtuigje de andere is mag het zeggen





    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Dit is de hobbykamer, heel handig !

    En mijn nieuwe aanwinst is ook te zien, de kodak zx1 met een 16gb klasse 10 kaart.
    Mogelijk ga ik een stukje uit de neus snijden zodat de canopy normaal op zn plaats kan.

    Als iemand na het zien van de foto´s dat ik iets beter op een andere manier kan doen, hoor ik het graag


     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  14. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    De easystar is toch wel een beetje echt kapot nu.

    Na een aantal dagen leuk en goed gevlogen te hebben, zou ik nu op een grasveldje wel even de landing in gaan zetten. Ik ging net te laag bij een rijtje bomen en door een windvlaag waaide de easy zo in (of eigenlijk op) de boom. Hij lag op een rij bladeren helemaal boven in de boom. Wanneer ik gas gaf dan bewogen de takken mee en na een aantal keer met een tennisbal toch besloten dat ik er maar in moest.

    Omdat de takken van de boom waren afgezaagd tot ongeveer 8 meter was er een ladder nodig om erin te komen. Eenmaal in de boom nog een aantal meter omhoog geklommen (want ja, ik laat hem natuurlijk niet liggen :p) was ik op de goede hoogte en kon ik nu met enkele uitschuifbare stokken de easy een aantal zetjes geven tot hij uiteindelijk neerkwam.

    Dit neerkomen heeft hem toch aanzienlijke schade toegebracht, staart afgebroken, vleugel afgebroken en nog wat kleine dingen.
    Gister gelijk gelijmd in de hoop vandaag verder te kunnen vliegen, nee dus. Het toestel was wel goed, alleen de hoogteservo was intern kapot.

    De ontvanger had ik net zo mooi weggewerkt achterin het toestel dus hier kan ik niet echt bij. Ik heb de servokabel afgeknipt en wilde middels een kroonsteentje een nieuwe servo aansluiten. Na ongeveer een uur tobben (omdat dit dus in de cockpit moet en de servokabel nog 2 cm was) heb ik het opgegeven. Het ging niet, lukte niet en wil hem eigenlijk niet opensnijden.

    Morgen krijg ik een nieuwe easy als het goed is. Ik wil deze eigenlijk direct in elkaar gaan zetten.

    Het idee voor de nieuwe easy is:

    - Servo's : Allen hxt900 , Of 1 metal gear voor hoogte.
    - Ontvanger: ar6200 met sat.
    - Motor: 2300kv
    - ESC : 40a towerpro met 5a bec
    - Accu: 3 cellen 25c 2200mah
    - Versteviging: carbon in cockpit, staart en vleugels
    - Prop: 6x4 iets in hoogte ingekort (omdat het hier gezegd is :D)
    - Camera zx1 komt in de neus (later)
    - Ailerons

    Van de vorige build heb ik veel geleerd. deze kennis zal ik dan ook gebruiken voor de nieuwe.

    Met enkele dingen ben ik er nog niet uit:

    - De vleugels laat ik denk ik zoals ze nu zijn omdat ik het voordeel van de platte tips niet heb gelezen/gevonden

    - Ik denk om de schotten in de easy uit te snijden zodat ik de ontvanger altijd kan bereiken en evt kan verschuiven voor het beste zwaartepunt.

    - Waar ik de verstevigingen precies gaan doen ben ik nog niet uit. Ik denk dezelfde 8mm staaf te gebruiken uit de oude easy. Deze is 70cm ipv de originele 50cm.
    Daarbij dacht ik de staart te verstevigen door er een platte carbonstaaf in te lijmen, en ik had in de cockpit links en rechts twee korte platte carbonstukjes te lijmen. Dit was bij de oude prima gegaan, echter brak het vliegtuig uiteindelijk net na deze versteviging

    - Of en welke metal gear servo's ik ga gebruiken. 20 euro per stuk vind ik persoonlijk pittig namelijk.

    Dit zijn de ideen, voor verbeteringen sta ik altijd open.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Metal gear servo's in een Easystar is schieten met een kanon op een mug. Wat heeft je op dat spoort gezet?
     
  16. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nou.. ik zou minstens 25kg titanium-gear servo's in die easystar zetten. (Hitec HS-7955TG) Vooral op het richtingsroer!

    ;)



    (Ron heeft helemaal gelijk!)
     
  18. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Gelukkig, deze heb ik gekocht en gemonteerd.....

    Zonder dollen, heb inmiddels 10 hxt900´s op voorraad genomen :)
     
  19. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
  20. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Nog een gekocht? Je vorige lag toch in puin, las ik een paar posts terug?
     

Deel Deze Pagina