A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 4 apr 2011.

  1. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Sjaak,
    Zit je nog te twijfelen over jouw opbouw ?
    Han
     
  2. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Ha die Han!

    Yep.

    [​IMG]

    Kom al in de richting van de opbouw

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je niet kan beslissen of je ramen maakt of patrijspoorten, los het dan zo op.
    Maak een raam en als je origineel (ouder) er wilt uitzien, zet je er borden voor:

    [​IMG]
     
  4. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Moeilijk verhaal. Polystyreen is meteen glad en werkt snel en makkelijk dankzij de speciale lijm (oplosmiddel) maar...........
    1 en 2mm multiplex is wel veel steviger zeker bij grotere vlakken.
    Daarentegen heeft de lijm veel langere droogtijd nodig en is het ook veel duurder.:hammer:
    Kortom, voor- en nadelen.:teacher:
    Bij de volgende...:banana::banana::banana::banana: (laat mijn vrouw dit in G...naam niet lezen) ga ik voor de combinatie. Basis van de opbouw van multiplex en de diverse onderdelen van polystyreen. Dan heb je alle voordelen maximaal benut denk ik. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe de combinatie elkaar verdraagt v.w.b. de lijmverbindingen.
     
  5. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    En ik in zo'n pak :turn-l::turn-l::turn-l::turn-l: yeah, right

    En de Mercuur staat al bekend al feestboot i.p.v. Museumschip..:rolleyes::rolleyes:
     
  6. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    103
    Locatie:
    temse belgie
    ramen

    geachte baggeraar

    de foto die u laat zien is van de msc BERNISSE ex SPA , ik heb van de bemanning vernomen dat men deze ramen heeft moeten vergroten uit hoogpunt van verzekering en ik vind dat men er een mooie oplossing heeft voor gevonden , ligt men in een haven of op een manifestatie zet men er de platen met zogezegde patrijspoorten voor . Bij mijn weten is de BERNISSE nog de enigste varende msc in europa .

    groetjes

    arthur
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De Sittard (paar jaar terug nog in Hellevoetsluis), Naarden (ik meen vorig jaar nog naar SW Engeland geweest) varen ook nog,
    andere mogelijk ook, weet ik niet.
    Ken je deze site?
    Alle mijnenvegers
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Zit je bouwkunsten even te bewonderen... heb je een speciale reden om dit model te gaan maken of vond jet gewoon een mooi schip? Heeft wel vaag iets weg van de Roofdierklasse fregatten met die ronde patrijspoorten op de brug.

    Succes met de bouw!!:D

    Kees
     
  9. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Na de Tromp leek het me makkelijker om iets te bouwen dat nog niet was gesloopt. Omdat de Mercuur nog in Scheveningen ligt én omdat ik schaal 1:50 wilde bouwen leek me dit een zeer geschikt schip.
    Met schaal 1:50 wordt het model 106 cm dus dat deel van het plan is 100% gelukt.
    Deel twee van het plan is dus helemaal niet gelukt. De Mercuur is zwaar verbouwd t.o.v. de oorspronkelijke Onversaagd. Dus het is weer zoeken naar foto's waarvan er nog minder zijn dan bij de Tromp.
    Voor de rest is het wel een erg leuk modelom te bouwen met allerlei moeilijkheden die ik niet had voorzien maar dat is eigenlijk de sport.

    Ondertussen lekker verder gebouwd aan de opbouw :
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Eindelijk zit de romp in de expoxy en zoals is te zien ben ik van plan veranderd.
    Omdat de rompvorm niet goed was moest er een hoop aangepast worden waardoor de dieperliggende vlakken niet goed meer zaten. Na overleg met Paul tot de conclusie gekomen dat het beter is om de romp anders op te bouwen. De vlakken zijn uitgezaagd en daarna is de romp met 160 gram keeperweefsel bekleed en in de epoxyhars gezet.
    [​IMG]
    En nog een klein knelpuntje bij de hoeken van de kiel. Hier moet nog het nodige geschuurd gaan worden want de mat is hier gedeeltelijk dubbel geplakt.
    [​IMG]

    Ook aan de opbouw wordt verder gewerkt. Eerst begonnen aan de stutten van de windgeleiders, 30 stuks.......:rolleyes:
    [​IMG]
    En zo moeten ze dan allemaal komen te zitten, dit zijn de eerste 3
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Dag Luc;

    Heb je dus de weinige spanten ook nog door moeten zagen? Griezelig. :???:

    Groeten Sjaak
     
  12. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
    Hoi Luc,

    Dat is wel een ingrijpende operatie zo te zien.:(

    In ieder geval succes met de romp verbouwing.:)
     
  13. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Luc,

    Ik krijg post-zware-operatie-rillingen als ik de foto's zie. De opbouw ziet er mooi uit! Hoe krijg je die rondingen in de steunen voor de windgeleider? Gebruik je een dremeltje daarvoor?

    Groeten,

    Ruben
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Ik weet dat je het had over vierkante of ronde patrijspoorten..maar om nou gelijk zulke joekels in je romp te zagen...;)...

    Maar lijm je daar dan weer platen achter die iets verdiept zitten oid?

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Ziet er goed uit Luc,

    Heb je het restant van de doorgezaagde spanten nog bewaard? Na het strakvijlen van de openingen en het plaatsen aan de binnenzijde van de platen kun je de oude spantdelen weer terug lijmen en de zaagsnedes met houten wiggen vastzetten en de binnenkant meeharsen in de epoxy.

    Met dit besluit krijg je nu wel het strakke resultaat.

    Succes!

    Groeten Paul
     
  16. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Heftig,

    Dat gaat op deze manier meer op een pannenkoekenboot lijken :bye:
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hallo allemaal,

    @allemaal : Inderdaad was het erg griezelig om weer in de romp te zagen. Maar na lang overleg met Paul Burghoorn toch maar gedaan. Wel eerst op zioek gegaan naar een handig zaagje. Uiteindelijk een ijzerzaag gebruikt waarvan je het blad naar buiten kan schuiven. Bahco heeft er zo een metaal. Skandia ook maar die is van kunsstof en geeft minder stabiliteit.

    En na de epoxy zit de stevigheid er goed in. Overgens is de bovenzijde van de spanten gewoon blijven zitten dus vervormen kan niet. Van het weekend moet ik de vlakken weer opvullen en dan komen er weer extra verstevigingen in en een extra matje glasweefsel aan de binnenzijde.

    @ Ruben : De rondingen in de steunen heb ik gewoon met een klein afbreekmesje gedaan. Vervolgens een beetje bijgevijld met een rond sleutelvijltje.

    @Han : en zelf met stroop ! De kaas volgt dus nog.:banana:
     
  18. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoi Luc

    Inderdaad zoals Han al zei: heftig.
    Maar jou kennende komt het wel goed.
    Vraagje? Wat voor een lijm heb je gebruikt om je dekopbouw met elkaar te lijmen en met welke plamuur werk je oneffenheden weg?
     
  19. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,

    Ik gebruik Revell Contacta voor het verlijmen van het polystyreen. Eigenlijk is het geen lijm want daar waar je plakt versmelt de boel aan elkaar. Werkt prima en erg snel. Als plamuur gebruik ik gewoon autoplamuur, of voor de grotere gaten Plasto van Revell. Dat laatste zo min mogelijk want ik vind het niet geweldig maar het werkt wel.
    En wat ook nog kan is het oplossen van polstyreensnippers in Thinner. dat is wel dun maar geeft ook goed resultaat.

    En een paar dagen frutselen verder krijg je dan dit : [​IMG]

    En van boven gezien :
    [​IMG]

    Begint er al op te lijken dacht ik zelf. :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    het komt goed.....

    Daar zijn we weer met de vorderingen van de afgelopen week.

    Eerst de brug :
    [​IMG]
    [​IMG]
    Moet natuurlijk nog wel afgewerkt worden:nosmile:

    Ook de romp begint weer vorm te krijgen :
    [​IMG]

    Vanmiddag weer lekker verder knutselen :banana:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina