Hr. Ms. Tjerk Hiddes II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peer, 25 jul 2011.

  1. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag allemaal,

    Allereerst een klein voorstelrondje: ik ben Ruben en woon in Nijmegen waar ik op het moment even werk.

    In dit verslag wil ik de bouw van de Hr. Ms. Tjerk Hiddes II gaan bijhouden.

    Dit is haar aan het einde van de oorlog.

    [​IMG]

    Dit is een foto om een idee te krijgen van hoe de Hiddes eruitziet. De versie die ik ga bouwen is zoals het schip was rond 1943 ten tijde van de evacuatie van geallieerde guerrillastrijders op Timor. Daar heb ik wel een foto van maar deze moet ik een keer inscannen. Opvallende verschillen zijn de vakwerkmast (1945) en de driepootsmast (1943) en de aanwezigheid van een 44 inch zoeklicht (1943) op het platform tussen de twee quintuple torpedolanceerbuizen. Andere verschillen zullen mettertijd aan bod komen tijdens de bouw.

    Een korte geschiedenis:

    Op 15 april 1939 werd de Hr. Ms. Tjerk Hiddes besteld als de HMS Nonpareil welke onderdeel uitmaakte van de N-klasse schepen. De J- en K-klasse schepen (de HMS Javelin en HMS Kelly zijn bekende voorbeelden) waren identiek aan de N-klasse. In 1941 nog als Nonpareil te water gelaten werd ze op 27 mei 1942 als Hr. Ms. Tjerk Hiddes in dienst gesteld met het naamsein G16. Een belangrijk verschil met haar Britse zusjes was de aardappelkamer waar menig bemanningslid de nodige piepers heeft gejast.
    Samen met de Hr. Ms. Van Galen II, ex-Noble, werd de Hiddes aangekocht door de Nederlandse regering in ballingschap (de Van Galen werd gekocht met donaties uit het toen nog vrije Nederlands-Indië) ter vervanging van verloren gegane eenheden en voor de versterking van de Koninklijke Marine.

    Beide schepen kende weinig hoogtepunten tijdens voornamelijk konvooidiensten in de Indische Oceaan en rondom Australië.

    Een opvallende actie van de Hiddes was de evacuatie van enkele honderden Nederlandse en Australische guerrilla's en Portugese burgers van het eiland Timor in december 1942. Ook werd 4.5 ton rubber meegenomen van het eiland wat een welkome aanvulling betekende voor de schaarse voorraad op Australië.

    Ze overleefde de oorlog en na nog enkele patrouilletochten in Nederlands-Indië gemaakt te hebben werd de Hiddes uit dienst gesteld op 1 maar 1951 en aan de Indonesische marine overgedragen en als Gadja Mada in dienst gesteld. Na talloze reparaties en problemen werd het schip in 1961 voor de sloop verkocht.

    Het zal geen scratchbuild worden omdat ik daar te weinig ruimte voor heb en bovenal de kennis ontbeer om de bouw tot een goed einde te brengen. Ik gebruik daarom een kit van de HMS Javelin als basis en pas aan de hand van foto's, het boek The Kelly's (een aanrader voor degene die zich voor deze schepen interesseert!) en tekeningen van het NIMH de kit aan. En last but not least dit forum waar ik na anderhalf jaar stiekem meegluren nog steeds nieuwe dingen ontdek!

    Groet!

    Ruben
     
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ruben,

    Ben erg benieuwd. Succes met de bouw. Welke schaal?

    Groeten Paul
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Allereerst natuurlijk welkom op het forum, Ruben.
    Ik hoop (en vertrouw) dat je er van zowel de bouw als van het forum veel plezier zult hebben. Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt is er met dit soort schepen veel ervaring op het forum

    Gaat het om deze van Dean's Marine (1:96, 113 cm)?

    [​IMG]

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  4. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Paul en Ad,

    Ad heeft het juiste plaatje en de juiste schaal: 1/96. Deze kit wordt de basis van de Hiddes.

    Op Dutchfleet heeft de zoon van de commandant de heer Kruys een bijzonder interessant en informatief topic met allerlei originele documenten. Zeker de moeite waard om eens een blik op te werpen!

    Groet,

    Ruben
     
  5. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hallo Ruben

    Je hebt een mooi schip uitgekozen, heel veel succes.


    Groeten Bas
     
  6. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Bas,

    Dankjewel, maar als er iemand een mooi schip heeft gekozen sta je wel een paar treetjes boven me denk ik zo! Alleen al hoe je die sloepen hebt gemaakt... Is een mooi voorbeeld voor die van mij straks.

    Heeft iemand overigens ervaring met de schroefassen van Dean's? Op het net is er wel het een en ander over te vinden maar de meningen zijn verdeeld. Ik zal zo snel mogelijk een foto plaatsen zodat jullie je er een beeld bij kunnen vormen.

    Groet!

    Ruben
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.926
    Locatie:
    Salland
    Hoi Ruben. Ervaring met de assen van Deans: Ja.
    Positief: ehhh... nee.
    Ik ben momenteel ook met een scheepje van Ron Dean bezig en de 1e modificatie was: de schroefaskoker en schroefas ceremonieel uit de doos verwijderen en een Graupner 2mm as met bijbehorende koker monteren.
    Lex Verkuijl (ook een Deans bouwer en actief hier) heeft dezelfde ervaring.
    Als je grotere schroefassen en askokers moet monteren kan ik je de sets van Raboesch sterk aanbevelen.
     
  8. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Hallo Ruben, Ben momenteel bezig met de Maersk Anglia van Ron Dean, heb gelijk de meegeleverde assen weggegooid en door iemand van onze clubleden nieuwe assen laten maken. Je kan natuurlijk okk assen van Raboesch bestellen, zijn stukken beter dan de bijgeleverde.
     
  9. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor jullie reacties, laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Dat worden in ieder geval twee nieuwe assen.

    @ Frank,
    De Anglia is een mooi schip, ga je er een verslag van bijhouden?
     
  10. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag allemaal,

    Ik heb de kit helemaal nagekeken en de verschillen in kaart gebracht

    De vakwerkmast wordt vervangen door een driepootsmast en de achterste twee dubbele oerlikons vervallen en twee enkele worden er voor in de plaats geplaatst. Er komen nog een heleboel extra carleyfloats (die in de kit zijn trouwens erg mooi) en op de director voor de mast komt een Type 285 radar.

    Op deze foto is de driepootsmast goed te zien, de Hiddes is de meest rechtse.

    [​IMG]

    Wat andere meer praktische zaken zoals de schroefassen worden zoals gezegd vervangen en ik twijfel ook over de kwaliteit van het roer. En ook het bevestigen van de twee motoren op twee balsablokjes vind ik op z'n minst twijfelachtig. Daar ga ik ook maar eens over nadenken om motoren op de een of andere manier betrouwbaar vast te zetten. Suggestie uit de bouwbeschrijving komt neer om de motoren vast te zetten met een tie-wrap...

    Ik heb al een paar kleine dingen gedaan zoals de schoorsteen uitgesneden en een deel van het voorste dekhuis. Nog niet genoeg voor foto's maar deze volgen snel.

    Groeten,

    Ruben
     
  11. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    de HRMS Piet Hein en de Evertsen die na de oorlog in ned dienst zijn gekomen zijn dit het zelfde type schip?
     
  12. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Zuiderkruis,

    De Hr. Ms. Piet Hein (ex-HMS Serapis) en de Hr. Ms. Evertsen (de ex-HMS Scourge) kwamen pas na de oorlog in dienst. De Hr. Ms. Kortenaer overigens (ex-HMS Scorpion) was van dezelfde klasse als de Evertsen en kwam ook pas na de oorlog in Nederlandse dienst. Deze drie schepen verschilden voornamelijk van de Tjerk Hiddes in de bewapening en de lengte. Ze hadden twee torpedobuizen minder, hadden vier kanonnen in plaats van zes en ze waren ongeveer twee meter langer. Desalniettemin waren ze bij een gelijk pk-aantal (40.000) vier knopen sneller dan de Hiddes. De gegevens die ik heb wijzen daar niet echt op, als ik het goed heb behaalde de Hiddes ruim 34 knopen op haar speed-trails. Een punt van aandacht was de periodieke schoonmaak van de ketels. Als dit niet op tijd gebeurde had dit een groot effect op de snelheid. Ik heb ergens gelezen dat een zusterschip van de Hiddes nauwelijks 26 knopen haalde doordat de ketels door gevechtsacties en konvooidiensten niet op tijd konden worden schoongemaakt. Maar dan hebben we het wel over heel wat weken extra.

    Groeten,

    Ruben
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.926
    Locatie:
    Salland
    Hallo Ruben.
    Ron Dean heeft een nogal ... hoe zeg ik dat netjes... " Engelse manier" om de machinerie in de boten te monteren. In feite komt het erop neer dat de buitenkant goed moet zijn, en hoe je het inwendig oplost, is jouw probleem / uitdaging*. (*Doorhalen wat niet toepassing is)
    Kijk eens welk type motoren je toepast. Voor de meest gangbare motoren zijn er tegenwoordig goede motorsteunen in de handel, en anders kan je die zelf prima maken.
    Ik neem aan dat het roer van "white metal" is? Kan je eventueel ook vervangen door een roer van Graupner. Kost je 5 euro, maar dan heb je een goed, betrouwbaar roer, inclusief hennegatskoker (roerkoker) en roerhoorn.
     
  14. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Roel,

    Bedankt voor je meedenken! Die "Engelse manier" en voornamelijk de "verbazing" daarover ben ik op het wereldwijdeweb al wat vaker tegengekomen... ;)

    Het roer is inderdaad van white metal gemaakt met een iel stokje eraan. Wat betreft de buitenkant van het schip ben ik helemaal met je eens: ikzelf vind het een erg mooie romp en ook bijvoorbeeld de dubbele oerlikons en de carleyfloats mogen er zijn.

    Samenvattend kan ik tot nu toe zeggen dat de 'binnenkant' een uitdaging vormt en de buitenkant ook maar dan vooral om het nog mooier te maken.

    Groeten,

    Ruben
     
  15. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Een kleine update, zoals jullie merken wordt hier niet al te snel gewerkt.

    Omdat ik nog aan het twijfelen ben over welke regelaars en schroefassen ik wil gebruiken is er nog niet veel gebeurt met de romp.

    Wel heb ik wel al het gedeelte waar de B-toren op komt te staan gesneden, aan elkaar geplakt en geplamuurd zoals te zien is op de foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zodra de plamuur zich goed gezet heeft wordt dat bijgewerkt.

    Voor de regelaars twijfel ik nog welke regelaar ik zal nemen: de Navy V15R of de Navy V30R van Graupner. Ik gebruik Speed 500e's voor de aandrijving. Ben benieuwd naar de ervaringen hier op het forum.

    Groet,

    Ruben
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Volgens mij gaat het een mooi schip worden, ik houdt wel van dit type schepen met die mooie ranke romp. Wat de regelaars betreft, dit kan je volgens mij tot het laatst toe uitstellen welke je kiest, de askokers das idd een ander verhaal. Maar ook daar zijn toch prima kant en klare typen te koop?

    Zelf gebruik ik voor mn model van de "De Ruyter" of Tromp (1:100) zoals ze eerst heette deze van graupner zie afbeelding hier onder, zijn iets dikker dan de tekening (bij mij dan) aangeeft maar iig lang genoeg. Mocht je met korter uikunnen dan heb je ook een dunnere versie als ik het goed heb.

    [​IMG]

    Kees
     
  17. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Kees,

    Bedankt voor je antwoord! Ik vind het zelf ook erg mooie schepen, maar de Nederlandse kruisers (De Ruyter/Java) en flottieljeleiders (Tromp/Heemskerck) uit het Interbellum vind ik nog mooier. Temeer omdat naoorlogse Nederlandse marineschepen ook zulke lange en ranke rompen hadden. De Engelsen bijvoorbeeld hebben in mijn ogen na de oorlog vooral lelijke schepen gebouwd.

    Terugkomend op de bouw: het voorste dekhuis is geschuurd, binnenkort meer.

    Groeten,

    Ruben
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Ruben,

    Ben het met je eens dat, hoewel het natuurlijk een beetje chauvinistisch klinkt, "onze" marineschepen er vaak goed uit zagen/zien. Waren en zijn mooie schepen. Wellicht een volgend project?.. de oude de Ruyter? of de Java, heb van de laatste nog niet zo veel plaatjes gezien overigens. Persoonlijk vind ik dan de na-oorlogse de Ruyter nog net iets mooier maar is ook een veel groter project om te bouwen.

    Succes nogmaals met de bouw, ik ga dit/je met interesse volgen.

    Kees
     
  19. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Kees,

    Och chauvinistisch, we hebben gewoon het gelijk aan onze kant... :wink:

    Was wel een beetje aan het denken/dromen over een volgend project, eigenlijk nog niet echt aan de orde maar Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau (zowat de langste naam in de geschiedenis van de Nederlandse marine) in schaal 1:50 leek me een mooie uitdaging. Maar eerst natuurlijk de Hiddes!

    Hoe gaat het met de De Ruyter? Laatste update zag er goed uit!

    Groeten,

    Ruben
     
  20. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag allemaal,

    Een kleine update:

    [​IMG]

    Is nog niet helemaal goed, de hoeken op het onderste gedeelte moeten nog worden geschuurd en de commandotoren moet nog worden vastgeplakt.

    Groeten,

    Ruben
     

Deel Deze Pagina