Ash-31

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arno888, 9 mrt 2009.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bedankt; vliegen gaat me beter af als filmen :rolleyes:


    In bijdrage #109 (van bijna 2 jaar geleden :rolleyes:) kun je terug vinden dat ik het instelhoekverschil tussen vleugel en stab op 1.5 gr. vastgelegd heb.
    Zag zojuist trouwens ook dat ik in het verslagje van de eerste vlucht een foutje had staan; ik heb bij de eerste vlucht niet down maar een paar klikjes up moeten trimmen (is inmiddels gekorrigeerd). Dat betekent dat wanneer ik het zwp naar achteren ga verschuiven, (in stapjes) ik vrij aardig bij mijn geplande afstelling in de buurt moet komen.......
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi werk Arno...
    Overigens vind ik een maiden flight altijd het meest enerverende van de hele modelbouwhobby (en dan heb ik bij lange na niet zulke megaprojecten als Arno). Het liefst doe ik dat ook met zo min mogelijk mensen erbij....
     
  3. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    propficiat met de geslaagde maiden .

    De kroon op een mooi project :D
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Daarvoor had je toch zoon en vrouw mee?! :confused: ;)

    Volgens FLZ bij 1,5 gr instelhoekverschil:
    - ontwerp-Cl=0,6 : ZW-punt op 153 mm, St.maß is dan 13%
    - ontwerp-Cl=0,8 : ZW-punt op 161 mm, St.maß is dan 9%

    Lijken me allebei bruikbare waardes.
    Bij Cl=0,8 zijn glijgetal en daalsnelheid duidelijk beter (25,1 --> 28,2 en 51 cm/s --> 41 cm/s).

    Wel opletten bij Cl=0,8 dan zit je wel helemaal aan de achtergrens vwb. ZW-punt. Het stabilo levert dan echt significante lift (Cl=0,135). Je ziet het ook aan de St.maß die nog maar (!) 9% is.
    Als je die te langzaam vliegt is een minimale turbulentie in staat om de kist achterover te laten vallen. Iets waarvoor je minimaal 15m hoogte nodig hebt om weer normaal vliegend te worden ...

    Dirk.

    Succes,
    Dirk.
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nee hoor; die waren er voor de "mental support" :rolleyes::rolleyes:


    Yep, klopt helemaal.
    Precies daarom trek ik voor het invliegen minimaal een half jaartje uit om dat allemaal te ontdekken;)
     
  6. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Van harte Arno!
    Heb dit project al tijden stil gevolgd en heb grote bewondering voor de manier waarop u bouwt. Eén ding heb ik wel geleerd: goed gereedschap is het halve werk. En het resultaat mag er zijn! Heeft u al een nieuw project op het oog?

    Groeten Rick
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Eigenlijk wel (;)) maar de nieuwe job laat dat voorlopig ff niet toe. Het blijft voorlopig dus alleen bij plannen :rolleyes:
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    de eerste keer

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    :D:D:D:D is het geen plaatje :D:D:D:D
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2011
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mooi zo!

    Waar is de tijd dat een 3-meter zwever GROOOOOOT was :smile:
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Proficiat

    Mooie kist.
    Lovenswaardig.

    Aurectar
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    hier en daar
    PROFICIAT!

    Vast ook namens de hele NLC...


    (En ook met je nieuwe baan)
     
  12. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Schitterend!!

    Ik heb dit hele draadje zitten volgen. Wat een toewijding en geduld!! Het resultaat is werkelijk verbluffend.
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Gefeliciteerd! Erg mooi project en mooie vogel.
     
  14. Foka4

    Foka4

    Lid geworden:
    8 mrt 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zutendaal
    proficiat zeer goed verslag,eerst de derde foka4 bouwen en dan de ash 26 van 7m.
    Ok hoop hem eens te zien vliegen op een sleeptreffen.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    fase 1

    Op de eerste plaats wil ik iedereen hardstikke bedanken voor de felicitaties en complimenten die ik heb ontvangen :D:D
    Met heel plezier van deze kant heb ik ieder keer mijn ideeen, motivaties,belevenissen en resultaten op papier gezet. Het is leuk om dan te horen dat je werk gelezen en gewaardeerd wordt. Het was wel een vast clubje mensen wat reageerde maar toch heel wat mensen heben het draadje gevolgd.
    Een beetje het social media effect op het MBF:rolleyes:??

    Maar de bouwfase is nu af; alhoewel er toch nog genoeg te " knutselen" blijft ;);)
    Sinds afgelopen zaterdag, na de twee eerste starts is fase 2 ingegaan en dat is het afstellen/trimmen/vertrouwd raken met het toestel .....;)
    Hopelijk gaat fase twee een beetje rapper als de eigenlijke bouw maar voor het invliegen trek ik toch wel makkelijk een half jaartje uit (hopelijk met 1 keer vliegen per week ;))
    Klinkt misschien als erg lang maar ik ben nu eenmaal niet de snelste :rolleyes::rolleyes: Maar alle gekheid op een stokje; een kist moet onder alle condities goed vliegen, je moet tenminste weten waartoe je kist in staat is onder de meest uiteenlopende omstandigheden vind ik en dat kost simpelweg tijd. Maar dat wordt wel opnieuw spannend, uitdagend en vast ook zeker bijzonder leerzaam. Ook van mijn mijn bevindingen tijdens deze fase 2 zal ik jullie hier op de hoogte houden. Wat gebeurd er wanneer je wat doet ...

    De 31 ligt intussen thuis te wachten op een tweede vliegdag (zondag a.s.?) met 65 gram minder lood in de neus. Ik vond de kist tijdens de eerste twee starts overstabiel en een duikproefje toonde teveel neus-up!
    Wordt weer spannend de vlgd. keer en tot dan de hartelijke groeten uit Haltern am See
     
  16. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nou, neem er alle tijd voor die je nodig denkt te hebben.
    Hoe vaak lees je niet van die USA-thrillers, dat iemand 2 jaar of langer met hart en ziel aan het bouwen is, elk detail van het model uitvergroot en uitdiept en tijdens de maiden na enkele minuten of secondes weer alles in basic conditions weet te restoren ofwel de bekende vuilniszak met houtsnippers. :nooo:
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    re-kitting heet dat; nou, was ik niet van plan en het was geeneens een kit :rolleyes::rolleyes:
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Life from HaS

    Het eerste weekje in Haltern am See zit er bijna op en is me niet echt tegen gevallen moet ik zeggen; wat een geluk dat ze ook daar al internet hebben :rolleyes:

    Bij Harm in elk geval al wat speciale slang voor de TEK-aansluiting besteld en in gedachten al een methode uitgewerkt om de ballast in het toestel te plaatsen.
    Na die eerste twee vluchten bij mooi rustig weer kan ik me heel goed voorstellen dat de combinatie van 7 meter spw. en een vleugelbelasting van 86gr/dm2 aan de lichte kant is. Maar zoals ik al vanaf het begin gesteld heb: ballasten (aanpassen aan de weersomstigheden) kan, ont-ballasten is nog niet uitgevonden.
    Het idee is om een soort van houder te maken waar ik in stappen van 1kg ballast kan plaatsen tot een max van 5 kg. (in eerste instantie) De vleugelbelasting gaat bij elke kg extra in stapjes van 6,4 gram omhoog ……….
    Enige nadeeltje is dat ik de ballast niet excact in het zwp kan plaatsen dus ik moet eens uitproberen hoeveel het zwp per kg ballast naar voren schuift; zal iets van 1mm per kg zijn schat ik zo maar dat hoeft niet echt verkeerd te zijn.

    Tsja, en zo zijn de weekends ook alweer helemaal volgepland
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm. Haltern am See ligt in West-Duitsland, niet in de Kalahari ... ;)
    Ik hoop dat jouw verwachtingen van je nieuwe job beter kloppen. :confused:

    Waarom speciale slang nodig?
    Die lucht is toch vrijwel identiek aan de lucht in mijn omgeving?!

    Je weet uit eerdere discussie welk gevoel ik heb bij de vleugelverbindingsmethode die jij in deze kist gebruikt. Je realiseert je dat elk kilootje :rolleyes: ballast geplaatst wordt in de positie waar het buigmoment op die verbingding maximaal wordt vergroot?! Er zijn mensen die een compleet vliegtuig van 5kg al zwaar vinden. Bij jouw is het slechts de ballast.
    Ik blijf het een doodenge constructie vinden. Tismaardatuhetweet, maardatwistual. ;)

    Mooi blijft hij, en 'tot overmaat ...' het wordt mooi weer van het weekend!:yes:

    Dirk.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Sinds ik in dat land woon kan ik je daar hele verhalen over vertellen .......


    Dat is echt het laatste waar ik mij zorgen over maak, maardatwisjeookal:rolleyes:

    Tsja, dat wordt keuzes maken :rolleyes: Gelukkig is mijn vrouw zondag op pad met haar wandelcluppie, dus dat vergemakkelijkt de situatie al enigzins ;)
     

Deel Deze Pagina