Hallo forummers. Even een brandstof vraagje. Over het algemeen geldt dat voor 4 takters de brandstof een nitro% heeft van 5%. Kun je 4 takters ook laten lopen zonder toevoeging van nitro? Greetz, Timo
jep, ze kunnen er zeker op lopen. methanol is de hoofdbrandstof. nitro zorgt voor koeling en tegelijkertijd een krachtigere verbranding (correct me if i'm wrong) nitro geeft wel het voordeel dat je de motor gemakkelijker af kunt stellen
Dat laatste punt is toch wel de hoofd reden voor het gebruik van een nitro. Het wordt veel makkelijker om de motor netjes en betrouwbaar af te stellen.
De reden waaorm ik deze vraag stelde is het feit dat het verbrandingsresidu van nitro, salpeterzuur is en dat dit terecht komt in de tank als je overdruk op je tank toepast via de uitlaatnippel. Het is niet zozeer de methanol die verantwoordelijk is voor roestige lagers maar zeer zeker de nitro die de lagers aanvreet. Ik heb mijn Saito,s altijd goed in de afterrun gezet en dit ging de roestige aanslag wel wat tegen maar niet voldoende.Ik denl dat ik daarom overstap op brandstof zonder nitro en gebruik ga maken van een gloeimodule, de glow4, voor een goede stationair. Gr, Timo
Dit verbrandings residu komt niet via de tank maar via de cilinderwand in het carter terecht en zo bij alle lagers. Maar voor het gebruiken van brandstof zonder nitro zou ik zeggen haal een litertje en probeer hoe jouw motor er mee draait/ presteert. Iedere motor is toch weer iets anders dan de andere en ook je eigen vaardigheid telt hierbij mee. Dus kwestie van proberen en kijken of je hiermee tevreden bent of toch moet gaan bijgloeien. Succes
ik vlieg al jaren met 4 takters , saito fa 100, os fs 80, ft160 en ook nog een os wankel en heb al die tijd clubbrandstof zonder nitro. Ik heb nog nooit met nitro gevlogen maar tot nu toe kan ik al mijn motoren goed stationair laten draaien en ook op volgas gaat het altijd goed. dus nitro is niet perse nodig om motoren goed te laten draaien. gr rene
nee, zeer zeker niet per sé nodig. maar het maakt het wel makkelijker (ik heb ook nog nooit met nitro gevlogen, vind het zonde van mijn geld)
Nog een tip: De motoren na gebruik volledig leeg laten draaien, helpt ook heel wat tegen het roesten van de lagers. Dus starten en de brandstofslang lostrekken tijdens het draaien. Daarna nog een paar keer proberen te starten tot er echt geen leven meer in zit.
mijn motoren staan nooit zolang stil roestvorming is dus niet van toepassing voor mij. ik laat juist altijd de brandstof in de tank zitten, dat vergemakkelijkt het starten voor de volgende keer. eerst tankte ik wel altijd af en mijn motoren startten toen lastiger dan wanneer de tank niet leegmaakte.