speed 700 moter vs. Swanghobby marine 1800kv

Goedendag,
Ik ben een baby bootlegger (jaren 20 speedboot) uit hout aan het bouwen schaal 1op10.
Nu staat er op de tekening heel simpel speed700 als motor genoemd, met een octura x-440 schroef

Ik ben erachter gekomen dat dit best een prijzig motortje is, en dan nog de regelaar.
Ik wil met deze boot gewoon leuk kunnen varen, geen belachelijk hoge snelheid of racing ofzo, gewoon mooi rustig net in plane.

Ik zag op de site van Hobbyhot.com de volgende motor:
Swanghobby marine kv1800:

Swanghobby Marine 1800Kv Brushless Motor + Flyermate Atlantis 120A with BEC 3A Waterproofing Electric Speed Controller

Is dit een goede vervanger voor een speed 700?
Zo ja wat voor schroef heb ik hierbij nodig, aangezien het toerental van de speed700 nogal wat hoger ligt dan die van de swanghobby??

Ik hoor graag van mensen die heirmee ervaring hebben!

gegroet!
 
Hallo PoA,

De Graupner 9,6V 700 Neodym is een 1640KV motor, de 1800KV van Swanghobby maakt dus méér toeren...
In de raceboterij is de 1800KV een vervanger voor de 700 Neodym; op 4S vaar je dan minimaal 65 km/h (oppervlakte aandrijving), met een semi onderwaterprop zoals de bootlegger zal het met 40-50 km/h wel ophouden.

De Octura 440 is een drieblad messing/berillium schroef, die nog nabewerkt moet worden (slijpen en balanceren), Berillium is (erg) giftig, dus draag bescherming als je er mee aan het werk gaat, óf koop 'm bewerkt.

Je moet je realiseren, dan de combinatie uit de link nooit het regelgedrag van een 700 Neodym zal hebben, langzaam varen is er niet bij, want de borstelloze (tweepool) motor heeft een behoorlijk hoge startstroom nodig, zodra de motor aanloopt, zit je al op een derde van de gasweg.
Met een slakkengangetje varen kan met deze motor/regelaar combinatie niet.
Ook achteruitvaren is met de bijgeleverde regelaar niet mogelijk (bij een speedboot met voldoende vermogen is achteruitvaren de beste manier om je boot over de spiegel onder water te trekken, héél voorzichtig achteruit is bij de 1800KV geen optie, dus de duik begint gelijk...)

Een buitenloper, met (véél)meer polen doet dit al veel beter, zeker als je een geschikte regelaar ervoor uitzoekt.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.hobbyhot.com/hobbywing-e...ss-speed-controller-1-8-c-271-p-1-pr-909.html
Dit is maar een voorbeeld, je moet het vermogen uiteraard kiezen aan de hand van de motor die je erbij uitzoekt.
Deze regelaar is voor auto's en heeft de mogelijkheid om zonder remfunctie(doelloos bij een boot) direct achteruit te kunnen regelen, da's lekker in een boot. Ook zal deze regelaar een buitenloper langzaam kunnen laten lopen.
Mocht de regelaar het te warm krijgt in een (afgesloten) boot, dan vervang je de luchtkoeling door een waterkoeling

Hoe lang wordt je bootlegger en hoe zwaar?

Er zijn namelijk genoeg geschikte buitenlopers te krijgen, sommige al met ingebouwde waterkoeling.
Buitenlopers zonder waterkoeling voorzie je van een watergekoeld motorspant; als je de motor ruim genoeg proportioneert, zal dit probleemloos functioneren.
Bijvoorbeeld:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Brushless_Outrunner_for_600_Heli_1400kv_.html
Iets minder heftig:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11102

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jan,

dank je voor je snelle reply!
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik wel al jaren met modelbouw bezig ben, vooral statisch, an als het aangedreven was, dan met een 2 of 4 taktertje...
Dus qua e-motoren ben ik nog zowat maagdelijk....
Om zelf een combo te zoeken tussen motor en regelaar, dat vind ik een beetje optimistisch ;-)
Dus graag wijze raad hierin.

Het gaat mij niet echt om het hele snelle varen, maar dat ie kan varen.... (wel wat sneller dan een slak....)
De bootlegger wordt iets minder dan een meter lang, Hoe zwaar? nog geen idee maar een paar kilo (zeker met accu's) gaat het wel worden.

Dus als nog nog advies in combinaties hebt, hoor ik het graag!

PoA!
 
Hallo PoA,

Ik neem aan dat je vanaf deze tekening werkt:
Trooger

Ik zal eens zoeken naar vergelijkbare bouwverslagen op de Amerikaanse forae, eens kijken welke motorisering daar wordt.werd toegepast.

Groeten, Jan.
 
O ja voor ik het vergeet te vermelden, dit is voor mij een low budget bouw, dus een leuke motor en regelaar voor weinig is zeker het overwegen waard.PoA
Goed, budget it is:
Outrunner Brushless Motor C3542 KV1250 Flugzeug model | eBay
Of:
Outrunner C3542 KV1250 brushless motor EMP for airplane | eBay
Op 4S Lipo (14,8V) ruim 18.000 toeren aan de prop.

motor outrunner brushless N4240-B KV850 for RC airplane | eBay
Grotere diameter, dus (nog) meer koppel; op 4S Lipo 12500 toeren aan de prop.

Dezelfde diameter, iets meer toeren:
Outrunner brushless motor Power18 KV1020 for RC Flugzeu | eBay

Bovenstaande motoren hebben ongeveer hetzelfde vermogen (Watts), het verschil zit 'm in het koppel (motordiameter) en de toeren (formaat prop).
Alle motoren hebben een watergekoeld spant (of motorhouder) nodig

De vliegtuigregelaars kan ik voor een schaaltoepassing niet aanraden, zoals reeds gezegd, is het regelgedrag op lage toeren non-existent.

Zoiets werkt aanzienlijk beter:
Aeolian 60A Brushless Motor ESC for RC Auto car | eBay
Of ietsje zwaarder:
http://cgi.ebay.nl/80A-Aeolian-Brus...Control_Parts_Accessories&hash=item1c1d7226bf
Zoals al vermeld, eventueel de luchtkoeling door waterkoeling vervangen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Jan,

Ja die tekeningen heb ik, op A0 en daar bouw ik hem dus van.

Wat ik me verder even afvraag als electro novice:

Een outrunner: dan draait de buitenkant toch? hoe kun je dat ombouwen op waterkoeling?

Wel nette prijzen inderdaad, ff wat beter als de 75 euro die een bepaalde modelbouwzaak in de buurt voor een graupner 700 wil hebben! ;-)

Ik hoor graag van je!

PoA
 
Goedemorgen PoA,

Dat heb je goed gezien; bij een buitenloper draait de buitenkant.

Vandaar mijn opmerking, om een buitenloper te nemen, die niet op z'n tenen hoeft te lopen en daardoor niet overmatig heet zal worden.
Het beetje warmte dat er dan nog vrijkomt, kun je met een watergekoeld motorspant gemakkelijk wegkoelen.
Deze zijn te koop, maar ook zelf gemakkelijk te maken zoals op de foto:

full


Het 6 mm dikke aluminium blokje is voorzien van gaten voor de as doorvoer en bevestigingsgaten voor de motor.
Door de bovenzijde is een Ø 3,2 mm gat geboord, aan de beide einden opgeruimd naar Ø 4mm zodat er aluminium pijpjes in gelijmd kunnen worden.

Hier sluit je de slangen van je wateropname en - uitlaat op aan en klaar is je motorspant koeling.
In de situatie op de foto is deze koeling voldoende om de 3635 (Ø36 mm buitendiameter) buitenloper een 43,5 mm oppervlakteschroef te laten draaien zonder dat de motor noemenswaardig warm wordt, het feit, dat ik een aluminium koppelingsklok gebruik (gemakkelijker kun je de boel niet 100% uitgelijnd krijgen) die ook warmte afvoert, laat een relatief klein koelblokje toe
Een (heel) klein likje warmtegeleidende pasta tussen de motor en het koelblokje zorgt voor een betere warmteoverdracht.

Als je wilt, staat het je vrij om het aluminium plaatje groter te maken, zodat je er een U-vormige boring in kunt maken om een groter koelend oppervlak te krijgen.

Bij een groot genoeg gedimensioneerde motor zal dit niet nodig zijn, vandaar dat de motor suggesties in mijn vorige post óf langer zijn, (= meer koppel), of een grotere diameter hebben (voor hetzelfde resultaat).

Mijn voorkeur gaat uit naar een grotere diameter, i.v.m. het grotere koelende oppervlak.

Hier een voorbeeld van een U-boring in een regelaarkoeling:

full


Om de opvoerhoogte te reduceren zou ik nog twee extra boringen aanbrengen, zodat aan en afvoer horizontaal uit het blokje komen.
Teveel opvoerhoogte zorgt ervoor, dat de koeling pas bij hoge snelheid op gang komt.

Als je een inlaat onder de boot maakt, met een kleine scoop, en een uitlaat ook onder water, dan zal de zuiging op de uitlaat ervoor zorgen dat de koeling sneller vult en ook bij lage snelheid blijft functioneren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen Jan,

Dus met dat koelblokje koel je de statische kern (stator) van de motor.
Scoop onder de romp, en de uitlaat onder de pressure plate vlak voor de schroef?
Zodat er altijd flow is zodra de motor loopt.
En hoe groter de motordiameter, hoe koeler hij blijft.
Die luchtgekoelde regelaar zou dan dus voldoende moeten zijn.

Ik ga denk ik de credit card eens misbruiken!

thnx!

PoA
 
Hallo PoA,

De uitlaat hoeft niet onder de pressureplate, je wilt geen druk op je uitlaat, maar zuiging.
Naast de inlaat is ook goed.

Bij mijn 80 cm monohull heb ik het zó gedaan:

full


Deze boot vaart op de laatste tien centimeter van de romp 65 km/h+, vandaar dat er geen scoop aan de inlaat zit, dat remt alleen maar af...

In de romp zijn alle leidingen zoveel mogelijk laag gehouden om weerstand door opvoerhoogte te vermijden.
Ook zijn alle grote lengtes en bochten uitgevoerd in 4 mm aluminium buis, dat scheelt enórm in de weerstand, alleen de stukken van en naar de motor en regelaar zij siliconenslang:

full


Welke spullen ga je bestellen?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen Jan,

Ik heb de 80A aeolian regelaar bestelt, samen met 2 Power 18 KV1020 motoren (heb ik er eentje in reserve!, voor dat geld...;-)

Nu maar afwachten hoelang de post erover doet vanuit China/ Taiwan!

Die alu buis hoe heb je die gebogen? gevuld met zand of gewoon erg voorzichtig buigen?

Overigens op een chinese modelbouwsite al koelblokjes gezien voor outrunners!
(kan alleen neit meer herinneren welke site)

Thnx! voor de hulp zover!

De mallen van de spanten zijn af, nu kan ik de spanten voor het eggie maken!

PoA
 
Hallo PoA,

De Ø 4mm dunwandige aluminium buis heb ik gevuld met zand (zout wil ook goed), de uiteinden afgesloten en de buis om iets met de gewenste diameter gebogen.

Het voordeel van een kant en klare watergekoelde motorsteun is dat je niks hoeft te maken.
Het nadeel van een kant en klare watergekoelde motorsteun is dat je motor vrij hoog van de boden af komt, dit gaat ten koste van de hoek van de schroefas.
Je wilt die hoek zo klein mogelijk houden, te steil en de neus van de boot wordt naar beneden gedrukt, wat voor een 'merkwaardig' vaargedrag zorgt, vooral bij snel gevaren bochten.
Liever een (starre) schroefas van 60-70 cm en de motor vér voorin, dan een te steile ashoek.

Je bedoelt zoiets, neem ik aan:
Water Cooled Motor Mount for Brushless Motors - EuropeModels.EU

Ik weet niet of je dat gemakkelijk in een bootlegger kwijt kunt, een motorspant uit aluminium plaat is gemakkelijker aan te passen aan de omstandigheden.

Ik ben benieuwd naar je bouwfoto's.
Werk je wél met een bouwplank?

Groeten, Jan.
 
Hey Jan,

Dat van Graupner is ook een mogelijkheid, maar ik had er 1 gevonden die ook het silhouet van de voorkant van de motor heeft, en de motor wordt dan dus alleen een mm of 6 naar achteren verplaatst.

Ja natuurlijk heb ik een "werf" oftewel bouwplank. Anders krijg je hem neit echt recht.

Zal alleen pas eind volgende week weer verder kunnen aan de spanten. Maar hou je op de hoogte.
Als er interessante dingen te zien zijn, zal ik de foto's posten. Maar ik geloof dat velen wel eens een bootlegger of hebben gebouwd of het hebben overwogen... Dus zo vernieuwend zal het niet zijn! ;-)

Alleen die schroefas moet ik nog ff achteraan. Die boys in China hebben dat geloof ik niet echt uitgebreid op de site staan.

Wel veel leuke tekeningen en deckplans met spantenschema's voor vele beautjes geregeld(vooral 1:1 van oa popular mechanix)

Tot leesz!
PoA
 
Hallo PoA,

Versturen vanuit China kan na een week binnen zijn, of een week of drie duren, ook scheelt het of de inklaringsdienst zich er nog mee bemoeit...

Die waterkoeling wordt gebruikt op de boten van Dragon, o.a. de ARPRO die ook door Hobbyking wordt verkocht, ik heb er hier twee stuks liggen.
Het 'probleem' is het gat in het midden; om je koppeling zo dicht mogelijk bij het voorste motorlager te krijgen zou je de koppeling door dat gat moeten kunnen schuiven.
Laten de verkrijgbare (strak passende) starre koppelingen nu Ø10 mm of groter zijn...

In de Dragon boten wordt een dunnere koppeling gebruikt, die niet los verkrijgbaar is voor zover ik weet, hierover hoef je ook niet rouwig te zijn, de passing is behoorlijk ruim, dus alles resoneert als een dolle...

Of het past is nog maar de vraag, op de Ø42 mm buitenloper zullen de bevestigingsgaten waarschijnlijk HoH 25 en 29 mm zijn, dat hebben die handige jongens er niet bij gezet...

Ik zou gewoon een passende koeling zelf maken, dan heb je ook de grootste vrijheid om de ashoek zo klein mogelijk te houden.

Een schroefas zou je zelf kunnen maken, óf eentje van Raboesch aanschaffen.
Zorg ervoor, dat je dan eentje neemt, die geschikt is voor de toerentallen, die je gaat draaien, de Delrin gelagerde assen mogen maat 10.000 toeren draaien.
Een messing of aluminium schroefaskoker met (los verkrijgbare) lager eindstukken voor kogellagers is dan een betere (hoogtoeriger) oplossing.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jan,

Ik zat ook nog even verder te neuzen , maar een flexibele as in een buis, of is dat alleen voor lager vermogen geschikt?

Ook even bij Raboesh gekeken, maar dan moet ik eerst nog eens even goed gaan meten wat ik precies nodig heb....

Nu nog een plaatje alu van 6mm dik ritselen...

Dave
 
Back
Top